Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Twee weken geleden zijn we gestart met een grote verbouwing: we bouwen een verdieping op ons huis.

Deze extra woonlaag betekende echter dat ons bestaande wifi netwerk (bestaande uit een Ziggo Technicolor router) niet meer voldoet. Om deze reden 2 Access points van Ubiquiti gekocht (AP AC Lite).

Begane grond:
  • Ziggo Technicolor router (DHCP server)
  • Netgear gigabit switch (8 port)
  • Alle apparatuur zoals receiver, tv, NAS, PS4 etc bekabeld aangesloten
  • 1 Accespoint tegen het plafond van de keuken
1e verdieping
  • 1 Accespoint tegen het plafond van de hal
2e verdieping
  • niks
Uiteraard alle kabels CAT 6. Verder in totaal 4 laptops, 2 mobieltjes, 1 iPad, 1 Homewizard en 1 Nest op het wifi netwerk.

Het volgende probleem doet zich voor:
De Ubiquiti AP zijn niet zichtbaar in de 'controller' die ik geïnstalleerd heb op mijn laptop (Windows 7). Ze zijn wel zichtbaar in de app op mijn iPhone maar daar kan ik geen 'direct acces' verkrijgen. Dan geeft hij aan "geen controllers gevonden".

Ik wil graag alle functies van de AP gebruiken. Op internet lees ik veel ergernissen over het instellen van de AP's. Wie o wie heeft de gouden tip voor mij...

Beste antwoord (via Pascal_X op 19-02-2018 22:03)

Verwijderd

Klopt, het is soms "lastig" om ze in het overzicht te krijgen. Schakel ALLE firewalls uit. Gebruik ALLEEN Chrome (voor nu eventjes).

Anders neem rechtstreeks contact op met Ubiquiti via de chat functie op de helppagina. Werkt redelijk goed.

Klopt, gebruik alléén de controller op je PC. Schakel iPhone / iPad uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Je zal de AP's moeten resetten om ze vervolgens in de "controller" op je laptop te krijgen. Je kunt ze namelijk niet beheren in zowel de App als de Laptop zodra je enkel de App gebruikt hebt voor een quick install. Je kunt de App wel gebruiken als je deze koppelt aan je locale controller. De controller op je laptop dus.

Om alle functies en inzichten te kunnen gebruiken/raadplegen dien je de controller 24x7 te laten draaien.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:50:
Je zal de AP's moeten resetten om ze vervolgens in de "controller" op je laptop te krijgen. Je kunt ze namelijk niet beheren in zowel de App als de Laptop zodra je enkel de App gebruikt hebt voor een quick install. Je kunt de App wel gebruiken als je deze koppelt aan je locale controller. De controller op je laptop dus.

Om alle functies en inzichten te kunnen gebruiken/raadplegen dien je de controller 24x7 te laten draaien.
Jeroen bedankt voor deze tip. Klinkt logisch.

Als ik de Ubiquiti bekabeld aansluit op m’n switch en laptop ook bekabeld aansluit zal hij het dus moeten doen... daarbij m’n telefoon en iPad uit laten?

Of kan ik hem beter anders aansluiten?

UPDATE:
Ik heb het accespoint gereset en mn telefoon en ipad uit gezet. Helaas zie ik nog steeds geen accespoint op mn laptop.... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal_X op 18-02-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caracca
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06-2024
Welke status/kleur geeft de ring van de de AP's? (staan ze uberhaubt aan?/krijgen ze stroom?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Installeer Putty

Start een SSH connectie naar de Lite en voer uit:
set-inform http://ip-of-controller:8080/inform

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:32
of probeer de unify discovery tool eens te draaien, krijgt je access point wel een ip via je DCHP server?

Via deze tool zou je alsnog kunnen proberen om je AP terug te zetten naar factory resets (wellicht is dit niet helemaal goed gegaan):

AP

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, het is soms "lastig" om ze in het overzicht te krijgen. Schakel ALLE firewalls uit. Gebruik ALLEEN Chrome (voor nu eventjes).

Anders neem rechtstreeks contact op met Ubiquiti via de chat functie op de helppagina. Werkt redelijk goed.

Klopt, gebruik alléén de controller op je PC. Schakel iPhone / iPad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal_X
Caracca schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:45:
Welke status/kleur geeft de ring van de de AP's? (staan ze uberhaubt aan?/krijgen ze stroom?)
De ringen hebben alle kleuren al gehad. Na reset zijn ze wit zonder te knipperen. Dat betekend "ready for adoption". Dat zou juist moeten zijn.
paul-s83 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:30:
of probeer de unify discovery tool eens te draaien, krijgt je access point wel een ip via je DCHP server?

Via deze tool zou je alsnog kunnen proberen om je AP terug te zetten naar factory resets (wellicht is dit niet helemaal goed gegaan):

[afbeelding]
Het accespoint krijgt gewoon een IP adres als ik inlog op de Ziggo router. In de Unify discovery tool zie ik ook juist geen accespoint...
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:08:

Klop, gebruik alléén de controller op je PC. Schakel iPhone / iPad uit.
Na lang zoeken en proberen (lees: 2 avonden van 3 uur) ben ik er uit.
* De laptop van mijn werk heeft waarschijnlijk nog een extra verborgen firewall. Deze hield alles tegen.
* Na het installeren op mijn prive laptop (met firewall uit) had ik na 3 factory resets ineens verbinding met 1 van de 2 AP's.
* Na lang resetten en veel geduld uiteindelijk ook de tweede online gekregen.
* Tot slot nog stoeien met de instellingen en netwerken maar hij doet het ! _/-\o_

Ubiquiti is naar mijn mening niet eenvoudig om te installeren (of het lag aan mij), maar de snelheid en range is top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal_X schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:02:
Ubiquiti is naar mijn mening niet eenvoudig om te installeren (of het lag aan mij), maar de snelheid en range is top!
Dat ligt natuurlijk aan hoe je het bekijkt :P Als het werkt werkt het goed. Dat het nu even niet goed ging, door de firewall, is uiteraard minder en zal ergernissen opleveren. Tegelijkertijd heb je wel weer het voordeel dat het uiteindelijk juist makkelijker is. Koop je een nieuw/extra AP? Steek de kabel in, adopteer het, en gaan met die banaan.

Zit je op echte (stand-alone) consumenten APs ben je elke keer opnieuw alles aan het configureren etc., en dat is ook niet echt gebruikersvriendelijk.

Vergeet trouwens niet om regelmatig een backup te maken. De APs zijn nu aan deze specifieke controller gekoppeld. Wil je de controller later verplaatsen (bv alsnog naar je werk laptop) moet je de backup gebruiken voor te herstellen. Begin je opnieuw (zonder backup) kun je weer van voor af aan beginnen, en de APs weer resetten om ze in de nieuwe controller te krijgen.
Pagina: 1