Toon posts:

thuisnetwerkjes maar dan met problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik ben een thuisnetwerkje in elkaar aan t klussen, maar helemaal gaan doet t nog niet. wie helpt mij even uit de sores?

het probleeem is als volgt:
ik heb vier computers. een ervan is m'n servertje. een NT4 bak met zonder patches.
het idee is dat de server de officejet deelt en een deel van z'n hardeschijf. natuurlijk is het nuttig als ie dan gelijk even dhcp doet. helaas ziet de sevrer de andere computers in het netwerkje niet. hij ziet behalve z'n eigen domein ("werk") ook nog de werkgroep "werkgroep" die ik op één pc heb ingesteld om te kijken of ze elkaar helemaal niet zien of een beetje niet. server ziet WEL de werkgroep maar niet de PC erin.
de pc krijgt geen ip adres (en neemt dus zo'n akelig windowsstandaardditonthoudjelekkertochniet ip adres :()
ik kn vanaf de pc niet pingen naar de server en terug idemdito met sterretjes.

de Pc ziet overigens buiten z'n eigen werkgroep helemaal niets, dus ook het domein niet.

ik weet eigenlijk zeker dat de kabels tussen de hub en de pc en de server goed zijn. ik verdenk de hub nu van stukheid. ik heb m net gekocht (na drie weken wachten op een sloooome leverancier N.B.) en als ie stuk is wil ik t graag snel weten: anders ga ik nog uren zitten klussen.

dus de vraag: wat doe ik fout/is er kapot/hellup algemene paniek!

bvbd
KG
}:O

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 18:21 schreef KnetterGek het volgende:
ik verdenk de hub nu van stukheid. ik heb m net gekocht (na drie weken wachten op een sloooome leverancier N.B.) en als ie stuk is wil ik t graag snel weten: anders ga ik nog uren zitten klussen.
Als je een crosslink kabeltje hebt hangen zou je even één van de andere PC's met dat crosslink kabeltje aan je server moeten hangen en kijken of dan het probleem is opgelost.

Zo ja: Dan is je hub stuk.
Zo nee: Ligt het ergens anders aan.

Verwijderd

Topicstarter
oh dat ben ik vergeten te tiepen (moet ook niet t zelfde verhaal in vier forums tegelijk in willen meppen :) )
maar dat heb ik al gedaan, en m'n server werkte fanTASties. tenminste, voor een nt server op een p166 geinstalleerd door iemand die vind dat nt een soort 95 is zonder crashes maar ook zonder games.

:)

maar dat werkt.

als je denkt dat t de hub is ga ik morgen die vent van de winkel maar eens uit z'n scharnieren lichten.
dank voor je (retend snelle!) respons!
):O

Verwijderd

Topicstarter
wat kost een kabeltestertje?>

m'n hub doet knipperknipper bij de kabels die van m'n kamer naar t kantoortje lopen (waar les hubbo staat en servertje)
maar niet bij de kabel hub-server, hub-voorgenoemde pc, hub-laptop.

ik verdenk m'n pa van het trekken van databkabels met trekveren namelijk.(dat ding ligt hier ineens heel sneaky onder z'n bureau... :( )

Verwijderd

Topicstarter
oh wel een testertje met een remote module die draadloos is want er zit 30 meter tussen de hub en mijn kamer ;(

hoera, groot huis |:(

Verwijderd

Geef je pc eerst een vast IP nummer en kijk of je ze kan pingen.( dan weet je of je hub werkt ) Je pc moeten zich wel aanmelden op het domain willen ze de DHCP server om een ip adres kunnen vragen.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is misschien handig om te weten dat je je berichtje kunt wijzigen door op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/i/edit.gif te klikken. Dan hoef je niet steeds een nieuw berichtje te posten en dat komt de leesbaarheid van je verhaal ten goede.

Hoe duur een kabeltestertje is weet ik niet, maar als het met een cross-cable wel werkt ligt het idd. aan de kabels of de hub.

Je zou voor de grap eens de kabels kunnen omwisselen, gewoon van poort op de hub. Als dan het andere lampje knippert is je kabeltje rot, als hetzelfde lampje knippert is (de poort op) je hub rot. Geen kabeltestertje bij nodig *D

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wat edit doet maar ik gebruik t nooit :)
op m'n thuisforum is het idee namelijk dat je posts zsm boven de 300 komt. ;)

anyway ik heb dat gemier met die kabels alang onder de hand gehad uiteraart (ben stiekem systeembeheerder geweest).

maar ik heb de leverancier even aangesproken op 3 weken wachten op een kapotte hub en nu heb ik een andere die flex resultaat geeft.

dus nu nog even de printers en de fax installeren, ICS overal installeren,
en dan uitzoeken hoe ik die win2k laptop op die nt server laat inloggen :( dat kreng werkt tegen zal wel weer een geintje van Wim Hekjes zijn.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

een NT4 bak met zonder patches
aucchh.. :) ik denk dat het hier mee te maken heeft.. met zonder.. die computer kan de niet aan dus dan gaat het fout >:)

Verwijderd

Topicstarter
geheugen said:
Geef je pc eerst een vast IP nummer en kijk of je ze kan pingen.( dan weet je of je hub werkt ) Je pc moeten zich wel aanmelden op het domain willen ze de DHCP server om een ip adres kunnen vragen.

and i replied:
vast ip nummer en dan pingen?
als hij de andere coputer kon zien dan had ie wel een dhcp adres gekregen (ik heb dit allemaal van te voren getest met een xkabeltje van KnetPC naar server!) dus t MOET een connectie probleem zijn.

ik dacht trouwens dat ie EERST een ip adres kreeg en DAN pas een domein inlog activiteit ging ontplooien? niet eerst inloggen en dan een adresje krijgen? of zeg ik nou heel domme dingen?

Verwijderd

ik dacht trouwens dat ie EERST een ip adres kreeg en DAN pas een domein inlog activiteit ging ontplooien? niet eerst inloggen en dan een adresje krijgen? of zeg ik nou heel domme dingen?

Eerst moet de PC weten waar hij zijn IP nummer kan gaan vragen. Ik begrijp echter niet waarom je voor twee pc DHCP gebruikt.

Geef je server het adres 192.168.1.1, vervolgens je pc's nr. 2 en 3 subnet is 255.255.255.0. Doe niet moeilijk en geef alleen een werkgroep op. ( dus geen domain )

Als het goed is kan je onderling naar de PC pingen.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn ten eerste vier pcs en er komen vaak vrienden van mij of personeel van m'n pa met laptops binnen vallen die dan met een kabelprikje gelijk overal bij kunnen. dat DHCP heeft wel nut.

nieuwe probleem:
ICS verdomt t.
hij zegt ICS has been disabled please check if this is the only pc in the home network with ics.

maar ik denk dat ie nu moeilijk doet over de NT server.
hoe ga ik dit oplossen? met wingate of sygate in m'n systray? (kan nog, hij overlapt nog net m'n quick start menu niet :) )

Verwijderd

Topicstarter
mwah kut zonealarm heeft trouwens een hekel aan ICS. mocht het nog gaan werken that is :(:(:(
Pagina: 1