Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Scam of geen Scam, dat is de kwestie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.455 views

• macna
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dus ik probeer mijn oude laptop te verkopen op tweakers en marktplaats en ene PETER ging meteen accoord met de vraagprijs van €400 als eerste bod, en bieden kon vanaf €350. Op dit moment dacht ik nog "oh fijn." en ik stuur hem het volgende
"Beste Peter,
Ik ga akkoord met dit bod. Wilt u het ophalen of heeft u liever verzenden? Met verzending komt deze in de originele doos"

en PETER stuurt mij dit
"oke heb je PayPal als dat is wat ik zal u betalen met en je zal me helpen
om de laptop te sturen naar mijn zoon, die studeert in het Verenigd
Koninkrijk , want ik ben het te kopen voor hem als een geschenk, zal ik
voeg de verzendkosten , als je goed met mijn wijze van betaling terug naar
mij met uw PayPal-e-mail adres, ik hoop dat dit een echte post en niet
scam. Bedankt"

Ik vroeg hem om meer informatie. zijn volledige naam, naar welk adrese het verstuurd moet worden, en vanaf welk paypal adres het geld overgemaakt zal worden, wellicht kan ik zijn email googlen.

Zal ik gewoon afhaken en zeggen dat ik me er niet comfortabel bij voel, of is paypal protection iets wat daadwerkelijk zijn werk doet?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:46
Mijn scamdetector slaat op tilt, die van jou niet?
Waarom zou hij direct je vraagprijs geven?
Waarom zou hij geen laptop in Engeland kopen?

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36
PayPal protection is gemiddeld gezien beter voor de koper dan voor de verkoper.

De fantastische taal en het zelf aanhalen van een scam.
Als hij naar UK wil shippen, laat hem het zelf doen, maar hij zal zelf wel niet in NL wonen.
(lijkt me een slechte google translate uit het engels)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

En dan heb je de laptop verstuurd, hij claimt een lege doos ontvangen te hebben (incl "bewijs" wat naar PayPal gestuurd is) en jij bent je centen en laptop kwijt. Je zal niet de eerste zijn waarbij ze dat trucje uithalen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit is idd scam kreeg ook wel eens van die verhalen op marktplaats

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lekker akkoord gaan met een PayPal betaling, maar dan wel als "betaling aan bekenden" of hoe dat ook alweer heet. Er is dan geen (ver)kopersbescherming, en kan men het geld niet terug claimen.
Enige risico is dat het geld dan van een gehackte paypal rekening komt, ik weet niet hoe PayPal dan handelt.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Natuurlijk met helemaal niets akkoord gaan..., geen seconde meer aan verspillen, 100% zeker scam.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
TommyboyNL schreef op zondag 18 februari 2018 @ 03:07:
Lekker akkoord gaan met een PayPal betaling, maar dan wel als "betaling aan bekenden" of hoe dat ook alweer heet. Er is dan geen (ver)kopersbescherming, en kan men het geld niet terug claimen.
FOUT
Paypal is altijd een risico voor de verkoper/degene die het geld ontvangt.
Men kan namelijke claimen dat een transactie ongeautoriseerd is en als Paypal dat ook vind wordt gewoon doodleuk het geld bij de verkoper weggehaald terwijl die heeft geleverd.
Maar het kan ook buiten Paypal om door bijvoorbeeld een chargeback of een stronering van een automatisch incasso.
TommyboyNL schreef op zondag 18 februari 2018 @ 03:07:
Enige risico is dat het geld dan van een gehackte paypal rekening komt, ik weet niet hoe PayPal dan handelt.
Het gaat hier vrijwel zeker om en gehacked account of een of andere truc.
Er worden ook veel gestolen creditcard gegevens buit gemaakt, deze zou men ook kunnen koppelen aan Paypal accounts om aankopen te verrichten.
Uiteindelijk als er een chargeback wordt uitgevoerd of Paypal verliest op enige andere wijze het geld voor deze transactie wordt deze ook doorberekend aan de verkoper inclusief soms ook nog eens extra kosten.

Hier wil je gewoon niet aan beginnen, alle alarmbellen moeten afgaan als je zo'n '' koper '' krijgt.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Undertaker2
  • Laatst online: 06-11 17:23
Ergens verbaasd t me dat topicstarter niet zelf koninschatten dat dit een scam is. Aan de andere kant zijn er nu eenmaal altijd onnozel genoege mensen waardoor dit soort scammers recht van bestaan hebben.

Nouja, het is nu wel duidelijk voor topicstarter :)

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
afhaken. is scam.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je je afvraagt of het een scam is twijfel je... Bij twijfel: niet doen ;)
Dit schreeuwt scam.

Fixing things to the breaking point...

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:15
Een serieuze koper gaat volgens mij echt niet via zo'n vertaalsite werken. Die schrijft gewoon in het Engels, en geeft eventueel aan waarom.

Iemand die in Nederland woont of werkt weet dat je hier vrijwel altijd met Engels uit de voeten kan.

Mocht het wel een serieuze koper zijn, dan is jouw weigering tot een overeenkomst wellicht een wijze les voor de toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 18-02-2018 07:21 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 07:20:
Een serieuze koper gaat volgens mij echt niet via zo'n vertaalsite werken. Die schrijft gewoon in het Engels, en geeft eventueel aan waarom.
Zou ook vreemd zijn als het een Engelse koper betreft, gezien we in Nederland een andere toetsenbord layout hebben (zonder het pond teken). Als het een Nederlander betreft dan is het verhaal over Engeland vreemd, dan zou die net zo goed de laptop naar zijn eigen adres in Nederland laten sturen en de laptop zelf naar zijn zoon sturen.

• LA-384
Wat heeft de toetsenbord indeling er mee te maken? :D
Er zijn andere manieren om een teken te typen dat niet op het toetsenbord zit. Die alt codes bijvoorbeeld, of simpelweg kopiëren plakken vanuit een andere tekst. Daarnaast kun je ook de toetsenbord indeling veranderen in windows, of een toetsenbord uit het buitenland kopen waar dat pond teken wel op staat. ;)

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:15:
Wat heeft de toetsenbord indeling er mee te maken? :D
Er zijn andere manieren om een teken te typen dat niet op het toetsenbord zit. Die alt codes bijvoorbeeld, of simpelweg kopiëren plakken vanuit een andere tekst. Daarnaast kun je ook de toetsenbord indeling veranderen in windows, of een toetsenbord uit het buitenland kopen waar dat pond teken wel op staat. ;)
Natuurlijk kan dat, maar het is vreemd om dat te doen. Als je zelf een laptop gaat kopen kijk je waarschijnlijk ook hier op V&A of op MP, in plaats van een model uit Duitsland of het VK te kopen met een layout die anders is (overigens heel veel tekens staan op een andere plaats, dat kan best vervelend zijn).

In Engeland heb je trouwens ook nog andere stekkers, en dat kan je ook wel met een verloopje doen, maar het is toch omslachtiger.

Het heeft gewoon alles weg van een scammer, of van iemand die bij al deze zaken niet stilgestaan heeft en niet goed uit z'n woorden komt. In het eerste geval wordt je opgelicht, in het tweede geval heb je een kans dat de koper steeds terugkomt om advies, beide zaken wordt je als verkoper niet vrolijk van.

• LA-384
Oh ja natuurlijk, op die manier :F
Ik legde de link met het toetsenbord van de koper, niet met de laptop.

Laten we het vroege tijdstip de schuld geven :+

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je zo naïef bent om dit te geloven, dan verdien je het wel een beetje om opgelicht te worden :+
Dit schreeuwt gewoon scam!

Vaak bu'j te bang!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-11 14:49
FooLsKi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:56:
En dan heb je de laptop verstuurd, hij claimt een lege doos ontvangen te hebben (incl "bewijs" wat naar PayPal gestuurd is) en jij bent je centen en laptop kwijt. Je zal niet de eerste zijn waarbij ze dat trucje uithalen.
Kan hij claimen dat hij een lege doos heeft ontvangen? Of kan hij claimen dat hij niks ontvangen heeft? Want de doos niet naar koper verstuurd.

Wat ik dan wel raar vind. Dit zal dan toch niet de eerste keer zijn dat de koper dit doet? Ik vermoed dat er dan ook meerdere meldingen zijn? Hoe kan dit dan in voordee voor koper zijn?

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 18:52
100% een scam, absoluut niet akkoord gaan. Ik snap niet dat sommigen hier het advies geven om alsnog door te laten gaan, NIET DOEN.

Deze mail is vergelijkbaar met een mail als "Ik wil kopen laptop naar Nigeria omdat cadeau".

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
Exact zo'n verhaal zelf ook al vaak gehad.
Zo heb ik een keer een een ''horloge'' naar Engeland verstuurd..

Een heel mooi doosje, in een doosje, in een doosje.. met een vissenkop dr in.

Pff dat zal meuren bij aankomst :)

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Patientzero schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:04:

En het geld wat de koper gestuurd had netjes teruggestort?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Patientzero schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:04:

Dus je komt hier vertellen dat je zelf een scammer bent?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jaren geleden ook een keer een laptop via Marktplaats verkocht. De eerste 20 reacties oid waren allemaal soortgelijk aan die van de TS. Uiteindelijk wel een betrouwbare reactie gehad die de laptop gewoon kwam ophalen.

Niet ingaan op Paypal verkopen richting het buitenland. Je raakt je laptop en je geld kwijt. Marktplaats is een broeinest van scammer en oplichters. Ben HEEL ERG voorzichtig met wat je koopt/verkoopt.

https://discord.com/invite/tweakers

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gouden regel bij marktplaats is bij kopen altijd ophalen anders no deal en bij verkopen via ideal laten betalen of cash aan de deur - beste bij hardware in- of verkoop is gewoon via Tweakers handelen weet je meteen waar je aan toe bent door de beoordelingen.

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
downtime schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:35:
[...]

Dus je komt hier vertellen dat je zelf een scammer bent?
Kenzi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:31:
[...]

En het geld wat de koper gestuurd had netjes teruggestort?
Haha, nee.. dit was een gevalletje - ''ik heb betaald !!'' ja maar ik heb nog geen paypal email gekregen, en ik zie niets op mijn paypal account bijgeschreven ? '' ja paypal is zoals een bank, dat duurt 2 dagen.. maar ik stuur je NU een screenshot''

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Niet doen, is duidelijk scam. Ik heb ik veel beters. Ik ben een Nigeriaanse prins, en je wordt genoemd in het testament van mijn vader. Je ontvangt een erfenis van 50 miljoen euro. Maar je moet wel eerst de laptop naar mijn neef in Nigeria sturen. Is dat een mooi aanbod of niet?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-11 22:02
Het bericht schreeuwt: SCAM!

:F

[ Voor 81% gewijzigd door iCore op 18-02-2018 12:19 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y6iLrv6.gif

TheS4ndm4n#1919

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik Afrikaanse prins ik geven jou al mijn rijkdom 1000 Bitcoin wat is uw creditcard nummer zijn?

Als je echt twijfelt of dit een scam is of niet, dan zou ik maar even niet meer online spullen (ver)kopen. Sorry, maar je bent dan echt iets te naïef of té goeder trouw!

• mp3boxx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:51
Je kan natuurlijk ook kijken of hij het geld via moneygram of andere verwanten er van wil opsturen.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

mp3boxx schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:53:
Je kan natuurlijk ook kijken of hij het geld via moneygram of andere verwanten er van wil opsturen.
Of gewoon lekker negeren en geen tijd insteken.

Het bieden boven de vraagprijs, versturen naar het buitenland, voor een 'neefje' en dan ook nog eens zo'n onleesbaar babelfish verhaal.. Dit ruikt aan alle kanten als een scam. ;)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Ok, speelkwartier voorbij. (Ver)koopperikelen horen sowieso in SF, maar het is sowieso SciFi om te verwachten dat dit geen scam is, maar misschien ben JIJ wel de eerste waarbij het niet zo is. Aangezien GoT (en internet) al vol hiermee staat, ga ik hem sluiten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.