Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:21:
[...]
Ik gebruik Wikipedia wel als primaire kennisbron, dan ben je wel kwetsbaar zeker in tijden van fake news dat er feiten worden gepubliceerd die verouderd zijn of helemaal niet kloppen. Daarnaast kan naar mijn mening het niveau een stuk hoger. Daarom dat ik me afvraag of het huidige model wel houdbaar is op de lange termijn.
Ik heb zelf slechts alleen een middelbare school diploma, dus mijn kennis is nog echt iets te laag. Beter zetten ze studenten die ergens in afgestudeerd zijn
Ik zie Wikipedia (in welke taal dan ook) als een leuke aanvulling op de feiten, en gebruik het geregeld om even snel iets op te zoeken. Juist omdat iedereen alles kan wijzigen is het niet onmiddellijk verstandig om Wikipedia zomaar als primaire kennisbron te gebruiken.
Of het huidig model wel houdbaar is op de lange termijn? Wikipedia is begonnen in 2001. Voor internetbegrippen is dat al bijna een eeuwigheid geleden. In die tijd is er niet wezenlijk iets aan het model gewijzigd.
'Beter zetten ze studenten in'...

De inhoud van de lemma's op wikipedia wordt beheert door vrijwilligers. Er is niet echt een overkoepelende club die die vrijwilligers aanstuurt en verteld wat er (nog) niet helemaal lekker loopt. Er is dus ook geen overkoepelend orgaan dat een blik stagaires / studenten kan opentrekken. Het werkt andersom...
Als er iemand is die meent ergens verstand van te hebben, en die persoon ziet (denkt) dat een artikel op wikipedia onzin verkondigd, dan kan logt die persoon in, en wijzigt het artikel. Alles wat daarvoor nodig is: een werkende internetverbinding en een browser. Verder niets... er is geen controle op je opleiding.