Gevaar van coöperatieve glasvezel netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 22:51
Beste,

Bij ons in Brabant is een coöperatieve organisatie bezig met het aanleggen van een glasvezelnetwerk.
Nu is het mij opgevallen dat het aanbod van providers erg beperkt is, in dit geval heb je de keuze uit:
- Fiber
- Stipte
- Trined
- Netrebel
Vooral de eerste 2 providers staan slecht beoordeeld waardoor je snel op de laatste 2 providers uitkomt (in dit geval is Netrebel geen alles in 1 provider).
De reden hiervoor is dat het een eigen netwerk is en providers niet zitten te springen om hier aan deel te nemen.
Nu is het zo als je met een project als deze in zee gaat je meteen voor een groot deel van je leven (minimaal een jaar of 15) er aan vast zit omdat je mee participeert in het netwerk.

Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben? En wat is jullie gedachten over initiatieven als deze?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder kleine lettertjes, is er weinig over te zeggen. De ene cooperatie is de andere niet dus ik denk dat je iets meer info zal moeten overleggen zodat we "iets" kunnen zeggen over (vergelijkbare) ervaringen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me leuk om de kabelaars in de spaken te rijden. Gelukkig ligt hier allang glasvezel, maar ik zou er wel voor pushen.

Maar inderdaad; de kleine lettertjes. Hoezo zou je 15 jaar 'vast' zitten? Of bedoelen ze; 'eenmalig betalen voor de aansluiting OF in 15 jaar afbetalen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:02:
Lijkt me leuk om de kabelaars in de spaken te rijden. Gelukkig ligt hier allang glasvezel, maar ik zou er wel voor pushen.

Maar inderdaad; de kleine lettertjes. Hoezo zou je 15 jaar 'vast' zitten? Of bedoelen ze; 'eenmalig betalen voor de aansluiting OF in 15 jaar afbetalen'?
Dat laatste is vrij gebruikelijk bij dit soort initiatieven. Natuurlijk is het leuk om kabelaars in de wielen te rijden, maar TS heeft wel een punt. De providers die worden toegelaten tot dit soort netwerken, daar moet je wel wat aan hebben. Als dat crap is kun je beter bij een kabelaar blijven.

Het klinkt leuk zo'n coöperatie, maar je betaalt vaak 1500 € in 1 keer voor de aansluiting, of 15 jaar lang een tientje per maand of. Dus de investering voor de aansluiting wordt bij de klant gelegd. Vervolgens moet je maar afwachten of je een beetje kwaliteitsprovider krijgt. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met dit soort coöperaties eigenlijk.

Nu KPN glasvezel nauwelijks meer aanlegt schieten de initiatieven als paddenstoelen uit de grond, soms alleen voor bedrijven, en soms ook voor particulieren. Zomaar een greep:

http://www.dewaadhoekeopglas.frl/
http://www.opsterlandopglas.frl/
http://glasvezelcooperatie.nl/
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/
http://www.glasvezelnoord.nl/
https://www.midden-brabantglas.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
In mijn woonplaats is ook iets beetje vergelijkbaars, al heb ik niet het probleem gehad met erin te investeren gezien voor mijn tijd de aanleg was. Maar inderdaad, het aanbod is behoorlijk beperkt tov KPN glasvezel. En nu mis ik KPN niet als aanbieder, die zijn nogal prijzig, maar wel de andere op hetzelfde netwerk. Vooral het HD TV aanbod vind ik behoorlijk karig.

Daar komt bovenop dat doordat hier een eigen kabel netwerk was, kabel ook nog eens goedkoper was dan normaal met Ziggo (wel met de Ziggo diensten), en glasvezel dus helaas niet interessant was. Nu is ons kabel netwerk echter aan Ziggo gegeven / verkocht (geen idee welke), wat niet vreemd is gezien Ziggo de enige aanbieder was die over was op het netwerk. En onder het noemer: "Het wordt niet duurder", is het €9 per maand duurder geworden voor gewoon het standaard pakket. Voeg daar nog andere prijsverhogingen aan toe (Ziggo werd duurder omdat doorgifte van TV duurder werd, maar dat betaalde ik al rechtstreeks aan het lokale kabel bedrijf, die ook duurder werd omdat doorgfite van TV duurder werd, lekker creatief). Onder de streep in 3.5 jaar is glasvezel stabiel in prijs en kabel iets van €15 per maand duurder geworden (en dan hebben we het gewoon over standaard TV + 150mbps internet, niks extras).
Oftewel ik zit nu nog een jaar bij Ziggo omdat nu ze het netwerk overnemen we een half jaar korting kregen, maar daarna ben ik toch wel blij dat hier glasvezel ligt, want zoals het nu erop lijkt ga ik over.

Los van dit verhaal: Als ik een nieuw huis zou kopen zou glasvezel toch wel een pré zijn, om niet vast te zitten aan één aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe werkt zoiets dan? Wordt er een kabel naar je huis aangelegd? Kan me wel voorstellen dat dat redelijk prijzig is en vind 1500 euro dan wel een normaal bedrag voor zoiets. Als je dat er niet voor over hebt (ik zou 1500 euro nooit in 15 jaar gaan afbetalen) neem je toch ADSL of evt. kabel indien beschikbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 19-02-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 15:32
Je kunt je afvragen of je zelf zou moeten betalen voor die aanleg, of dat dat iets is voor de netwerkbeheerder/investeerder. Het is inderdaad duur, dus wat dit soort initiatieven doen is, in de vorm van een coöperatie je zelf die aanlegkosten laten ophoesten. Dat is een nieuw concept tov je vroegere telefoonlijn of kabelaansluiting. Denk niet dat iemand voor die aanleg ooit 1500 euro heeft gelapt, die kreeg je gewoon.
Daarna komt de vraag welk providers worden toegelaten/toegelaten willen worden tot deze coöperatieve netwerken en wie dat bepaalt.
Veel van deze initiatieven worden juist ontplooid op plekken waar geen kabel/adsl alsalternatief ligt.
En gaat alleen door als zoveel procent inschrijft. Dus ze geven je al gauw een nu of nooit gevoel. En wat de provider-kwaliteit is moet je afwachten.

Het zou me overigens niets verbazen dat dit soort initiatieven/netwerken op termijn gewoon weer opgekocht worden door de bekende grote spelers. Grappig wel, eerst was Nederland een lappendeken van lokale kabelaars die vrijwel allemaal zijn verkocht tot we alleen nog Ziggo overhadden. Hier gaat precies hetzelfde gebeuren. En daar heb je dan zelf 1500 euro voor gelapt. hmmm.

Ik denk dat als ik in een buitengebied zou wonen, met een klapperend ADSL-lijntje, ik de kans niet zou laten lopen. In een stedelijk gebied zou ik nog even nadenken voor ik in zo'n coöperatie zou stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 14:13
Wij waren in Nuenen zo'n beetje de eerste glasvezel corporatie. (Onsnet is hier begonnen in 2005, daarna is het OnsBrabantNet geworden)
Wij kregen zo'n beetje alles gesubsidieerd, omdat we de eerste proefballon in Nederland waren (wij hebben dus geen aanleg betaald).
Na een paar jaar is deze corporatie overgenomen door KPN (zonder inspraak van de leden overigens) en ondertussen zit ik al weer een paar jaar op XS4All via de vezel.

Het probleem is een beetje dat je wel moet als je glasvezel wil. Er is commercieel gezien maar weinig aanleg, KPN heeft alles stil gelegd omdat ze hun brakke DSL netwerk willen uitbuiten.

Overigens hebben wij via OnsNet nooit problemen gehad (de aanleg ging via Reggefiber waarvan ik heel blij werd, maar ook Reggefiber is ondertussen overgenomen door KPN) en ik werd heel blij van de overgang naar KPN (want meer concurrentie qua providers en meer aanbod (en sneller)).
Ondertussen is Onsnet Nuenen al weer opgedoekt en is nu alles over naar KPN, maar ik ben best tevreden. Beter dan kabel of DSL iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 08:56
Ik heb vrijwel dezelfde afweging moeten maken in Noord Limburg en heb er uiteindelijk vanaf gezien. Ik had me al aangemeld bij TriNed, maar niet bij het netwerk. De voorwaarden waren namelijk wat vreemd (vond ik). Ik zou eerst € 50,- moeten betalen om mee te doen met het netwerk, en daarna zou pas bekend worden of de aanleg door zou gaan. Ik wil best wat betalen, maar dan wil ik zekerheid hebben.

Wat ik je door bovenstaande kan vertellen over TriNed: reactiesnelheid per mail was ronduit goed en ze deden niet moeilijk toen ik daadwerkelijk heb opgezegd. Ook zijn er geen kosten in rekening gebracht.
Hoewel ik beperkte communicatie met deze club heb gehad, hebben ze een goed gevoel achter gelaten.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Heb een aantal jaar bij grotere ISP gewerkt. Probleem met dit soort lokale initiatieven is dat de dekkingsgebieden vaak redelijk klein zijn en dat er toch wel redelijk wat apparatuur geplaatst moet worden om het netwerk te ontsluiten. Als je dan die koek moet delen met een aantal andere providers dan kan alleen dat stuk al snel niet meer uit (commercieel gezien).

Tel daarbij op dat het provisionen van zulke lokale netwerken natuurlijk nergens standaard is, net als support voor modems, ticket afhandeling, error codes en meer van dat soort administratief geneuzel. Het is daarmee voor landelijke providers vrijwel niet te doen om alle lokale initiatieven te ontsluiten, al zou je dat wellicht diep in het technische hart wel willen.

Vanuit ISP optiek zou je graag 1 koppelpunt hebben voor je leverstraat en ontsluiting van verkeer, dat zou een hoop goeds doen voor alle lokalen. Ik dacht dat daar een jaar of twee geleden ook wel over gesproken werd, maar ben sindsdien wat anders gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Bij ons was nog minder keuze aan het begin, alleen trined. Gelukkig is daar snel Tweak bijgekomen waardoor ik nu internet van Tweak heb aangezien ik TriNed ook 3x niks vond :)

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 19-02-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:51
zoals al meer hier gezegt is het moeilijk te zeggen hoe de situatie bij jullie is zonder meer info.

ik kan wel zeggen hoe het bij ons in de gemeente de Wolden gaat (project https://glasvezeldewolden.nl/)
ook hier hebben we voorlopig 4 providers tweak, stipte, fiber en weserve eigenlijk hoor ik hier in de omgeven over geen 1 van allen echt grote klachten. (van iedere provider zijn natuurlijk klachten te vinden op internet)

wij betalen gewoon landelijke prijzen voor het abbonement en hoefden geen aansluitkosten of iets dergelijks te betalen als we maar een abonnement namen/nemen (ze zijn nog aan het aanleggen maar een gedeelte is al in gebruik) en we kunnen dus ook naar een jaar er gewoon weer vanaf als je wilt.

ook hier zijn ze in gesprek geweest met kpn om die als provider toe te voegen echter kpn stelde zulke eisen dat niet realistisch was. ze wouden onder andere alleen recht op de kabel hebben en niet betalen voor het gebruik van de kabel dus met andere woorden glasvezeldewolden de kosten van aanleg en kpn alleen maar profijt. er gaan nu voorlopig hier geen extra providers beschikbaar komen als de laatste aansluiting klaar is dan duurt het minimaal nog 1 jaar voor er nieuwe providers worden toegelaten dit om de 4 providers die wel mee hebben geholpen om het allemaal een succes te maken niet te benadelen of hoe je het ook maar wilt zeggen. het eerste jaar zijn de kosten toch vaak hoger voor een provider.

hier word naar iedere woning (met status vaste bewoning) in de gemeente sowieso de glasvezelkabel heen gelegd zonder kosten of verplichting van abonnement. Aansluiten nadat alle werkzaamheden zijn afgerond betekend activatie kosten en die zitten volgens mij zo rond de 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Bedankt voor jullie antwoorden, mijn twijfels zit hem voornamelijk in het concept.
Omdat je dus zoveel moet ophoesten of verplicht bent om voor een lange tijd jezelf eraan te binden is het al bij al nogal een risico.
Als je dan nog eens de maandelijkse kosten op een rij zet is het ook duurder dan vergelijkbare andere glasvezel netwerken.
Op dit moment heb ik Ziggo en heb het geluk dat ik tegen het buitengebied aanzit en daarmee ook zou kunnen profiteren van een glasvezel oplossing. Maar als ik het zo op een rijtje zet dan denk ik er verstandig aan te doen om gewoon af te wachten en bij Ziggo te blijven. Zeker omdat er best wel wat kosten tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:51
genesisfm schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:26:
Bedankt voor jullie antwoorden, mijn twijfels zit hem voornamelijk in het concept.
Omdat je dus zoveel moet ophoesten of verplicht bent om voor een lange tijd jezelf eraan te binden is het al bij al nogal een risico.
Als je dan nog eens de maandelijkse kosten op een rij zet is het ook duurder dan vergelijkbare andere glasvezel netwerken.
Op dit moment heb ik Ziggo en heb het geluk dat ik tegen het buitengebied aanzit en daarmee ook zou kunnen profiteren van een glasvezel oplossing. Maar als ik het zo op een rijtje zet dan denk ik er verstandig aan te doen om gewoon af te wachten en bij Ziggo te blijven. Zeker omdat er best wel wat kosten tegenover staan.
???

sorry hoor maar je hebt het nog nergens over bedragen of iets dergelijks gehad.

in je start post zeg je dat je 4 providers wat weinig vind en dat je er 15 jaar aan vast zit ofzo mensen vragen je in dit topic om meer info waarom denk je er zo lang aan vast te zitten enzo? maar tot nu toe heb ik je nog niet meer info zien geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zat met 100/100 bij OnsBrabantNet. Aanleg was voor mij kostenloos. Gezien de kosten heb ik het opgezegd en naar UPC overgestapt voor triple play. Geen van de glasvezelproviders vertrouwde ik met alles naast internet. Ik weet niet hoe het nu is met tv via glasvezel tegenwoordig.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PcDealer schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 02:59:
Geen van de glasvezelproviders vertrouwde ik met alles naast internet.
He? Hoezo niet vertrouwen? Wat zouden FttH ISPs 'sneaky' doen, wat een kabelaar niet zou doen? 8)7
PcDealer schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 02:59:
Ik weet niet hoe het nu is met tv via glasvezel tegenwoordig.
Gewoon, al jaren; prima. d:)b
De STBs die de KPN ISPs gebruiken zijn klein, verbruiken amper energie en zijn geluidloos (HMB 2260; <6Watt!). Zappen gaat lekker snel. En tegenwoordig is het IPTV cloud gebeuren best wel stabiel.
Kwaliteit van de HD glaskanalen is ook uitstekend.
Stabieler dan dat ik ooit bij (ex)UPC gezien heb. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

ehtweak schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:41:
He? Hoezo niet vertrouwen? Wat zouden FttH ISPs 'sneaky' doen, wat een kabelaar niet zou doen? 8)7
Hoezo sneaky? Ik heb het over producten. Aangezien ik in een nieuwbouwwijk woon, heb ik de sprong destijds gewaagd naar triple play. Ook omdat Demon adsl niet beschikbaar zou zijn. In een oude wijk had ik het niet gedaan omdat ik weet dat dit drama kan zijn: Ik werkte voor UPC.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@PcDealer Sorry, dan begrijp ik je verkeerd. :$
Maar je zei "Geen van de glasvezelproviders vertrouwde ik..." M.a.w. ik vroeg me af waarom/met wat je de FttH ISPs dan niet vertrouwde? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Zonder kleine lettertjes, is er weinig over te zeggen. De ene cooperatie is de andere niet dus ik denk dat je iets meer info zal moeten overleggen zodat we "iets" kunnen zeggen over (vergelijkbare) ervaringen.
Ik weet niet of de kleine letters relevant zijn, ik heb iemand gesproken (van de coöperatie) die mij de situatie heeft uitgelegd dat het een open netwerk is en de providers daardoor erg terughoudend zijn. Dit zie ik als gevaar en dat geef ik aan in mijn bericht.

Deel II wat ik aan informatie geef is dat het een coöperatie is waarbij je als burger deel kan nemen. Als je deelneemt wordt je als lid tevens een klein beetje eigenaar van het netwerk en daar betaal je voor. Enerzijds aan het onderhoud en anderzijds om de investering af te lossen. Ik geef aan dat de lening na +- 15 jaar afgelost is.
sorry hoor maar je hebt het nog nergens over bedragen of iets dergelijks gehad.
Het zelfde geld als hierboven, het ging mij meer om het concept ipv. de details.
Of het nu 50 euro p/maand kost of 75 euro p/maand als je enerzijds voor de 15 jaar aan vast zit en anderzijds erg beperkt bent in de keuze dan is dat gevaarlijk.

Maar goed om de details NIET ( ;) )te besparen hierbij de gegevens:

Keuze providers:
https://www.midden-brabantglas.nl/particulieren/ Met google kun je op ervaringen zoeken.

Onder de keuze van de providers vind je een tabel met de kosten terug.

En hieronder nog een verhaal over de financiële deel:

Een aansluiting kost gemiddeld ± € 3.400 en de aanloopkosten het eerste jaar zijn naar schatting ongeveer 100,- euro per aansluiting (er zijn nog geen inkomsten omdat u pas gaat betalen als alles werkt bij u in huis). Van die € 3.500,- wordt minimaal 45% per aansluiting bij aanvang van het project betaald door ieder lid (inleg ledenkapitaal dat het eigen vermogen van de coöperatie wordt). Het basis C-lidmaatschap is € 500,–, maar om aan voldoende coöperatievermogen te komen is het noodzakelijk dat een aanmerkelijk deel van de leden bereid is als A- of B-lid respectievelijk met € 2.500,– en € 1.500,– als coöperatievermogen in te brengen. Hier staat dan uiteraard wel een passende korting van € 10,– of € 5,– op de maandelijkse kosten tegenover.

De hogere inleg van A- en B-leden is in beginsel een versterking van het coöperatie-vermogen. Na de aflossing van de bank is de intentie om de leden van de coöperatie te laten besluiten deze ‘tijdelijke’ versterking van het coöperatievermogen tot aan het basisbedrag van € 500,– per lid uit de maandelijkse bijdragen terug te betalen. (de laag 1 kosten (graafwerk buizen en kabels en aansluitingen die in het totaal abonnement van die € 60,- per maand zitten).

Voor de rest van het bedrag, de overblijvende 55%, is een lening afgesloten. Over deze lening moet rente en aflossing worden betaald. Daarnaast zal ieder lid naar verwachting een maandbedrag van € 60,- moeten gaan betalen vanaf het moment dat de glasvezelaansluiting in de woning/het bedrijf is gerealiseerd en er ook gebruik van maakt. In dit maandbedrag zitten alle kosten van Internet, TV en bellen en alle financieringskosten van de coöperatie, maar ook het beheer en onderhoud van het netwerk). Dit maandbedrag is in grote lijnen als volgt te verdelen:

€ 25,25 incl BTW = 20,87 excl. BTW voor externe financiering (rente en aflossing) en onderhoud, beheer en organisatie (lokale coöperaties en Midden-Brabantglas)
€ 34,75 incl. BTW blijft dan over voor de dienstverlening (televisie, internet en telefonie) (*) Laag 2 en laag 3 van externe commerciële leveranciers
Genoemde prijzen zijn inclusief btw (dus de coöperatie moet bij ontvangst van die € 25,25 eerst € 4,38 euro aan btw afdragen aan de belastingdienst en heeft dan € 20,87 euro over om alle kosten te dekken. Na afbetaling van het netwerk blijven er alleen nog de beheerskosten over en gaat u zeker € 10,00 per maand minder betalen. U betaalt dan altijd minder dan iemand in de kern die bijvoorbeeld een glasvezel van KPN of Ziggo heeft. Dus de eerste jaren bent u iets duurder uit dan in de kernen maar daarna veel goedkoper als u mee gaat doen met de coöperatie. Uiteraard zijn er nog veel extra andere voordelen zoals de openheid van het netwerk en geen lokale extra kosten voor het gebruik van uw eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
En nog even ter vergelijking:

https://netrebel.nl/ -> 37,50 euro op een ander netwerk
Het zelfde bij Middenbrabantglas -> 10 euro netrebel + 39 euro = 49 euro als ik A lid word en dus vooraf 2500 euro inleg.
Heb ik geen 2500 euro in te leggen maar 500 euro dan ga ik 59 euro per maand betalen ipv de 37,50 bij een ander!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37
Hier in Heeze zijn ze een aantal jaren geleden begonnen met de uitrol van zo'n lokaal glasvezel initiatief en hoewel ik wat sceptisch was ben ik nu, jaren later, toch erg tevreden.

Toegegeven, het ging niet helemaal soepel omdat de enige echte provider het in begin al vrij snel op de fles ging, maar daarvoor kwamen er al gauw 2 terug in de plaats. We hebben nu de keuze uit 3 geloof ik, maar dat doet nauwelijks voor elkaar onder.

Verbinding is retestabiel en ik mag mezelf daarin best een power user noemen. 500Mbit up/down inclusief TV voor €42,50 is niet bepaald slecht. Het enige waar ik ooit aan vast heb gezeten is het initiële contract van 1 jaar.

Overigens betaalde je hier geen aansluitkosten. De aanleg werd bekostigd door de abonnementen waarvoor natuurlijk eerst een animocheck is gedaan. Blijkbaar hebben de inwoners woord gehouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Realone schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:30:
Hier in Heeze zijn ze een aantal jaren geleden begonnen met de uitrol van zo'n lokaal glasvezel initiatief en hoewel ik wat sceptisch was ben ik nu, jaren later, toch erg tevreden.

Toegegeven, het ging niet helemaal soepel omdat de enige echte provider het in begin al vrij snel op de fles ging, maar daarvoor kwamen er al gauw 2 terug in de plaats. We hebben nu de keuze uit 3 geloof ik, maar dat doet nauwelijks voor elkaar onder.

Verbinding is retestabiel en ik mag mezelf daarin best een power user noemen. 500Mbit up/down inclusief TV voor €42,50 is niet bepaald slecht. Het enige waar ik ooit aan vast heb gezeten is het initiële contract van 1 jaar.

Overigens betaalde je hier geen aansluitkosten. De aanleg werd bekostigd door de abonnementen waarvoor natuurlijk eerst een animocheck is gedaan. Blijkbaar hebben de inwoners woord gehouden. :)
Of zijn de aanlegkosten deels betaald door mensen die hun geld zijn kwijtgeraakt bij dat faillissement? Dat het net blijft bestaan is nogal logisch; de kosten zitten in aanleg, niet in materiaal. En het uit de grond halen kost meer dan het oplevert. Ofwel; het wordt bij een faillissement gewoon weer doorverkocht waarbij de schulden lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 00:26:
[...]

Of zijn de aanlegkosten deels betaald door mensen die hun geld zijn kwijtgeraakt bij dat faillissement? Dat het net blijft bestaan is nogal logisch; de kosten zitten in aanleg, niet in materiaal. En het uit de grond halen kost meer dan het oplevert. Ofwel; het wordt bij een faillissement gewoon weer doorverkocht waarbij de schulden lager zijn.
Het netwerk (dus de kabels in de grond e.d.) zijn van de coöperatie. Een faillisement van een internet provider heeft hier niks mee te maken. Aanname is dus incorrect.
Pagina: 1