Vraag

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
Mijn vraag
Op mijn werk zit ik in zo'n grote kantoortuin (~60 bureaus) met een paar luidruchtige personen en mensen die telefoneren en discussieren. Niets aan te doen, dus dan maar noise cancellation en muziek.

Ik heb de Sony MDR-1000x Bluetooth koptelefoon met uitstekende noise cancellation en goede muziekkwaliteit, en koppel die momenteel aan mijn laptop, maar dat is niet altijd handig en de bluetoothverbinding is ook wat temperamentvol.

De vraag is nu wat beter is: een dedicated MP3-speler met bluetooth optie, of gebruik maken van een inactief mobieltje; ik heb er een paar liggen die ik toch alleen maar als wekker gebruik of als toegang voor de Sonos app thuis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Sony MDR-1000X bluetooth koptelefoon
- Mobieltjes: BQ A4.5 (Android 7), Nokia 640 (Windows 10 mobile), Blackberry Q10 (Blackberry OS, Android Spotify)
- Muziek collectie: >100 Gb van MP3s van 128-320 kbps, Spotify Premium

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De mobieltjes kunnen Spotify aan en hebben NFC/Bluetooth voor de verbinding met de koptelefoon, en kunnen eventueel een grote SD kaart krijgen voor de MP3 collectie.
- een dedicated MP3 speler is handiger voor reizen, en zou voor betere geluidskwaliteit kunnen zorgen; ik vind het moeilijk om dat te vergelijken. Nadeel is dat die geen Spotify toegang zal hebben.

Ik ben gaan kijken naar MP3-spelers met Bluetooth, en zie dat veel van de AGPTEK-apparaten en clones daarvan eigenlijk niet echt werken als je met Bluetooth verbonden bent, dan zijn er geen echte menukeuzes. Die vallen af. De Sandisk Clip Sport Plus schijnt een matige geluidskwaliteit te hebben. De Sony NW-A35/A45 krijgen wel goede recensies maar zijn weer erg duur (zo rond de 200 euro).

De vraag is dus nu: wat is de beste keuze? Ben benieuwd naar de meningen hierover :)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Beste antwoord (via gambieter op 17-02-2018 23:54)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gambieter schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:21:
[...]

Dank. Als ik zo even kijk, dan kan er pas gekozen worden voor een specifieke coded vanaf Android 8.0, dus zal het wel mp3 zijn met alle voor- en nadelen. Ik neem aan dat dit ook opgaat voor de mp3-spelers.

Gewoon maar eens proberen dus :)
Dat wordt niet bedoeld met de codec.
Bluetooth hercodeert alle audio naar zijn eigen formaat om het zo over te kunnen sturen binnen de beschikbare bandbreedte.
Wat je bron ook is, het zal altijd uitgepakt worden (uit MP3 bijvoorbeeld) en daarna weer ingepakt in een bluetoothvriendelijk format (zoals AptX).
Afhankelijk van de versie van Bluetooth, zijn de beschikbare codecs verschillend, en dat kan nogal impact hebben op de geluidskwaliteit.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:28

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

AUD > WAO

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je toch van plan bent via bluetooth te luisteren dan maakt de analoge geluidskwaliteit niet uit. Het enige waar je dan op moet letten voor de beste geluidskwaliteit is dat zowel zender als ontvanger dezelfde bt audio codec hebben, zoals AptX.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
Ramon schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 22:59:
Als je toch van plan bent via bluetooth te luisteren dan maakt de analoge geluidskwaliteit niet uit. Het enige waar je dan op moet letten voor de beste geluidskwaliteit is dat zowel zender als ontvanger dezelfde bt audio codec hebben, zoals AptX.
Dank. Als ik zo even kijk, dan kan er pas gekozen worden voor een specifieke codec vanaf Android 8.0, dus zal het wel mp3 zijn met alle voor- en nadelen. Ik neem aan dat dit ook opgaat voor de mp3-spelers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Dank. Als ik zo even kijk, dan kan er pas gekozen worden voor een specifieke coded vanaf Android 8.0, dus zal het wel mp3 zijn met alle voor- en nadelen. Ik neem aan dat dit ook opgaat voor de mp3-spelers.

Bluetooth hercodeert alle audio naar zijn eigen formaat om het zo over te kunnen sturen binnen de beschikbare bandbreedte.
Wat je bron ook is, het zal altijd uitgepakt worden (uit MP3 bijvoorbeeld) en daarna weer ingepakt in een bluetoothvriendelijk format (zoals AptX).
Afhankelijk van de versie van Bluetooth, zijn de beschikbare codecs verschillend, en dat kan nogal impact hebben op de geluidskwaliteit.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Wat @McKaamos zegt inderdaad. zender en ontvanger doen een soort content codec negotiation. Snappen ze beide maximaal AptX dan is dat de maximale geluidskwaliteit die je hebt. In de specs van je koptelefoon hebben ze het over LDAC wat ook hier terug komt: https://www.sonymobile.com/us/products/phones/xperia-xz1/

Zie ook: Wikipedia: LDAC (codec)

Maar ik durf niet te zeggen wat hiervan marketing is of dat het echt beter klinkt, want heb zelf geen ervaring met deze hardware. Dat is een kwestie van uitproberen

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:30:
Ramon schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:35:
Wat @McKaamos zegt inderdaad. zender en ontvanger doen een soort content codec negotiation. Snappen ze beide maximaal AptX dan is dat de maximale geluidskwaliteit die je hebt. In de specs van je koptelefoon hebben ze het over LDAC wat ook hier terug komt: https://www.sonymobile.com/us/products/phones/xperia-xz1/

Zie ook: Wikipedia: LDAC (codec)

Maar ik durf niet te zeggen wat hiervan marketing is of dat het echt beter klinkt, want heb zelf geen ervaring met deze hardware. Dat is een kwestie van uitproberen
Ah, dank beiden :) . Kan er maar een als beste antwoord markeren, sorry ;)

Ik ga het gewoon uitproberen, ook gelijk de stabiliteit testen om te zien of die beter is. Ik zie in de specs van mijn Bluetooth speaker (JBL Flip 3) dat die geen AptX of LDAC heeft, verklaart het matige geluid ;) . Bij de Blackberry en Lumia 640 kan ik LE/Apt-X in de specs vinden, dat is veelbelovend; voor de BQ is dat moeilijk te vinden aangezien bijna alles in het Spaans is.

[Voor 9% gewijzigd door gambieter op 18-02-2018 00:45]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
Goed, getest.
- De BQ A4.5 heeft geen AptX, werkt wel maar is misschien meer geschikt voor vliegreizen met een grote SD-kaart (64 Gb), waar geen Spotify beschikbaar is en het omgevingsgeluid een negatieve invloed heeft.
- De Blackberry Q10 was wat temperamentvol, deed het eerst wel en wilde daarna geen geluid doen over Bluetooth met de MDR-1000X.
- De Lumia 640 doet het gewoon goed, heeft AptX en Spotify en zal voorlopig wel de werk-MP3 speler zijn :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
Voor hen die dit topic via de zoekfunctie vinden: die Windows Phone is wel temperamentvol, en de Spotify app is bagger ;)

Het werkt maar moet wel van tijd tot tijd ingrijpen of de Bluetooth verwijderen en opnieuw linken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Topicstarter
Even een update: ik heb uiteindelijk toch een dedicated MP3 speler gekocht, de Sony NW-A45. De mobieltjes blijven een optie als ik Spotify wil gebruiken, maar wat een verschil in geluidskwaliteit met LDAC en de software op die speler. Heb er een 64 Gb SD-kaart bij gedaan, dan zitten er 33.000 mp3 files op, kan ik wel even mee voort ;)

Wel even de firmware updaten, dan zit er ook AptX op.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee