Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10-2022
beste tweakers,

Mijn vraag is simpel: Weet iemand welke vooropleiding er nodig is voor het Vavo(Havo) 1 jaar?

genoten opleidingen:
vmbo basis
mbo 2 (metaal)
mbo 3 (ICT beheer)

Dit zijn mijn opties: 1) direct naar hbo met 21+
2) Vavo > hbo Informatica
3) MBO 4 > hbo Informatica

Voorkeur is deze volgorde.
Nu ben ik op zoek naar de eisen voor Vavo:
Hier onder de link van scalda, maar ik zie niets staan voor mensen die van mbo komen.
https://www.scalda.nl/opleiding/havo

Is er iemand die hier van op de hoogte van is ?
Of is het niet mogelijk om van mbo naar vavo te gaan?

PS: ik ben 21 jaartjes oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Dus, uit Zeeland? Ga je hierna studeren op de HZ (dus echt 'HBO informatica') of weet je dit nog niet? De opleiding HBO informatica daar is grofweg de helft Business IT Management (BIM) en development. Ikzelf moet niks hebben van BIM dus ik ben de provincie uitgegaan.

Ikzelf zou MBO4 doen en de ICT opleiding volgen. Zelf heb dit ook gedaan, in Vlissingen. Daarna de opleiding Informatica op de Avans in Breda gekozen. Voordeel is dat ik die versneld kon doen omdat ik daarvoor dus al een ICT opleiding gedaan had.
(En ik kan je vertellen, dat heeft echt heel veel voordelen tegenover de mensen die van de HAVO afkomen en nooit een IDE gezien hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik mbo 4 kiezen en dan wiskunde B havo tussendoor halen.
1 jaar klinkt leuk maar is wel lastig zeker als je meerdere vakken op niveau moet brengen of nooit gehad hebt.

Hoe staan je cijfers nu voor Rekenen, Nederlands, Engels ?
Daar gaan ze denk ik naar kijken bij vavo omdat de vakken 1 of 2 niveau's hoger zijn dan op het mbo 3.

21+ toets kan je proberen op veel hogescholen zijn dit examens op havo niveau.

Kwa tijd zal het allemaal op hetzelfde neerkomen.
Ik denk dat mbo 4 de veiligste weg is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
xFeverr schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:45:
Dus, uit Zeeland? Ga je hierna studeren op de HZ (dus echt 'HBO informatica') of weet je dit nog niet? De opleiding HBO informatica daar is grofweg de helft Business IT Management (BIM) en development. Ikzelf moet niks hebben van BIM dus ik ben de provincie uitgegaan.

Ikzelf zou MBO4 doen en de ICT opleiding volgen. Zelf heb dit ook gedaan, in Vlissingen. Daarna de opleiding Informatica op de Avans in Breda gekozen. Voordeel is dat ik die versneld kon doen omdat ik daarvoor dus al een ICT opleiding gedaan had.
(En ik kan je vertellen, dat heeft echt heel veel voordelen tegenover de mensen die van de HAVO afkomen en nooit een IDE gezien hebben)
Oke dus jij hebt ook in Vlissingen op school gezeten. Wat vond jij van die niveau 4 opleiding?
Was het bij ICT beheer of applicatie ontwikkeling ?
Ik heb me ingeschreven voor HR (Rotterdam).

Uit ervaring weet ik dat je bij mbo niet zo veel aandacht word besteed aan basis vakken.
En dat schijn je wel nodig te hebben vandaar dat ik aan Vavo dacht als alternatief.
Programmeren doe ik nu vooral thuis in de vrije tijd.
aantal maanden geleden ben ik met een web development cours op teamtreehouse.com begonnen en dat spreekt mij erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:12:
Persoonlijk zou ik mbo 4 kiezen en dan wiskunde B havo tussendoor halen.
1 jaar klinkt leuk maar is wel lastig zeker als je meerdere vakken op niveau moet brengen of nooit gehad hebt.

Hoe staan je cijfers nu voor Rekenen, Nederlands, Engels ?
Daar gaan ze denk ik naar kijken bij vavo omdat de vakken 1 of 2 niveau's hoger zijn dan op het mbo 3.

21+ toets kan je proberen op veel hogescholen zijn dit examens op havo niveau.

Kwa tijd zal het allemaal op hetzelfde neerkomen.
Ik denk dat mbo 4 de veiligste weg is.
Mijn examen cijfers voor niveau 3:
rekenen: 9
Nederlands: 8,1
Engels: geen idee, krijg ik volgens mij geen cijfer voor.

Vorige week heb ik deel genomen aan de aanleg toets (21+ test).
Dat was er pittig voornamelijk vanwege de korte tijd en sommige dingen had ik nog nooit gehad.
Toch ging het me best goed af naar mijn gevoel.

Maar mijn vraag was of dat ik Vavo mag doen aangezien ik nooit havo heb gedaan. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door pietjanklaas op 19-02-2018 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pietjanklaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:20:
[...]

Mijn examen cijfers voor niveau 3:
rekenen: 9
Nederlands: 8,1
Engels: geen idee, krijg ik volgens mij geen cijfer voor.

Vorige week heb ik deel genomen aan de aanleg toets (21+ test).
Dat was er pittig voornamelijk vanwege de korte tijd en sommige dingen had ik nog nooit gehad.
Toch ging het me best goed af naar mijn gevoel.

Maar mijn vraag was of dat ik Vavo mag doen aangezien ik nooit havo heb gedaan. 8)7
Op die vraag weet je alleen een antwoord als je naar een open dag gaat van een vavo school.
Daar zullen waarschijnlijk kijken of je het kan halen binnen de afgesproken tijd (1 of 2 jaar )
En als dat kan dan mag je waarschijnlijk gewoon aan de slag mits je dat zelf wilt.

Wat zie jij als basis vakken?
mbo 4 heb je meer aan dan een havo diploma, stel je haalt hbo niet kan je altijd terugvallen op je mbo 4 diploma en door zelfstudie kan je ook de basis opkrikken.
Bij vavo (havo) krijg je ook wat anderen vakken zoals natuurkunde en wiskunde en nog paar keuze vakken volgens mij.
Dat moet je natuurlijk wel willen en liggen, dat is snel al zo een 300+ uur extra leertijd per vak als je van 0 moet beginnen.
En er komt geen programmeren aanbod op vavo wat je wilt doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2018 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pietjanklaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:25:
beste tweakers,

Mijn vraag is simpel: Weet iemand welke vooropleiding er nodig is voor het Vavo(Havo) 1 jaar?

Is er iemand die hier van op de hoogte van is ?
Of is het niet mogelijk om van mbo naar vavo te gaan?
Denk dat desbetreffende vavo instellingen je alles heel precies kan uitleggen, bel ze eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjanklaas
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:34:
[...]

Denk dat desbetreffende vavo instellingen je alles heel precies kan uitleggen, bel ze eens zou ik zeggen.
Goed punt.
Pagina: 1