Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dakruimte over, zonnepanelen leggen voor huurders

Pagina: 1
Acties:

• yannickie111
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-12 15:11
Ha mede-tweakers,

Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken voor het leggen van zonnepanelen op een appartementencomplex (8 appartementen) in de verhuur. Het gaat om een (plat) dak van een 300-400 vierkante meter.
De appartementen zijn eigendom van 1 eigenaar en er komen 8 (verschillende) huurders in de appartementen, met elk een eigen stroom en gas meter, want allemaal een eigen huisnummer.

Aangezien het dus een groot plat dak is, met alleen wat schaduw van de liftschacht, vind ik het zonde om deze ruimte niet te benutten.

Feiten:
- Panelen in eigendom van eigenaar
- Verbruik is voor meter/rekening huurders

Mijn probleem is dat er een verschil is tussen eigenaar van paneel en verbruik. Feitelijk zou ik dus (de opbrengst van) willen verkopen aan de huurders, maar dan voor (ongeveer) de stroomprijs, ipv de paar cent die je krijgt bij normale teruglevering. Ik kom al snel uit bij initiatieven als powerpeers, maar dit lijkt me voor mijn situatie ook niet echt geschikt.
Graag zou ik een discussie willen starten hoe dit zo efficient en winstgevend mogelijk te doen.

Dank voor het meedenken en de discussies!

iFixit Essential toolkit voor ¤19.95 || OnePlus korting, dm me voor een gratis case bij een OP6

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:44
Wellicht is een Postcode-roos regeling handig? Dan kunnen huurders zelf kiezen of ze zich inkopen of niet, en het werkt ook bij weinig panelen per huis 'https://www.zonnepanelen.net/postcoderoos/

• yannickie111
quote:
euchromatic schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:53:
Wellicht is een Postcode-roos regeling handig? Dan kunnen huurders zelf kiezen of ze zich inkopen of niet, en het werkt ook bij weinig panelen per huis 'https://www.zonnepanelen.net/postcoderoos/
Die regeling kende ik nog niet, dank!
Maar de financiele voordelen gaan in dit geval dan naar de huurder?
quote:
Mensen die deelnemen aan een project dat binnen hun postcoderoos valt krijgen vanaf 2016 een korting van 9 cent per kilowattuur aan energiebelasting.,
(En dan nog buiten beschouwing gelaten dat deze teruggave van de overheid komt, die dit natuurlijk steeds aan kan passen.)

Het is in ieder geval een begin! 8) _/-\o_

iFixit Essential toolkit voor ¤19.95 || OnePlus korting, dm me voor een gratis case bij een OP6

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:47
http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/ Volgens mij exact wat je zoekt. Geen ervaring mee, wel paar keer wat over gelezen.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:44
quote:
yannickie111 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Die regeling kende ik nog niet, dank!
Maar de financiele voordelen gaan in dit geval dan naar de huurder?
De electriciteit wordt verkocht aan een elektriciteitsbedrijf, er is dus geen saldering. De inkomsten daarvan worden verdeeld over de deelnemers. Ik denk dat binnen een huurders-situatie salderen erg moeilijk zal worden: wat doe je bijvoorbeeld als de volgende huurder de installatie niet wil overnemen. Deelnemen aan de postcode-roos is vrijwillig, als er een huurder niet mee doet krijgen worden de inkomsten verdeeld over de overige deelnemers.
quote:
(En dan nog buiten beschouwing gelaten dat deze teruggave van de overheid komt, die dit natuurlijk steeds aan kan passen.)
De regeling wordt voor 15 jaar gegarandeerd door de belastingdienst.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:46
Hebben de huurders nu zelf een contract met een energieleverancier?

jeroen3 wijzigde deze reactie 19-02-2018 09:13 (9%)

• yannickie111
Allereerst dank voor de reacties!
quote:
Sander schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:12:
http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/ Volgens mij exact wat je zoekt. Geen ervaring mee, wel paar keer wat over gelezen.
Wauw, dat ziet er best wel prima uit, ga ik eens wat naar informeren!
quote:
euchromatic schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:56:
[...]
De electriciteit wordt verkocht aan een elektriciteitsbedrijf, er is dus geen saldering. De inkomsten daarvan worden verdeeld over de deelnemers. Ik denk dat binnen een huurders-situatie salderen erg moeilijk zal worden: wat doe je bijvoorbeeld als de volgende huurder de installatie niet wil overnemen. Deelnemen aan de postcode-roos is vrijwillig, als er een huurder niet mee doet krijgen worden de inkomsten verdeeld over de overige deelnemers.
[...]
De regeling wordt voor 15 jaar gegarandeerd door de belastingdienst.
Dat systeem van @Sander lijkt wel zoiets te doen volgens mij?
quote:
jeroen3 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:13:
Hebben de huurders nu zelf een contract met een energieleverancier?
Goed om te weten is dat de appartmenten nu nog in aanbouw zijn (dat duurt nog zeker een half jaar). Maar er komen losse meters, gas/elektriciteit/water, per appartement. Dus huurders zullen in principe dan zelf een contract moeten nemen.

• nllight
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:29
quote:
yannickie111 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:41:

Mijn probleem is dat er een verschil is tussen eigenaar van paneel en verbruik. Feitelijk zou ik dus (de opbrengst van) willen verkopen aan de huurders, maar dan voor (ongeveer) de stroomprijs, ipv de paar cent die je krijgt bij normale teruglevering.
Paar cent bij teruglevering? De energiemaatschappij moet gewoon de opgeleverde energie wegstrepen tegen het verbruik. Dus je krijgt net zoveel terug bij teruglevering dan je betaald bij afname?

https://www.zonnepanelen.net/salderen/

• yannickie111
quote:
nllight schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:32:
[...]
Paar cent bij teruglevering? De energiemaatschappij moet gewoon de opgeleverde energie wegstrepen tegen het verbruik. Dus je krijgt net zoveel terug bij teruglevering dan je betaald bij afname?

https://www.zonnepanelen.net/salderen/
Ja precies, voor hoe lang het salderen door blijft gaan.
Dit geldt inderdaad in een normale situiatie, alleen heb ik straks nauwelijks verbruik, enkel lift en wat centrale verlichting. Verreweg het meeste verbruik zal zijn door de huurders, dus wil ik het met dat verbruik laten salderen, maar zonnepanelen+opbrengst in mijn beheer.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:46
Als je verhuurt inclusief energie kun je zelf de rekensom maken.
De som van alle huurders zal meer zijn dan het hele gebouw.

Je moet dan wel meterstanden opnemen. Als deze constructie al mag.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:00

Illusion

(the art of)

Ik probeer me een beeld te vormen van een appartementencomplex van 8 appartementen en 400m2 dakoppervlak....
2 lagen van 4 appartementen a 100m2? Maar waarom dan een lift?
4 lagen van 2 appartementen a 100m2? maar dan is je dak eerder 200 dan 400m2.

Als je al een lift hebt, heb je dus ook een gezamenlijke stroomaansluiting. En wegens een lift is die vast groter dan 3*25A.Ik denk dat het slimmer is om daar volop op terug te leveren.
Als je dan na aftrek galerijverlichting, stroom tbv lift, hydrofoor, evt CV nog stroom over hebt, verkoop je die, en gebruik je die opbrengst voor onderhoud e.d.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12-12 13:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
Illusion schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:11:
Ik probeer me een beeld te vormen van een appartementencomplex van 8 appartementen en 400m2 dakoppervlak....

Als je al een lift hebt, heb je dus ook een gezamenlijke stroomaansluiting. En wegens een lift is die vast groter dan 3*25A.Ik denk dat het slimmer is om daar volop op terug te leveren.
Als je dan na aftrek galerijverlichting, stroom tbv lift, hydrofoor, evt CV nog stroom over hebt, verkoop je die, en gebruik je die opbrengst voor onderhoud e.d.
Dat is eigenlijk ook het eerste waar ik aan zou denken. Uiteindelijk gewoon lagere servicekosten waardoor de huurders er uiteindelijk alsnog van meeprofiteren terwijl je niet moeilijk hoeft te doen over allemaal extra afspraken of installaties met/bij verschillende huurders.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• yannickie111
quote:
Illusion schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:11:

Laten we het hier houden op zonnepanelen. :9 Maar ik zal je vragen beantwoorden:
Het zijn 2 lagen van 4 met een lift want doelgroep senioren. Dak zal meer richting 300 dan 400m2 zijn gok ik.
Er zal inderdaad een gezamelijke stroomaansluiting komen, maar het verbruik hiervan zal lang niet de totale (potentiele) opwek zijn.

Voor deze kWh zou het regulier salderen dus helemaal prima zijn, alleen het vereder terugleveren gaat me dan maar een cent of 7 per kWh opleveren, ipv de saldeer kWh'en. Terwijl er binnen de muren van het pand wel genoeg verbruikt zal gaan worden. Dus ik zoek naar een oplossing/constructie om hiermee te salderen.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:00

Illusion

(the art of)

Hmm. Grofstoffelijk sommetje:
300m2 / 1,65m2 per paneel = 182 panelen
182 * 300W / 230V / 3 fasen = 80A per fase

Je komt hiermee mogelijk ook in aanmerking voor sde+ subsidie. Dat is geloof ik vanaf 15kW op een grootverbruikersaansluiting (>63A). Even uitrekenen wat die aansluiting je kost, maar dat kan nog best interresant zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• yannickie111
quote:
Illusion schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:45:
Hmm. Grofstoffelijk sommetje:
300m2 / 1,65m2 per paneel = 182 panelen
182 * 300W / 230V / 3 fasen = 80A per fase

Je komt hiermee mogelijk ook in aanmerking voor sde+ subsidie. Dat is geloof ik vanaf 15kW op een grootverbruikersaansluiting (>63A). Even uitrekenen wat die aansluiting je kost, maar dat kan nog best interresant zijn.
Daar zal ik eens verder onderzoek naar doen, klinkt veelbelovend!
Alleen een grootverbruikersaansluiting enkel aan laten leggen voor teruglevering kan denk ik een flinke kostenpost zijn...

• nllight
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:29
Als je een 3x80 Ampere aansluiting heb, houd er dan rekening mee dat je niet meer in aanmerking komt voor saldering.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:52
meest voor de hand ligt inderdaad een SDE-subsidie, dan heb je een grootverbruiksaansluiting (>3x80A) nodig. Mijn eerste inschatting is als volgt:

300 m²: panelen vol op zuid --> 40% dekking --> 120 m² bruikbaar, 1,7m²/paneel --> 70 panelen x 280 Wp = 19,6 kWp

panelen op oost/west --> 90% dekking --> 158 panelen x 280 Wp = 44,2 kWp

Als je dit interessant vindt kun je kijken of je een partij vind die in de voorjaarsronde van de SDe van dit jaar een aanvraag voor je doet, zij kunnen ook voor je doorrekenen of dit een beetje een goede case wordt of niet.

Pm me anders voor meer info als je wilt

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-10 09:54
ik ga ff de andere kant op beredeneren
je heb het over 8 appartementen 2 laag van 4 stuks wel een lift omdat het senioren betreft
zeg ff gemakshalve 3500 kwh per jaar per appartement plus nog is (gokje ) 5000 kwh voor overige verlichting, lift etc etc

dan zit je op heb je aan 140 panelen van 270wp voldoende. dus hele dak volleggen heeft geen nut.
hebben deze appartementen een rechstreekse eigen meter of een eigen meter achter de hoofdmeter van dit appartement.
in dat laatste geval kan je bijvoorbeeld middels de servicekosten iets gaan doen. mits men hier allemaal in mee wil en kan

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• heintjeput
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08-12 19:36
Bestaan er geen constructies waarbij de bewoners de zonnepanelen huren en daarmee ook recht hebben op de energieopbrengst. Voor mij is dat een beetje vergelijkbaar met een winddeel zoals ze bij Greenchoice aanbieden.

• yannickie111
quote:
heintjeput schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:28:
Bestaan er geen constructies waarbij de bewoners de zonnepanelen huren en daarmee ook recht hebben op de energieopbrengst. Voor mij is dat een beetje vergelijkbaar met een winddeel zoals ze bij Greenchoice aanbieden.
Ja precies, zoiets zou ik eigenlijk willen hebben. En ik denk dat dat wel standaard bestaat, maar dat ik dan enkel de terugleverprijs krijg als producent, en dan komt het financieel niet uit denk ik. En het moet wel en-en zijn om wat te worden :+

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:02

Reptile209

- gers -

Zeker nu je nog in de bouwfase zit: check even of het dak sterk genoeg wordt om al die panelen te dragen. En denk even na over hoe het met eventueel inspectie en onderhoud aan het dak gaat als het vol ligt met panelen.

En neem in je begrotingsplaatje ook even een post mee voor de hele administratie die je gaat krijgen:
* incasseren van 'huur'
* verrekenen van opbrengsten
* mensen die niet (op tijd) betalen
* jaarlijks financieel overzicht
* misschien wil je wel een aparte verengiging/stichting/BV opzetten hiervoor (SenjõrPower BV :+)
* etc.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-12 17:52
quote:
yannickie111 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:11:
[...]
Ja precies, zoiets zou ik eigenlijk willen hebben. En ik denk dat dat wel standaard bestaat, maar dat ik dan enkel de terugleverprijs krijg als producent, en dan komt het financieel niet uit denk ik. En het moet wel en-en zijn om wat te worden :+
Bij de een postcoderoos regeling zijn de afnemers meestal ook deels eigenaar d.m.v een coöperatie constructie. Maar jij wil zelf stroomleverancier worden. Of het verplicht stroom af te moeten nemen bij jouw wel mag is mij onduidelijk. Hetzij in de vorm van huren/ inkopen. Met de herman stroomverdeler kun je het misschien meenemen in het contract maar denk niet dat de aanschaf/ herman abonnements kosten en het extra werk uit kan voor 8 appartementen.

Het verbruik van een appartementen wat hier eerder genoemd is vind ik vrij hoog 2000-2500 of 2 personen en 1800 voor 1 persoon lijkt mij meer in lijn. Dus zoveel valt er niet te halen. (woon zelf ook in een appartement complex uit 1990 verbruik in de flat wat ik weet 1 persoon 1000 en 2 personen 1800)

Mijn advies leg voor de algemene voorzieningen panelen neer en koop van de rest aandelen o.i.d. :+

Tazzios wijzigde deze reactie 20-02-2018 09:43 (4%)

• yannickie111
quote:
Reptile209 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:28:
Zeker nu je nog in de bouwfase zit: check even of het dak sterk genoeg wordt om al die panelen te dragen. En denk even na over hoe het met eventueel inspectie en onderhoud aan het dak gaat als het vol ligt met panelen.
Het dak/de hele constructie is al berekend hiervoor, als dat nog moest gebeuren zou ik al te laat zijn O-)
quote:
* misschien wil je wel een aparte verengiging/stichting/BV opzetten hiervoor (SenjõrPower BV :+)
* etc.
Dat zou zomaar eens kunnen :) Dat doe je soms al als je PV op je woonhuis legt ** yannickie111 PVpowerBV*

Alle opties voor nu blijven nog open. Maar uitgangspunt blijft, en ik heb het al paar keer meer geschreven, dat het én financieel haalbaar moet zijn én dat ik graag in duurzame energie investeer.

Edit:
quote:
Tazzios schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:39:
[...]
Bij de een postcoderoos regeling zijn de afnemers meestal ook deels eigenaar d.m.v een coöperatie constructie. Maar jij wil zelf stroomleverancier worden. Of het verplicht stroom af te moeten nemen bij jouw wel mag is mij onduidelijk. Hetzij in de vorm van huren/ inkopen. Met de herman stroomverdeler kun je het misschien meenemen in het contract maar denk niet dat de aanschaf/ herman abonnements kosten en het extra werk uit kan voor 8 appartementen.
Dat betwijfel ik ook inderdaad. Het systeem klinkt heel mooi en precies wat ik zoek, maar zal vast niet goedkoop zijn.
quote:
Het verbruik van een appartementen wat hier eerder genoemd is vind ik vrij hoog 2000-2500 of 2 personen en 1800 voor 1 persoon lijkt mij meer in lijn. Dus zoveel valt er niet te halen. (woon zelf ook in een appartement complex uit 1990 verbruik in de flat wat ik weet 1 persoon 1000 en 2 personen 1800)

Mijn advies leg voor de algemene voorzieningen panelen neer en koop van de rest aandelen o.i.d. :+
Misschien is het ook wel verstandig om het eerste jaar zonder PV te draaien om te kijken wat het verbruik gaat zijn enz. Maar aan de andere kant is het installeren enzovoort waarschijnlijk makkelijker direct bij aanleg, of zelfs voor de afbouw klaar is.

yannickie111 wijzigde deze reactie 20-02-2018 09:49 (43%)

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-12 17:52
Ow andere opties die nog niet is genoemd: de appartementen verhuren inc. zonnepanelen sets.
Set van 4 zonnepanelen per appartement ( teveel KWH heeft een huurder tenslotte weinig aan) aansluiten de kosten hiervan verwerk je in de verhuurprijs.

verbruikt algemene voorzieningen: lift 3000, verlichting 400, hydrofoor ?

Hoe is de verwarming trouwens geregeld gas CV per appartement of iets elektrisch?

• yannickie111
quote:
Tazzios schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:02:
Ow andere opties die nog niet is genoemd: de appartementen verhuren inc. zonnepanelen sets.
Set van 4 zonnepanelen per appartement ( teveel KWH heeft een huurder tenslotte weinig aan) aansluiten de kosten hiervan verwerk je in de verhuurprijs.
Ja precies, zoiets heb ik ook aan gedacht, maar weet niet in hoeverre dit wettelijk kan/mag, verrekenen in kale huurprijs, servicekosten?
quote:
verbruikt algemene voorzieningen: lift 3000, verlichting 400, hydrofoor ?
Hoe is de verwarming trouwens geregeld gas CV per appartement of iets elektrisch?
Voor centrale voorzieningen en lift kan ik sowieso panelen leggen natuurliljk, maar het liefst doe ik alles in 1 keer, ipv alles aan elkaar knopen. (En ik heb nog geen idee wat het gemeenschappelijke verbruik gaat zijn.)

Verwarming is nu nog vrij zinloos, aangezien er nog geen ramen in zitten :+ Maar wordt een gas CV per appartement. Als dit een warmtepomp oid was, zou het makkelijk zijn waar de PV energie naartoe zou kunnen...

Edit:
quote:
Sander schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:12:
Contact gehad met het bedrijf achter Herman, maar deze optie valt af voor dit soort kleinschalige projecten. Ze willen enkel projecten doen voor (grote) woningbouwcorporaties, niet (meer) voor particuliere eigenaars en VvE's.

yannickie111 wijzigde deze reactie 20-02-2018 11:35 (17%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True