Maken van een backup in Lightroom met behoud directories

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanneke757
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 11:43
Ik heb een vrij groot aantal fotobestanden (bijna 80000) die ik in mappen/directories naar datum heb opgeslagen. Ik wil een complete backup hebben van mijn Lightroom zodat ik eventueel bij een crash van mijn huidige harde schijf zonder problemen door kan werken met de backup. Dus zowel de catalogus (die ik regelmatig back-up), als de files met behoud van de directory structuur en de XMP bestanden. Ik heb het geprobeerd met de back-up opdracht in LIghtroom, maar dan dumpt LR alle fotobestanden zonder enige structuur op een grote hoop; als ik het doe vanuit de verkenner dan herkent LR de bestanden niet meer en moet ik per directory dat opnieuw opgeven. IK weet dat er een opdracht is om bij een nieuwe harde schijf de zaak over te zetten, maar dat werkte hier ook niet goed: hij was weer de directory structuur kwijt en de refrentie naar de nieuwe schijf die ik daarna aan een andere PC koppelde herkende hij ook niet. Er moet toch een manier zijn om dit wel te kunnen doen; zoveel mensen moeten dit toch tegenkomen? Wie kan mij de goede tip geven?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: LR6 Classic, W10, Acronis voor lokale backup
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb; zie hiervoor mijn pogingen
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Dan is dit wat je waarschijnlijk zoekt?

https://www.lightroomquee...rd-drive-leaving-catalog/

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanneke757
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 11:43
Nee, een dergelijke aanpak ken ik; dat gaat om het eenmalig verplaatsen van je foto's; wat ik wil is een back-up, zowel van de foto's als de XMP's en de catalogue, zodat als je harde schijf crasht je kunt switchen naar je back-up en gewoon door kunt werken (en een nieuwe backup schijf regelen.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Ik heb mijn foto's plus catalogus op een 2 Tb externe harde schijf staan, die ik naar believen aan mijn desktopje of laptop knoop - al naar gelang ik op basis of elders ben. Lijkt me een koud (maar tijd vretend) kunstje om de hele boel naar een tweede externe harde schijf te kopieren en met behulp van sync software up to date te houden. Doordat catalogus en bestanden altijd samen worden gebruikt en gekopieerd op een lokaal station gaan catalogus en bestandsstructuur niet uit de pas lopen en kun je in een beweging van je werkschijf op de reserve overschakelen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Johanneke757 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:07:
Ik heb een vrij groot aantal fotobestanden (bijna 80000) die ik in mappen/directories naar datum heb opgeslagen. Ik wil een complete backup hebben van mijn Lightroom zodat ik eventueel bij een crash van mijn huidige harde schijf zonder problemen door kan werken met de backup. Dus zowel de catalogus (die ik regelmatig back-up), als de files met behoud van de directory structuur en de XMP bestanden. Ik heb het geprobeerd met de back-up opdracht in LIghtroom, maar dan dumpt LR alle fotobestanden zonder enige structuur op een grote hoop; als ik het doe vanuit de verkenner dan herkent LR de bestanden niet meer en moet ik per directory dat opnieuw opgeven. IK weet dat er een opdracht is om bij een nieuwe harde schijf de zaak over te zetten, maar dat werkte hier ook niet goed: hij was weer de directory structuur kwijt en de refrentie naar de nieuwe schijf die ik daarna aan een andere PC koppelde herkende hij ook niet. Er moet toch een manier zijn om dit wel te kunnen doen; zoveel mensen moeten dit toch tegenkomen? Wie kan mij de goede tip geven?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: LR6 Classic, W10, Acronis voor lokale backup
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb; zie hiervoor mijn pogingen
...
Ik heb mijn Lightroom en foto's laatst overgezet naar een nieuwe PC. Dat ging heel makkelijk. De foto's zitten bij mij achter de Nikon map/dag, dus bijvoorbeeld e:\nikon\20180216. Bij het importeren van de catalog kon ik aangeven wat de nieuwe locatie van de Nikon map was en vervolgens werd alles eenvoudig hersteld.