Windows start niet op na uitschakelen Intel HD graphics

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-08 22:05
Omdat er twee videokaarten in mijn Laptop zitten heb ik de Intel HD Graphics kaart in apparaatbeheer uitgezet. Deze zorgt natuurlijk voor langere batterijduur maar ook voor trager beeld soms. Alles werkte perfect na uitschakelen hiervan. De Amd videokaart nam het werk over. Totdat ik de PC uitgezet heb. Bij opstarten ging hij eerst gebruik maken van een windows graphis. Daarna liep het geheel helemaal vast. Nu krijg ik Windows niet meer opgestart. Alleen in veilige modus. Als ik via veilige modus in apparaatbeheer kijk staan beide kaarten gewoon aan. Wat kan ik doen? Systeem herstel kan ook niet. Had net alles met ccleaner opgeschoond..

PC type
Toshiba P50 t

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al in Bios gekeken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59

TommieW

Numa numa.

Ik denk niet dat je daar veel verder mee komt. Iets disablen in Windows resulteert in het algemeen niet in andere BIOS settings.

Videokaartdriver van Intel opnieuw installeren? Sowieso is het zomaar uitschakelen van dingen in apparaatbeheer in het algemeen niet een goed idee (zoals je nu ondervonden hebt). Vaak zijn dingen als het scherm fysiek aangesloten op de Intel GPU.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
TommieW schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:49:
[...]

Ik denk niet dat je daar veel verder mee komt. Iets disablen in Windows resulteert in het algemeen niet in andere BIOS settings.

Videokaartdriver van Intel opnieuw installeren? Sowieso is het zomaar uitschakelen van dingen in apparaatbeheer in het algemeen niet een goed idee (zoals je nu ondervonden hebt). Vaak zijn dingen als het scherm fysiek aangesloten op de Intel GPU.
Inderdaad, zomaar dingen wijzigen zonder te weten wat het doet is niet verstandig.

Dikke kans dat de AMD de Intel framebuffer gebruikt voor het aansturen van het beeldscherm.
Blijkbaar ben je dingen aan het doen die niet over gaan naar de AMD. Dan moet je dat instellen in je software, niet je Intel uitzetten.

Heb je geen herstelpunt?

Als de driver opnieuw installeren niet werkt, dan zou ik de Intel weggooien in apparaatbeheer en herstarten. Dan zou je pc de Intel opnieuw moeten vinden en de driver installeren. Als dat niet werkt, ook de AMD weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-08 22:05
Nadat ik even weggeweest was nogmaals geprobeerd en nu werkt het weer. Waarschijnlijk is hij vanzelf weer bij het booten ingeschakeld.

Bedankt voor de suggesties! Ik kom er niet weer aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen werkend de Intel IGP en de AMD GPU samen, op het moment dat er grafisch zwaar werk wordt gevraagd wordt de AMD GPU ingeschakeld. Bij normal 2D weergave neemt de Intel IGP het voor zijn rekening, dit spaart sowieso de accu wanneer de laptop niet aan de netspanning hangt. Persoonlijk zou ik niet proberen de Intel IGP uit te schakelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Precies wat _Dune_ zegt, de IGP zorgt er juist voor dat de laptop zuiniger is. De IGP gebruikt bij lichte taken minder stroom en de discrete gpu zal dan worden uitgeschakeld tot hij weer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
"When a user launches an application, the graphics driver tries to determine whether the application would benefit from the discrete GPU. If so, the GPU is powered up from an idle state and is passed all rendering calls. Even in this case, though, the integrated graphics processor (IGP) is used to output the final image. When less demanding applications are used, the IGP takes sole control, allowing for longer battery life and less fan noise. Under Windows the Nvidia driver also provides the option to manually select the GPU in the right-click menu upon launching an executable."

Wikipedia: Nvidia Optimus
Pagina: 1