Homecinemaset/soudbar of 2.1/5.1 speakserset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een audioset als uitbreiding op mijn Grundig 65 VLO 9795 SP die ik gekocht heb. Daarbij heb je de keuze uit een soundbar of speakersysteem. Gelet op wat ik zo zie in de pricewatch kan ik qua waar voor mijn geld beter een soundbar overwegen. Maar is het niet qua geluidskwaliteit beter om te beginnen met twee goede stereo speakers om dat later uit te breiden?

Wat is je budget?
Bij de aanschaf van mijn Grundig tv heb ik sinds deze week mijn 250 euro MM tegoed ontvangen. Het liefst geef ik niet veel meer geld uit dan dat bedrag, maar mocht een systeem van 300 euro betere kwaliteit leveren dan een setje van 250 euro kies ik dat liever. Dus zeg budget: 250 tot 300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het geluid van reguliere tv-uitzendingen, Netflix series en games beter te doen laten klinken. Dus als het kan werken met:
http://www.grundig.com/de...ts/details/65-vlo-9795-sp
pricewatch: Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Dit kwam ik zo snel tegen:
pricewatch: Bose Solo 5 TV sound system
pricewatch: LG SH7
pricewatch: Panasonic SC-HTB688
pricewatch: Sony HT-MT300 Zwart
pricewatch: JBL Cinema 510 (Zwart)
pricewatch: Harman Kardon HKTS 200 BQ (Zwart)

Welke vragen heb je hier nog over?
Liever een goede 2.1 dan een slechte 5.1 snap ik, maar welk spul moet je vermijden en welk spul is goed als het budget beperkt is? Het is mij om het even wat ik haal, neem aan dat elk systeem beter is dan het geluid wat uit een oled tv komt. Maar ik heb geen idee of ik nu beter uit ben met een soundbar of speakersetje.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb deze en kan hem iedereen aanbevelen; https://www.bcc.nl/beeld-...ma-systeem-bdve2100/70270

Heel goed geluid, prima warm en 5.1. ik ben geen fan van Bose. Erg overpriced. Het klinkt prima maar veel te duur.

Met Herman Kardon heb ik slechte ervaring. Type weet ik zo 1.2.3 niet meer, maar het was gedeeltelijk draadloos. Signaal viel eindeloos weg en geluidskwaliteit miste ik echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Losse speakers zijn altijd beter qua geluid dan een soundbar. Als je de ruimte hebt voor speakers en kabels, zou ik altijd dat prefereren. Bedenk wel dat je dan dus alles moet kopen: speakers, receiver, kabels. Iets moois neerzetten voor € 300 is dan lastig. Wat je dan kunt doen is voor een homecinamaset kiezen, of inderdaad sparen om uit te bouwen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
Als je goed je best doet kun je 2e hands best wel wat leuks verkrijgen. Of de combi tussen iets nieuw en 2e hands.

Zelf heb ik een receiver met HDMI ARC voor nog geen 80 euro op de kop getikt via Marktplaats.

In jou geval zou je dan nog zo'n 200 euro over hebben voor speakers.

Je kunt dan bijvoorbeeld beginnen met 2 boekenplank speakers welke je als front speakers gebruikt. Vervolgens koop je er een subwoofer bij zodat je wat extra bass hebt en in 2.1 gaat draaien. Daarna als je weer wat gespaard hebt pak je er een center speaker bij en als laatste koop je 2 grotere zuilen als front speakers en gaan je kleinere front speakers als rear :) Belangrijk is dat je, je front en center uit dezelfde merk/serie houdt, voor de sub en rear is dit van minder belang.

Kijk bijvoorbeeld is naar een setje Dali zensor 1, Dali spector 1 of 2 etc. Je vindt voor 200 euro best wel een leuk setje welke je langzaam van 2.0 naar , 2.1 --> 3.1 --> 5.1 kunt uitbreiden.

Het volgende setje heb ik meerdere malen gehoord en heeft eigenlijk een super prijs/prestatie verhouding:
https://www.hificorner.nl/jamo-s426-hcs-3.html
Echter moet er nog wel een subwoofer bij, maar dat kan altijd nog!

[ Voor 18% gewijzigd door NL_Scratch op 20-02-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
michelsoe12 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:09:
Ik heb deze en kan hem iedereen aanbevelen;
Heel goed geluid, prima warm en 5.1. ik ben geen fan van Bose. Erg overpriced. Het klinkt prima maar veel te duur. Met Herman Kardon heb ik slechte ervaring.
Oké, bedankt voor het delen van je ervaringen
Jorgen schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:31:
Losse speakers zijn altijd beter qua geluid dan een soundbar. Als je de ruimte hebt voor speakers en kabels, zou ik altijd dat prefereren. Bedenk wel dat je dan dus alles moet kopen: speakers, receiver, kabels. Iets moois neerzetten voor € 300 is dan lastig. Wat je dan kunt doen is voor een homecinamaset kiezen, of inderdaad sparen om uit te bouwen.
Speakers kan ik wel een plekje geven in mijn huis. Zelf had ik hiervoor een 2.0 setje van Akai wat ik ooit 20 jaar geleden cadeau kreeg van mijn pa toen ik van groep 8 naar de brugklas ging. Maar waar ik die vroeger veelvuldig gebruikte om muziek te luisteren op de radio plus natuurlijk cd's, had ik hem laatst nog alleen maar op mijn xbox 360 aangesloten via wat tulpstekkers.

Voor dit budget is tweedehands wat opsnorren dus aangeraden tov iets nieuws kopen zeker?
NL_Scratch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:10:
Als je goed je best doet kun je 2e hands best wel wat leuks verkrijgen. Of de combi tussen iets nieuw en 2e hands. Zelf heb ik een receiver met HDMI ARC voor nog geen 80 euro op de kop getikt via Marktplaats.
In jou geval zou je dan nog zo'n 200 euro over hebben voor speakers.

Je kunt dan bijvoorbeeld beginnen met 2 boekenplank speakers welke je als front speakers gebruikt. Vervolgens koop je er een subwoofer bij zodat je wat extra bass hebt en in 2.1 gaat draaien. Belangrijk is dat je, je front en center uit dezelfde merk/serie houdt, voor de sub en rear is dit van minder belang.

Kijk bijvoorbeeld is naar een setje Dali zensor 1, Dali spector 1 of 2 etc. Je vindt voor 200 euro best wel een leuk setje welke je langzaam van 2.0 naar , 2.1 --> 3.1 --> 5.1 kunt uitbreiden. Het volgende setje heb ik meerdere malen gehoord en heeft eigenlijk een super prijs/prestatie verhouding:
Ja, zo had ik ook vier jaar geleden alweer een Haswell Refresh systeem in elkaar gezet. De 4690 cpu, de 290x gpu, de Seasonic psu en CM case tweedehands gescoord en het moederbord, SSD en ram geheugen nieuw besteld. Uiteindelijk heb ik de ssd tweedehands weer geüpgrade, ram geheugen idem.

Welke receiver raad je aan bij die Dali of Jamo speakers? Want dat is inderdaad de ontbrekende link om het geluid richting mijn oled tv te krijgen inderdaad. Zo kwam ik de Jamo voor €100 tot €150 tegen via marktplaats: https://www.marktplaats.n...rice&sortOrder=increasing

Zo houd ik geld over voor een receiver om een redelijk goed basissetje te krijgen. Al vraag ik mij af welke soort kabels ik nodig zal hebben om alles goed aan te sluiten. Bij een receiver zit vaak toch wel een HDMI kabel inbegrepen met HDMI ARC richting de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Joosie200 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:59:
[...]

Oké, bedankt voor het delen van je ervaringen

[...]

Speakers kan ik wel een plekje geven in mijn huis. Zelf had ik hiervoor een 2.0 setje van Akai wat ik ooit 20 jaar geleden cadeau kreeg van mijn pa toen ik van groep 8 naar de brugklas ging. Maar waar ik die vroeger veelvuldig gebruikte om muziek te luisteren op de radio plus natuurlijk cd's, had ik hem laatst nog alleen maar op mijn xbox 360 aangesloten via wat tulpstekkers.

Voor dit budget is tweedehands wat opsnorren dus aangeraden tov iets nieuws kopen zeker?

[...]
Als je nieuw wilt, zou ik voor een complete homecinemaset gaan. Sony maakt over het algemeen heel goede blu-rayspelers. De homecinamset die mijn ouders destijds hadden, klonk supergoed. Teufel zie ik zelf ook veel voorbijkomen. Op verschillende audiowebsites worden dit soort sets geregeld met elkaar vergeleken.
Als je tweedehands wilt, kan je natuurlijk ook sparen om stap voor stap je set te verbeteren. (Dat kan bij nieuw natuurlijk ook ;))

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 10:12
Qua kabels zou ik mij niet zo druk maken. Een HDMI kabel van een 10tje is prima alsmede speaker kabels die je bij de lokale kabel boer of bouwmarkt haalt. Neem in elk geval niet die ultra dunne net niet kabels, maar gewoon speakerdraad die wat dikker is.

Over het algemeen zijn dergelijke Jamo, dali en ook de genoemde teufel speakers niet moeilijk aan te sturen. Kijk daarom vooral naar de functionaliteiten die je wilt hebben en staar je niet blind op wattage en dergelijke.

Ik zou vooral kijken of hij zaken als Dolby digital, DTS, Dolby digital true HD en DTS master audio ondersteunt en ARC heeft. Onkyo heeft helaas wat series waarvan het HDMI board niet al te best is en bij veel warmte kapot gaat, indien je kiest voor een Onkyo (maar dat is ook bij anderen) zorg ervoor dat de receiver in elk geval genoeg koeling krijgt en test hem goed alvorens je hem aanschaft.

Het beste koop je niet speakers op basis van reviews en specificaties, maar ga je luisteren. Echter met jouw budget wordt dat al wel wat lastiger. Wil je direct klaar zijn, kun je inderdaad ook is kijken naar Teufel. Deze hebben bijvoorbeeld de Consono en Ultima serie welke door velen als prima speakers worden beoordeeld tegen relatief weinig geld. Met name de ultima serie levert bang for buck
Pagina: 1