Is ook zo, een Core2 tik je op de kop voor een paar tientjes. Als ik iets zou moeten aanschaffen, dan zou het ook zeker zoiets worden.
Daar ging het alleen niet om. Het is gewoon vette overkill voor iets wat gedaan kan worden met 256MB RAM en een dualcore smartphone processortje.
FreeNAS is niet gebaseed op Linux maar op FreeBSD. Met die FreeBSD onderlaag heb je alleen helemaal niets te maken. Zelfs ZFS hoef je eigenlijk weinig van te begrijpen. Het is handig de manual wat te lezen om te snappen hoe FreeNAS werkt maar heel ingewikkeld is het allemaal niet.
Njah, lood om oud ijzer.
Of het nu Linux of BSD is, is eigenlijk helemaal niet zo interessant.
Als je het pakket hebt, doet het er inderdaad niet toe.
Punt is dat die onderlaag wel belangrijk is in de combinatie met je hardware. Als je oude 32bit hardware wil gebruiken, dan is het spontaan niet zo makkelijk meer.
Dan moet je eerst een pakketje FreeNAS in 32bit variant vinden. Of XPenology? Of Nas4Free, of whatever er nogmeer is. Volgens mij geen van allen in 32bit te krijgen.
Dat vind ik juist weer onhandig. Technisch gezien kun je met een full-blown Linux meer dan met iets als FreeNAS, maar voor een pure NAS heb je juist niet alle features nodig van een regulier desktop/server OS. Persoonlijk vind ik het prettig dat een NAS OS de features die je wilt hebben voor een NAS relatief makkelijk ontsluit, zonder de ballast van een allround OS.
Je kan Linux ook gewoon headless en featureless installeren.
Ik gebruik vaak CentOS Minimal voor dit soort dingetjes. Gewoon kaalgestript en dan zelf opbouwen met wat je nodig hebt.
Ik zou dus, zowel privé als zakelijk, eerder kiezen voor een purpose-built NAS OS dan voor een general purpose OS. Juist vanwege het gebruiksgemak. Allerlei dingen die op een multi purpose OS relatief ingewikkeld zijn, zijn simpel op een purpose-built OS.
Fin, de hardwardare die TS heeft kan met W7, maar ik zou de hardware lekker weggeven en voor een paar tientjes hardware kopen die geschikt is voor iets als FreeNAS.
Mee eens. Purpose Built is het handigste. Maar wat ik probeer te zeggen is dat het niet haalbaar is op oude 32bit hardware.
Als ik zelf iets zou bouwen, zou ik hetzelfde doen als jij.
Maar als ik niks anders heb dan 32bit spul, dan zal ik toch iets anders moeten gaan doen