Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WIN10] één specifieke computer<>NAS verbinding langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
In mijn windows10 thuisnetwerk heb ik aantal computers/laptops en een synology DS415play NAS. Dit draaide altijd prima, tot een week geleden. Sindsdien is alleen de verbinding van mijn werk PC naar de NAS langzaam (zowel lees als schrijf snelheid capped op 18 MB/s). De andere verbindingen naar en van andere PCs, en van de andere PCs van/naar de NAS gaan gewoon prima (~105 MB/s).

Het is me een raadsel waar dit aan ligt. Ik merk wel dat de laatste tijd mijn Bitdefender 2018, met name de firewall er voor zorgt dat het Windows netwerk leeg blijft, en ik alleen de NAS op IP ipv naam kan bereiken.

.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- kabels wisselen
- poort wisselen op switch
- transfers vanuit VMs > zelfde snelheid
- bitdefender helemaal uit > geen verschil
- bitdefender gedeinstalleerd > geen verschil
- windows netwerk reset uitgevoerd. > geen verschil
- link zonder switch/router point2point>geen verschil

Ik snap er niets meer van. Heeft iemand een suggestie wat ik nog meer zou kunnen proberen?
...

Alle reacties

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt de Event Log?
Wat zegt iPerf?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hoe staat de NIC ingesteld op de trage verbinding? Auto negotiate? Dat zou ik eens proberen vast in te stellen. De waardes die je opgeeft zijn vermoedelijk Mbits? Geeft nogal een vertekend beeld ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:23:
Wat zegt de Event Log?
Wat zegt iPerf?
iperf, het is geen Apple Oh FFS! :X Ze noemen het zélf iPerf. Ik heb niks gezegd O-)
Herby schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:48:
Hoe staat de NIC ingesteld op de trage verbinding? Auto negotiate? Dat zou ik eens proberen vast in te stellen. De waardes die je opgeeft zijn vermoedelijk Mbits? Geeft nogal een vertekend beeld ;)
105MB/s is redelijk normaal voor bestandsoverdracht naar een NAS, dus ik denk dat dat wel klopt.

@superduper
Zou je meer info willen geven over je netwerk en de verschillen tussen de snelle en de langzame PC's?
Heb je ook een snelheidstest tussen de trage en snelle PC's gedaan?
Heb je al eens een ander protocol getest naar de NAS (ik neem aan dat je nu SMB/CIFS gebruikt)?

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 17-02-2018 16:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:51:
[...]

iperf, het is geen Apple Oh FFS! :X Ze noemen het zélf iPerf. Ik heb niks gezegd O-)

[...]

105MB/s is redelijk normaal voor bestandsoverdracht naar een NAS, dus ik denk dat dat wel klopt.

@superduper
Zou je meer info willen geven over je netwerk en de verschillen tussen de snelle en de langzame PC's?
Heb je ook een snelheidstest tussen de trage en snelle PC's gedaan?
Heb je al eens een ander protocol getest naar de NAS (ik neem aan dat je nu SMB/CIFS gebruikt)?
Thanks, allen. Ik heb een gigabit netwerk. PCs en surface, laptops zijn redelijk modern, en mijn werkpc zelfs een paar maanden oud.

Het gekke is dus dat er geen 'trage' PCs zijn. Tussen allen heb ik kris kras gewoon goed gigabit, zowel tussen de PCs zelf via windows netwerk en tussen de PCs en de NAS.

Alleen op mijn werk PCs is de transfer van en naar de NAS traag. Naar andere PCs dus gewoon snel. Omdat de NAS Linux heeft zal dat via CIFS gaan. Ik heb geexperimenteerd met het NAS protocol (tussen SMB1,2 en 3) maar dat maakt ook geen verschil.

Ik vrees dus dat er op mijn werkpc ergens een instelling in windows zit die niet lekker communiceerd met windows/smb. Ik heb al de windows 'file and printer sharing' opniew geinstalleerd, maar dat gaf ook geen verschil.

ipef heb ik nog niet gedaan. Dan moet ik eerst mijn NAS software rooten. Ik wil eigenlijk nog niet veel meer doen aan mijn componenten die mogelijk meer onduidelijke zaken inbrengen tot dit is opgelost.

om het bizarre nogmaals te onderstrepen: als ik via mijn surface een file kopieer van een NAS mount, naar mijn werkPC, dan gaat dat met ~65 MB/s. Dezelfde file van mijn NAS gemount op mijn werk PC met15 MB/s

In mijn windows-event log zie ik wel wat netwerk gerelateerde zaken staan:
1. The browser has forced an election on network \Device\NetBT_Tcpip_{F1A0FB67-5E41-4A4E-8EEA-D2F64B012E48} because a master browser was stopped.

2.The server could not bind to the transport \Device\NetBT_Tcpip_{F1A0FB67-5E41-4A4E-8EEA-D2F64B012E48} because another computer on the network has the same name. The server could not start.

Ik kan dit niet echt rijmen, want er is geen computer met dezelfde naam. Voor de zekerheid heb ik ze toch maar hernoemd. Zal zo de computers herstarten en kijken wat het uitmaakt.

edit:
- na reboot en met nieuwe computer naam geen verschil in transfer snelheid.
- ik zie nog steeds de master browser warning (The browser has forced an election on network \Device\NetBT_Tcpip_{825E3506-07CD-4B11-8F22-D85C48D33F99} because a master browser was stopped.)
- ik heb een usb wifi AC adapter in mijn werk PC, en die transferred met 11 MB/s. Op mijn surface is dat ~55 MB/s. Ondersteunt dus de theorie dat er een protocol/driver issues is op mijn werk PC.
- ik heb via SFTP een file geprobeerd te kopiëren, en dat ging met 8 MB/s. Echter, dit gaat op mijn surface ook maar met ~10 MB/s. Dat zal wel aan de encryptie en NAS liggen.

Ik weet niet waar ik het zoeken moet, en wordt er een beetje moe van... :'( Het is een lang verhaal, maar ik waardeer als iemand met me mee wil puzzelen.

[ Voor 13% gewijzigd door superduper op 18-02-2018 11:00 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Heb wat gegoogled op je melding van de master browser, niet direct een antwoord en heel algemeen, maar ik denk dat het een kern van waarheid heeft, zie link https://answers.microsoft...-a0a5-65f2f1f0ca5c?auth=1

en dan met name dit stuk :
A:
Hi SaptarshiDas,

1. Have you scheduled any task in Task scheduler at this time?

2. Have you made any recent software or hardware changes on the system?

3. Which security software is installed on the system?

This issue may happen due to any network settings you need to change or due to third party software conflicts.

Let’s try the following steps and check if it helps.

Method 1:

Verify the status of Computer browser service:

a. Click “Start”, type "services.msc" (without quotation marks) in the Search bar and press Enter.

Note: If UAC (User Account Control) window is prompted for permission to continue, please click “Continue”.

b. Double click “Computer browser service Service” and switch to “General” tab.

c. Change the “Startup type” to “Automatic” and click “Apply”.

d. Click “Start” and click “OK”.

Method 2:

Check to see if the power management settings are causing the issue. To do so, follow these steps.

a. Open Device Manager by clicking the Start button, clicking Control Panel, clicking System and Maintenance, and then clicking Device Manager.‌

b. Look for Network Adapter and expand it. Now, right click on it and select Properties.

c. Click the Power Management tab and make sure that all the available options are unchecked.

Method 3:

You may also refer to the computer manufacturer website and try installing the latest version of network card drivers.

Update drivers: recommended links
Dus zoek het eens in services (wat niet heel gek is op een werk LT) en powersettings.

Palthe

In het kader van "nooit geschoten is altijd mis": check ook even je Large Send Offload instellingen op je NIC (tabblad Advanced). Zet die eens op Disabled voor IPv4 en IPv6 en check nog eens na een reboot.
Zou het wel apart vinden gezien je casus (alleen Win10 <> NAS) maar nogmaals, nooit geschoten...

[ Voor 40% gewijzigd door Palthe op 18-02-2018 13:12 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
thanks @palthe, @Herby,

Gevolgd, maar geen verschil. Ik heb geen computer browser service (meer). Ik heb heel smb1 disabled omdat het niet nodig is en kwetsbaar. Maakt overigens geen verschil of het aanwezig is.

LSO settings had ik ook al geswitched.

Het is trouwens gewoon de PC waar ik ook op werk. Geen werk managed geval oid.

Ik begin steeds meer te vrezen voor een reinstall, of rollback naar een paar weken terug. Te stom voor woorden dit soort zaken, want ik vermoed sterk dat dit gebeurt na windows updates.

• Herby

Herby

Stalknecht

Heel vreemd verhaal dit, weer een link naar technet https://social.technet.mi...rowser?forum=winserverNIS

0. cmd > net view
1. Within that log, identify the “HOSTNAME” that is announcing itself as a master browser.
2. Go on to the computer identified in step 1, go to the Services Administration panel. You can usually find this by going to Control Panel -> Administrative Tools -> Services.
3. Once you have Services open, look for an entry called “Computer Browser”. If that service is “started, ” you have found your culprit. If not, you may have to try the registry hack listed in step 6.
4. Double click on the “Computer Browser” service to edit it. Stop the service and then change the type to „Disabled” (from either Manual or Automatic). Click OK to apply your changes.
5. That should have resolved the issue. You should check your event logs periodically to be sure that the error does not show up. If the error continues to appear read step 6.
6. Check the following registry value on the computer: "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters\IsDomainMaster".

Ensure that it is set to false. You probably have to reboot the machine to make the change take place.

Mocht je klooien met regedit, uiteraard een backup maken ;)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-11 21:22
Met welke gebruikersnaam log je in op de NAS? Staan er niet toevallig bandbreedte restricties op dit account?

en m.b.t.:
- ik heb een usb wifi AC adapter in mijn werk PC, en die transferred met 11 MB/s. Op mijn surface is dat ~55 MB/s. Ondersteunt dus de theorie dat er een protocol/driver issues is op mijn werk PC
betreft het een USB3 stick? 11MB/s is toevallig ook de maximale snelheid van USB 2 namelijk.

don't mind me

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wordt het niet eens tijd dat je vertelt welke nic er in je pc zit?
'k Bedoel: als het zo'n killer geval is, kun je blijven puzzelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Pindakaas schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:44:
Met welke gebruikersnaam log je in op de NAS? Staan er niet toevallig bandbreedte restricties op dit account?

en m.b.t.:

[...]

betreft het een USB3 stick? 11MB/s is toevallig ook de maximale snelheid van USB 2 namelijk.
Er staan geen speedrestricties op accoutns, anders zou ik dat ook zie via mijn laptop/surface;

WiFI adpater Is USB3, haalt namelijk ook 55MB/s op mijn surface.
Brahiewahiewa schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:17:

Wordt het niet eens tijd dat je vertelt welke nic er in je pc zit?
'k Bedoel: als het zo'n killer geval is, kun je blijven puzzelen
Het is de NIC op mijn mobo: Intel(R) Ethernet Connection I219-V

Een positieve update: ik heb een webdav server op mijn NAS geinstalleerd en dan via WinSCP wat transfers gedaan. Speed: 90 MB/s Prima dus.

Via windows explorer en de mounts nog steeds prut met 18 MB/s

het moet hem dus in de windows network protocol software zitten. Maar welke driver/pakket is dat precies?

[ Voor 10% gewijzigd door superduper op 22-02-2018 11:18 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Staat QOS pakketplanner toevallig ingeschakeld in groepsbeleid?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

superduper schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:16:
...
het moet hem dus in de windows network protocol software zitten. Maar welke driver/pakket is dat precies?
Da's een vrij breed begrip; het beslaat pakweg zo'n 25% van je OS

Ik denk dat je eens wireshark moet gaan installeren; gewoon effe zien wat er nu over de lijn gaat en waarvandaan en waarheen. 't Zou maar zo kunnen dat je geen optimale route volgt omdat je netBios naam verschilt van je fdqn, of iets anders bizars

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Banshee schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:30:
Staat QOS pakketplanner toevallig ingeschakeld in groepsbeleid?
Staat op unconfigured. Heb ik nu op enabled gezet, en de reservering op 0%. Moet straks rebooten maar kan ik nu even nog niet.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Da's een vrij breed begrip; het beslaat pakweg zo'n 25% van je OS

Ik denk dat je eens wireshark moet gaan installeren; gewoon effe zien wat er nu over de lijn gaat en waarvandaan en waarheen. 't Zou maar zo kunnen dat je geen optimale route volgt omdat je netBios naam verschilt van je fdqn, of iets anders bizars
Wireshark laten meelopen: laat wel zien dat de verbinding maar SMB2 als protocol gebruikt en niet SMB3. Dat zou wel moeten en is op de NAS geconfigureerd (minimal: SMB2+Large MTU max: SMB3). Ik kijk straks even wat wireshark laat zien op mijn surface. Verder zegt de WS output me nog niet zo veel. Even studeren nog.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

superduper schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:48:
[...]Wireshark laten meelopen: laat wel zien dat de verbinding maar SMB2 als protocol gebruikt en niet SMB3. Dat zou wel moeten en is op de NAS geconfigureerd (minimal: SMB2+Large MTU max: SMB3). Ik kijk straks even wat wireshark laat zien op mijn surface. Verder zegt de WS output me nog niet zo veel. Even studeren nog.
Goed bezig! Probeer de "handshake" tussen de client en de nas te capturen. Dan zou enigszins duidelijk kunnen worden waarom één van beiden tot SMB2 besluit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1