MacBook Pro A1502 - Waterschade Display Connector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Om een lang verhaal kort te houden:
Ging gisteren een tweedehands oplader (MagSafe 2) ophalen voor mijn Macbook, kreeg er zijn kapotte Macbook bij.

Specs:
Macbook pro retina 11,1 late 2013
2.4 Ghz 4GB 128 GB SSD

Hij vertelde me dat ie niet meer aanging en de reparatie bij apple over de $ 500 kostte.

Thuis opengemaakt. Duidelijke corrosie in de rechter bovenhoek. Op de display connector / thunderbolt gebied.

820-3536 - 1

Ik heb het logic board eruit gehaald en schoongemaakt met 97% alcohol en een zachte tandenborstel. Verder geen waterschade te zien behalve dat wat al op de foto staat. En de onderkant was ook schoon.
Tijdens het poetsen viel de display connector er vanzelf af en ook twee weerstandjes. Rode cirkel op het plaatje:

Volgens boardview
- C3280 (PP3V3_S5) 22UF
- C3281 (TP[1]TBT_A_Config1_RC) 0,1 UF

820-3536 - 2

Vervolgens alles weer in elkaar gezet, en de MacBook werkt volledig met een extern display.
De batterij heeft 150 cycles en verder werkt alles zo goed als nieuw.

Nu weet ik niet zo goed wat ik ermee moet.
1) Zou ik een nieuwe display connector erop laten solderen? (ik heb zelf geen gereedschap ervoor)
2) De connector op kabel van de display assembly heeft ook corrosie (slechte foto hieronder). Is moeilijk in te schatten of die gaat werken denk ik. En kabel vervangen gaat niet echt.
*EDIT* Bij nadere inspectie zie ik dat de kabel connector 2 a 3 tandjes mist op het einde. ;w

Dit filmpje gekeken. https://www.youtube.com/watch?v=pOS-rjvn_XI
De display kabel is goed te vervangen zo te zien zonder het scherm/glas los te hoeven maken.

820-3536 - 3

Desktop ervan maken ofzo? Vind het beetje jammer voor zo een 'redelijk nieuwe' macbook.

*EDIT2* Waarschijnlijk een dom idee. Maar zou je de display connector er af kunnen knippen en de kabels direct op het logicboard kunnen solderen?

[ Voor 15% gewijzigd door Roel84 op 17-02-2018 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Connector en onderdelen zijn waarschijnlijk vrij eenvoudig te vervangen. De kans is echter groot dat er nog wat meer aan de hand is.
Ik weet niet of we hetzelfde filmpje bekijken, maar hij haalt daar het glas er toch uit?
Kabeltjes 1-voor-1 solderen zou ik niet doen, dat is vrijwel onmogelijk.

Kortom: logic board moet worden gerepareerd en je displaykabel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ja inderdaad hetzelfde filmpje, vanaf 6:25 haalt ie de display kabel eruit zonder aan het glas begonnen te zijn. Sorry, ik was niet zo duidelijk daar.

Ja er kan inderdaad meer aan de hand zijn. De corrosie heeft er lang ingezeten en er is niks mee gedaan.
Wat zou er nog meer kunnen zijn? Laptop heeft ongeveer 48 uur gedraaid nu op een externe monitor.

Ik denk dat ik het maar eens kans geef:
Displaykabels gaan voor $ 4 a $ 5 zie ik op ali.

En dan moet ik nog iemand zien te vinden die een connector er weer in kan zetten. Ik had hem graag naar jou gestuurd @rvanpruissen, maar helaaswoon ik momenteel ver van Nederland :(.

De C3280 en C3281 zijn allebei van de thunderbolt controller zie. Een van de tweepoorten doet het niet zo geweldig maar das geen ramp.

[ Voor 18% gewijzigd door Roel84 op 17-02-2018 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Roel84 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:29:
Ja inderdaad hetzelfde filmpje, vanaf 6:25 haalt ie de display kabel eruit zonder aan het glas begonnen te zijn.
Ah, ik zie het inderdaad. Wist ik niet :) Dat maakt het wat eenvoudiger, maar je zit nog steeds met een displayconnector die je moet vervangen. Goede kans dat de display driver ook kapot is (hoog voltage).
Ongetwijfeld zijn er lokaal mensen te vinden die dit voor je kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ik was een beetje bang mbt de display kabel aangezien die bij de non retina modellen achter het glas zit dacht ik.

hmm ja nog niet over de display driver nagedacht idd. Weet je waar ik de kan vinden binnen boardview?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik verwacht dat je de connector met pads en al van de PCB getrokken hebt. De foto's zijn echter niet scherp genoeg om dit te kunnen zien (tip: Meer licht). Als dat het geval is, gaat het wel een paar uur kosten voor een workaround, met ik schat 50/50 kans dat die ook daadwerkelijk werkt.
Ik denk dat het het verstandigst is om te accepteren dat jouw mac mini een rare vorm factor heeft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@TommyboyNL
Bedankt voor het meedenken en de tip.
Ik heb geprobeerd een scherpere foto te maken (veel beter wordt het geloof ik niet):
https://imgur.com/a/aQmSF

De connector viel er zo goed als zelf vanaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De pads zitten er nog op, dat scheelt.

Dan kun je de boel dus solderen met de juiste middelen. Ik heb filmpjes bekeken waarin het zogenaamde sleepsolderen toegepast werd. Zo kon je alle pinnen in één keer solderen. Individueel de pinnen solderen is bijzonder lastig.

In ieder geval is de connector los te verkrijgen: https://www.macturn.nl/pr...tor-moederbord-backlight/

Ow, en deze bekende en grappige Apple reparateur kan je alles vertellen en laten zien. YouTube: 820-3115 logic board no backlight caps shorted to ground

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 18-02-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ik heb die methode ook gezien. Ziet er bijzonder makkelijk uit; connector op de ground vastzetten en daarna even er langs gaan. Ik heb gezien dat Louise Rossmann het eerder pin-voor pin deed, en daarna sleep methode. Vergde wat oefening blijkbaar. Ziet er waarcshijnlijk makkelijk uit dan dat het is.

Met betrekking tot de corrosie resten op de pads. Gaan die ervanaf met wat flux en de soldeerbout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, en litze draad om de oude tin weg te halen. Schoonmaken is belangrijk bij dit soort operaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Roel84 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:22:
Ziet er waarcshijnlijk makkelijk uit dan dat het is.
Jep :) Zelfs met de goede soldeerpunt, tin, flux, microscoop, etc. kost het me na ca. 30 vervangingen nog steeds wel de nodige moeite om het netjes te doen.
Maar als je van een uitdaging houdt zou ik er zeker voor gaan, onmogelijk is het niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik ga ermee aan de slag en post en update als het zover is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het leuke van sleepsolderen is dat het er érg makkelijk uit ziet, maar dat het verdomde lang duurt voordat je het onder de knie hebt. Tot die tijd zal je veel, heel veel oefenmateriaal slopen. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Oud topic, heeft even geduurd voordat ik er mee aan de slag kon. Heb iemand met een microscoop kunnen vinden en het ziet er niet uit alsof er nog wat van te maken valt.

microscoop retina 1

microscoop retina 3

Wat pads hebben het niet gered.

3v to ground

En de 3v en ground liggen samen bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Mooie uitdaging inderdaad. Misschien nog wel te redden, maar vergt wat creativiteit. Niet te snel opgeven hè :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:16:
Mooie uitdaging inderdaad. Misschien nog wel te redden, maar vergt wat creativiteit. Niet te snel opgeven hè :-)
Hoe maak je hier nog wat van :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Met goed schoonmaken en een paar jumpers ben je waarschijnlijk een heel eind. Zijn al die pads eraf of zijn ze gewoon erg vies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:43:
Met goed schoonmaken en een paar jumpers ben je waarschijnlijk een heel eind. Zijn al die pads eraf of zijn ze gewoon erg vies?
Ja het lijkt er op dat ik er tussen de pads nog een beetje kan schuren he?

Weet jij wat pin 28/29/30 doen? klopt dit plaatje? Wat is VCC?

Afbeeldingslocatie: http://mikesmods.com/mm-wp/wp-content/uploads/2013/08/Macbook_Retina_15.4_Connector_Pinout.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Nee, niet schuren, dan weet je zeker dat je ze eraf sloopt. Gewoon schoonmaken met alcohol, opnieuw vertinnen met flux en verse tin. VCC is de voeding voor het scherm zelf (dus niet de backlight).
Ik zie net dat je schermkabel ook gaar is. Dat is misschien nog wel een lastigere opgave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
rvanpruissen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:37:
Nee, niet schuren, dan weet je zeker dat je ze eraf sloopt. Gewoon schoonmaken met alcohol, opnieuw vertinnen met flux en verse tin. VCC is de voeding voor het scherm zelf (dus niet de backlight).
Ik zie net dat je schermkabel ook gaar is. Dat is misschien nog wel een lastigere opgave...
De schermkabel had ik alvast vervangen. Dat was bijzonder goed te doen: scherm loshalen, dan het plastic middenstuk verwijderen. Daar zit een soort kabelgootje met een paar schroefjes, daaronder zit de aansluiting van het display. Gelukkig hoef je hiervoor het paneel niet uit elkaar te halen. Ik geloof bij de oude A1287 liep die kabel helemaal door onder het glas.

Na alles goed schoon gemaakt te hebben met alcohol heb ik geprobeerd de pads opnieuw te vertinnen. Toen kwam ik erachter dat er eigenlijk nog maar 1 of 2 pads van de 30 aanwezig zijn. De rest is allemaal weg.

Zal het scherm van deze omwisselen naar mijn eigen macbook A1425. Heb wat staingate op de zwarte rand en een dode pixel.
Misschien dat ik er een desktop ofzo van maak.

[ Voor 43% gewijzigd door Roel84 op 22-08-2018 06:54 ]

Pagina: 1