Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Switch voor klein kantoor? Huishoudelijk of profesioneel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brendy
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-07-2023
Mijn vraag
Momenteel heb ik een switch 5 poort SITECOM LN-120.(gigabit)
Voor thuiskantoor.
Wegens extra personeel zou ik willen overstappen naar een 16 poort.
Op het netwerk komen straks 5 Pc's en 2 netwerkprinters.

De overige zou ik reserve houden of eventueel mijn prive netwerk(2 wifi routers)nog bij plaatsen .

Welke switch heb ik hiervoor nodig ? en waar zit het prijsverschil hem in ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De pc's draaien op windows 7 pro. De nieuwe waarschijnlijk op windows 10
kabels zijn utp cat 5e. Op de pc's draait een programma dat back upt naar de cloud om de zoveel tijd.
Geen gigantische data .

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik zou gaan voor een gigabit switch.Daar mijn kabels toch te traag zijn voor sneller switch.
Ik denk ook Unmanaged. Maar verder ken ik er niets van ;)

Alle reacties

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 15:39
Als je die thuis Wi-Fi zenders op een ander vlan wil dan moet je een managed switch nemen. En misschien meteen met poe zodat de Wi-Fi zenders geen voeding nodig hebben.

Verwijderd

Met CAT 5e haal je makkelijk 1 Gbit. Mijn 15 jaar oude UTP 5e werkt nog steeds, en haalt "gewoon" 850 -900 Mbps....

Je kan kijken naar een Cisco switch. NIet die "professionelen Catalyst serie", maar een kleine MKB serie. Ook HP Procurve (levenslange garantie) is ook een optie. Op Marktplaatst worden soms Gigabit versies aangeboden. Voorlopig kan je met een unmanaged vooruit. Kies ook voor een desktop of een 19" rack versie. De laatste heeft meestal een ventilator die (veel) herrie maakt. Dus als deze in het kantoor staat, zullen mensen "gek" worden van het gezoem.

Mikrotik heeft ook leuke dingen:

https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/CSS326-24G-2SRM

Heb je nog twee glaspoorten voor uitbreiding. Dit is wel een managed switch, maar als je niets ermee doet, is het een "gewone" switch.

Verwijderd

Uit je beschrijving komt voor mij niet naar voren dat je een ingewikkelde switch nodig gaat hebben, aangezien printers relatief weinig data nodig hebben en de rest kennelijk helemaal afhankelijk gaat zijn van "cloud", want geen lokale servertjes of wat ook. Of verwacht je dat de peeceetjes allemaal bij elkaar bestanden gaan delen? Dus dan denk ik dat je internetverbinding eerder dan je switch een flessehals gaat zijn.

Een "professionele" switch zet je neer omdat je nodig hebt wat'ie kan. Dus je begint met "wat heb ik nodig?" en dan kom je vanzelf op "hoe richt ik mijn netwerkje in?"

Wat wil je dat het doet? Je hebt het over een thuiskantoor. Is dat een netwerk, of zijn het er twee, drie, of meer? Hoe zit dat met privegebruik? Zijn er datastromen die speciaal behandeld moeten worden, of gescheiden? En zo verder. Als je een goed antwoord wil hebben, heb je een gedetailleerd plaatje nodig.

Als dat teveel moeite is kan je natuurlijk ook in de pricewatch kijken naar de goedkoopste 16poort gigabit switch, en kijken waar het schip strandt.

• brendy
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-07-2023
Alvast aan iedereen bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik gewoon een goedkope 16 poort switch zal nemen.En de wifi router apart laten. Ik begreep niet goed waar verschil hem zat in de prijzen van de switch. Maar zoals 3 van acht zegt is idd zinloos een (dure) switch te kopen als je er niets mee doet.
Ter verduidelijking
Er worden nauwelijks of geen bestanden uitgewisseld onder de pc's er is gaan server.
Kantoortje zal ik op 1 "bedrijfsnetwerk" zetten de 16 poort switch en zo naar de modem van telenet.
en dan vertrek ik van de modem terug naar de wifi router voor "thuisnetwerk".
Printers kan ik eventueel via IP terug vinden om van privé iets in kantoor te printen.
Dus zijn er geen datastromen die speciaal voorrang hebben ofzo geen Poe nodig.

Miscchien nog een laatste vraagje Qos is dit een kwaliteitslabel of waar staat quality of service eigenlijk voor?

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:14

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

QoS is een techniek waarmee je in een router voorrang kunt geven aan bepaalde pc's/poorten/applicaties. Dit om te voorkomen dat minder belangrijk maar veel verbruikend verkeer (streaming/torrents/file transfers) belangrijke zaken (gaming) verdrukken waardoor die onmogelijk worden.

Waarbij de zaken tussen haakjes uiteraard persoonlijk zijn. Vul zelf in wat voor jou belangrijk is, en of je wel eens last hebt dat dat niet meer goed werkt door overig netwerkverkeer. Zo niet, dan heb je geen baat bij QoS.

[ Voor 28% gewijzigd door Bart ® op 18-02-2018 08:12 ]

Cunning linguist.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ben je van plan iets met telefonie (VoIP) te doen?
Dan kan het interessant zijn te kijken naar een PoE switch. (Veel VoIP telefoons kun je met PoE voeden. Scheelt je weer een aparte adaptor of PoE injector.)

Qua relatief goedkope maar wel goede L2 managed, niet PoE switches heb ik zelf ervaring met deze 2:
Zyxel GS-1900
pricewatch: ZyXEL GS1900-24

TP-Link JetStream T2600G-28TS
pricewatch: TP-Link JetStream T2600G-28TS (TL-SG3424)

16 poorts zijn relatief weinig te vinden, 24 poorts is het aanbod een stuk breder.

Van die Zyxel is ook nog een PoE variant te krijgen (heb ik geen ervaring mee):
pricewatch: ZyXEL GS1900-24HP

Mocht je maar 1 of 2 PoE apparaten willen hebben zou je als aanvulling voor een kleine PoE switch kunnen gaan:
pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP

Veel meer lijkt me voor een dergelijke setup niet nodig. PoE kan trouwens ook interessant zijn als je met PoE gevoede accesspoints gaat werken zoals de veel gebruikte (en absoluut aan te raden) Ubiquiti AP's.

@Verwijderd Er zijn best veel fanless 19" switches te vinden. :) De Zyxel GS1900's sowieso, maar ook de TP-Links zijn dacht ik fanless.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 18-02-2018 11:20 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1