Eduroam verbinding wordt beperkt & kan niet reconnecten!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-04-2023
Mijn vraag:
Als ik op mijn asus laptop gebruik maak van onze school-WiFi (eduroam) krijg ik een aantal problemen.
Bij het begin lukt het me altijd om verbinding met de WiFi te maken, als ik vervolgens verbinding maak met meerdere websites, dan lijkt het wel of de WiFi het niet meer aan kan en hierdoor krijg ik een beperkte WiFi. Hiermee kan ik niet op websites surfen en ik kan ook niet meer reconnecten. Mijn oplossing hiervoor is om even in slaapstand te gaan, en dan kan ik wel weer reconnecten??. Dit is natuurlijk totaal niet handig en ik heb dus echt een oplossing nodig.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus laptop met windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw windows er op gezet.
Handmatig verbinding maken met eduroam.
Uren gegoogled.
ICT'ers op onze school gevraagd (geen resultaat, besteden er geen tijd aan).

Ik hoop dat jullie me een stapje kunnen helpen.

Gr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

En hoe zit het als je via je telefoon hetzelfde wilt doen?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
Slavy schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:20:
En hoe zit het als je via je telefoon hetzelfde wilt doen?
Bedankt voor je reactie.
Goed dat je het zegt, ben dit vergeten te vermelden.
Op mijn mobiel heb ik prima WiFi, valt ook nooit weg en heb er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:47
Ik zie het bij best veel apparaten fout gaan als ze verbinding willen maken met Eduroam. Soms werkt het op sommigen apparaten helemaal niet, of er zijn specifieke AP's in het gebouw waar een apparaat geen verbinding mee wil maken.

Het je al eens geprobeerd om een nieuwere of oudere driver voor de netwerkkaart te installeren? Dit heeft bij klasgenoten van mij soms geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Welke WiFi nic zit in je laptop en welke driver gebruik je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bij mij op school zijn er ook veel klachten over eduroam. Ik denk dat je er gewoon vrij weinig aan kunt doen.

Wel kan ik je als tip geven om het netwerk eens te vergeten en opnieuw in te loggen. Dat helpt soms.

De servicedesk zal er in ieder geval weinig mee doen, omdat ze alleen support mogen leveren op laptops van de ondererwijsinstelling (zo werkt 't bij de HAN althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
Pyramiden schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:43:
Ik zie het bij best veel apparaten fout gaan als ze verbinding willen maken met Eduroam. Soms werkt het op sommigen apparaten helemaal niet, of er zijn specifieke AP's in het gebouw waar een apparaat geen verbinding mee wil maken.

Het je al eens geprobeerd om een nieuwere of oudere driver voor de netwerkkaart te installeren? Dit heeft bij klasgenoten van mij soms geholpen.
Bedankt voor je antwoord.

Waar zou ik terug kunnen naar een eerdere versie van de driver van mijn netwerkkaart?
lier schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:43:
Welke WiFi nic zit in je laptop en welke driver gebruik je?

Ik heb een Qualcomm Atheros AR9485 Wireless-netwerkadapter
Wanneer ik automatisch via windows 10 zoek naar driverupdates voor de adapter, geeft hij aan dat het up-to-date is. Ik weet niet precies hoe deze drives heet tho :/
hoi1234 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:58:
Bij mij op school zijn er ook veel klachten over eduroam. Ik denk dat je er gewoon vrij weinig aan kunt doen.

Wel kan ik je als tip geven om het netwerk eens te vergeten en opnieuw in te loggen. Dat helpt soms.

De servicedesk zal er in ieder geval weinig mee doen, omdat ze alleen support mogen leveren op laptops van de ondererwijsinstelling (zo werkt 't bij de HAN althans)

Ja de servicedesk bij ons is eigenlijk alleen telefonisch bereikbaar en niet bereid om echt even te kijken.
Ik hoop toch dat er een oplossing is, het is namelijk nog een prima laptop! 8)

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Daanholsink schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Waar zou ik terug kunnen naar een eerdere versie van de driver van mijn netwerkkaart?
Ten eerste kun je de huidige driver eens verwijderen en dan Windows opnieuw opstarten. Dan pakt hij de standaard driver en dan wil het nog wel eens werken.

Volgens mij bied Qualcomm zelf geen drivers aan, dus zal je even bij de fabrikant van de laptop op de website moeten kijken.
Als hij daar niet staat moet je zelf even op internet kijken of Qualcomm misschien toch zelf ergens drivers heeft staan.

Edit:
Gaat het om een Acer? Mijn vriendin had net zulke problemen op haar laptop. Volgens mij zat daar ook zo'n Qualcomm kaart in die in al geen tijden nieuwe drivers heeft gehad en weg viel of geen verbinding wilde maken met een heel aantal netwerken. Uiteindelijk heb ik hem vervangen voor een Intel kaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 19-02-2018 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanholsink
Pyramiden schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:02:
[...]

Ten eerste kun je de huidige driver eens verwijderen en dan Windows opnieuw opstarten. Dan pakt hij de standaard driver en dan wil het nog wel eens werken.

Volgens mij bied Qualcomm zelf geen drivers aan, dus zal je even bij de fabrikant van de laptop op de website moeten kijken.
Als hij daar niet staat moet je zelf even op internet kijken of Qualcomm misschien toch zelf ergens drivers heeft staan.

Edit:
Gaat het om een Acer? Mijn vriendin had net zulke problemen op haar laptop. Volgens mij zat daar ook zo'n Qualcomm kaart in die in al geen tijden nieuwe drivers heeft gehad en weg viel of geen verbinding wilde maken met een heel aantal netwerken. Uiteindelijk heb ik hem vervangen voor een Intel kaart.

Ik had al de nieuwste driver, maar heb desondanks nog even handmatig via internet de nieuwste gedownload.
Het gaat om een Asus laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@Daanholsink Als ik jouw wifikaart google, zie ik al veel topics met problemen. Je kunt kijken of je een oplossing vindt, maar het is natuurlijk maar de vraag of dat iets verbetert. Hoe heb je trouwens windows opnieuw gëinstalleerd? Heb je een ISO van microsoft gedownload en dat gebruikt of heb je een ISO van ASUS gebruikt? (De thirtparty rotzooi van oa ASUS kunnen rare dingen doen. Zo konden wij ooit eens geen SQL server gebruiken op een DELL laptop en na een clean install kon het opeens wel)

Een andere optie is om een nieuwe wifikaart te kopen. Als ik het goed zie, ondersteunt de huidige wifikaart maximaal wifi-N op 2.4GHz. Als je een kaartje met AC ondersteuning koopt, krijg je 5GHz ondersteuning erbij (minder storing dan 2.4 GHz) en AC ondersteunt hogere snelheden (voor wat het waard is) Maar ja, geen garantie dat jouw laptop überhaupt andere wifikaarten ondersteunt en je hebt weinig aan een snellere en stabielere verbinding als je deze niet kunt gebruiken.

Een nieuwe laptop zou ik sowieso niet kopen als de huidige nog voldoet. Grote kans dat dat jouw problemen oplost, maar niemand gaat jou dat garanderen.

Ik denk dat het het makkelijkste voor jou is om de verbinding van een klasgenoot te delen (Dat kan in windows 10 door een hotspot op te zetten) of met 3G/4G te werken (als je een fatsoenlijk abonnement hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05 10:14
Ik heb geen idee of het met jouw probleem te maken heeft maar je zou het volgende kunnen proberen: schakel wifi uit op je telefoon en probeer alleen met je laptop te verbinden met Eduroam. Bij mij geeft Eduroam namelijk nog wel eens problemen als je met twee apparaten tegelijkertijd verbind, normaliter zou dit niet uit mogen maken, maar het is een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 935695

De laptops van Asus met dit type kaarten hebben zo goed als allemaal problemen met de eduroam netwerken.

Wifi adapter verwijderen -> Optie om het weer even werkend te krijgen, probleem komt gegarandeerd terug.

Ik zou zeggen probeer eens het volgende: Ga naar apparaatbeheer -> rechter muisklik op de netwerkenadapter -> eigenschappen -> tab. stuurprogramma's -> bijwerken -> op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken -> ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer -> selecteer hier een ander stuurprogramma als deze er staat.

Dit heeft bij ons voor iedereen effect gehad tot dusver.

Source: Zelf werkzaam op instelling die eduroam gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
hoi1234 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:54:
@Daanholsink Als ik jouw wifikaart google, zie ik al veel topics met problemen. Je kunt kijken of je een oplossing vindt, maar het is natuurlijk maar de vraag of dat iets verbetert. Hoe heb je trouwens windows opnieuw gëinstalleerd? Heb je een ISO van microsoft gedownload en dat gebruikt of heb je een ISO van ASUS gebruikt? (De thirtparty rotzooi van oa ASUS kunnen rare dingen doen. Zo konden wij ooit eens geen SQL server gebruiken op een DELL laptop en na een clean install kon het opeens wel)

Een andere optie is om een nieuwe wifikaart te kopen. Als ik het goed zie, ondersteunt de huidige wifikaart maximaal wifi-N op 2.4GHz. Als je een kaartje met AC ondersteuning koopt, krijg je 5GHz ondersteuning erbij (minder storing dan 2.4 GHz) en AC ondersteunt hogere snelheden (voor wat het waard is) Maar ja, geen garantie dat jouw laptop überhaupt andere wifikaarten ondersteunt en je hebt weinig aan een snellere en stabielere verbinding als je deze niet kunt gebruiken.

Een nieuwe laptop zou ik sowieso niet kopen als de huidige nog voldoet. Grote kans dat dat jouw problemen oplost, maar niemand gaat jou dat garanderen.

Ik denk dat het het makkelijkste voor jou is om de verbinding van een klasgenoot te delen (Dat kan in windows 10 door een hotspot op te zetten) of met 3G/4G te werken (als je een fatsoenlijk abonnement hebt).
ISO van windows geïnstalleerd.
Ik zou wel een nieuwe wifikaart willen halen als dit überhaupt kan bij mijn laptop en dit gegarandeerd het probleem op lost.
Ik zit er nu op school vaak bij zonder WiFi, dat is dus een garantie dat ik niet kan meedoen met lessen..
Great-Force schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:13:
Ik heb geen idee of het met jouw probleem te maken heeft maar je zou het volgende kunnen proberen: schakel wifi uit op je telefoon en probeer alleen met je laptop te verbinden met Eduroam. Bij mij geeft Eduroam namelijk nog wel eens problemen als je met twee apparaten tegelijkertijd verbind, normaliter zou dit niet uit mogen maken, maar het is een poging waard.
Geprobeerd, werkt niet.
Anoniem: 935695 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:33:
De laptops van Asus met dit type kaarten hebben zo goed als allemaal problemen met de eduroam netwerken.

Wifi adapter verwijderen -> Optie om het weer even werkend te krijgen, probleem komt gegarandeerd terug.

Ik zou zeggen probeer eens het volgende: Ga naar apparaatbeheer -> rechter muisklik op de netwerkenadapter -> eigenschappen -> tab. stuurprogramma's -> bijwerken -> op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken -> ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer -> selecteer hier een ander stuurprogramma als deze er staat.

Dit heeft bij ons voor iedereen effect gehad tot dusver.

Source: Zelf werkzaam op instelling die eduroam gebruikt.
Op deze manier heb ik mijn driver al bijgewerkt, automatisch via internet en door online de driver te downloaden en op die manier de driver up te daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:19
Als tijdelijke oplossing zou je je telefoon via USB tethering kunnen verbinden met je laptop. Zorg dan wel dat je op je telefoon via WiFi verbonden bent met eduroam anders kost je dit data.

Als vaste oplossing heb je denk ik de mogelijkheid om een usb wifi kaartje te kopen of een andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unusable
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-04 15:07
Daanholsink schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Goed dat je het zegt, ben dit vergeten te vermelden.
Op mijn mobiel heb ik prima WiFi, valt ook nooit weg en heb er geen problemen mee.
Heb je geprobeerd te connecten met je telefoon (met de wifi) en vervolgens een hotspot te maken voor je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
Unusable schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:54:
[...]

Heb je geprobeerd te connecten met je telefoon (met de wifi) en vervolgens een hotspot te maken voor je laptop?
Nee goed punt, ff proberen, is de connectie dan niet super traag tho?
jeroentjeh schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:53:
Als tijdelijke oplossing zou je je telefoon via USB tethering kunnen verbinden met je laptop. Zorg dan wel dat je op je telefoon via WiFi verbonden bent met eduroam anders kost je dit data.

Als vaste oplossing heb je denk ik de mogelijkheid om een usb wifi kaartje te kopen of een andere laptop.
Zou ik ook even kunnen proberen thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
Draagbare WiFi hotspot krijg ik een beperkte verbinding..
Probeer dadelijk via usb tethering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
Zou het sowieso opgelost zijn met een nieuwe netwerk kaart?
Ik lees namelijk echt veel problemen over deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 20:05

basdej

OutSystems Consultant

Staat de authenticatiemethode wel goed? Had zelf ook problemen met mijn asus laptop, en heb van de school een handleiding gevolgd met het volgende:
- Klik op Startknop en ga op zoek naar de netwerkinstellingen (bijv. Control Panel/Instellingen/Netwerkinstellingen)
- Selecteer Wi-Fi eduroam
- Klik op Wireless Properties
- Ga op zoek naar tabblad Security
- Security type=WPA2-Enterprise; Encryption type=AES; Network Authentication method=Microsoft: Protected EAP (PEAP)
- Klik op Advanced settings en klik ten slotte op Save Credentials
- Log in met je eduroam gebruikersnaam en wachtwoord.
Hierna verbindt mijn laptop altijd automatisch en nooit meer problemen gehad

Ander dingetje van mijn school:

Ik raak steeds na een korte tijd de internetverbinding naar buiten kwijt. Alleen interne sites kan ik dan nog op.

Dit betekent over het algemeen dat je een P2P-programma als limewire of een ander torrent-programma hebt geïnstalleerd. Het gebruik hiervan is niet toegestaan. Schakel deze programma’s uit.

[ Voor 20% gewijzigd door basdej op 20-02-2018 14:46 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Pyramiden schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:02:
[...]

Edit:
Hier is er anders eentje..

https://www.ath-drivers.e...-and-Windows10-64bit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanholsink
basdej schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:43:
Staat de authenticatiemethode wel goed? Had zelf ook problemen met mijn asus laptop, en heb van de school een handleiding gevolgd met het volgende:

[...]

Hierna verbindt mijn laptop altijd automatisch en nooit meer problemen gehad

Ander dingetje van mijn school:

Ik raak steeds na een korte tijd de internetverbinding naar buiten kwijt. Alleen interne sites kan ik dan nog op.

Dit betekent over het algemeen dat je een P2P-programma als limewire of een ander torrent-programma hebt geïnstalleerd. Het gebruik hiervan is niet toegestaan. Schakel deze programma’s uit.
Jup, heb dit wel goed staan.
al gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Die had ik ook gevonden, maar dat is geen officiële website van de fabrikant, dus je weet niet 100% zeker wat je in huis haalt. Daarom liever via een fabrikant of OEM.
Vandaar dat ik aangaf om even te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyramiden op 20-02-2018 14:51 ]

Pagina: 1