Nas maken met windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-12-2022
Hallo ik probeer mijn oude pc te gebruiken als een NAS.
Ik heb mijn eigen router dus ook mijn eigen netwerk maar nu wil ik graag ook via het andere netwerk in mijn huis de NAS kunnen gebruiken.
Ik kan alleen de NAS niet op het andere netwerk in mijn huis zien. Zou ik de NAS dan via mijn router moeten portforwarden?

Specs van de pc:
intel celeron 2.40ghz
1.5 GB ddr 400 ram
40 GB hdd OS
80 GB hdd data

Router:
belkin N wirles router

Grt Robin Janssen

Beste antwoord (via Robin Janssen op 17-02-2018 11:40)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom heb je in vredesnaam twee gescheiden netwerken?
Dat is echt ongelofeloos onhandig en in de regel ook totaal niet nodig.

Ik denk dat je eerst even daar naar moet gaan kijken. Je kan een router wel gebruiken om je netwerk te vergroten, maar stel 'm dan goed in (zonder routing en dhcp), zoals hier beschreven: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 17-02-2018 11:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Waarom heb je in vredesnaam twee gescheiden netwerken?
Dat is echt ongelofeloos onhandig en in de regel ook totaal niet nodig.

Ik denk dat je eerst even daar naar moet gaan kijken. Je kan een router wel gebruiken om je netwerk te vergroten, maar stel 'm dan goed in (zonder routing en dhcp), zoals hier beschreven: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 17-02-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
Kan ik dan niet gewoon beter een switch in de muur steken en daar al mijn computers op in steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom wil je W7 als NAS gebruiken?
Het kost je een licentie, is relatief zwaar en bied eigenlijk weinig tot geen voordelen. (Geen als je later ook nog dingen als NFS en/of iSCSI wil gaan doen.)

Kijk eens naar FreeNAS: http://www.freenas.org/

Verder eens met @McKaamos, ik zou d'r 1 netwerk van maken. 2 netwerken kán een logische keuze zijn, in heel specifieke situaties. Ik vraag me af of jij zo'n situatie hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Robin Janssen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:44:
Kan ik dan niet gewoon beter een switch in de muur steken en daar al mijn computers op in steken?
Zelfde idee.
Een router is gewoon een samenraapsel van een switch, router (da's een ding opzich, waarom het geheel hetzelfde wordt genoemd is gewoon raar), een dhcp server een accesspoint en eventueel een ADSL modem.
Als je het kostenplaatje laag wil houden, gebruik je gewoon de bestaande router en stelt 'm in voor de toepassing waar je 'm voor wil gebruiken.
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:44:
Waarom wil je W7 als NAS gebruiken?
Het kost je een licentie, is relatief zwaar en bied eigenlijk weinig tot geen voordelen. (Geen als je later ook nog dingen als NFS en/of iSCSI wil gaan doen.)

Kijk eens naar FreeNAS: http://www.freenas.org/

Verder eens met @McKaamos, ik zou d'r 1 netwerk van maken. 2 netwerken kán een logische keuze zijn, in heel specifieke situaties. Ik vraag me af of jij zo'n situatie hebt.
Och als ik t zo zie, is het een oude 32bit machine met hele lage specs. Ik vermoed dat het gewoon hergebruik is van een bestaande bak. En natuurlijk de daarbij behorende OEM Windows licentie die je toch niet mag overdragen.
En als je het gewend bent, dan is Windows helemaal zo gek niet.
Tuurlijk mis je de extra's die een echte NAS of specifieke NAS-software heeft, maar als je dat niet nodig hebt...
Heb het zelf ook een hele tijd gedaan. Wil opzich prima, maar je moet idd geen NFS of iSCSI willen.
DLNA had ik destijds opgelost met Serviio.

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 17-02-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@McKaamos
Hmmm, ik zie idd dat FreeNAS een 64-bit CPU nodig heeft.
http://www.freenas.org/hardware-requirements/

Dan stopt het een beetje met die hardware. (Ook omdat die CPU geen ECC memory ondersteunt wat wel aan te raden is met FreeNAS want ZFS.)

W7 werkt, ik vind het alleen geen logische keuze. Oude hardware recyclen is leuk maar voor een NAS zou ik dan toch investeren in 64-bit spul. Een eenvoudige 2e hands Core2Duo heeft wel de voor FreeNAS benodigde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:10:
@McKaamos
Hmmm, ik zie idd dat FreeNAS een 64-bit CPU nodig heeft.
http://www.freenas.org/hardware-requirements/

Dan stopt het een beetje met die hardware. (Ook omdat die CPU geen ECC memory ondersteunt wat wel aan te raden is met FreeNAS want ZFS.)

W7 werkt, ik vind het alleen geen logische keuze. Oude hardware recyclen is leuk maar voor een NAS zou ik dan toch investeren in 64-bit spul. Een eenvoudige 2e hands Core2Duo heeft wel de voor FreeNAS benodigde specs.
Ik vind eigenlijk dat FreeNAS exorbitant hoge eisen stelt.
Zal allicht met een reden zijn (ZFS met ECC RAM enzo), maar een gemiddelde thuis-NAS heeft echt geen ECC RAM of een CPU die ook maar in de buurt komt van een Core2 CPU.

Maja, bijna alles is 64bit tegenwoordig, en zo ook de software. Kant-en-klare NAS software die nog op 32bit draait is uberhaupt lastig te krijgen.
Dus je moet sowieso zelf iets gaan doen. En als je geen Linux-adept bent, vind ik de keus voor Windows helemaal zo gek niet.

Als je echt een full feature NAS wil, dan is het inderdaad geen logische keus. Dan ga je gewoon nog een i686 variant van een Linux distro gebruiken en gaat aan de slag met wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Lijkt wel een "blast from the past" dit topic, ben ik trouwens de enige die verwacht dat een "NAS" met 80GB storage niet veel zoden aan de dijk zal zetten in een tijd waar de meeste Tweakers met TB's aan data strooien ;)

Puur voor wat file storage (al zul je dan denk ik wel wat storage toe moeten voegen) kan een Windows 7 machine met simpele filesharing best voldoen. Wil je meer naar de functionaliteit (niet alleen file storage maar ook diverse services e.d. draaien) toe van een hedendaagse NAS zou ik of gewoon een NAS kopen (Synology of iets in die richting) als je niet heel bedreven bent met hardware / software of minimaal naar 64bit hardware gaan zodat je ook zeker weet dat alles wat je wil installeren nog draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

McKaamos schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:14:
[...]
Ik vind eigenlijk dat FreeNAS exorbitant hoge eisen stelt.
Zal allicht met een reden zijn (ZFS met ECC RAM enzo), maar een gemiddelde thuis-NAS heeft echt geen ECC RAM of een CPU die ook maar in de buurt komt van een Core2 CPU.
64-bit CPU en 8G ECC geheugen.
That's all. Oude Core2Duo's zijn al 64-bit en 8G is ook niet heel spannend.
Die Core2Duo's zijn van 2008 en eerder. https://ark.intel.com/pro...che-3_33-GHz-1333-MHz-FSB

ECC is trouwens niet verplicht maar wel aan te raden want ZFS.

Al met al, hardware die je voor €50 - €100 of minder 2e hands koopt en zo nog 5 jaar mee kan. (Die Core2Duo's zijn letterlijk de CPU's die wij weggooien in het bedrijf.)
Maja, bijna alles is 64bit tegenwoordig, en zo ook de software. Kant-en-klare NAS software die nog op 32bit draait is uberhaupt lastig te krijgen.
Dus je moet sowieso zelf iets gaan doen. En als je geen Linux-adept bent, vind ik de keus voor Windows helemaal zo gek niet.
FreeNAS is niet gebaseed op Linux maar op FreeBSD. Met die FreeBSD onderlaag heb je alleen helemaal niets te maken. Zelfs ZFS hoef je eigenlijk weinig van te begrijpen. Het is handig de manual wat te lezen om te snappen hoe FreeNAS werkt maar heel ingewikkeld is het allemaal niet.
Als je echt een full feature NAS wil, dan is het inderdaad geen logische keus. Dan ga je gewoon nog een i686 variant van een Linux distro gebruiken en gaat aan de slag met wat je nodig hebt.
Dat vind ik juist weer onhandig. Technisch gezien kun je met een full-blown Linux meer dan met iets als FreeNAS, maar voor een pure NAS heb je juist niet alle features nodig van een regulier desktop/server OS. Persoonlijk vind ik het prettig dat een NAS OS de features die je wilt hebben voor een NAS relatief makkelijk ontsluit, zonder de ballast van een allround OS.

Ik zou dus, zowel privé als zakelijk, eerder kiezen voor een purpose-built NAS OS dan voor een general purpose OS. Juist vanwege het gebruiksgemak. Allerlei dingen die op een multi purpose OS relatief ingewikkeld zijn, zijn simpel op een purpose-built OS.

Fin, de hardwardare die TS heeft kan met W7, maar ik zou de hardware lekker weggeven en voor een paar tientjes hardware kopen die geschikt is voor iets als FreeNAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al eerder gemeld. Hergebruik van hardware is een loffelijk streven, maar _deze_ hardware is echt overjarig. Een NAS heb je omdat je een betrouwbare netwerkopslag wilt. Als je daar vervolgens overjarige meuk voor gaat gebruiken, dan loop je alsnog het risico dat je door hardware falen je data verliest.
Investeer iets in betrouwbare hardware en gebruik een degelijke NAS distributie. Misschien Xpenology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:37:
Het is al eerder gemeld. Hergebruik van hardware is een loffelijk streven, maar _deze_ hardware is echt overjarig. Een NAS heb je omdat je een betrouwbare netwerkopslag wilt. Als je daar vervolgens overjarige meuk voor gaat gebruiken, dan loop je alsnog het risico dat je door hardware falen je data verliest.
Investeer iets in betrouwbare hardware en gebruik een degelijke NAS distributie. Misschien Xpenology?
Xpenology spreekt je eerdere woorden wat tegen. :) (Ik zou echt nooit voor Xpenology kiezen. Wil je dat, koop dan een Synology NAS.)

Maar verder: 100% mee eens. Het is je NAS. Daar wil je zo min mogelijk gedoe mee hebben. (Daarom is FreeNAS met ZFS ook zo leuk. Dat kan allerlei dingen die op iets als W7 niet of met zeer veel moeite mogelijk is zoals snapshots, replicatie en het voorkomen van bitrot.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haal Xpenology aan omdat het vooral een erg gebruiksvriendelijke interface heeft. En met _echte_ hardware (niet de meh processor, meh geheugen, etc van een Synology NAS) kan je al de features die de software biedt ook nog eens goed gebruiken.
Vanuit technisch oogpunt is FreeNAS denk ik een betere keus, maar de openingspost lezend (win7 als NAS... :? ) denk ik dat hij vooral gebruiksgemak zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin Janssen
Ok bedankt iedereen voor de snelle hele snele reacties...
Dit is wat ik nu ga doen: ik ga WIN7 houden en mijn router instellen als accesses point of mijn andere switch gebruiken. en ik ga ook zeker eens naar de software die jullie aanraden kijken.
En waarom ik een 80GB hdd gebruik ik ben 12 dus heb niet veel geld voor een TB HDD want ik ben mijn gaming pc ook nog aan het upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:37:
[...]

64-bit CPU en 8G ECC geheugen.
That's all. Oude Core2Duo's zijn al 64-bit en 8G is ook niet heel spannend.
Die Core2Duo's zijn van 2008 en eerder. https://ark.intel.com/pro...che-3_33-GHz-1333-MHz-FSB

ECC is trouwens niet verplicht maar wel aan te raden want ZFS.

Al met al, hardware die je voor €50 - €100 of minder 2e hands koopt en zo nog 5 jaar mee kan. (Die Core2Duo's zijn letterlijk de CPU's die wij weggooien in het bedrijf.)
Is ook zo, een Core2 tik je op de kop voor een paar tientjes. Als ik iets zou moeten aanschaffen, dan zou het ook zeker zoiets worden.
Daar ging het alleen niet om. Het is gewoon vette overkill voor iets wat gedaan kan worden met 256MB RAM en een dualcore smartphone processortje.
FreeNAS is niet gebaseed op Linux maar op FreeBSD. Met die FreeBSD onderlaag heb je alleen helemaal niets te maken. Zelfs ZFS hoef je eigenlijk weinig van te begrijpen. Het is handig de manual wat te lezen om te snappen hoe FreeNAS werkt maar heel ingewikkeld is het allemaal niet.
Njah, lood om oud ijzer.
Of het nu Linux of BSD is, is eigenlijk helemaal niet zo interessant.
Als je het pakket hebt, doet het er inderdaad niet toe.
Punt is dat die onderlaag wel belangrijk is in de combinatie met je hardware. Als je oude 32bit hardware wil gebruiken, dan is het spontaan niet zo makkelijk meer.
Dan moet je eerst een pakketje FreeNAS in 32bit variant vinden. Of XPenology? Of Nas4Free, of whatever er nogmeer is. Volgens mij geen van allen in 32bit te krijgen.
Dat vind ik juist weer onhandig. Technisch gezien kun je met een full-blown Linux meer dan met iets als FreeNAS, maar voor een pure NAS heb je juist niet alle features nodig van een regulier desktop/server OS. Persoonlijk vind ik het prettig dat een NAS OS de features die je wilt hebben voor een NAS relatief makkelijk ontsluit, zonder de ballast van een allround OS.
Je kan Linux ook gewoon headless en featureless installeren.
Ik gebruik vaak CentOS Minimal voor dit soort dingetjes. Gewoon kaalgestript en dan zelf opbouwen met wat je nodig hebt.
Ik zou dus, zowel privé als zakelijk, eerder kiezen voor een purpose-built NAS OS dan voor een general purpose OS. Juist vanwege het gebruiksgemak. Allerlei dingen die op een multi purpose OS relatief ingewikkeld zijn, zijn simpel op een purpose-built OS.

Fin, de hardwardare die TS heeft kan met W7, maar ik zou de hardware lekker weggeven en voor een paar tientjes hardware kopen die geschikt is voor iets als FreeNAS.
Mee eens. Purpose Built is het handigste. Maar wat ik probeer te zeggen is dat het niet haalbaar is op oude 32bit hardware.
Als ik zelf iets zou bouwen, zou ik hetzelfde doen als jij.
Maar als ik niks anders heb dan 32bit spul, dan zal ik toch iets anders moeten gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Robin Janssen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:48:
Dit is wat ik nu ga doen: ik ga WIN7 houden en mijn router instellen als accesses point of mijn andere switch gebruiken. en ik ga ook zeker eens naar de software die jullie aanraden kijken.
En waarom ik een 80GB hdd gebruik ik ben 12 dus heb niet veel geld voor een TB HDD want ik ben mijn gaming pc ook nog aan het upgraden...
Met een beetje speuren vind je de voor FreeNAS noodzakelijke hardware ook voor niets. :)
Zeker een oude Core2Duo is dusdanig oud dat ze niet zelden worden weggegeven.
McKaamos schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:54:
[...]
Is ook zo, een Core2 tik je op de kop voor een paar tientjes. Als ik iets zou moeten aanschaffen, dan zou het ook zeker zoiets worden.
Daar ging het alleen niet om. Het is gewoon vette overkill voor iets wat gedaan kan worden met 256MB RAM en een dualcore smartphone processortje.
Ja en nee.
Puur het serveren van je data kan prima met 256MByte maar je mist dan wel features die ZFS zo interessant maken en eigenlijk ook steeds noodzakelijker. (Zoals snapshots. Met het huidige gevaar van cryptolockers bijna essentieel geworden.)
[...]
Njah, lood om oud ijzer.
Of het nu Linux of BSD is, is eigenlijk helemaal niet zo interessant.
Als je het pakket hebt, doet het er inderdaad niet toe.
Punt is dat die onderlaag wel belangrijk is in de combinatie met je hardware. Als je oude 32bit hardware wil gebruiken, dan is het spontaan niet zo makkelijk meer.
Dan moet je eerst een pakketje FreeNAS in 32bit variant vinden. Of XPenology? Of Nas4Free, of whatever er nogmeer is. Volgens mij geen van allen in 32bit te krijgen.
Jawel. Oude FreeNAS versies werken nog op een 32-bit CPU.
Ze worden alleen niet verder ontwikkeld.

Dit is de laatste 32-bit FreeNAS versie (April 2017 gereleased dus niet eens héél oud.):
http://download.freenas.org/9.2.1.9/RELEASE/x86/
[...]
Je kan Linux ook gewoon headless en featureless installeren.
Ik gebruik vaak CentOS Minimal voor dit soort dingetjes. Gewoon kaalgestript en dan zelf opbouwen met wat je nodig hebt.
Klopt. Het werkt.
Ik vind het alleen in de praktijk totaal onhandig. :)

In the end heb je toch een behoorlijk compleet OS, maar zonder het beheergemak van een purpose-built NAS OS.
[...]
Mee eens. Purpose Built is het handigste. Maar wat ik probeer te zeggen is dat het niet haalbaar is op oude 32bit hardware.
Als ik zelf iets zou bouwen, zou ik hetzelfde doen als jij.
Maar als ik niks anders heb dan 32bit spul, dan zal ik toch iets anders moeten gaan doen ;)
Ik denk dat ik in dat geval eerder voor een oude FreeNAS kiezen dan voor een moderne Linux of (Free, Open, Net)BSD. Ook daar gaat 32-bit er een keer uit. (Als het er bij de main distro's al niet uit is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Lekker offtopic @McKaamos~en @unezra.
Robin Janssen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:48:
Windows is prima voor een NAS, ik gebruik het namelijk al jaren zo. Veel van de functionaliteit van een "traditionele" NAS kan je met Windows zelf al en dingen zoals torrents kunnen natuurlijk met third-party software. Je moet niet vergeten dat hier op GoT allemaal mensen zitten die het leuk vinden honderden tot duizenden euro's uit te geven aan hardware en daar dan natuurlijk de meest perfecte software op willen draaien. Op inlevingsvermogen scoort men niet zo hoog hier.

Betreffende je originele vraag; ja zorg er gewoon voor dat je hele huishouden op hetzelfde netwerk zit, dat is de meest makkelijke en logische oplossing. Er zijn wel andere oplossingen voor maar die leveren veel nutteloos gedoe op.

Als je Windows 7 Pro hebt kan met Remote Desktop aanzetten en vanaf een andere computer in je netwerk verbinding maken met de desktop op je NAS zodat je de NAS zelf ergens in een hoekje of meterkast kan wegstoppen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ramon schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:09:
Lekker offtopic @McKaamos~en @unezra.
[...]
Windows is prima voor een NAS, ik gebruik het namelijk al jaren zo. Veel van de functionaliteit van een "traditionele" NAS kan je met Windows zelf al en dingen zoals torrents kunnen natuurlijk met third-party software. Je moet niet vergeten dat hier op GoT allemaal mensen zitten die het leuk vinden honderden tot duizenden euro's uit te geven aan hardware en daar dan natuurlijk de meest perfecte software op willen draaien. Op inlevingsvermogen scoort men niet zo hoog hier.
Volgens mij lees je er volledig overheen dat er wel degelijk een 32-bit, op deze hardware draaiende FreeNAS is, maar ook dat een moderne FreeNAS helemaal niet van die rare hardware eisen heeft.

Een moderne FreeNAS doos koop je, exclusief disks, voor €0,- tot €100,- en da's heel ver van de "honderden tot duizenden €" waar jij het over hebt.

Ja, ik ben ook zo iemand die op momenten flinke bedragen uit geeft aan hardware, maar wel selectief en in mijn adviezen probeer ik altijd rekening te houden met de vraag. Zowel op Tweakers, als op andere media, als op kantoor. (Waar ik ook advies geef op gebied van ICT.)
Betreffende je originele vraag; ja zorg er gewoon voor dat je hele huishouden op hetzelfde netwerk zit, dat is de meest makkelijke en logische oplossing. Er zijn wel andere oplossingen voor maar die leveren veel nutteloos gedoe op.
Heb je wel eens met FreeNAS gespeeld?
Dat is juist erg slank en zonder nutteloos gedoe. Het is veel meer toegespitst op de taak dan een desktop-OS als Windows.
Als je Windows 7 Pro hebt kan met Remote Desktop aanzetten en vanaf een andere computer in je netwerk verbinding maken met de desktop op je NAS zodat je de NAS zelf ergens in een hoekje of meterkast kan wegstoppen!
Da's niet echt een unieke feature. NAS operating systems bedien je over het algemeen via je webbrowser, een heel enkele keer heb je ssh nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Volgens mij lees je er volledig overheen dat er wel degelijk een 32-bit, op deze hardware draaiende FreeNAS is, maar ook dat een moderne FreeNAS helemaal niet van die rare hardware eisen heeft.

Een moderne FreeNAS doos koop je, exclusief disks, voor €0,- tot €100,- en da's heel ver van de "honderden tot duizenden €" waar jij het over hebt.

Ja, ik ben ook zo iemand die op momenten flinke bedragen uit geeft aan hardware, maar wel selectief en in mijn adviezen probeer ik altijd rekening te houden met de vraag. Zowel op Tweakers, als op andere media, als op kantoor. (Waar ik ook advies geef op gebied van ICT.)

[...]
En je gaat gewoon door. De TS heeft inmiddels al 2x gezegd dat hij Windows 7 wil gebruiken. Waarom hem dan FreeNAS gaan zitten aansmeren?
Heb je wel eens met FreeNAS gespeeld?
Dat is juist erg slank en zonder nutteloos gedoe. Het is veel meer toegespitst op de taak dan een desktop-OS als Windows.
|:( TS vraagt toch niet om een Windows vs FreeNAS topic? Hij vraagt hoe hij het voor elkaar krijgt zijn NAS op alle PC's in zijn huis te kunnen benaderen.
[...]

Da's niet echt een unieke feature. NAS operating systems bedien je over het algemeen via je webbrowser, een heel enkele keer heb je ssh nodig.
Ik zeg toch ook niet dat het een unieke feature is? In tegenstelling tot jou reageer ik op de TS met een tip over Windows die hij misschien nog niet wist.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:14:

*knip*
Wel lekker enthousiast :) ik denk wel, gezien de leeftijd van de OP, dat zijn IT-kennis nog niet voldoende is om zomaar met FreeNAS aan de slag te gaan. Niet dat het geen goede oefening is. Laat hem gewoon lekker met Windows 7 aanprutten, eventueel later kan hij altijd aan de slag met Linux om een NAS oplossing te maken.. mocht het hem dat interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
ItMeAedri schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Wel lekker enthousiast :) ik denk wel, gezien de leeftijd van de OP, dat zijn IT-kennis nog niet voldoende is om zomaar met FreeNAS aan de slag te gaan. Niet dat het geen goede oefening is. Laat hem gewoon lekker met Windows 7 aanprutten, eventueel later kan hij altijd aan de slag met Linux om een NAS oplossing te maken.. mocht het hem dat interesseren.
Wel ik weet wel wat van linux en windows want ik ben al van mijn 7de met pc's bezig.
maar ik weet wel meer van windows dan linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ramon schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:22:
[...]
En je gaat gewoon door. De TS heeft inmiddels al 2x gezegd dat hij Windows 7 wil gebruiken. Waarom hem dan FreeNAS gaan zitten aansmeren?
Omdat TS nergens heeft gezegd niet open te staan voor een beter advies dan W7 als NAS OS.
Sterker nog, TS heeft aangegeven dat te heroverwegen.
[...]
|:( TS vraagt toch niet om een Windows vs FreeNAS topic? Hij vraagt hoe hij het voor elkaar krijgt zijn NAS op alle PC's in zijn huis te kunnen benaderen.
Welkom op Tweakers waar het (goddank) nog steeds niet verboden is verder te denken dan de zuivere vraag van een TS.
[...]
Ik zeg toch ook niet dat het een unieke feature is? In tegenstelling tot jou reageer ik op de TS met een tip over Windows die hij misschien nog niet wist.
In tegenstelling tot jij, reageer ik met een tip een betere NAS te bouwen waar TS mogelijk meer aan heeft dan iets als Remote Desktop. Zelfs op de hardware die TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Robin Janssen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Wel ik weet wel wat van linux en windows want ik ben al van mijn 7de met pc's bezig.
maar ik weet wel meer van windows dan linux :)
Lekker aanhouden! Als je een keer zin heb kan je ook in Virtualbox aan de slag gaan met een Linux servertje inregelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
Ik heb net mijn route ingesteld als access point maar het lijkt nu wel alsof door mijn nas bladeren nu trager gaat ik ga nu mijn switch gebruiken maar wat kan er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
Nu heb ik mijn switch aangesloten en alles werkt prima nu...
Jammer van de router die ik had maar ja sh*t happends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je van die oude PC een NAS maken kan je ook prima naar ClearOS kijken is een linux distro met een simpele web interface en een goed forum. Leuk om mee te spelen en te leren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
Frogmen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:42:
Als je van die oude PC een NAS maken kan je ook prima naar ClearOS kijken is een linux distro met een simpele web interface en een goed forum. Leuk om mee te spelen en te leren.
Ik zal eens kijken maar voor nu hou ik het nog op WIN7
Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet om TWEE partities te maken op de PC. op eentje plaats je Windows 7, op de andere je bestanden die je wilt opslaan.

Waarom?

omdat als je later tegen de limieten van Windows aanloopt, kan je later Linux eroverheen zetten op de partitie van Win. Dan blijven je bestanden op de tweede partitie in takt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:45:
Vergeet niet om TWEE partities te maken op de PC. op eentje plaats je Windows 7, op de andere je bestanden die je wilt opslaan.

Waarom?

omdat als je later tegen de limieten van Windows aanloopt, kan je later Linux eroverheen zetten op de partitie van Win. Dan blijven je bestanden op de tweede partitie in takt.
Ja dat heb ik ik heb 1 HDD voor WIN7
En nog een HDD voor al mijn data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb niet alles gelezen (alleen titel), maar ik begrijp nooit zo goed de keuze om een energieslurpende PC 24/7 aan te hebben als NAS....

Reken eens voor de gein uit wat dat op jaarbasis aan stroomkosten met zich meebrengt en kijk dan wat een echte NAS je kost en hoe snel je die kosten er uit hebt. Daarnaast is het in de tussentijd genieten van een doordacht product.

Alstu, mijn 2 centen ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
albino71 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:53:
Ik heb niet alles gelezen (alleen titel), maar ik begrijp nooit zo goed de keuze om een energieslurpende PC 24/7 aan te hebben als NAS....

Reken eens voor de gein uit wat dat op jaarbasis aan stroomkosten met zich meebrengt en kijk dan wat een echte NAS je kost en hoe snel je die kosten er uit hebt. Daarnaast is het in de tussentijd genieten van een doordacht product.

Alstu, mijn 2 centen ;)
Ja ik weet dat een echte pc heel veel kost voor 24/7 aan te hebben.
Daarom doe ik hem ook niet 24/7 aan zetten :> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ah, alleen hobby dus, niets gezegd dan! ;)

Succes!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin Janssen
albino71 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:56:
Ah, alleen hobby dus, niets gezegd dan! ;)

Succes!
Ja inderdaad bedankt ;)
Pagina: 1