Videokaart begint te overlijden/is overleden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:10
Mijn vraag
De afgelopen weken (3 á 4 weken) krijg ik problemen met mijn videokaart. Het beeld crashed en krijg verticale lijnen op het beeldscherm. Mijn vraag is dus ligt dit in aan mijn videokaart of niet?

Het vind voornamelijk plaats tijdens het internetbrowsen of andere lichte taken. Ook af en toe bij het gamen alleen komt dat minder vaak voor.

Het probleem:

Scherm 1 (4k)
https://photos.app.goo.gl/HOPR8QmEBKq2KWYv2

Scherm 2 (1680x1050)
https://photos.app.goo.gl/4YpaDtObmRjec6Pn1

Kleuren verschillen ook per keer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7860K Boxed€ 89,-€ 89,-
1Asus A88X-GAMER€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1LG 27UD59-B Zwart€ 341,38€ 341,38
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 55,65€ 55,65
1Trust GXT 155 Zwart€ 34,78€ 34,78
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM650x Zwart€ 96,50€ 96,50
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,21

De onderdelen in mijn pc met uitzondering van de ram, videokaart en processorkoeler, zijn nog geen 2 jaar oud.
De monitor is een 4k monitor alleen speel ik zelf op 1440 terwijl ik game. Voor andere taken gebruik ik de 4k bijvoorbeeld online tv kijken, netflix etc. Ook zit er een tweede scherm van 1680x1050 op aangesloten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
-updaten videokaartdrivers + herinstallatie
-vervanging van voeding (was ook nodig btw)

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen of is hij echt aan vervanging toe. Kan namelijk een Asus Strix 980ti bemachtigen als het nodig is.

[ Voor 2% gewijzigd door Emryte op 17-02-2018 11:36 . Reden: Afbeeldingen vergeten ]

game pc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:39

Nemesizz

Untouchable

Probeer eens met een enkel scherm, want als ik de foto's zie lijkt het een beetje op GSOD (grey screen of death), en dat hoeft niet persé een hardware defect te betekenen.

GSOD trad/treed wel eens op als de kaart de verkeerde klokfrequenties pakt en/of verkeerde voltage.
Dit kan gebeuren tijdens dingen zoals video kijken (met hardwareversnelling), browsen (ook met hardwareversnelling) en soms bij multimonitor setups (waarbij idle clocks hoger moeten zijn dan bij een enkel scherm).

Ander probleem met sommige videokaarten, is dat ze vanuit de fabriek (te ver) zijn overgeklokt. Sommige houden dit een tijdje vol, anderen niet. Je zou dus ook kunnen proberen de kaart iets te underclocken.
Soms heltp een klein stapje lager al, 50Mhz van de core, en/of 100Mhz van het geheugen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Nemesizz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:57:
Probeer eens met een enkel scherm, want als ik de foto's zie lijkt het een beetje op GSOD (grey screen of death), en dat hoeft niet persé een hardware defect te betekenen.

GSOD trad/treed wel eens op als de kaart de verkeerde klokfrequenties pakt en/of verkeerde voltage.
Dit kan gebeuren tijdens dingen zoals video kijken (met hardwareversnelling), browsen (ook met hardwareversnelling) en soms bij multimonitor setups (waarbij idle clocks hoger moeten zijn dan bij een enkel scherm).

Ander probleem met sommige videokaarten, is dat ze vanuit de fabriek (te ver) zijn overgeklokt. Sommige houden dit een tijdje vol, anderen niet. Je zou dus ook kunnen proberen de kaart iets te underclocken.
Soms heltp een klein stapje lager al, 50Mhz van de core, en/of 100Mhz van het geheugen af.
Zal met enkel scherm proberen, het is alleen dat ik sinds kort pas heb en de videokaart heb ik nu al 3 á 4 jaar. Komt het dan ook niet door ouderdom?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Redeta schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Zal met enkel scherm proberen, het is alleen dat ik sinds kort pas heb en de videokaart heb ik nu al 3 á 4 jaar. Komt het dan ook niet door ouderdom?
Kan ook ouderdom zijn, maar eerst wat dingen uitproberen kijken of het iets helpt.
Een factory overclock (wat dat ding bijna zeker wel heeft) kan ook na verloop van tijd problemen geven, vandaar ook het 'underclock' idee om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Denk persoonlijk dat het probleem ligt bij het gebruik van 2 schermen. Heb de videokaart underclocked en een beeldscherm er afgehaald en sinds dien nog geen crash gehad.

Na drie kwartier kreeg ik weer een crash.
Nu veranderde de kleur alleen naar dit:
https://photos.app.goo.gl/4bTX2I89DLO4RoWH3

En dit voorgaande (alleen andere kleuren):
https://photos.app.goo.gl/Mrjit74KVXrkbhdR2

De gpu wordt alleen gemiddeld met underclock en zonder under te clocken wel 80 graden Celsius.

[ Voor 53% gewijzigd door Emryte op 17-02-2018 12:58 . Reden: afbeelding toevoegen + tekst ]

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 21:21
GPU is denk ik naar de eeuwige texture velden vertrokken.

Oftewel: GPU is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:52
Videokaart eruit en even draaien op de onboard chip? Kun je een en ander uitsluiten.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Redeta schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:38:
De gpu wordt alleen gemiddeld met underclock en zonder under te clocken wel 80 graden Celsius.
Is dat gewoon tijdens idle? Dat is dan wel behoorlijk te hoog denk ik... misschien even uit je PC halen en stof weghalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 17-02-2018 13:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Ramon schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:27:
[...]
Is dat gewoon tijdens idle? Dat is dan wel behoorlijk te hoog denk ik... misschien even uit je PC halen en stof weghalen?
Tijdens stress test

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Redeta schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:38:
Denk persoonlijk dat het probleem ligt bij het gebruik van 2 schermen. Heb de videokaart underclocked en een beeldscherm er afgehaald en sinds dien nog geen crash gehad.

Na drie kwartier kreeg ik weer een crash.
Nu veranderde de kleur alleen naar dit:
https://photos.app.goo.gl/4bTX2I89DLO4RoWH3

En dit voorgaande (alleen andere kleuren):
https://photos.app.goo.gl/Mrjit74KVXrkbhdR2

Toch wat ik zie op de foto's blijf ik denken aan GSOD (en ja, grey screen of death kan ook een andere kleur hebben, maar ten tijde van de Radeon 5000 serie waar dit probleem begon -vanwege dynamische kloksnelheden- , waren de schermen altijd grijs en vandaar de naam, ondanks de latere kaarten soms ook andere kleuren scherm kregen).

Wat was je aan het doen toen de boel deze keer crashte?
Als het bijvoorbeeld browsen was, probeer eens hardwareversnelling van je browser uit te schakelen.

Betreft drivers; nieuwste is niet altijd de beste, misschien ook eens een oudere versie proberen (gaat soms lastig met Windows 10, als je dat gebruikt tenminste, maar wil soms helpen).

Want echt een hardware defect krijg je meestal wel artefacts te zien voordat de boel finaal crashed, of een BSOD met een foutmelding. Een egaal scherm zoals op je foto's is toch vaak wel een GSOD.
(kan ook wel hardware defect zijn hoor, maar wil nog niet te snel tot die conclusie springen)

Of, indien mogelijk, de kaart proberen op een andere PC (zegt ook niet altijd alles, vooral als het driver gerelateerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
mach2 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:12:
Videokaart eruit en even draaien op de onboard chip? Kun je een en ander uitsluiten.
Gpu van processor werkt naar behoren

Jammer genoeg heeft uiteindelijk de videokaart de geest echt begeven.

Dus de conclusie is dat het een hardware defect denk ik was

[ Voor 22% gewijzigd door Emryte op 18-02-2018 10:03 ]

game pc

Pagina: 1