Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

compleet nieuwe PC of alleen nieuwe CPU.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvdLelie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-04-2023
Hallo!

Momenteel een PC met:
AMD FX-8350, eight core op 4 GHZ, CoolerMaster koeling
Gigabyte GA-990X-Gaming SLI - 1.0 Moederbord
16GB DDR3 Kingston RAM
GeForce GTX960
7200RPM 500GB HDD

Ik speel middelmatige strategiegames. Civilization 6 begint het nu moeilijk te krijgen. Bij metingen zie ik dat circa 80-90% van de CPU gebruikt wordt en circa 25-30% van de GPU.

Ik heb circa 2000 euro budget voor een nieuwe PC, maar ik vraag me af of ik met een nieuwe CPU er niet ook al ben. Ik heb AMD processor ooit gekocht vanwege de kosten. Intel is inmiddels geen probleem.

Mijn kennis reikt niet ver genoeg om hier een goede beslissing over te maken. Graag jullie meningen. Alvast bedankt!

Sjoerd

Alle reacties

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je GPU is van de vorige generatie en, mits je op 1080p gamed, prima voor het type games dat jij speelt. Koop een nieuw mobo en cpu (even kijken of je je RAM kan hergebruiken) en een SSD. Daar heb je het meeste profijt van. Ik zou geen dikke gamebak kopen als het zwaarste dat je speelt Civ6 is.

• SvdLelie
Hallo!

Momenteel een PC met:
AMD FX-8350, eight core op 4 GHZ, CoolerMaster koeling
Gigabyte GA-990X-Gaming SLI - 1.0 Moederbord
16GB DDR3 Kingston RAM
GeForce GTX960
7200RPM 500GB HDD

Ik speel middelmatige strategiegames. Civilization 6 begint het nu moeilijk te krijgen. Bij metingen zie ik dat circa 80-90% van de CPU gebruikt wordt en circa 25-30% van de GPU.

Ik heb circa 2000 euro budget voor een nieuwe PC, maar ik vraag me af of ik met een nieuwe CPU er niet ook al ben. Ik heb AMD processor ooit gekocht vanwege de kosten. Intel is inmiddels geen probleem.

Mijn kennis reikt niet ver genoeg om hier een goede beslissing over te maken. Ik heb de vraag ook gesteld in het onderdelenforum. Graag jullie meningen. Alvast bedankt!

Sjoerd

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 21:14
Alleen een nieuwe CPU ga je sowieso weinig van merken. Je wil dan dus eigenlijk CPU+mobo+RAM vervangen, en als je echt nog geen SSD hebt wil je die ook zeker toevoegen. Dan ben je dus al flink op weg om stiekem gewoon een hele nieuwe PC samen te stellen. Dat is dus ook wat ik zou doen, en deze gewoon in zijn geheel tweedehands verkopen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien je al 16GB DDR3 hebt kan het nog voordelig zijn om zelf ook een 2e hands 4e generatie systeem te kopen i.p.v. geheel nieuw. Dan zet je je gtx en geheugen over en verkoop je je oude weer.
En zoals eerder genoemd, een systeem zonder SSD is eigenlijk geen optie meer.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 18-02-2018 10:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:31
Met alleen een nieuwe CPU kom je niet ver mee, aangezien er op AM3+ platform niet veel uitbreidingsmogelijkheden meer zijn. Je hebt nog de FX-9590 op het AM3+ platform, deze is hoger geclockt dan de FX-8350, echter raad ik je hier van af.

Wellicht bedoel je dat je een nieuw setje moederbord + cpu + ram wilt, zoals @Wekko306 ook al beschrijft. Wil je zo goedkoop mogelijk upgraden, kijk naar een 2e hands moederbord met CPU. Het ram zou je dan eventueel kunnen overzetten, mits compatibel. Ook zou je kunnen kijken naar een nieuw setje moederbord, cpu en ram. Echter zou ik, met een budget van 2000 euro, gewoon een nieuwe kopen. Ben je direct een beetje future-proof :)

No one is listening until you fart

• SvdLelie
Bedankt voor alle antwoorden, had niet verwacht dat ik zo snel geholpen zou worden. Het zou dan inderdaad ook snel een nieuwe mobo worden. Gezien de adviezen hier boven is nieuw denk ik een betere optie. Na wat onderzoek kom ik op dit uit:

https://www.alternate.nl/.../product/1385953?lk=24627

Goede keus?

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Die CPU is inmiddels flink verouderd:
https://be.hardware.info/...bulldozer-de-moeite-waard

Probleem is: CPU upgraden op bestaande moederbord is erg beperkt. CPU + moederbord vervangen dus. Maar de nieuwste generatie gebruikt DDR4 geheugen, en is dus niet compatibel met je huidige geheugen.

CPU + moederbord + geheugen zal je dus moeten vervangen. Of je kijkt naar een 2dehands upgradekit waar DDR3 op kan. Als je grafische kaart nog voldoet, kan je deze beter houden, gezien de huidige prijzen.

Doe jezelf een plezier en schaf ook een SSD aan. Het verschil in opstarten/laadtijden is gigantisch.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 21:14
SvdLelie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:10:
Bedankt voor alle antwoorden, had niet verwacht dat ik zo snel geholpen zou worden. Het zou dan inderdaad ook snel een nieuwe mobo worden. Gezien de adviezen hier boven is nieuw denk ik een betere optie. Na wat onderzoek kom ik op dit uit:

https://www.alternate.nl/.../product/1385953?lk=24627

Goede keus?
Lijkt me een best redelijke prijs eigenlijk.
Ben bang dat je met zelf samenstellen op dit moment niet veel goedkoper uit gaat zijn met deze onderdelen en je hebt alles tenminste snel in huis en gemonteerd, al lees ik dat de videokaart niet bepaald de koelste 1070 is.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Een nieuwe CPU kan, maar je schiet er niet zoveel mee op en je gaat vooral omhoog in stroomverbruik.

Die PC van alternate kan ook, maar je betaalt buitensporig veel voor de CPU.

In deze benchmark zie je mooi jouw huidige CPU tegenover wat modernere alternatieven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ReYC6wa.png

bron: http://www.tomshardware.c...-1700x-review,4987-4.html

Zie je ook goed dat het verschil tussen i5 en i7 verwaarloosbaar is, met dat in het achterhoofd het volgende lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
2Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 82,-€ 164,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 203,26€ 203,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,81

Met de huidige prijzen van GPU's in het achterhoofd zou ik je 960 gewoon overzetten naar je nieuwe systeem. In Civ6 maakt dat toch niet zoveel uit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• SvdLelie
Bedankt mensen. Zojuist een volledig nieuwe pc "exclusief" GPU gekocht bij Dragon Computers. Dan kan ik de oude GPU gebruiken. Verder al jullie adviezen opgevolgd betreft SSD en volledig mobo. BEDANKT!

Verwijderd

zonde vooral bij dragon computers? wat heb je precies gekocht ben wel nieuwsgierig
Pagina: 1