Klein_Kipje schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:18:
[...]
Ik denk dat ze wel hetzelfde is als jou dochter maar dat wil ik dus eigenlijk een beetje voorkomen. We zijn tussen () vorige week al naar Gent(BE) geweest om te shoppen.
Maar ik wordt iig wel vrolijk van de moeite die jullie nemen om allerlei suggesties te geven. Nogmaals dank.
Ik woon in A'dam maar m'n dochter komt maar paar keer per jaar op bezoek - ze woont bij m'n ex, sinds enkele jaren in Zweden. Dus als min-of-meer buitenstaander komt ze hier.
Als Amsterdammer
nouja, import, maar dat is iedereen in deze stad 
gaan m'n haren overeind staan van de standaard toeristenmeuk dat je letterlijk in iedere stad hetzelfde vindt:
- Madame Tussauds
- Amsterdam Dungeon (=Brussels/London/Paris/Berlin/Rome etc... etc...)
- Kalverstraat/Damrak/Waterlooplein/Haarlemmerstraat
- een Pathe Bioscoop (muv Tuschinski grote zaal, die is echt anders en de moeit waard, maar bijv Pathe de Munt had net zo goed in Helmond kunnen staan

)
Dat zijn dingen voor toeristen, door toeristen waar je geen Amsterdammer gaat zien en die alleen maar bedoeld zijn om je met lichtere portemonnaie verder te laten gaan. Helaas heb je al kaartje van Tussauds, maar doe vooral niets anders van dat lijstje.
Beste tips die ik tot nu toe hier gelezen heb:
Falcon schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:03:
Ik heb zelf als jongentje van 15, vanuit een fries dorp, nog de beste herinnering toen ik samen met mijn vader op een bankje zat vlak bij het treinstation (op een bruggetje).
Toen liep er een zwerver rond te spugen naar iedereen
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen, de verschillende culturen en de mensenmassa maakte bij mij meer los dan de standaard toeristische plekken

Dit. Maakt geen bal uit welk bankje/bruggetje je kiest, ga naar een supermarkt/winkeltje, scoor een picnic, ga zitten en kijk mensen.
rappie_nl schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 02:25:
Als jullie de drukte van het centrum willen ontvluchten kan je naar het Vondelpark gaan en misschien wat eten/drinken bij het blauwe Theehuis. In het Vondelpark zul je zeker groene halsband parkieten voorbij zien vliegen (een soort kleine papagaaien), zelfs nu in februari. Vind ik zelf altijd wel opmerkelijk die exotiche beesten in de stad.
Niet alleen in het Vondelpark, ook in het Oosterpark en door zowat heel de Bijlmer zie je ze continu vliegen. Weinig exotisch aan ondertussen, maar het zijn idd niet beesten die je in Zeeland standaard ziet.
Kan ook de drukte ontvluchten door de pond naar de NDSM werf in noord te pakken. Is een (gratis) vaart van ongeveer een kwartiertje over het IJ (kom je ook nog langs die oude Russische duikboot).Volgens mij zijn er geen evenementen dat weekend op de werf, maar je kan daar altijd wat eten/drinken bij bijvoorbeeld Pllek of Noorderlicht.
Erg goede. Die - gratis - pontrit toont je veel meer diversiteit dan de standaard (en dure) grachtentocht, en het uitzicht vanuit (vooral) Pllek is fantastisch. Bij aankomst op NDSM trouwens linksaf kijken naar groot kantoorgebouw: dat is Tweakers.net HQ

Een voordelige en leuke locatie om in de binnenstad wat te eten/drinken is bij het restaurant op de 7e verdieping van de OBA (de bibliotheek). Mooi uitzicht over stad. Was voorheen La Place. Heeft nu een andere naam, maar zelfde soort concept.
Zo voordelig is het niet, maar inderdaad, prima locatie en uitzicht.
* dion_b zit voor het werk vaak in kantoor ernaast, ook met kantine op die hoogte en vol zicht over de stad
12 jaar vind ik een heel lastige leeftijd om in te schatten. De ene 12-jarige is nog helemaal meisje, de andere (zoals mijn dochter twee jaar terug...) is vol aan het puberen. Als ze van kunst houdt kun je kijken naar een museum. Van Gogh en Rijks zijn idioot druk en je ziet er weinig dat je niet in schoolboeken terugziet. Even verderop op de museumplein heb je het Stedelijk - die enorme badkuip. Veel minder druk en veel interessanter - moderne en eigentijdse kunst. Er is ook een kunstlab, waar kinderen aan de slag kunnen met iets kunstzinnigs. Zowel m'n dochter die nu bijna 15 is als m'n zoons van 2 en 5 vinden dat altijd fantastisch.
Qua eten zou ik vooral de "Argentijnse Steakhouse"-ongein sterk afraden. 'Authentiek' Amsterdams eten vind je bijna niet, maar je kunt bijna geen land vinden of er is een restaurant van te vinden in A'dam. Mijn favorieten zijn:
- het Syrische restaurant SHAM in de Warmoesstraat. Om binnen te komen moet je tussen de zatte vrijgezellen doorworstelen, maar zodra je door de deur bent zit je in een oase van rust met heerlijk uitzicht over de Damrak en het Centraal Station, en dat met uitermate vriendelijke personeel (allemaal Syrische vluchtelingen trouwens) die graag zowel de gerechten als hun oorsprong/betekenis uitleggen.
- nagenoeg ieder restaurant op de Zeedijk is de moeite waard, beter Chinees eten ga je in NL niet vinden. Momenteel is A-Fusion m'n favoriet - laagdrempelig, goed betaalbaar en fantastische mix van Japans, Chinees en Vietnamees.
- Ethiopisch/Eritrees eten
nagenoeg een pot nat voor de buitenstaander, maar laat dat de eigenaars niet horen
is een ervaring op zich, met allemaal kleine gerechtjes op een grote enjera 'pannenkoek' die je met de handen eet. Je vindt op verschillende plekken verschillende restaurants. De meest sympathieke wmb, Kilimanjaro, zit op de Beukenweg in Oost, maar is vooral een takeaway en is minder geschikt voor je eerste kennismaking met die cuisine. Daarvoor kun je beter naar Taytu, aan de Blasiusstraat, net om de hoek bij Metro Wibautstraat.
Geen zin in 'vreemd' eten? A'dam staat ook bekend om uitermate veel keuze aan gastro-burger tenten. De Burgermeester heb je op verschillende plaatsen, o.a. ook tegenover de Artis op de Plantage Kerklaan. Mijn favoriet is echter Smoking' Barrels op de Beukenplein. Groot voordeel is dat je er ontsnapt aan de toeristenmeute, maar wel binnen 10 minuten met de tram (7) op de Leidseplein staat danwel met de metro (51, 53 of 54) op CS.
Als je zondag naar Ajax gaat, neem een halfuurtje extra tijd vooraf om even over de Bijlmerplein te lopen. De Bijlmer is al lang niet meer die gevaarlijke poel des verderfs dat het een paar decennia geleden was, maar het blijft een volstrekt unieke wijk met meer Afrikaans/Caraibisch karakter dan Nederlands. Dat vertaalt zich in een geweldige sfeer op straat in de zomer - maar bij gevoelstemperatuur -10 blijft daar weinig van over vrees ik.
Al is het vanavond bij soortgelijke temperaturen levendig zat hier - 500m bij de Bijlmerplein vandaan
Wel heb je er nog de beste roti en Surinaamse broodjes van NL, dus prima plek voor een snack voor de wedstrijd.