Denken jullie dat zo'n waterblok werkt?

Pagina: 1
Acties:

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Ik dacht om eens goedkoop een waterblok te maken voor m'n Duron700@900.
Het idee is om op een koperen grondplaat van 2mm dik koperen buisjes te solderen en die in radiatorstijl over de plaat te laten lopen.
Dan over die buisjes dunne plaatjes solderen (zoals de lamellen in een radiator) en daar bovenop weer een koperen plaat.
Als ik wat plaatjes heb van wat ik wil, zal ik die wel posten.

Maar eerst een paar suggesties voor dit idee ajb.

leeg

Verwijderd

het zal wel werken, maar of het optimaal koelt...

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Dat het niet optimaal zal koelen had ik al verzonnen ja.
Maar het gaat erom: hoe goed koelt het wel?

leeg

Verwijderd

[b]
Maar het gaat erom: hoe goed koelt het wel?
heheh hoe kunnen wij dat nou weten !?!?!

Verwijderd

Lijkt me een leuk idee =) Goed bedacht ook, maaruhmz... hoeveel scheelt het precies in de prijs ? dan zou je kunnen beredeneren of het renabel is of niet...

Dit is in ieder geval wel een echte tweaker gedachte =D

Verwijderd

Aangezien je ronde buisjes op je grondplaat wilt maken, lijkt het mij dat het contactoppervlak tussen de buisjes en de grondplaat wat te beperkt is.
Met hoekige buisjes, je kunt ze evt. verbuigen, kun je het oppervlak al flink vergroten.
In het gaval van het laatste denk ik dat je voldoende koeling kan produceren, zolang alles natuurlijk koper-op-koper is.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Bedankt MCloud, dat is wel een mooi idee.

Ik denk dat het erg goedkoop is, een buisje van 12/15mm kost ong 6 gulden de meter.
Zo'n koperen plaat (lamellen en grond/bovenplaat) zal ook niet duur zijn.

En eigenlijk is m'n vader ermee gekomen (die zich niet interesseert voor overklokken ed :)).
Ik wou namelijk een kanaal boren door een blok koper, maar dit is denk ik goedkoper (en in ieder geval origineel)

leeg

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
meer ideen misschien?

leeg

Verwijderd

Nou,inderdaad...
Je kan beter vierkante buisjes op je grondplaat solderen (ronde buisjes platslaan?)
En ipv die koperen plaat op je lamellen een koelertje.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

uhm, maak ff een tekening, want ik kan er me weinig bij voorstellen

iStockphoto

Verwijderd

buis vierkant(hameren en bankschroef) maken gedeelte wat je op de plaat soldeert glad maken (waterproofschuurpapier p1200 op een glasplaat en dan maar schuren, dit geldt trouwens ook voor je koper plaat die je op de CPU of whatever zet) en dan hard solderen(zilver) het gaat om de thermische geleiding.
en dit werkt. Persoonlijk vindt ik een massief blok koper mooier, alleen hier heb je meer gereedschap voor nodig als je het zelfde koelvermogen wilt halen (frezen, cnc, etc.)

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Ik zal wel binnenkort een tekeningetje fabrieken als ik m'n 3D programma's terug kan vinden.
Ik zal eens kijken of ik dit weekend iets kan doen.

Het lijkt me trouwens dat alleen de onderkant van die buisjes plat moet, of niet?
ipv () of [] dus [)

leeg

Verwijderd

Waarom boort niemand gewoon 5 gaten van 8mm en dan 5 slangetjes :? moet toch ook kunnen (1 slang naar 5 slangetjes verbinden..

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
ik denk dat je als je gaat solderen je even uit moet kijken dat die kopere plaat niet kromtrekt

Verwijderd

Kromtrekken is geen probleem bij zachtsolderen. Je moet naderhand toch lappen.

Schuur een kant van die pijpjes zo vlak mogelijk (net neit door). Dat verhoogt het contactoppervlak.

't zal wel werken, overigens.

Verwijderd

Ben benieuwd naar de plaatjes, snap niet hoe dit eruit moet komen te zien namelijk...

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 19:01

Kvn

Op zaterdag 14 juli 2001 12:53 schreef SickBastard het volgende:
Waarom boort niemand gewoon 5 gaten van 8mm en dan 5 slangetjes :? moet toch ook kunnen (1 slang naar 5 slangetjes verbinden..
Goed idee! :7

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Tijden geleden was er een kwibus die zijn celeron koelde met een koperen plaatje met daar een spiraal van platgeslagen koperen buis opgesoldeerd. De webpagina daarvan is allang verdwenen. Die knakker liet er wel antivries doorheen lopen met een temperatuur van -6 graden ofzo en dat houtje touwtje werkje kon die celeron goed koelen. Dus het idee kan goed werken gewoon proberen dus ! Zet hem op !

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Ja, maar d'r zit een aardig verschil tussen een Duron700@900,1,85V.

Maar ik ga het wel proberen, nu nog ergens die koperen plaat zien te vinden en een goedkoop (test)pompje zien te vinden.
Dan wil ik 'm eerst uittesten op een flinke weerstand en dan eens voorzichtig in m'n PC proberen.

En ik wil er een bong cooler aanhangen (stond laatst tussen het nieuws van tweakers, goedkoper en beter dan een radiator)

leeg

Verwijderd

ik denk dat je geen een koper buisje onder die kleine en extremen bochten kan vouwen op dat kleine plaatje ik heb het bij mijn P3 Slot1 geprobeert om dus een pijpje tussen mijn koellichaam te vouwen en dat is me nog steets niet gelukt ZONDER kniken

( al 2 meter verspilt zo :) )

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 20:45 schreef X-Tweaker het volgende:

[..]

Goed idee! :7
water mioet toch stromen :? :? :?

anders koeld het niet echt goed

wat je wel kan doen is de gaten dicht langs elkaar booren en dan de dunnen tussen stukje weg slopen een dun plaatje er boven opsolderen en klaar je en t nog 2 gaten voor het slangetje

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Topicstarter
Ik wil die buisjes niet buigen (moet je trouwens met een pijpenbuiger (of hoe het ook heet) doen, anders krijg je inderdaad geen fatsoenlijke bochten.
Ik wil er of van die hoekjes opzetten (als die er met zo'n kleine bocht zijn) of maar gewoon met een slang.
Tekening komt eraan, moet nog ffkes leren hoe Truespace werkt.

leeg

Pagina: 1