Toon posts:

Kan digitale audio (coax) over FM-kabel of analoge TV kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gegeven = huis waarin kabeltrekken van het ene eind naar niet eenvoudig is, laat staan stereo audio analoog (= 2 dikke kabels) De analoge multiroom versterker staat ver van de audiobron. Audio over RJ-45 netwerk is geen optie vanwege synchroniciteit. Sonos Connect Amp is hiervoor geen optie, want dat werkt net andersom voor mijn setup. De audiobron is nl een mengpaneel en de feedback boxen, vlakbij de dj-boot zijn analoog aangesloten naar de versterker in de verste kamer. Dit laatste hoéf je niet te snappen, maar om een lang verhaal korter te houden wil ik digitale audio over ca 20m over een bestaande analoge televisie/FM-lijn voeren naar een ander verdiep. Waar de analoge TV-lijn binnenkomt, zie ik dat FM blijkbaar over dezelfde kabel binnenkomt. Idd, ik ken er niet veel van, maar ik vermoed dat radio gewoon andere frequenties zijn/is dan TV-freq. Nu verdeelt dat over de TYCO NIU 65/88 GA-01A-BE05 verdeeldoos naar andere verdiepen. (Ja, ook naar de modem die er dan hopelijk geen last van heeft)
Ik weet niet hoe het zit met voltages of dragende golven, maar ik zou langs dat analoog TV-netwerk dus digitale audio (coax) willen voeren, om synchroon audio te kunnen voeren.
In het kort wil ik dezelfde reeds voor analoge TV voorziene kabel gebruiken om er digitale audio over te voeren en is het probleem wellicht dat daar dus al een binnenkomend signaal op zit, dat ik weldegelijk nodig heb voor internet.Ik weet dat de tulip stekkers niet dezelfde zijn,
maar dat zou maar een kleine praktische laatste mauw zijn om aan te passen. Kan dit (zonder storingen of uitval)?
PS.: Alvast mijn excuses aan de mods, want dit topic kan ook op andere forumonderwerpen passen. Je kiest maar.
PPS: Dan heb ik ook nog een mengpaneel nodig met een digitale masteruitgang. Kent iemand het type/merk dat ik desgevallend nodig heb ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Feitelijk iwl je een digitaal signaal injecteren op een al bestaande verbinding. Dat kan wel, maar niet zonder speciale apparatuur. En die is niet goedkoop.
Als je er een extra coaxkabel langs kunt trekken zou ik dat doen. Hou je gescheiden. Over 20 m verwacht ik dat dat nog wel zou werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitale audio-coax is toch heel anders dan TV-coax? Iets met impedantie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die fout maakte ik eerst ook. Nee, dat is het niet. Coax is coax. En ja, die hebben verschillende impendanties, maar dat is voor het audiosignaal verder niet relevant. Heeft ook niks met weerstand te maken. Zie Wikipedia: Coaxkabel

Coax is eigenlijk niks meer of minder dan een geisoleerde plus kabel met een mantel voor de ground :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Of gewoon proberen, beide uiteindes een cinch stekker eraan en proberen maar. Digitale audio over 20m coax is toch al niet perfect.

Pak zelf altijd standaard cinch kabel voor digitale aansluiting, of toslink.

Zat even te googelen, 75ohm wordt gebruik voor tv en zie ook 75ohm digitale cinch audio kabels. Zal dus wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54
De term voor wat je zou willen doen is multiplexen, misschien dat je daar verder mee kunt zoeken. Maar ik betwijfel of het hier zinnig danwel nodig is. Er bestaan tegenwoordig prima draadloze oplossingen. Een HDMI-extender bijvoorbeeld.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:55:
Die fout maakte ik eerst ook. Nee, dat is het niet. Coax is coax. En ja, die hebben verschillende impendanties, maar dat is voor het audiosignaal verder niet relevant. Heeft ook niks met weerstand te maken. Zie Wikipedia: Coaxkabel

Coax is eigenlijk niks meer of minder dan een geisoleerde plus kabel met een mantel voor de ground :)
Niet helemaal waar, de impedantie valt de weerstand onder.

Maar TV coax is 75 Ohm en dat zijn de audiokabels ook, dus wat dat betreft geen probleem :)

Kijk je naar de coax netwerkkabels van vroeger, dan heb je echt 50 Ohm nodig. Maar waar vind je die apparatuur nog???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reply - (ik had niet verwacht ernstig genomen te worden over dergelijk geknutsel)
1) sceptisch tov HDMI-extender: levert dat geen massa's latency op? Bovendien moet het signaal eerst omgezet moet naar usb, dan naar HDMI, dan uitgezonden en misschien opgevangen, dan zit ik al met 4 omzettingen. Als 'dj' wil je echt 'op' de beat zitten en geen echo waarnemen. Ik denk dat een mens een verschil van 1/50e seconde verschil kan waarnemen. Bovendien dien ik om mijn idee uit te werken aan beide einden DAC om te zetten. Als die dubbele omzetting sowieso al meer vertraging oplevert, kan mijn opzet al in de prullemand.
Het Toslink idee kan ik sowieso niet benutten want er is in die aloude gele plastic kabelgeleiders geen plaats om zo'n uiteinde door te wurmen. Er zitten nu al 2 extra UTP-kabels(*) in.
Als ik aan de bronzijde met een nieuwe mengtafel wil werken met digitale uitgang, kost een Pioneer DJ DJM-900NXS2 meer da €2K
2) ik dacht dat S/PDIF een blokgolf was (44.1kHz of 48) en ik vraag me dan ook af of je dit kan superponeren op een TV-signaal.
3) Weet iemand of er apparatuur bestaat die audio over UTP(*) voert zonder hoorbare latency zonder dat ik naar een >€2000 Pioneer DJM-2000NXS hoef te gaan? Ik keek alrond bij KeyMusic, maar helaas
Pagina: 1