Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-06 23:57
Mijn vraag
Ik heb sindskort een nieuwe laptop gekocht omdat mijn vorige niet meer aan mijn eisen voldeed. Mijn vorige laptop had een 6200U maar ik merkte dat virtualisatie een probleem werd. Ik heb nu de pricewatch: Asus ROG Strix GL503VD-FY208T gekocht met een i7-7700HQ en meer RAM-geheugen om dat probleem te verhelpen. Ik merkte echter dat de fans al heel erg luid werden bij lage load (mail bekijken, een youtube video bekijken etc.), dus ik heb door middel van een regedit script een optie aan energiebeheer toegevoegd waarmee de Turbo Boost uitgeschakeld blijft. Het viel me namelijk op dat wanneer de turbo werd aangesproken, de fans volle toeren gingen draaien voor een minuut ongeveer.

Dit verhielp het probleem van de luidruchtige fans, maar helaas wel tegen het prijskaartje dat ik niet de volledige capaciteit kan gebruiken van mijn processor. Geen probleem, maar nu kwam het volgende probleem: mijn laptop lijkt te stotteren op sommige momenten.. Voor mijn gevoel gebeurt het compleet willekeurig, maar je merkt het heel goed bij het kijken van YouTube/Netflix of het spelen van een game. Het scherm lijkt dan voor een paar seconden stil te staan (het geluid speelt wel normaal door) en na die paar seconden doet 'ie het weer normaal. Opvallend is dat wanneer dat gebeurt, in taakbeheer de iGPU (HD630) én de GTX1050 'spiken' naar 100% usage bij 3D en Video Decode.

Ik snap het probleem niet en heb geen idee hoe ik dit kan verhelpen.. Ik vind het super jammer dat een gloednieuwe laptop dit soort kuren vertoont, mijn oude laptop lijkt momenteel zelfs beter..

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Asus ROG Strix GL503VD-FY208T
Windows 10 Home (clean install, maar probleem deed zich ook voor bij de fabrieksinstallatie met alle ROG software)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al meerdere clean installs van Windows geprobeerd, maar dat leek niet te helpen. De problemen doen zich voor op willekeurige momenten en dan voor een paar seconden. Ik heb de temperaturen gemonitord, maar die zouden geen problemen moeten veroorzaken (tijdens een game 70 graden, tijdens Netflix +- 50).

Ik vind weinig problemen die lijken op mijn probleem wanneer ik zoek naar een soortgelijk probleem. Heeft iemand misschien dit probleem eerder gehad en kunnen oplossen? Ik word niet echt gelukkig van mijn aankoop zo ;(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het doet precies wat het zegt, video decoden, ik vermoed dat je drivers van je GPU niet up-to-date zijn. Wat je in eerste instantie moet weten is welke soort video hapert er? Daarmee doel ik op de codec (h264, h265 etc).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Herby schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:48:
Het doet precies wat het zegt, video decoden, ik vermoed dat je drivers van je GPU niet up-to-date zijn. Wat je in eerste instantie moet weten is welke soort video hapert er? Daarmee doel ik op de codec (h264, h265 etc).
Ik heb geeeeen idee hoe die codecs werken, maar het gaat om Youtube en Netflix voornamelijk. Af en toe speel ik een licht spel als CS:GO, Minecraft of iets als ETS2. Ik ga in elk geval eens proberen om die drivers te updaten, ik neem aan dat ik dan de drivers voor de iGPU én die van de GTX moet updaten? Bij Google Chrome zie ik altijd GPU0 gebruikt worden (de HD630) en bij spelletjes uiteraard de GTX1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Niet helemaal hetzelfde, maar probeer eens de HD630 uit te schakelen, om te zien of ze een conflict hebben. https://communities.intel.com/thread/118102

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Sorry voor de late reactie,

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder maar heb ik nog geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.. De drivers zijn volgens Windows up-to-date en andere drivers van Intels website kan ik niet installeren omdat ze niet gevalideerd zijn door de fabrikant van mijn laptop (ASUS).

Hetzelfde geldt ook voor die oplossing van hierboven, die kan ik dus niet uitvoeren helaas.. Iemand anders nog een mogelijke oplossing?

// Edit: Ik heb net taakbeheer opengehouden op mijn tweede monitor en wanneer ik een lag-spike krijg, zie ik in taakbeheer dat "System" 100% van de GPU gebruikt. Ik heb nog niet kunnen vinden wat dat precies inhoudt.. Wanneer ik op eigenschappen klik van dat proces, gaat het om het bestand ntoskrnl (C:\Windows\System32\ntoskrnl.exe)

[ Voor 27% gewijzigd door iBugged op 03-03-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-06 16:49
Heb je dit probleem bij zowel op de accu als ook op netstroom? Ik kan dat niet uit je post halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Probleem heb ik zowel bij netstroom als op de accu helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:10
Er zit een Geforce GTX 1050 in.

Misschien Geforce Experience installeren en de drivers daarmee automatisch laten installeren voor je Nvidia kaart?

Kijk verder eens op de site van MSI voor updates op de chipset.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Ik heb de laatste drivers geupdatet via GeForce Experience, maar het heeft niet geholpen.. Ik vraag me wel af over welke chipset updates van MSI je het hebt, het gaat om een ASUS RoG laptop...

Het scherm gaat soms dus ook voor een paar seconden volledig op zwart en in de Windows logboeken is het volgende te vinden: "Beeldschermstuurprogramma igfx reageert niet meer en is hersteld.". Veel oplossingen suggereren Windows opnieuw te installeren of de drivers te updaten, maar dat heb ik inmiddels al gedaan...
Pagina: 1