Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, help...
Ik heb een jaar geleden een 2017 MacBook Pro gekocht (de touchbar versie) en daarbij toch wat geld willen besparen door de 256gb versie te kopen. Ik sla immers toch al mijn bestanden op losse hardeschijven op en niet op het systeem dus dat leek mij geen probleem. Maar nu presteerd Apple/mijn Mac het om 200gb van de 256gb te vullen met systeembestanden.

Heeft iemand enig idee of dit logisch is, en misschien tips om dat te verminderen?

Ik heb al geprobeerd zo veel mogelijk aan programma's te verwijderen (ik heb Photoshop, Lightroom, InDesign, Illustrator, Premiere etc gewoon nodig) maar op de een of andere manier blijft het systeem zich vullen....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OTPsWU6.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 16:28
Zet die geen back up terug van een eerder moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 15:17

henri8096

BIM is not a software!

Time Machine aan staan?
Die maakt nl. ook locale backups.

[ Voor 3% gewijzigd door henri8096 op 19-02-2018 15:37 . Reden: woordje ook toegevoegd. ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:31
Download in de appstore de App GrandPerspective en kijk eens welke mappen het grootst zijn. Dat geeft een accurater overzicht dan dit.

De Adobe programma's houden trouwens nogal van caches...

Ik heb ooit ergens gelezen dat de ingebouwde storage analyzer van MacOS niet al te accuraat is. Dit is te herstellen door je Mac te starten in Safemode en dan een analyse te doen. Na een reboot is reguliere MacOS zou het probleem verhopen zijn.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zie dat je o.a. Premiere gebruikt. Nou kan ik niet spreken over OSX, maar op Windows houdt Adobe van alle video's die ik render een kopie in de cache weggestopt. Deze dien ik regelmatig zelf te verwijderen. Je zou eens kunnen kijken of dat het mogelijke verschil kan maken.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandevijverke
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-12-2021
Als je op beheer gaat klikken daar dan krijg je een venster waar OSX zelf voorstellen gaat doen om je ruimte vrij te maken. Vaak kan je daar de grootste ‘vervuilers’ terugvinden.

Wat @Seroczynski zegt klopt ook. Onlangs ook voorgehad bij iemand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ipv een app zou ik liever ncdu installeren en het vanuit de terminal draaien, maar dat ben ik.
ncdu staat in homebrew.

Die timemachine suggestie is een goeie.

Commando in terminal uitvoeren:
tmutil list localsnapshots /

Als daar vanalles uitkomt rollen dan zijn het waarschijnlijk inderdaad snapshots die aardig wat ruimte innemen. In systeem informatie zou dat als “purgeable space” verschijnen. Overigens enkel vanaf High Sierra met APFS.

Als dit het inderdaad is en je die niet denkt nodig te hebben, bijvoorbeeld als je backupt naar externe schijf/timecapsule, dan gewoon een paar keer dit commando draaien tot ie niets meer zegt:
tmutil thinlocalsnapshots / 1000000 4
(Kan soms enige tijd duren voordat ie daarmee klaar is, pas als ie output geeft heeft ie t gedaan en kan je het nog eens draaien tot ie zegt dat er niets verwijdert is)
Eenmaal geen zinnige output meer zou listlocalsnapshots ook een lege lijst moeten produceren.

Et voila, er zou magischerwijs weer aardig wat ruimte moeten “vrij”komen.

[ Voor 15% gewijzigd door WhatsappHack op 21-02-2018 06:17 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik had dit laatst ook. Bij mij waren het allemaal caches van bijvoorbeeld Spotify en AdWords (beide al goed voor 25gb). Om die bestanden te kunnen zien en die directories te kunnen verwijderen heb ik OmniDiskSweeper gebruikt en daarmee 45gb aan cache kunnen verwijderen. Die staan vaak diep weggestopt in je persoonlijke map.

Overigens maak ik geen gebruik van Time Machine. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 21-02-2018 08:44 ]

If it aint fixed, it's broken.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:43:
Ik had dit laatst ook. Bij mij waren het allemaal caches van bijvoorbeeld Spotify en AdWords (beide al goed voor 25gb). Om die bestanden te kunnen zien en die directories te kunnen verwijderen heb ik OmniDiskSweeper gebruikt en daarmee 45gb aan cache kunnen verwijderen. Die staan vaak diep weggestopt in je persoonlijke map.

Overigens maak ik geen gebruik van Time Machine. ;)
Diep weggestopt valt toch wel mee?
~/Library/Caches :P

Hou er trouwens rekening mee dat MacOS niet helemaal achterlijk is en over het algemeen als de ruimte nodig is voor applicaties/downloads dat het zélf de caches leeggooit en timemachine-snapshots zal opruimen. Meestal heeft ie nog op tijd door dat het moet ook.
Ik schoon zelf ook steeds m'n schijven op hoor, daar niet van... Maar dat is voornamelijk omdat ik het strontvervelend vind dat ik m'n werkelijke gebruik niet goed kan inzien, niet omdat het echt noodzakelijk is. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 10:16
De Spotlight index hoeft ook niet altijd te kloppen. Je kunt eens proberen door die index opnieuw op te bouwen door in Systeemvoorkeuren > Spotlight > Privacy, je hele Macintosh HD toe te voegen aan de exclusie-lijst. Even wachten en dan weer verwijderen uit die lijst. Dat forceert Spotlight om je schijf opnieuw te indexeren.

Mocht dat verder geen verandering brengen wijs ik ook het eerst naar mogelijke locale Time Machine snapshots.

Verder zou ook ik eens kijken hoe groot je ~/Library/Caches map is, en leeggooien, herstarten en dan je Prullenbak legen.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1