Zwembad verwarmen met warmte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Ik denk dat ik mijn 60 kuub binnemzwembad kan verwarmen met de warmte van mijn SF zonnepanelen. Ik wil een nog te kopen zwembadpomp het water in een soort 8 laten rondpompen vanuit het zwembad naar een grote lus van tyleenslang die ik achter mijn zonnepanelen wil laten opwarmen. Die worden flink warm in de zomer en ik wil die warmte ergens voor gebruiken.

Nu mijn dilemma:
Gaat dit werken?
Zo ja, Hoe lang moet die slang zijn om effectief te zijn?

Ben ik te optimistisch dat ik denk dat dit kan werken? Of is het weer een van mijn leipe ideeen die niet uitvoerbaar blijkende zijn?

P.S., ik weet dat er topics zijn met vragen die er op lijken maar daar gaat het om verwarming met matjes of buizen en met kleinere zwembaden.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:59
Spaar je de moeite. Omdat de slangen in de schaduw van het paneel liggen, ga je maar erg weinig rendement hebben. De meeste warmte wordt in de zonnecellen zelf opgewekt (door de zon ), de onderkant krijgt dus een stuk minder warmte. Ook moet je erg veel slang leggen om de warmte op te vangen. Voor zwembaden zijn er tegenwoordig wel simpele EPDM matten die je in de volle zon moet leggen. Kosten ca 50€/m², en deze zullen een stuk beter verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Ik zal eens meten hoe warm het wordt achter die panelen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En gewoon een zonneboiler op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Wil je watergekoelde zonnepanelen gaan fixen? Lijkt me wel mooi maar ik denk dat een zonneboiler dan effectiever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14
Ik denk dat het veel effectiever is om een zonnecollector te plaatsen. (Al dan niet een DIY met slang) Eentje even groot als 2 PV panelen lijkt me al evenveel (of meer) warmte geven als slang achter alle PV panelen proppen. Een boiler is niet persé nodig lijkt me, gewoon de warmte direct in het bad gooien als deze geleverd wordt. Als daar geen plek voor is een zwembad warmtepomp laten draaien wanneer de zon schijnt, die heeft met warme temperaturen wel een goede rendement.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 18-02-2018 21:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Er is geen plek direct op het dak. Vandaar dat ik op zoek was naar een oplossing achter de panelen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimarcable
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik ga EPDM matten onder Pv panelen monteren. Primair doel is de temperatuur van PV verlagen, met resulterende warmte zwembad bijverwarmen. Voor twee rijen panelen zal ik meten wat verschillen in rendement PV zijn door waterstroom van een rij tijdelijk te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Rimarcable schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:53:
Ik ga EPDM matten onder Pv panelen monteren. Primair doel is de temperatuur van PV verlagen, met resulterende warmte zwembad bijverwarmen. Voor twee rijen panelen zal ik meten wat verschillen in rendement PV zijn door waterstroom van een rij tijdelijk te onderbreken.
Ik had hetzelfde idee voor eventuele zonnepanelen op het schuurdak, Is dit nog gelukt?
Pagina: 1