Sparen, mini-Acer of oude HP werkpaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -juliet-
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo allemaal, ik zit met een dilemma, namelijk of ik moet upgraden, nieuw kopen of mijn mini-laptop blijven gebruiken. Ik moet voor mijn studie via een virtualbox Ubuntu gaan draaien en daar een CFD-programma in laten draaien. Verder heb ik regelmatig Matlab nodig en ook nog wel andere reken- en simulatieprogramma's. Mijn HP uit 2011 is inmiddels echter te langzaam en nu heb ik drie opties, waar ik zelf niet uit kom omdat mijn kennis van processors en RAM-geheugen simpelweg niet toereikend is en het antwoord ook niet in jip- en janneketaal kan vinden. Ik kan de software niet zomaar installeren, dus ik wil graag eerst weten welke laptop ik er voor moet gebruiken. Beide laptops die ik nu heb draaien windows 10, en dat wil ik ook graag zo houden. De mogelijkheden:

- HP EliteBook 8560w met 4 GB ram en een Intel i7-2630QM (2.00 GHz, 2.00 GHz) uitbreiden met 4 of 12 GB; laadpoort en toetsenbord zijn niet meer al te best, dus die zal ik ook vervangen als ik hem besluit te upgraden.
- Acer Aspire V3-112P-P2E7 met 8 GB ram en een Intel pentium N3540 (2.16 GHz, 2.66 GHz)
- Een nieuwe laptop (ik vermoed dan weer een grote laptop, iets minder gewicht dan de HP, sterke processor en 16 GB ram, maar dat is niet een situatie die financieel erg verstandig is momenteel)

Dat zijn dus mijn drie opties, en ik kom er zelf niet uit. Ik neem de laptop veel mee in de trein, dus als de Acer het kan doen, erg graag, maar voor mijn gevoel is de HP de betere van de beide, maar inmiddels een beetje achterhaald... In het geval van de HP upgraden; hoeveel RAM dan? door tot 8 GB of alles vervangen tot 16 GB? Ik heb twee losse plekken waar slots zitten, zodat hij dan via twee wegen (woordenschat :X ) de RAM kan gebruiken, maar ik moet twee keer dezelfde hoeveelheid hebben toch? 4+4 of 8+8?
Alvast bedankt,

Julia

Beste antwoord (via -juliet- op 26-02-2018 20:20)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

frequentie vs threads is afhankelijk waar je de CPU voor gebruikt. meeste thuis gebruikers hebben meer aan hoge frequentie, maar juist voor VM (en denk ook MatLab) heb je meer aan veel threads. SSD zorgt ervoor dat de PC in het algemeen stuk sneller aanvoelt, bv ook bij openen programma's en bestanden kopieren. En zeker bij oudere pc's vaak het eerste wat je wilt upgraden. 2 dezelfde geheugen modules heeft de voorkeur omdat deze dan dual channel kunnen draaien. Niet strikt noodzakelijk maar is ietsje sneller. Bij 2 verschillende modules telt idd de laagste snelheid.

2 x 8GB ddr3 sodimm betaal je wel de hoofdprijs voor dus als je een beperkt budget hebt zit kom je met 2 x 4GB plus een (>)128GB ssd denk ik ook een heel eind. kan je evt de dvd-drive vervangen voor een drivebay met hdd voor extra opslag

ps. waarom zet je die 8Gb van de acer niet in de HP? en turbo van de 2630qm gaat trouwens tot 2,9GHz

[ Voor 34% gewijzigd door -36- op 19-02-2018 17:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Doorsparen voor een nieuwe laptop is bijna nooit een slechte keuze maar voor VM's/MatLab is de i7 van de HP met 8 threads toch wel de betere keuze dan de Acer. En zou (beetje afhankelijk van je eisen) ruimschoots snel genoeg moeten zijn. De HP lijkt me verder ook de degelijkere laptop. En zijn veel en goedkoop onderdelen voor te scoren. Zou dan wel het geheugen bij voorkeur naar 16GB upgraden en heb je er al een SSD inzitten?

[ Voor 45% gewijzigd door -36- op 19-02-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Begrijp ik dat je die HP al hebt? Dan zou ik daar het geheugen van upgraden en eventueel een SSD in plaatsen. 8GB is fijn, maar je kan ook naar 12 (je huidige 4+8). Zou je ruimte genoeg moeten geven voor Matlab.
Die Acer heeft een instap CPU en die is echt veel trager dan de i7 uit die HP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -juliet-
Dat maakt het wel snel duidelijk, dank jullie wel. De cores/threads had ik nog niet zo bij stil gestaan, maar dat scheelt natuurlijk wel heel erg. En de frequentie van de processor is in het geheel dus minder belangrijk? Is een SSD ook sneller in gebruik en niet alleen in opstarten? En je mag dus wel ongelijke paren ram-geheugen installeren? De frequentie moet wel hetzelfde zijn toch, omdat de laagste frequentie bepalend is?

Beetje een vragenstorm zo, sorry. En dan vragen ze thuis mij om computeradvies :+

[ Voor 18% gewijzigd door -juliet- op 19-02-2018 16:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

frequentie vs threads is afhankelijk waar je de CPU voor gebruikt. meeste thuis gebruikers hebben meer aan hoge frequentie, maar juist voor VM (en denk ook MatLab) heb je meer aan veel threads. SSD zorgt ervoor dat de PC in het algemeen stuk sneller aanvoelt, bv ook bij openen programma's en bestanden kopieren. En zeker bij oudere pc's vaak het eerste wat je wilt upgraden. 2 dezelfde geheugen modules heeft de voorkeur omdat deze dan dual channel kunnen draaien. Niet strikt noodzakelijk maar is ietsje sneller. Bij 2 verschillende modules telt idd de laagste snelheid.

2 x 8GB ddr3 sodimm betaal je wel de hoofdprijs voor dus als je een beperkt budget hebt zit kom je met 2 x 4GB plus een (>)128GB ssd denk ik ook een heel eind. kan je evt de dvd-drive vervangen voor een drivebay met hdd voor extra opslag

ps. waarom zet je die 8Gb van de acer niet in de HP? en turbo van de 2630qm gaat trouwens tot 2,9GHz

[ Voor 34% gewijzigd door -36- op 19-02-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -juliet-
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik had er in eerste instantie helemaal niet bij stil gestaan dat een HD misschien ook gewoon oud kan zijn en uiteindelijk bleek dat het grootste probleem met het installeren; met mijn externe schijf via USB 2.0 was aanzienlijk sneller. Heb nu een ssd, ram en koelpasta besteld, hopelijk maakt dat het geheel weer wat sneller en ook wat koeler (volgens HWmonitor wordt de CPU nu bij normaal gebruik al bijna 70 graden en als hij zijn best moet doen 100...). Volgens de computer zelf is de turbo van de CPU 2.0, maar ik vond het al gek dat die even hoog zou zijn als de normale frequentie, maar dan is die dus ook hoger dan de minilaptop.
Nogmaals bedankt, kan mijn oude beestje weer even vooruit.
Pagina: 1