Hallo allemaal, ik zit met een dilemma, namelijk of ik moet upgraden, nieuw kopen of mijn mini-laptop blijven gebruiken. Ik moet voor mijn studie via een virtualbox Ubuntu gaan draaien en daar een CFD-programma in laten draaien. Verder heb ik regelmatig Matlab nodig en ook nog wel andere reken- en simulatieprogramma's. Mijn HP uit 2011 is inmiddels echter te langzaam en nu heb ik drie opties, waar ik zelf niet uit kom omdat mijn kennis van processors en RAM-geheugen simpelweg niet toereikend is en het antwoord ook niet in jip- en janneketaal kan vinden. Ik kan de software niet zomaar installeren, dus ik wil graag eerst weten welke laptop ik er voor moet gebruiken. Beide laptops die ik nu heb draaien windows 10, en dat wil ik ook graag zo houden. De mogelijkheden:
- HP EliteBook 8560w met 4 GB ram en een Intel i7-2630QM (2.00 GHz, 2.00 GHz) uitbreiden met 4 of 12 GB; laadpoort en toetsenbord zijn niet meer al te best, dus die zal ik ook vervangen als ik hem besluit te upgraden.
- Acer Aspire V3-112P-P2E7 met 8 GB ram en een Intel pentium N3540 (2.16 GHz, 2.66 GHz)
- Een nieuwe laptop (ik vermoed dan weer een grote laptop, iets minder gewicht dan de HP, sterke processor en 16 GB ram, maar dat is niet een situatie die financieel erg verstandig is momenteel)
Dat zijn dus mijn drie opties, en ik kom er zelf niet uit. Ik neem de laptop veel mee in de trein, dus als de Acer het kan doen, erg graag, maar voor mijn gevoel is de HP de betere van de beide, maar inmiddels een beetje achterhaald... In het geval van de HP upgraden; hoeveel RAM dan? door tot 8 GB of alles vervangen tot 16 GB? Ik heb twee losse plekken waar slots zitten, zodat hij dan via twee wegen (woordenschat
) de RAM kan gebruiken, maar ik moet twee keer dezelfde hoeveelheid hebben toch? 4+4 of 8+8?
Alvast bedankt,
Julia
- HP EliteBook 8560w met 4 GB ram en een Intel i7-2630QM (2.00 GHz, 2.00 GHz) uitbreiden met 4 of 12 GB; laadpoort en toetsenbord zijn niet meer al te best, dus die zal ik ook vervangen als ik hem besluit te upgraden.
- Acer Aspire V3-112P-P2E7 met 8 GB ram en een Intel pentium N3540 (2.16 GHz, 2.66 GHz)
- Een nieuwe laptop (ik vermoed dan weer een grote laptop, iets minder gewicht dan de HP, sterke processor en 16 GB ram, maar dat is niet een situatie die financieel erg verstandig is momenteel)
Dat zijn dus mijn drie opties, en ik kom er zelf niet uit. Ik neem de laptop veel mee in de trein, dus als de Acer het kan doen, erg graag, maar voor mijn gevoel is de HP de betere van de beide, maar inmiddels een beetje achterhaald... In het geval van de HP upgraden; hoeveel RAM dan? door tot 8 GB of alles vervangen tot 16 GB? Ik heb twee losse plekken waar slots zitten, zodat hij dan via twee wegen (woordenschat

Alvast bedankt,
Julia