Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MSI Z170A GAMING M5 van I5 6600k naar I7?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag :),

Mijn vraag is:
Is het mogelijk om een andere 1151 socket processor in dit moederbord te zetten behalve the 6 series? zoals een I7 7700k?

Ik heb zelf een MSI Z170A GAMING M5 moederbord met een I5 6600k maar ik loop tegen problemen aan in spellen zoals Battlefield 1 en Star Wars Battlefront 2 dat hij tegen ze max performance aanzit met niks erbij open. Ik zit te kijken om te upgraden maar van de ene persoon hoor ik dat je dan een heel nieuw moederbord moet kopen om naar een andere Serie te gaan en van andere weer niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64Bit
Intel Core i5-6600K 3500 1151 (overclocked naar 4.2GH)
MSI Z170A GAMING M5 Moederbord
Nvidia Msi GTX 1080 Gaming X (wel wat overgeclocked.)
D4 8GB 2400-15 Fury Black K2 KHX 2x
Asus VG248QE - Full HD Gaming Monitor 120 hz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf al meerdere dingen geprobeerd zoals in Nvidia center aanpassingen gedaan aan prerendere frames.
Resolutie staat goed met de Hz en grootte als in de Nvidia center.
Prio aanpassen naar hoog met 4 dedicated cores naar de game.

Zou dit een oplossing voor mij kunnen zijn? Soms stottert het spel vanwege dat al me cores op 100% zitten en wil graag deze spellen toch wel kunnen spelen. Vooral omdat ik een 1080 heb, dat ik dit toch wel op aardig hoog kan spelen.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Ja, dat kan. Je moet wel even je bios updaten naar een versie dat de 7700k ook geaccepteerd wordt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit bord al vanaf eind 2015 en altijd gewoon windows updates enzo laten draaien. Moet ik dan nog wel een bios update laten doen? zoals vanaf hier? of zou het er al opstaan?

https://us.msi.com/Mother...AMING-M5.html#support-cpu

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Bios-updates komen niet via Windows. Maar je kan in je bios zien welke versie je hebt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Let wel even op dat de Intel ix 8xxx series NIET ondersteund worden ;)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:14:
Ik heb dit bord al vanaf eind 2015 en altijd gewoon windows updates enzo laten draaien. Moet ik dan nog wel een bios update laten doen? zoals vanaf hier? of zou het er al opstaan?

https://us.msi.com/Mother...AMING-M5.html#support-cpu
De BIOS update moet je zelf regelen, die gaat niet automatisch. In de link die je deelt staat dat je voor de 7700K BIOS versie 7977v1C minimaal moet hebben. Als je zelf nooit een update geïnstalleerd hebt zal een 7-serie CPU niet werken. Je zal waarschijnlijk nog 1.3, 1.5 of 1.6 hebben.

Nieuwste downloaden:

http://download.msi.com/bos_exe/mb/7977v1G.zip

Uitpakken en op een USB stick zetten (met FAT32 bestandssysteem) en vervolgens in de BIOS naar het MFlash programma gaan en daar de juiste file selecteren op je USB stick en duimen maar :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit ook voor performance problemen zorgen als ik dit nog nooit zou geupdate hebben? Ik zit nu zelf op het werk dus kan het ook niet controleren helaas.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Allereerst, tegen welke problemen loop je eigenlijk aan? FPS drops? Op welke instellingen game je? Welke games?Temperaturen?

Het verschil tussen een 6700k en een 7700k is nihil. Ook een biosupdate zal niet helpen in performance winst.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
millman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:06:
Allereerst, tegen welke problemen loop je eigenlijk aan? FPS drops? Op welke instellingen game je? Welke games?Temperaturen?

Het verschil tussen een 6700k en een 7700k is nihil. Ook een biosupdate zal niet helpen in performance winst.
6600k heeft hij nu, dat is wel een merkbaar verschil

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@418O2 ik bedoelde dat het niet uitmaakt of ie een 6700k of 7700k op de kop tikt.

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:06:
De problemen die ik heb zijn dat all me cores tegen de 97-100% aanzitten terwijl ik de game speel en daardoor stottering of haperingen tijdens het spelen krijg. Me instellingen staan nu zelfs al op medium met alleen 1 ding op ultra om het er nog een beetje redelijk uit te laten zien maar zelfs hiermee staat hij nog over de 90-95% performance op de cores met uitschieters tot de 100%.

De temperatuur is geen probleem, tussen de 45 tot max 60 graden tijdens de games. Dit controleer ik via MSI afterburner in combinatie met Rivatune.

Instellingen zijn 1920:1080 120hz vanwege me scherm. Heb me Frames al laten cappen op 119 fps max. Nvidia GTX 1080 gaming x videokaart erin.

Ik heb dit bij Battlefield 1 en Star Wars Battlefront 2 zeker.

Heb gister in de Nvidia Control Center me Physx van algemeen naar me Videokaart gezet, zag wel iets verlaging op me CPU met ongeveer 5% soms en speelt wel iets beter maar is de 6600K zo overdue dan voor deze spellen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 11:28 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Een 6600k op 90% - 100% tijdens bf1 en sw:bf2 is op zich geen enkel probleem, mijn 4690k heeft dat ook, toch draai ik op ultra 1080p 80-90fps met dips naar de 60 wat voor mij prima is. (Gtx1060 6gb).

Draai eens fraps en check eens hoe laag de dips gaan? En hoe hoog heb je resolution scaling staan in bf en sw? Overigens, hoe lager de instellingen, hoe hoger de FPS, hoe zwaarder voor de cpu, lager zetten heeft weinig zin voor het verlagen van de load op je cpu. Je kaart zou in ieder geval op 1080p ultra tussen de 100 en 120fps moeten draaien, met dips naar de 80- 90.

Kortom, kijken naar de load op je cpu alleen is nutteloos, kijk naar hoeveel FPS je haalt.

Heb je Nvidia experience wel of niet geïnstalleerd? Staan de games op een SSD? Wat draait er allemaal op de achtergrond aan software, zet zoveel mogelijk in 'startup' uit.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 20-02-2018 14:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:57:

Heb je Nvidia experience wel of niet geïnstalleerd? Staan de games op een SSD? Wat draait er allemaal op de achtergrond aan software, zet zoveel mogelijk in 'startup' uit.
@millman
De Nvidia experience in wel geinstalleerd, Mijn spellen staan allemaal op SSD's. Discord en wat kleine tooltjes zoals MSI afterburner, RivaTune (voor temps aangeven op je scherm). Dat soort dingen. Niks speciaals en sluit juist dingen af voordat ik ga spelen.

Heb de Gameboost uitgezet van me MSI moederbord die me CPU overclockte standaard en nu handmatig laten overclocken met de Dynamic mode aan. Dit heeft alleen niet geholpen, (zelfde resultaat) en for some reason, scaled hij ook niet mijn cores down als ik maar laat zeggen 1 of 2% van me CPU gebruik op het bureaublad. Maakt niet uit hoe hoog of laag ik me instellingen zet ingame, de % wordt bijna niet aangepast.

Me FPS is normaal 119 max met drops naar 70. Alleen als al me cores op 100% zijn, dan gaat hij stotteren maar niet met flinke fps drops.

Heb in de NVidia tool al de prerender frames aangepast en sync snelheid naar snel gezet.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik lees een hoop tegenstrijdigheden, allereerst, deinstalleer Nvidia experience, stel alle instellingen zelf in. NV XP maakt er een zooitje van.

Overclocken doe je handmatig en 100% zelf. Dynamisch overclocken of gameboost van het moederbord is useless. Zelf uitzoeken en goed testen.

Stotteringen zonder FPS drops? Hoe dan.. 120fps met drops naar de 70 is nou niet echt problematisch. Je cpu op 100% is ook niet problematisch. Stotteringen zonder FPS drop is raar en heeft niets te maken met cpu en gpu.

Ik vermoed dat je je dood staart op cpu verbruik, zonder een relatie met FPS. Wil je geen 100% verbruik? Koop een cpu met 6-10 cores, of leer echt overclocken en til je proc met juiste middelen naar 5ghz

Pagina: 1