Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adobe Premiere & After Effects PC

Pagina: 1
Acties:

• Eddi3
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-10 21:46
Voor op kantoor zoeken wij twee nieuwe pc's om video's mee te editten. Dit gebeurd in Premiere & After Effects. Een systeem moet een "dikke" worden en de andere een wat mindere, maar wel een waar normaal op gewerkt kan worden. Ik heb een voorstel binnengekregen en ben benieuwd of dit

Materiaal wat verwerkt wordt is voornamelijk h.264, Proress en AVHCD

SYSTEEM 1
HP Z820 Workstation met:

- 2x Intel Xeon 8-Core E5-2690 2.9-3.8GHz
- Geheugen 128GB
- 480 GB SSD of RevoDrive 3 X2 480GB PCIe
- Harddisk 2 x 3TB SATA 7200 rpm in Raid0
- Videokaart Quadro-K4000 3GB

Gaat een PCIe kaart echt een meerwaarde opleveren tov een SSD via SATA

SYSTEEM 2
Intel Xeon 8-Core E5-1620V2 3.7-3.9Ghz
Geheugen 32GB of 64GB
480 GB SSD + bracket
Harddisk 2TB SATA
Videokaart Quadro K2000 2GB

Totaalplaatje voor deze twee systemen zal uitkomen op 3.000 ex btw. Dit is qua budget ook wel de max.

Back-ups hoeven niet. Dat gebeurd op de server en LTO tapes.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of dit twee systemen zijn die een aantal jaar meekunnen en of het een goede deal is.

We hebben ook zitten kijken naar systemen met een Ryzen Threadripper. Zou dat tov het eerste systeem echt een stuk beter/sneller werken?

De videokaarten zijn natuurlijk al wat ouder, maar doen ze heel erg onder aan bijv een 1070/1080?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Eddi3 Globaal zou ik zeggen; niet doen, wegblijven van oude xeons (traag, 1620 v2 is trouwens 4core), dual socket (traag)en oude quadro's.(traag) :p Als je zo'n soort refurbished route gaat dan ga je echt inleveren op snelheid.

Hoog gecklockte recente 6 of 8 cores moet je voor gaan. AE en Pr Pro hebben geen baat bij onswijs veel cores, zeker niet bij dual socket en doen veel (pr pro) en steeds meer (AE) op de gpu.

Voor AE wil je een 8700K (gewoon de snelste optie tenzij je met de C4D renderer bezig bent) met 64GB en een up to date game gpu.

Premiere is wel wat beter threaded maar de 8 en 10 cores zijn eigenlijk niet de moeite waard tov de 8700k

Gezien je budget kun je toch niet zo veel kanten op, in 1500 per machine past geen threadripper imho.

Lees zeker even de recente Pr pro / AE hardware arikelen op puget systems door:
https://www.pugetsystems.com/all_articles.php

Je hebt op 1 machine sowieso 128GB nodig?

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 17-02-2018 19:38 ]

specs

• Eddi3
@maratropa Bedankt voor je snelle reactie!

Het kan natuurlijk altijd beter en sneller, maar uiteindelijk moet je iets vinden waarmee je de beste "bang for buck" hebt. Ik ben mij er uiteraard van bewust dat dit verouderde systemen zijn, maar ze zijn (volgens mij, kijkende naar de RAM en het aantal cores) wel completer en uitgebreider dan als ik een nieuwe pc zou samenstellen.

Ik heb vorig jaar voor mijzelf een nieuwe pc gekocht en hier heb ik naar aanleiding van de "meer naar gpu verhalen" wat bezuinigd op de cpu om er een dikkere gpu in te stoppen. Tijdens het werk merk ik toch dat de cpu qua load vaak veel hoger zit dan de gpu en dat deze dus nog best belast wordt. Bij bepaalde effecten stappen ze dus heel erg over op de gpu's maar de cpu's hebben ook nog een boel te doen tijdens de edit. Vandaar ook de keuze voor meer cores.

Qua budget mag de ene pc best wat duurder zijn dan de andere. We kunnen er eventueel ook voor kiezen om eerst een systeem aan te schaffen. In hoeverre zou een threadripper dan beter performen tov intel cpu die in dezelfde prijscategorie zit. De threadripper hoor ik steeds vaker mensen over praten. Is het een hype of is die echt een stuk beter?

• Eddi3
Nee ik heb zeker niet perse 128gb ram nodig. Ik denk dat 64 of misschien zelfs 32 ook een prima begin is. Ram in een later stadium upgraden is natuurlijk vrij eenvoudig.

Ik zal de website gaan bekijken!

[ Voor 9% gewijzigd door Eddi3 op 17-02-2018 19:57 ]

• maratropa
  • Niet online
@Eddi3 Threadripper is juist onwijs veel power per euro en presteert in beide apps prima. Het zou nu waarschijnlijk ook mijn allround keuze zijn..

Punt is, die xeons die je noemt zijn v1/v2 versies, die cores zijn een stuk trager dan wat je nu krijgt. En dual socket is echt een nono tegenwoordig (ik kan het weten :z ) voor AE/Pr pro. Wat meer dan 6 cores kan ik wel mee inkomen, maar blijf dan op 1 socket tussen de 8 en 16 cores in.

Punt is wel dat er wat meer te kiezen is en dat onder druk van AMD intel een zooitje instap 6 cores uitgebracht heeft die gewoon heel goed presteren.

Besef je trouwens dat als premiere 16 cores benut en op 100% zet dit niet efficient hoeft te zijn! Dit komt terug in de grafieken van puget, een threadripper 1950x blijkt allround met exporteren in Pr pro maar 25% sneller (als ik zo grafieken vergelijk) dan een 8700k terwijl een 1950x 10 cores meer heeft..

PR pro
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=43667&width=800&height=800
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=43384&width=800&height=800

AE heel duidelijk 1 winnaar met kop en schouders. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=43660&width=800&height=800

Gpu vergelijking in PR pr
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=45540&width=800&height=800

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 17-02-2018 20:13 ]

specs

• Eddi3
Thanks, ik ga dat artikel even helemaal doornemen!

• maratropa
  • Niet online
Oh en ze hebben ook met 3 effecten in AE de gpu versnelling getest: weinig verschil daar
Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=40783&width=650

specs

• Eddi3
Als ik de eerste twee afbeeldingen goed begrijp. Klopt het dan dat de 8700K eigenlijk niet heel veel onder doet aan of zelfs beter presteert dan de 1950x. Of kan je dat zo niet zeggen omdat ze ten opzichte van de 7700K getest zijn?

• maratropa
  • Niet online
Eddi3 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:19:
Als ik de eerste twee afbeeldingen goed begrijp. Klopt het dan dat de 8700K eigenlijk niet heel veel onder doet aan of zelfs beter presteert dan de 1950x. Of kan je dat zo niet zeggen omdat ze ten opzichte van de 7700K getest zijn?
In AE is de 8700 duidelijk de winnaar op dit moment. (behalve als C4D renderer belangrijk is.) Enige reden om dure platformen te kopen is als je echt 128GB nodig hebt. (of hard echt multitasked of het ook voor andere dingen nodig hebt etc)

Pr Pro schaalt wel met meer cores, maar niet lineair en vooral bij exporteren. 1950x is wat sneller met exporteren, de rest niet echt, lijkt. Hier ook weer, 8700k is consumentenplatform dus relatief goedkoop qua moederbord enzo, met als minpunt het mogelijke gebrek aan meer dan 64GB

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 17-02-2018 20:49 ]

specs

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Voor een pro video bewerking PC zou ik wel kijken naar een Quadro/FirePro kaart ipv de goedkopere gamer varianten. Naar mijn weet hebben namelijk GeForce en Radeon RX ("game" kaarten) geen true 10-bit color output. In een casual omgeving is dit niet heel belangrijk, maar in een serieuze professionele setting kan ik me voorstellen dat dit wel gewenst is.

Verder is wellicht wel interessant om naar Threadripper/Xeon te kijken vanwege ECC geheugen ondersteuning. Ik weet niet hoe belangrijk absolute stabiliteit is in deze systemen maar het kan zeker van meerwaarde zijn als deze bijvoorbeeld lange renders moeten uitvoeren.

• maratropa
  • Niet online
noobynater schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:30:
Voor een pro video bewerking PC zou ik wel kijken naar een Quadro/FirePro kaart ipv de goedkopere gamer varianten. Naar mijn weet hebben namelijk GeForce en Radeon RX ("game" kaarten) geen true 10-bit color output. In een casual omgeving is dit niet heel belangrijk, maar in een serieuze professionele setting kan ik me voorstellen dat dit wel gewenst is.

Verder is wellicht wel interessant om naar Threadripper/Xeon te kijken vanwege ECC geheugen ondersteuning. Ik weet niet hoe belangrijk absolute stabiliteit is in deze systemen maar het kan zeker van meerwaarde zijn als deze bijvoorbeeld lange renders moeten uitvoeren.
Als je echt pro aan "grading" doet heb je gewoon vaak (bijv.) een decklink kaartje en een referentiemonitor er aan hangen, net als in Resolve is de interface monitor niet bedoelt om echt op te graden.

specs

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
maratropa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Als je echt pro aan "grading" doet heb je gewoon vaak (bijv.) een decklink kaartje en een referentiemonitor er aan hangen, net als in Resolve is de interface monitor niet bedoelt om echt op te graden.
Mee eens, het was daarom ook niet bedoeld as "dit moet!" maar als "wellicht iets om in overweging te nemen". Want ondanks dat je er niet de mastering/grading op doet heeft het wel echte meerwaarde als je kunt werken in hetzelfde kleurenbereik/resolutie als het eind product. Desalniettemin kan ik niet inschatten of het hier overkill is en laat ik dat aan de TS.

• Eddi3
Mannen,

Bedankt tot dusver. Ik ga mij even verdiepen in de 8700K en de artikelen lezen op Puget.

Grading is op deze systemen minder van belang dan een goede/snelle/stabiele workflow.

[ Voor 31% gewijzigd door Eddi3 op 19-02-2018 21:45 ]

• Eddi3
Naar aanleiding van mijn vorige topic heb ik een nieuw systeem samengesteld.

Voor op kantoor zoeken wij twee nieuwe pc's om video's mee te editten. Dit gebeurt in Premiere & After Effects. Materiaal wat verwerkt wordt is voornamelijk h.264, Proress en AVHCD met op dit moment een maximale resolutie van 4k50. Qua animaties is het voornamelijk 2d materiaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Tray€ 347,-€ 347,-
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5€ 209,90€ 209,90
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 879,-€ 879,-
1WD Black (2016, SATA-600), 4TB€ 174,85€ 174,85
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/32€ 335,13€ 335,13
1Corsair RM750x Zwart€ 114,-€ 114,-
1Samsung 860 EVO m.2 500GB€ 165,65€ 165,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.352,54

Qua mobo heb ik ook nog gekeken naar de Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7, maar volgens mij heeft dat voor onze toepassingen weinig meerwaarde.

Waar ik benieuwd naar ben is of er in deze prijsrange nog dingen beter/anders kunnen. Misschien zijn er nog onderdelen die sneller kunnen (RAM) en andere dingen die goedkoper kunnen (Mobo/voeding).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Adobe Premiere & After Effects PC, zeker gezien deze OP erg summier is. Merge.

• Eddi3
Beste @br00ky. Wat vind je precies summier aan mijn topic? Vrijwel alles staat er toch in? Toepassing, gebruikte software, prijsrange, vraag over wat er beter zou kunnen.

Merkvoorkeuren had ik toe kunnen lichten, maar die zijn er niet en volgens mij is randapparatuur niet echt van toepassing?

Mocht er in ieder geval meer informatie nodig zijn dan hoor ik dit graag, maar ik dacht dat de relevante dingen wel behandeld waren.

• maratropa
  • Niet online
750 watt voeding lijkt me overkill. 1080ti waarschijnlijk ook, gezien de prijs kun je overwegen om met een 1070 te starten? Swappen voor een 1080ti kan altijd nog als je ziet dat die 1070 maxed out is? Als ik zo de AE/PrPro benchmarks zie is over het algemeen een 1070 maar marginaal trager (want houdt het cpu gedeelte sowieso wel bij)

specs

• Eddi3
|Ik zie inderdaad dat er niet heel veel verschillen zitten tussen de 1080 en 1070. Tussen de 1080Ti en 1070 zit toch nog wel weer 15% performance verschil. Hoe dat zich in de realiteit uit is natuurlijk lastig inschatten.

Bij video is de GPU tijdens het renderen en grotere projecten eigenlijk altijd wel maxed out. Ik zou op zich nu twee systemen kunnen kopen en over een jaar of 2. 2x een 1070 of 1080 in 1 pc kunnen stoppen en voor de andere pc een nieuwere gpu kopen, maar goed dat is toekomstmuziek.

De Quadro P4000 ligt geloof ik in dezelfde prijsrange als de GTX kaarten en is volgens mij ook beter verkrijgbaar, maar of deze nou echt beter is...

Ook de X299 blijft natuurlijk wel intressant vanwege de 128gb ram.

Blijft lastig :)

[ Voor 11% gewijzigd door Eddi3 op 04-03-2018 12:39 ]

• maratropa
  • Niet online
@Eddi3 wat voor pc werk je nu mee eigenlijk? (specs?)

P4000 is qua compute wat trager dan een 1070, nog steeds niet echt een goeie deal mbt compute per euro. Plus onder load gaat ie met z'n 1 slot koeler vast gillen.

ramgebrek is wel echt een prestatiekiller. Als je weet dat je over de 64GB heengaat dan komt een 8700k niet uit de verf.

specs

• Eddi3
Ik heb nu zelf een i7 6800 met 64gb (gekocht toen het nog betaalbaar was) met een gtx 1070. Qua ram zit ik tijdens renderen met dit systeem op 40~80% afhankelijk van het project. De overige 20% laat Adobe ongebruikt voor de rest van het systeem. 128GB is op het moment alleen niet te betalen.

Daarnaast hebben we een oudere i7 3000 range met een Quadro 4000 en 32gb ram.

Er moeten alleen 2 extra pc's bij dus het wordt geen upgrade vanaf een bestaand systeem.

• maratropa
  • Niet online
Maar was ff voor het idee, als die 1070 vaak op 100% zit op het 6800 i7 systeem (is dat bij AE of PrPro?) dan heb je wel een reden om voor een 8700k nog wat snellers te willen.

Een quadro 4000 is een soort gtx 460 dus in verhouding met nieuwe gpu's weinig compute, die upgraden zou ook nog wel kunnen helpen op dit systeem als de gpu veel aangesproken wordt..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 04-03-2018 14:14 ]

specs

• Eddi3
Het verschilt echt van project tot project. Sommige effecten zijn geoptimaliseerd voor de GPU andere voor de CPU. Adobe trekt er wel alles uit, maar dat zal die ook doen bij snellere hardware. Zolang die alles snel genoeg kan lezen/wegschrijven en er geen andere bottlenecks zijn.
Pagina: 1