Wordpress hosting infrastructure en configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
Momenteel heb ik een wordpress site draaien of een 4gb 2cpu machine bij transip met ubuntu 14.04 omdat 14.04 bijna end of live is wil die graag upgraden naar de laatste versie 16.04. Omdat dit toch altijd wel een karweitje is dacht ik misschien is het sowieso een goed moment om te kijken naar de config die ik nu heb en dat aan te passen naar een nieuwere tech stack.

De config die ik nu heb is via Easy Engine gecreëerd en bestaat uit:
Nginx met HTTP2
Redis
PHP7
MariaDB
ElasticSearch

Zowel PHP/Wordpress als Nginx(fullpage cache) gebruiken Redis als cache. Dit zou ik graag zou houden je zou hetzelfde concept met Nginx fastcgi cache kunnen creëren met een tmpfs in geheugen maar dan moet je elk reboot de cache opnieuw opbouwen of op een manier syncen met persistent filesystem op de ssd. Redis biedt dit out of de box voor je aan de db draait in geheugen en word automatisch gesaved naar een bestand.

Het nadeel is dat alles nu op 1 server draait dus als ik dit moet gaan schalen kan dit nu alleen maar vertical door een grotere server te nemen (meer cpu/mem).

Vandaar dat ik er over na zit te denken om misschien te kiezen voor een andere config/tech stack.

Ik heb over 5 manieren nagedacht:
  1. Gewoon de ouderwetse manier van 1 grote VPS met alles erop draaien zoals nu maar dan met de laatste ubuntu/nginx enzo.
  2. Inplaats van 1 grote VPS het verspreiden over meerdere kleine bij DigitalOcean bv 1 cpu/1gb ram. Dit zou wel meer gaan kosten dan de huidige 1 VPS.
  3. Wordpress gaan draaien met docker en alle services een eigen docker image hebben. Hierbij moet het dan wel geconfigureerd worden dat de bestand persistent opgeslagen worden zoals foto uploads en plugins. Dit zou dan via docker-swarm gaan.
  4. Wordpress in Kubernetes cluster draaien, hier is al een helm chart voor maar de configuratie is niet zoals ik het doen. Bijvoorbeeld wordt full page caching nog niet ondersteund zoals ik het zou willen en zou ik dus zelf veel wordpress helm chart moeten sleutelen om het zo te krijgen als ik wil.
Ik ben niet opzoek naar naar een managed oplossing omdat die gewoon te veel per maand kosten en ik ook leuk vind het zelf te beheren. Zijn er hier andere die zelf ook zoiets hebben opgezet en nog tips en tricks kunnen delen?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou eens kijken bij strato voor een vps. Ik zie dat je al aardig wat hebt gedaan kwa snelheid. Er valt denk ik niet veel winst te behalen.

Cloudflare al eens geprobeerd?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Meer servers = meer onderhoud.
Ik zou gewoon met 2 beginnen: 1x "offline" DB (dus geen publiek IP) en 1x HTTP
Dan via een "private network" aan elkaar knopen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@DJMaze dus bijvoorbeeld 2x 1cpu/2gb mem waarvan 1tje nginx+php draait en 1tje mysql/redis/elastic search.

Zat zelf te denken aan 5x 1cpu/1gb mem met nginx public ip en alle andere servers met 1 service erop dus php-fpm/mysql/redis/elastic die allemaal offline zijn en via private network met nginx en elkaar verbonden zijn.

Bij DigitalOcean zou dat totaal 25 per maand vs de 2cpu/4gb van 20 per maand dan zou ik qua kosten niet veel meer kwijt zijn dan nu maar ben ik wel flexibeler als de site nog verder gaat groeien. Zit nu op 3,5k/5k bezoekers per dag en 90/100k per maand.

[ Voor 28% gewijzigd door aegis op 17-02-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Al eens naar AWS gekeken?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@Rob Bedoel dat ik mysql/redis/elasticsearch vervang met de aws services en dan ec2 om nginx/php op te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Dat kan, maar je kunt ook redis (als je het voor caching gebruikt) op ec2 laten draaien.

Elastic Beanstalk is ook iets waar je naar kunt kijken als je het al in docker hebt draaien

(kan wel in de kosten lopen, maar je kunt een berekening maken bij AWS)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Pagina: 1