iMac scherm van stroom voorzien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Hallo,

Voor een projectje wil ik een 24" inch imac scherm hergebruiken.
Nu heb ik daar voor al wel een inputbord voor (met o.a. HDMI), maar nu moet ik alleen de stroomvoorziening nog zien te regelen van de backlight.

Een schema van het scherm is als volgt:
schema

Nu ben ik wel 'een beetje' technisch onderlegd, maar ik zou hiervoor graag wat advies willen.

Het bewuste controllerbordje : https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.270.eqJLFX , maar de voeding van de backlight wordt hier niet in voorzien (dit bordje gebruikt 12V)

Nu staat er op de ingebouwde voeding van de iMac een stroomkabelheader met het label "24V 3,3A".

Als ik een voeding regel die 24V en 5A (model laptop adapter) kan leveren moet dat naar mijn idee genoeg zijn. Als ik echter naar het schema kijk en mijn 'simpele gedachte' er op toepas zou ik op alle Vbl contacten de positieve (+) pool zetten en op alle GND contacten de negatieve (-) pool.

Zou in theorie hiermee het scherm aan gaan?
Het signaal (in-/uitschakelen) voor de backlight even buiten beschouwing gelaten

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 19-02-2018 09:29 . Reden: Nadruk op de backlight gelegt. ]

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Er zit toch gewoon een power supply connector op het bordje. En volgens de site heeft die 12V nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Sepio op 19-02-2018 04:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Inderdaad gewoon een trust laptop voeding kopen :) kan 12V leveren en genoeg stroom ben je meteen klaar.

Koop aub geen cjlhineze voeding das gevaarlijk :p

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik heb de vraag mogelijk niet duidelijk genoeg gesteld (dus aangepast), maar het gaat hier nu voor mij om de backlight van het scherm, en naar mijn idee heeft die 24V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
BLACKfm schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:15:
Ik heb de vraag mogelijk niet duidelijk genoeg gesteld (dus aangepast), maar het gaat hier nu voor mij om de backlight van het scherm, en naar mijn idee heeft die 24V nodig.
Klopt, je hebt 12v nodig voor het boardje, 24v voor de backlight. Om de backlight aan te zetten moet je ook op Von 2.0v tot 5V zetten en Vbr een 3.3v PWM. Vbr kan een 3.3v signaal zonder pwm zijn, aangezien dat het zelfde is als 100% PWM signaal.

Je hebt dus 24v voor backlight, 12v voor de controller van het lcd en 3.3v voor de aansturing van je backlight. Je zou bijvoorbeeld die aansturing van de backlight kunnen doen met een Nucleo. werkt op 3.3v en is lekker simpel te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jctjepkema schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Klopt, je hebt 12v nodig voor het boardje, 24v voor de backlight. Om de backlight aan te zetten moet je ook op Von 2.0v tot 5V zetten en Vbr een 3.3v PWM. Vbr kan een 3.3v signaal zonder pwm zijn, aangezien dat het zelfde is als 100% PWM signaal.

Je hebt dus 24v voor backlight, 12v voor de controller van het lcd en 3.3v voor de aansturing van je backlight. Je zou bijvoorbeeld die aansturing van de backlight kunnen doen met een Nucleo. werkt op 3.3v en is lekker simpel te programmeren.
Zou ik met zoiets als dit de 12V van (de voeding van) het controllerbordje (HDMI, VGA, etc.) kunnen gebruiken om dat 5V en 3.3V signaal te kunnen leveren?

Een programmeerbaar bordje moet ik ook weer van stroom voorzien, en ik wou het eigenlijk zo beperkt mogelijk hebben. Mijn eerste idee zou al 3 stroomaansluitingen nodig hebben (Voeding computer, voeding 12V controllerbordje en 24V voor de backlight). Ik kan eventueel nog 2 vrije USB poorten van het systeem gebruiken om die 5V of 3.3V te leveren met een step down gevalletje (ik ken die termen even niet uit het hoofd :P)

[ Voor 18% gewijzigd door BLACKfm op 19-02-2018 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
ja maar de Von pakt tussen de 2 en 5v. Dit sportsignalen gebruiken vaak weinig stroom, doordat het direct top een ic gaat en die vaak weer een hoge impedantie hebben. Ik zou lekker een module pakken die alleen 3.3v uitgang heeft. Dat maakt het toch ene stukje makkelijker en haal je signalen niet door elkaar.

https://nl.aliexpress.com...ae803_5&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jctjepkema schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:45:
ja maar de Von pakt tussen de 2 en 5v. Dit sportsignalen gebruiken vaak weinig stroom, doordat het direct top een ic gaat en die vaak weer een hoge impedantie hebben. Ik zou lekker een module pakken die alleen 3.3v uitgang heeft. Dat maakt het toch ene stukje makkelijker en haal je signalen niet door elkaar.

https://nl.aliexpress.com...ae803_5&priceBeautifyAB=0
Tja, 3.3V ligt inderdaad ook tussen de range, dan heeft die 5V niet veel toegevoegde waarde (en heb het verder ook niet nodig in het systeem). Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Yess. Post je nog even een foto als het geheel klaar is? Ik heb zelf ook een aantal iMacs omgebouwd tot monitor. Vooral die witte plastiken though. Welk model doe jij nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Oh wow, ik heb nog een 10 jaar oude zilveren staan, waar eigenlijk alleen het scherm nog tof van is.. dit bied wel mogelijkheden! Zeker icm een raspberry pie er in oid.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jctjepkema schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:48:
Yess. Post je nog even een foto als het geheel klaar is? Ik heb zelf ook een aantal iMacs omgebouwd tot monitor. Vooral die witte plastiken though. Welk model doe jij nu?
Ik zal een buildlogje bijhouden, maar moet eerst alle nodige shizzle uit het verre oosten nog binnen zien te krijgen.

Maar het betreft een 'late 2009' model te zijn. In ieder geval een aluminium variant (maar ben niet zo thuis in de Macs, vond het alleen een leuke behuizing).

offtopic:
Ik was verder nog een beetje aan het kijken naar welk systeem ik wil gebruiken, maar met het nodige hak en breek werk (interne brackets en overbodige schroefpunten) past hier prima een Intel Skull Canyon nuc in (met behuizing en al indien nodig). Wil eigenlijk dat van buitenaf niet te zien is dat er gewoon een windows systeem in zit.
Een compute stick vond ik wat te zwak, en deze nuc 'had ik nog liggen' (oude stream PC, maar met een 1080ti heb ik die nu niet meer nodig).

[ Voor 29% gewijzigd door BLACKfm op 19-02-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet niet welke mac je hebt, maar ergens begint mij de external display functie van Apple te dagen.

Ik gebruik hier een iMac 27" als extern scherm voor mij laptop. Die hang je eraan met thunderbolt en dan is je iMac een simpel 2e scherm.

Het stroomverbruik is dan ook enkel het scherm en niet de rest van de hardware uit de mac.

Ik zou moeten googlen of je die functie kunt "misbruiken" voor een Windows/Linux pc, maar dat zou een stuk makkelijker zijn dan helemaal ombouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 19-02-2018 21:45 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Mijn doel is meer een All-In-One systeem. Daarbij was de mac zelf defect, dus denk niet dat die functie had gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Wat ik me dan afvraag is hoe een iMac backlight van jouw model werkt? Zit die backlight aan het scherm vast of zit dat los in de behuizing?

Hoe wil je straks het geheel wegwerken?

Dit omdat ik toevallig vandeweek een Samsung TV heb voorzien van custom backlight. Ik had voor 23 euro de originele backlight LED strips kunnen kopen (die waren kapot), maar nu heb voor 3 euro chinese LED strips erin gezet.

Ik wil eigenlijk zeggen dat als dit heel veel werk is, en je uiteindelijk ook ongunstig uitkomt met de behuizing of het wegwerken/monteren van de backlight, je ook zou kunnen overwegen een eigen LED paneel/strips te maken.

Lensjes voor LEDS koop je voor een paar eurocent op ali, en die LEDs voor een paar euro.

Maar stel dat je backlight wel vast zit aan het scherm, en het al een totaal geheel is, dan snap ik je vraag perfect :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
World Citizen schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:06:
Wat ik me dan afvraag is hoe een iMac backlight van jouw model werkt? Zit die backlight aan het scherm vast of zit dat los in de behuizing?
De backlight van dit bewuste scherm is volgens mij nog met CCFL. Een 'simpel' scherm heeft over het algemeen 1 of 2 van dit soort kabels lopen om die van stroom te voorzien vanaf de inverter, maar het scherm uit deze iMac heeft 7 van dat soort kabels lopen.

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/XHUuKU4qUjaVbJMK.medium
Niet het exacte model, maar vergelijkbaar

De backlight zit verder in het scherm verwerkt dus daar kan ik weinig mee (en ben ik ook niet van plan).

En nu ik er over nadenk weet ik nu ook waar 1 van de 3 fans in het systeem voor is, die moet dat bordje koelen (want die koelt anders alleen maar de dvd drive (wat ik een beetje vreemd vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ja mik dat allemaal weg joh. Haal een paar ledstrips en doe die op de hoogte van CCFL strips OF verdeel ze over de hele achterkant.

Minder warm, minder stroom, minder breekbaar en helderder.....

Zie bv dit plaatje. Dit is een TV (zonder paneel) met LED backlight die verdeeld is over de hele achterkant.

Afbeeldingslocatie: http://jestineyong.com/wp-content/uploads/2017/01/how-to-replace-led-tv-strip.jpg

Het zijn hele simpele led strips met een lensje op de led.
zoals deze
Afbeeldingslocatie: http://img01.cp.aliimg.com/bao/uploaded/i4/360367996/TB2GDIJXVXXXXa3XXXXXXXXXXXX_!!360367996.jpg

Maar je kunt dus ook net als bij jouw CCFL balken, een LED strip aan de zijkant maken. Dus niet over de hele achterkant, maar enkel je CCFL weghalen en daar een ledstrip in zetten.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
Om het topic even een conclusie te geven, ik heb het gisteravond werkend gekregen (ook de eerste keer dat ik het probeerde).

Het controllerbordje voorzag al in een signaal voor de backlight, dus die had ik niet meer nodig.

Door middel van een 220V omvormer naar 12V en eentje voor 24V heb ik de setup aan de praat gekregen.

Het scherm was in ieder geval in orde, dus ik kan weer verder met de build.

Pagina: 1