Ander OS laden op Synology DS1511+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 12:44
Dag allen,

Ik ben eens wezen rondneuzen, en vond o.a via Synology community forum dat men de VGA poort ook al eens onder de loep heeft genomen van de DS1010+ en DS710+.

Ik ben hier zelf ook eens voor de gein mee wezen experimenteren.
Kennelijk start de synology op vanaf zijn eigen usb nand/flash kaartje (128MB) EXT2 bootable, en vanuit daaruit zie je de GRUB loader starten en is het beeld stil.
Dan is hij headless geworden en kan je DSM installeren en de NAS benaderen verder via het web.

Nu heb ik van te voren via Acronis en clonezilla back-ups gemaakt van de flash kaart, voor noodgevallen.
Deze back-ups gemaakt via sector by sector met Acronis en Clonezilla een diskimage met alle partitie's erop. (2 in totaal).

Nu dacht ik, ik kan veilig experimenteren als ik de Synology usb stick verwijder, zodat ik deze ook niet peronglijk zal wissen. (zoals anderen per ongelijk gedaan hebben)

En zo ver kan ik gewoon Windows installeren en of andere Linux systemen, ook Xpenology draait uitstekend..
Het is nu dus gewoon een Atom Mini ITX gebaseerd systeem geworden, welke via VGA ook volledig te bedienen is..
Erg grappig, dacht ik zo..

Hoe dan ook, hier mijn vraag/probleem.
Wanneer ik de back-up terug zet op een eigen usb stick, en de NAS daarvan laat starten.
Wordt keurig weer GRUB ingeladen, en is de NAS zichtbaar via Synology Assistant om eventueel DSM weer te installeren.
So far so good dacht ik.

Je komt hiermee een heel end, je de NAS dus benaderen via find.synology.com of de assistant, en heb daarmee geprobeerd DSM te installeren op een lege schijf.
Echter loopt deze helaas vast op 56% en komt met een foutmelding dat bestanden beschadigd zijn met error (13)
Vreemd dacht ik, mischien werkt het enkel met de usb stick van Synology.. ?

Hoe dan ook, ik heb nu een andere usb stick gepakt, en ben hierop via acronis een clone aan het maken van de originele synology usb stick.
Ik ben benieuwd of dit wellicht wel gaat werken.
clonen duurt overigens erg lang, ong. 30 min.

Ter test heb ik de Synology usb stick ook even extern getest, en dit werkte perfect.
Aangesloten via de Micro USB aansluiting aan de achterkant, en aangesloten op de USB poort aan de achterkant werkt alles uitstekend..

zie foto ter verduidelijking over de Synology usb stick.

Ik ben benieuwd of jullie hier mischien een oplossing voor hebben.. ?

Dank alvast bij deze,

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jmugAn/Synology_DS1511_Motherboard.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c616bS/IMG_0351.jpg

Zie hier onder de partitie indeling op de Synology USB stick, ter verduidelijking :
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e0doO7/inhoud_synology_usb.jpg

Update :
Clonen is reeds voltooid.
de NAS eens laten booten vanaf de clone usb stick, ik kan prima in DSM komen. (deze stond nog op de test HDD, welke was geinstalleerd via de originele Synology usb module)
Echter wil ik bijv. alles wissen en DSM opnieuw installeren ter test, komt helaaas de foutmelding weer naar boven en kan ik DSM niet meer installeren..
Zie onderstaande screenshot ter verduidelijking omtrend de foutmelding welke naar boven komt..
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f2Ao6S/dsm_foutmelding.png

[ Voor 16% gewijzigd door FlorisVN op 17-02-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ik heb je post 3x helemaal doorgelezen, maar moet bekennen dat me niet helemaal duidelijk is wat je nu vraagt. Als je de orginele Synology USB module terugstopt, heb je dan nog een probleem, of niet? En heb je nu iets anders geinstalleerd op die module, of is die nog origineel? Je schrijft namelijk "Ter test heb ik de Synology usb stick ook even extern getest, en dit werkte perfect."

Wat werkt er nu precies wel en wat niet, en wat is de gewenste situatie?

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-02-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 21:28
dit lijkt mij de standaard fout als je de vid en pid niet goed hebt staan bij een xpenology install, ik zou daar ff in het topic kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:07:
Ik heb je post 3x helemaal doorgelezen, maar moet bekennen dat me niet helemaal duidelijk is wat je nu vraagt. Als je de orginele Synology USB module terugstopt, heb je dan nog een probleem, of niet? En heb je nu iets anders geinstalleerd op die module, of is die nog origineel? Je schrijft namelijk "Ter test heb ik de Synology usb stick ook even extern getest, en dit werkte perfect."

Wat werkt er nu precies wel en wat niet, en wat is de gewenste situatie?
Ha, sorry voor de eventuele onduidelijkheid..

Wat helaas niet werkt is dat ik de DS1511+ ook normaal werkt via een clone van de Synology USB stick inhoud op een eigen usb-stick.
Hij werkt in eerste instantie goed, maar zodra je DSM moet installeren dan komen er foutmeldingen en dit werkt helaas niet..

De reden dat dit voor mij moet werken, is zodat ik een volledige back-up bij de hand heb, die functioneel is mocht de ingebouwde Synology USB stick perrongelijk worden gewist, of defect raken tijdens testen van uit/inbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
tolleburker schreef op zondag 18 februari 2018 @ 07:56:
dit lijkt mij de standaard fout als je de vid en pid niet goed hebt staan bij een xpenology install, ik zou daar ff in het topic kijken
ok thx, ik zal dit eens opzoeken..
Echter heb ik de originele Synology USB stick clonded, met alle inhoud en settings op een eigen usb stick.
Dit gaat tot bepaalde hoogte dus gewoon prima, totdat DSM installeren hangt op zo'n 56 a 57%...

Dus er worden geen custom waardes gebruikt, in iedergeval niet de bedoeling...

Mischien dat de waardes dus mogelijk niet kloppen idd, omdat ik in dit geval dus niet meer boot vanaf de interne USB poort, maar vanaf een externe poort.. ?
Zou dit bijv. betekenen dat ik in de grub cfg file de juiste usb poort waardes bijv. zou moeten aanpassen.. ?

Info over die waardes vind heb ik op de onderstaande link wat gevonden :
https://xpenology.club/in...m-5-2-to-6-0-juns-loader/

Info welke ik uit de originele grub.conf haal van de DS1511+ zijn de volgende onderstaande :
Ik zie hier echter geen mogelijkheid tot aanpassen van de waardes, of moet er mischien nieuwe waardes worden toegevoegd ??

serial --unit=0 --speed=115200
terminal serial
default 1
timeout 3
hiddenmenu
fallback 0

title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
initrd /rd.gz

In een voorbeeld van het xpenology topic vind ik onderstaande waardes in de grub.conf
Daaruit ziet het er naar uit dat deze waardes gewoon extra zijn toegevoegd erachter ??

Info heb ik uit onderstaande link gehaald :
Het Grote XPenology Topic

UI menu.c32
PROMPT 0
TIMEOUT 50
DEFAULT xpenology
MENU TITLE XPEnoboot 5.1-5022.3

LABEL xpenology
MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305

LABEL debug
MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022 Debug
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 debug=1

LABEL install
MENU LABEL XPEnology DSM 5.1-5022 Install/Upgrade
KERNEL /zImage
APPEND root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=4 syno_hw_version=DS3615xs sn=xxxxxxxxx mac1=xxxxxxxxxxxx vid=0x0EA0 pid=0x2168 loglevel=0 vga=0x305 upgrade=5.1-5022

In iedergeval weer dank voor jullie hulp en tijd !! 8) 8) _/-\o_ _/-\o_ 8) 8)

[ Voor 77% gewijzigd door FlorisVN op 18-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
Werkt het nu inmiddels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
nee, ik ben hier nog niet uit.
en loop volgens mij laatste bericht zit ik dus helaas vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
iemand een idee hoe ik eenvoudig achter VID en PID waardes kan komen van de USB poorten op de DS1511+ ??

Ik heb onderstaande tool gevonden :
http://xpenology.me/how-t...alue-of-my-vid-pid-stick/

iemand hier ervaring mee ?
Zo te zien eerst even Windows starten..?

als ik het lusb commando draai onder SSH (terminal) op de Synology, krijg ik denk ik waardes te zien lijkt me ?

Wat vinden jullie daarvan ?
Zie onderstaand voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ioBtTH/lusb_terminal_synology.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door FlorisVN op 20-02-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
usbstick in je windows machine en dan dit programma gebruiken

https://drive.google.com/...6D3VIejRaUlNocFlwdnc/view

Dan zou je het VID en PID kunnen vinden en vervolgens aan kunnen passen.

De originele usb stick (die met DSM3.1 erop?) werkt deze nog wel?

[ Voor 20% gewijzigd door rikadoo op 20-02-2018 19:22 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
Probeer eens vanaf een nieuwe xpenology installatie te maken en ook de vid / pid toevoegingen in de grub config en die stick dan opstarten

En als dat dan werkt daaruit je backup terug schrijven

[ Voor 17% gewijzigd door tolleburker op 20-02-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Dank voor jullie berichten !

@rikadoo
De originele usb stick van synology werkt uitstekend, zowel op de interne plek van het moederbord alsmede aangesloten via een mini usb kabeltje aan de achterkant.

Echter zodra ik deze clone naar een eigen usb stick, werkt het niet meer goed..

Betekend dit dus dat VID en PID waardes niet afhangen van de usb poort, maar van de usb stick zelf ?
Hier was ik mij niet van bewust...
Deze info haal ik hier vandaan overigens.. :
http://www.antspec.com/usbflashinfo/

Als dat zo is, dan betekend het dus dat de GRUB configuratie zo is afgestemd momenteel op de originele synology usb module.. ?

@tolleburker
Ok, ik kan Xpenology er weer bij pakken, maar mijn eerste doel voor nu is eigelijk om een goed werkende back-up te maken van de originele Synology USB module.
Zodat ik iets werkends achter de hand heb voordat ik echt kan gaan klooien...
maar mogelijk begrijp ik je verkeerd..

Xpenology laden op de DS1511+ werkt prima, en zijn er totaal geen problemen..
Deze problemen treden enkel op zodra ik de originele synology usb module, clone naar een eigen stick en daarmee wil gaan werken...

Dank weer voor jullie input !

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisVN op 20-02-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
FlorisVN schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:06:
Dank voor jullie berichten !

@rikadoo
De originele usb stick van synology werkt uitstekend, zowel op de interne plek van het moederbord alsmede aangesloten via een mini usb kabeltje aan de achterkant.

Echter zodra ik deze clone naar een eigen usb stick, werkt het niet meer goed..

Betekend dit dus dat VID en PID waardes niet afhangen van de usb poort, maar van de usb stick zelf ?
Hier was ik mij niet van bewust...

Als dat zo is, dan betekend het dus dat de GRUB configuratie zo is afgestemd momenteel op de originele synology usb module.. ?
Indeed, de vid en pid van het usb stickje en de software in mijn link of een andere tool waarmee je het vid en pid kan vinden (kan zelfs in windows aparaat beheer) en dan deze waardes invullen in de grub van je clone en dan nogmaals proberen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@rikadoo

Dank voor je snelle reactie !
Het is mij inderdaad wat duidelijker..

Ik had dit soort info ook net gelezen op de site van de tool usbdriveinfo, welke je net gedeelt had met mij !
;)

Ik vraag me enkel nog af wat de juiste plek zou zijn om deze waardes te plaatsen in de grub file..
zoals in het begin poste (post van 18-2), vond ik voorbeelden van Xpenology config files waarop het lijkt alsof men deze waardes er achter heeft gezet..
Klopt dat ook ?

zie originele voorbeeld van wat mijn synology nu gebruikt :
title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
initrd /rd.gz

Dit zou dus bijv. zoiets moeten kunnen worden, denk je ? :
(VID en PID waardes in dit geval puur fictief als voorbeeld)
Ik vraag me enkel af of de lokatie goed staat.. ?
of zou deze toch helemaal achteraan moeten in de regel, dus achter het einde initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0EA0 pid=0x2168 l
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0EA0 pid=0x2168 l
initrd /rd.gz

[ Voor 7% gewijzigd door FlorisVN op 20-02-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
FlorisVN schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:14:
@rikadoo

Dank voor je snelle reactie !
Het is mij inderdaad wat duidelijker..

Ik had dit soort info ook net gelezen op de site van de tool usbdriveinfo, welke je net gedeelt had met mij !
;)

Ik vraag me enkel nog af wat de juiste plek zou zijn om deze waardes te plaatsen in de grub file..
zoals in het begin poste (post van 18-2), vond ik voorbeelden van Xpenology config files waarop het lijkt alsof men deze waardes er achter heeft gezet..
Klopt dat ook ?

zie originele voorbeeld van wat mijn synology nu gebruikt :
title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
initrd /rd.gz

Dit zou dus bijv. zoiets moeten kunnen worden, denk je ? :
(VID en PID waardes in dit geval puur fictief als voorbeeld)
Ik vraag me enkel af of de lokatie goed staat.. ?
of zou deze toch helemaal achteraan moeten in de regel, dus achter het einde initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
initrd /rd.gz
Als er verder geen originele pid/vid instaan dan vul je deze gewoon in die regel zoals je nu hebt gedaan. Dan gewoon testen kan in ieder geval geen kwaad het werkt of het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@rikadoo

Reeds heb ik de VID en PID waardes opgehaald via de tool.
Deze zijn :
vid=0930 pid=6544

In het voorbeeld wat ik van iemand anders gevonden had, worden er x tekens gebruikt.
zie voorbeeld : vid=0x0EA0 pid=0x2168

moeten deze er bij mij dan ook tussen denk je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
FlorisVN schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:21:
@rikadoo

Reeds heb ik de VID en PID waardes opgehaald via de tool.
Deze zijn :
vid=0930 pid=6544

In het voorbeeld wat ik van iemand anders gevonden had, worden er x tekens gebruikt.
zie voorbeeld : vid=0x0EA0 pid=0x2168

moeten deze er bij mij dan ook tussen denk je ?
Het word dan
title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0930 pid=0x6544 l
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0930 pid=0x6544 l
initrd /rd.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
ok top, dank je !!
Ik ga dit morgen meteen proberen op deze manier !!!!
Reuze dank zover ! 8) 8) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
helaas,

recent geprobeerd, maar zonder succes.

Hij loopt precies vast zoals eerst, dus met foutcode (13)
Foutcode komt neer op :
Failed to install the file. The file is probably corrupted. (13)

opvallend was wel, dat alles keurig werkte vanaf een geclone usb stick, maar dan wel met de originele synology module aangesloten in het systeem.
Dan was er niks aan de hand..
Echter zodra de originele eruit gaat, werkt het niet meer...

@rikadoo
Ik zag overigens rikadoo dat hij de VID en PID waardes afsloot met een pipe icoon..
klopt dat ?
Ik heb het letterlijk gekopieerd naar de grub.config zoals jij deze had gemaakt..

Ik zit te denken of het mischien nog zou werken, als ik de VID en PID waardes van de originele Synology achterhaal en deze ervoor in deplaats zet..
Wat denk jij ?

Info vanuit de Xpenology community hierover vind ik hier :
https://xpenology.com/for...sm-52-to-602-juns-loader/
onder stap 11, wordt hier over gesproken nam.

[ Voor 16% gewijzigd door FlorisVN op 21-02-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
FlorisVN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:38:
helaas,

recent geprobeerd, maar zonder succes.

Hij loopt precies vast zoals eerst, dus met foutcode (13)
Foutcode komt neer op :
Failed to install the file. The file is probably corrupted. (13)
Dat lijkt toch dat er iets nog niet goed is met het VID/PID.
opvallend was wel, dat alles keurig werkte vanaf een geclone usb stick, maar dan wel met de originele synology module aangesloten in het systeem.
Dan was er niks aan de hand..
Echter zodra de originele eruit gaat, werkt het niet meer...
Maar start deze dan van de clone of van de originele, dit lijkt me niet te checken.
@rikadoo
Ik zag overigens rikadoo dat hij de VID en PID waardes afsloot met een pipe icoon..
klopt dat ?
Ik heb het letterlijk gekopieerd naar de grub.config zoals jij deze had gemaakt..
Geen idee, kan je mij de hele zooi wat op de originele synology usb stick staat eens naar mij toe sturen? Of ergens online gooien?
Ik zit te denken of het misschien nog zou werken, als ik de VID en PID waardes van de originele Synology achterhaal en deze ervoor in de plaats zet..
Wat denk jij ?

Info vanuit de Xpenology community hierover vind ik hier :
https://xpenology.com/for...sm-52-to-602-juns-loader/
onder stap 11, wordt hier over gesproken nam.
De VID/PID waardes zijn uniek, iig in het geval van XPenology, dus lijkt me haast niet dat het gaat werken, en die waardes die in jou config file staan waren de originele dus als je alles 1 op 1 hebt gekopieerd dan zal de originele VID/PID waardes ook mee genomen moeten zijn, en dat werkte ook niet.

Want je boot met een exacte kopie van je originele clone toch?, niet met een XPenology bootloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@rikadoo

Dank voor je snelle response !

Bij deze mijn antwoorden :

Dat lijkt toch dat er iets nog niet goed is met het VID/PID.
mischien.. ?
Ik zal je eens een screenshot toesturen, hierover wat het programma ermee uitleest.

Maar start deze dan van de clone of van de originele, dit lijkt me niet te checken.
Deze start dan op vanaf de clone, ik heb nam. toegang via F8 tot het boot menu van de bios, en daarmee selecteer ik dan de clone.
Alles werkt dan prima.
Echter zodra de originele module eruit gaat, werkt de clone niet goed meer.

Geen idee, kan je mij de hele zooi wat op de originele synology usb stick staat eens naar mij toe sturen? Of ergens online gooien?
Ja sure, geen probleem, graag stuur ik je hierover dan even een PM.

De VID/PID waardes zijn uniek, iig in het geval van XPenology, dus lijkt me haast niet dat het gaat werken, en die waardes die in jou config file staan waren de originele dus als je alles 1 op 1 hebt gekopieerd dan zal de originele VID/PID waardes ook mee genomen moeten zijn, en dat werkte ook niet.

Want je boot met een exacte kopie van je originele clone toch?, niet met een XPenology bootloader?

Klopt idd, maar de originele grub config had ook helemaal geen VID/PID waardes aanboord, deze heb ik dus ook los erbij toegevoegd..
Ik werk inderdaad niet met Xpenology, maar met een 1:1 sector by sector clone van de originele usb module van synology naar een eigen usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@rikadoo

Bij deze de complete info omtrend de USB Stick
(output log van Flashdrive Information Extractor)

Volume: E:
Controller: SSS BE
Possible Memory Chip(s): Not available
Flash ID: 983A98A3 7651
Flash CE: 1
VID: 0930
PID: 6544
Manufacturer: TOSHIBA
Product: TransMemory
Query Vendor ID: TOSHIBA
Query Product ID: TransMemory
Query Product Revision: 1.00
Physical Disk Capacity: 15500574720 Bytes
Windows Disk Capacity: 16417792 Bytes
Internal Tags: 396H-QAH4
File System: EXT2
Relative Offset: 31 KB
USB Version: 2.00
Declared Power: 200 mA
ContMeas ID: 26AA-01-00
Microsoft Windows 10 x64 Build 16299
------------------------------------
http://www.antspec.com/usbflashinfo/
Program Version: 9.0.0.612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:23

SambalBij

We're all MAD here

FlorisVN schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:10:
Nu dacht ik, ik kan veilig experimenteren als ik de Synology usb stick verwijder, zodat ik deze ook niet peronglijk zal wissen. (zoals anderen per ongelijk gedaan hebben)

En zo ver kan ik gewoon Windows installeren en of andere Linux systemen, ook Xpenology draait uitstekend..
Het is nu dus gewoon een Atom Mini ITX gebaseerd systeem geworden, welke via VGA ook volledig te bedienen is..
Erg grappig, dacht ik zo..
Maar dan heb je toch je oplossing? Stop die originele disk in een antistatisch zakje, en ga lekker met het apparaat spelen met een alternatieve disk. Kun je altijd weer terug naar origineel door gewoon de originele disk weer te plaatsen.
Er zijn voldoende oplossingen om ook een aparte USB stick netjes in het apparaat weg te werken om van te booten. (Via een convertertje zoals https://www.allekabels.nl...eader-naar-2x-usb-20.html of een USB 'stick' als http://www.dpie.com/ssd/usb/innodisk-usb-edc-horizontal-2se)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
SambalBij schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Maar dan heb je toch je oplossing? Stop die originele disk in een antistatisch zakje, en ga lekker met het apparaat spelen met een alternatieve disk. Kun je altijd weer terug naar origineel door gewoon de originele disk weer te plaatsen.
Er zijn voldoende oplossingen om ook een aparte USB stick netjes in het apparaat weg te werken om van te booten. (Via een convertertje zoals https://www.allekabels.nl...eader-naar-2x-usb-20.html of een USB 'stick' als http://www.dpie.com/ssd/usb/innodisk-usb-edc-horizontal-2se)
Ik kan hem idd opbergen, echter wie weet gebeurd er iets mee, raakt hij perongelijk kwijt..
Als ik zeker weet dat de back-up goed werkt, dan heb ik altijd wat werkends achter de hand..
En kan er nauwelijks nog wat fout gaan...

• rikadoo
  • Niet online
FlorisVN schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:38:
@rikadoo
klopt dat ?
Heb even gekeken of er ergens anders de VID en PID file neergezet word maar neit kunnen vinden. De pipe icoon mogen weg idd, probeer het dan nog eens zonder deze icoon.
serial --unit=0 --speed=115200
terminal serial
default 1
timeout 3
hiddenmenu
fallback 0

title SYNOLOGY_1
root (hd0,0)
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0930 pid=0x6544
initrd /rd.gz

title SYNOLOGY_2
root (hd0,1)
cksum /grub_cksum.syno
vender /vender show
hw_model
kernel /zImage root=/dev/md0 ihd_num=0 netif_num=1 syno_hw_version=DS1511+ vid=0x0930 pid=0x6544
initrd /rd.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@rikadoo

Dank voor je bericht.
Reeds heb ik het geprobeerd zonder de pipe iconen, maar helaas zonder succes.
Hij hangt op dezelfde foumelding vast..

Toch jammer, ik heb het gevoel alsof we erg dicht op de oplossing zitten.
Helaas is er helemaal niks te vinden op het internet hierover..

Heb je wellicht nog een andere tip ?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..

Dank alvast weer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
random gedachte: als je die id's in grub knalt als hex waarde, zou je ze dan niet eerst converteren van hex?

0x10 is niet hetzelfde als 10 ;)

en sowieso, nadat je de grub config update, moet je hem dan niet alsnog wegschrijven met iets als update-grub?

[ Voor 28% gewijzigd door borft op 26-02-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
@borft

Dank voor je bericht.
wat betreft de hex waardes, was ik mij hier niet van bewust.
Ik heb voorbeelden genomen uit de Xpenology community, welke ook gebaseerd is op GRUB waarbij de waardes op deze manier werden toegepast. (zie voorbeelden uit eerdere posts)

Ik dacht dat mijn waardes al HEX waardes waren, maar dit is blijkbaar dus niet zo.. ?

wat betreft een update-grub heb ik geen idee hoe ik dit moet uitvoeren..
Hoe gaat dit te werk.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
ik heb hier nog wat info kunnen vinden omtrend de USB flash modules van Synology.

https://xpenology.com/forum/topic/9897-flash-transplant/

maar als ik het goed lees moet het mogelijk zijn, en heeft de topic start daar de PID/VID waardes volgens mij aangepast naar die welke synology zelf gebruikt.
Als ik het verder goed lees, booten de diskstations enkel vanaf een bepaalde PID/VID waarde, mogelijk pakt hij dus enkel die zoals Synology deze gebruikt, op haar eigen flash module...

In dit voorbeeld van dat topic waarde : F400

[ Voor 7% gewijzigd door FlorisVN op 26-02-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
Dus eigenlijk met dat tooltje de vid en pid waarde veranderen van je geclonde usb stick naar F400 en dan zou het moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Inmiddels zijn we wat verder, en ben nog bezig geweest om de PID VID waardes aan te passen van een usb stickje wat ik hiervoor had liggen.

Dit is gedeeltelijk gelukt..

Met de volgende tool :
UPTool_Ver2070_0703(Release)

http://flashboot.ru/files/file/410/

Heb ik de PID VID waardes kunnen aanpassen, echter is de usb stick in kwestie (kingston 16GB), wel half bricked helaas.
(blijft een risico natuurlijk..)

Probleem is dat ik de back-up niet meer kan goed kan wegschrijven naar de stick, deze mislukt telkens..
Ook normaal formateren gaat zeer moeilijk, stick is eigelijk enkel nog beetje bruikbaar in FAT32 modus..

Het mooie is wel dat de Synology met de huidige goede PID VID waardes, hem ook echt ziet als Synology USB Stick..
Dat geeft hoop..

Ik kan helaas eigelijk nauwelijks tot geen info vinden, over hoe ik de PID VID waardes kan fixen..
of aanpassen..

Iemand wellicht nog wat tips of advies ?
Alles is welkom natuurlijk.. :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:20
Interessant ben hier ook mee bezig...
Wel beetje oud draadje, maar kunnen we weer reanimeren toch? :)
Is er nog een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
@intraxi yep, er is een update.
en deze heb ik hier nog niet geplaatst.

enige tijd geleden heb ik van iemand op het xpenology gratis een aangepaste Adata C008 8GB usb stick gekregen.
Deze was aangepast met de PID/VID waardes van Synology, hierop heb ik mijn 1:1 sector by sector acronis back-up terug gezet, en hiermee succesvol DSM kunnen starten met de DS1511+

deze usb stickjes zijn nog steeds te koop, bij o,a Alternate :
https://www.alternate.nl/...oduct/735608?event=search

ik heb de software nog ergens staan, welke hij gebruikt had om de PID/VID en brand name aan te passen voor deze adata stick.
maar zo even niet direct bij de hand..

Kortom het is in iedereval mogelijk om de originele synology usb module te clonen, en te laten functioneren op een eigen usb stick.

Xpenology werkt prima op de DS1511+, dit kan eventueel ook verdere toekomst bieden voor deze diskstation als de ondersteund stopt rond 2023 wat betreft security updates voor DSM 6.
Ik heb ook eens openmediavault gedraait, en dit ook met gedeeltelijk met succes.

wellicht heeft iemand er ook al eens freeNAS of iets anders op gedraaid inmiddels.. ?

[ Voor 38% gewijzigd door FlorisVN op 03-09-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ynnck
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
Ha Floris,

Leuk topic, wat oud, maar mogelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb zelf een DS1010+ waarvan ik de GRUB had aangepast zodat hij dacht dat het een DS1511+ was zodat DSM 6 gedraaid kan worden. Dit ging allemaal goed tot ik per ongeluk de auto update gebruikte naar 6.2. Sinds dien blijft de NAS met een blauw lampje knipperen. Ik heb dit how-to tje gebruikt: https://www.reddit.com/r/...ding_old_ds1010_to_dsm_6/

Alles ging goed tot stap 6. Daar deed ik per ongeluk de auto update naar 6.2 ipv handmatig, maar ik weet niet zeker of dat hem 'stuk' heeft gemaakt.

Ik zoek dus eigenlijk een manier waarop ik DSM 5.2 of een andere versie weer terug kan zetten op de NAS. Eventueel andere software als DSM is ook prima, als ik de nas maar weer kan gebruiken. Als ik zo lees heb jij aardig wat voor elkaar gekregen. Ik ben dus benieuwd of je mij kan helpen hem weer aan de praat te krijgen door de bootloader opnieuw te installeren.

Hoop dat je kan helpen :)

[ Voor 2% gewijzigd door ynnck op 05-04-2023 21:52 . Reden: tekst aanvulling ]

Pagina: 1