Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Afgelopen week heb ik een studiecontract van mijn baas ontvangen. Het gaat om twee relatief simpele certificaten lees €135,- dus totaal 270e. Nu had ik verwacht dat ze het goed willen regelen dus met een bepaalde datum en voucher erbij.

In het studiecontract staat een bedrag van bijna 4500e dus bijna 15 keer zoveel als de twee certificaten. Dit is de waarde van online seminars en een enkele trainingsdagen bij een partner. Deze dagen krijgen ze volgens mij sowieso al.

Best geschrokken van het bedrag. Dit aangegeven bij de werkgever. Hij vroeg wat de opties waren. Gaf aan, dat ik thuis leer en het examen zelf betaal. Dit was niet de bedoeling, zo werkte het niet zeiden ze?

1e jaar 100% terug betalen
2e jaar 75% terug betalen
3e jaar 50% terug betalen
4e jaar, kwijt gescholden.

Maandag gesprek wat we gaan doen. Het laat wel de tendens van d'r werkgever. Ze willen niet in personeel investeren en dat die na een korte tijd weg zijn.

Hoe onredelijk is dit? Valt verder op dat er geen beloning tegenover staat. Ik heb geen intentie om weg te gaan maar dit is wel vrij bijzonder. Zie voor mezelf weinig waarde om te tekenen. Het gene wat ik doe is nu vrij aantrekkelijk in d'r markt dus ik heb zo een andere baan. De certificaten zijn zeker een waardevolle toevoeging. Ik heb een jaarcontract gegeven.

Wat zeggen jullie? Dit is mijn 4e baan. Bij alle vorige banen mocht ik kosteloos op cursus. Van een presentatie cursus, naar een tmap of een tig certificaten halen, allemaal zonder terug te betalen.

Heeft hier op Tweakers iemand een studie contract geweigerd? Zo ja, hoe was de relatie met je werkgever hierna?

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 17-02-2018 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Tja, ik vind dat ze je dit van te voren kenbaar hadden moeten maken. Je tekent zo'n contract normaliter vooraf. Ik zou dit nooit tekenen. Als ze moelijk gaan doen, weet je dat dit niet jouw werkgever is, want dat is een recept voor nog meer gezeur.

[ Voor 28% gewijzigd door iamcj op 17-02-2018 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 20:37
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is of je inderdaad ook op cursus wordt gestuurd? Dus dat je inderdaad x dagen volledig op training bent bij een externe leverancier. Dat is namelijk een kostenpost waarvan ik wel kan begrijpen dat deze op circa €4500 wordt geschat inclusief het verlies aan billable uren. Dat de examens bij elkaar wellicht €270 kosten dat geloof ik inderdaad wel.

Een dergelijk studiecontract ken ik uit mijn verleden bij een detacheerder wel en men is inderdaad behoorlijk laks in de administratie hieromheen en wordt het als last-minute iets onder je neus geschoven. Losse certificaten doen ze vaak niet moeilijk over, als het een boek en een examen betreft hoef je daar niks voor te tekenen.

Bij mijn huidige werkgever werk ik intern en proberen ze het inderdaad wel maar geef ik duidelijk aan dat de betreffende cursus op aangeven van het bedrijf/leidinggevende wordt gedaan en ik er vanaf zie als ik daar een financiële overeenkomst voor moet tekenen. Laat het bedrijf maar de kosten/baten-analyse doen en laat me dan maar weten of het nog wenselijk is. Tot nu toe iedere keer gewoon op cursus geweest. Financiële verhaal is meestal een HR dingetje dat mijn manager simpelweg overruled door afstemming met de financiële man van het bedrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Clueless op 17-02-2018 03:20 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als je zelfstudie wil doen zou ik dat gewoon aangeven en vergoed proberen te krijgen. Een andere optie is dat bedrag zelf gewoon op te hoesten (heb ik ook wel eens gedaan).

Dat voorkomt dat je vast zit aan je werkgever maar je laat wel zien open te staan voor studie/bijscholing. Mocht de werkgever pushen voor de dure variant dan zou ik vriendelijk bedanken. Men probeert je dan min of meer te chanteren zodat je bij hen blijft. Dit zal de relatie uiteraard geen goed doen maar ja, wil je voor zo'n werkgever werken vraag ik mij dan af?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Nu teken ik niets meer. Mijn visie op het moment:

1. Is het certificaat/training nodig voor je hoofd werkzaamheden? Ja? Werkgever betaald, punt uit.
2. Is het certificaat/training wat niet nodig is voor je hoofd werkzaamheden (misschien een training op eigen verzoek wat indirect wel zou kunnen helpen). Dan ben ik bereid op een gedeelte zelf te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lootbox op 17-02-2018 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Wackmack schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:58:
? Valt verder op dat er geen beloning tegenover staat. Ik heb geen intentie om weg te gaan maar dit is wel vrij bijzonder. Zie voor mezelf weinig waarde om te tekenen.
Tja, in mijn vakgebied (onderwijs) krijg ik ook niks extra's voor het volgen van een studie of cursus, ook al is deze werkgerelateerd. Wel is er theoretisch jaarlijks 500 euro beschikbaar, maar tegelijkertijd zijn er veel verplichte dingen vanuit school en bestuur die ik moet volgen..Al doe ik 5 extra masters en 20 extra cursussen, ik blijf minder verdienen dan die collega die een jaar langer werkzaam is en zichzelf niet schoolt.

Nu weet ik niet of je ook voor de overheid werkt, in het bedrijfsleven wordt je beter beloond voor prestaties/scholing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Ik zou een beding waarbij meer terugbetaald moet worden dan daadwerkelijk gemaakte kosten niet accepteren, want in dat geval is het geen studiekostenbeding, maar feitelijk een boetebeding op uitdiensttreding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 15:28
Let ook altijd even op redenen waarin terugbetaalregeling geldig is. Meestal bouwen ze het zo strak in dat als je eruit wordt gezet na een reorganisatie er nog een factuur komt, of als je dood neervalt je nabestaanden ook nog de factuur krijgen.

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:26

Audi-Arjan

★★★★★

Waarom betaal je de certificaten niet gewoon zelf en teken je het contract niet?
Als ze daarna echt moeilijk doen kun je altijd nog bes;uiten verder te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:26
Afgelopen week heb ik een studiecontract van mijn baas ontvangen. Het gaat om twee relatief simpele certificaten lees €135,- dus totaal 270e. Nu had ik verwacht dat ze het goed willen regelen dus met een bepaalde datum en voucher erbij.

In het studiecontract staat een bedrag van bijna 4500e dus bijna 15 keer zoveel als de twee certificaten. Dit is de waarde van online seminars en een enkele trainingsdagen bij een partner. Deze dagen krijgen ze volgens mij sowieso al.
Deze dagen krijgen ze niet sowieso al, ergens hebben ze er toch voor betaald. Al die trainers en dergelijke zijn ook geen liefdadigheidsinstellingen, die rekenen gewoon p.p. af.
Best geschrokken van het bedrag. Dit aangegeven bij de werkgever. Hij vroeg wat de opties waren. Gaf aan, dat ik thuis leer en het examen zelf betaal. Dit was niet de bedoeling, zo werkte het niet zeiden ze?
En waarom werkt het niet zo volgens hun? Als jij het met zelfstudie wilt doen en het examen zelf doet, hebben zij er niets meer over te zeggen.
Dat is wel een hele langzame afbouw, zeker gezien het bedrag. Kans is vrij groot dat op het moment dat jij het certificaat hebt, het bedrag dat ze voor jouw tijd ontvangen zoveel omhoog gaat dat na een jaar je het al compleet terug hebt verdient, waarmee de regeling ook nog eens buiten proporties is.
Maandag gesprek wat we gaan doen. Het laat wel de tendens van d'r werkgever. Ze willen niet in personeel investeren en dat die na een korte tijd weg zijn.
Natuurlijk willen ze niet investeren in personeel dat na korte termijn weer weg is, maar wat ze nu voorstellen is ook enorm krom.
Hoe onredelijk is dit? Valt verder op dat er geen beloning tegenover staat. Ik heb geen intentie om weg te gaan maar dit is wel vrij bijzonder. Zie voor mezelf weinig waarde om te tekenen. Het gene wat ik doe is nu vrij aantrekkelijk in d'r markt dus ik heb zo een andere baan. De certificaten zijn zeker een waardevolle toevoeging. Ik heb een jaarcontract gegeven.
Sowieso dan wel opletten wat er gebeurd mochten ze jouw contract niet verlengen, in principe zouden ze dan geen rekening mogen sturen zolang het niet verwijtbaar is aan jouw kant, maar voorkom dat je in dat getouwtrek terecht komt.
Heeft hier op Tweakers iemand een studie contract geweigerd? Zo ja, hoe was de relatie met je werkgever hierna?
Vraag het me eind van de week nog eens, ik moet het komende week over mijn opleidingsplan voor dit jaar hebben, want mijn werkgever is heel hard aan het pushen dat ik zoveel mogelijk in eigen tijd doe (want inzet bij de klant komt anders in het gedrang), maar de hoeveelheid eigen tijd die er nu op de planning staat is extreem te noemen voor een zeer beperkte beloning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
CFO: What happens if we train employees and they leave? CEO: what happens if we don’t and they stay?
Inspiratie voor je gesprek maandag. Een studiekostenregeling, prima, maar in verhouding en realistisch.
Ook is de vraag of jou bekend was voor het doen van de studies, of er een contract aan vast zat?
Werkgever kan je namelijk niet achteraf confronteren met zo’n bedrag, zonder dat je wist dat er überhaupt betaald moest worden of hoe veel.
Tenslotte; hoe is de keuze voor deze studie tot stand gekomen? Als je dit bijvoorbeeld in overleg met je manager hebt gedaan, staat de wg zwak.

Ik ben het eens met de overige reacties: als WG zo in de wedstrijd zit, zegt dat heel veel over het karakter en kun je je afvragen of je daar wilt werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De moed zakt mij al in de schoenen als ik dit zie : "Dit was niet de bedoeling, zo werkte het niet zeiden ze?". Ik mag hopen dat ze een beter argument hebben dan alleen dit? En zo niet, hoe kan je ze dan nog serieus nemen?
Kunnen ze beargumenteren waarom het op hun manier zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 21:35

thof

FP ProMod

€270 voor 2 certificeringsexamens is niet heel extreem. €4500 voor een online training is wat stevig, maar aangezien daar ook klassikale trainingsdagen (hoeveel?) bij zitten is dat al weer wat minder. Genoeg opleidingscentra die ongeveer €500/dag rekenen.

Ik ken ook wel werkgevers die zeggen dat je het in eigen tijd mag volgen en dat klassikaal niet nodig is, omdat je bijvoorbeeld een deel van de kennis reeds hebt. Dan heb je wellicht alleen kosten voor het studiemateriaal + examens, vraag mij af waarom een werkgever dat zou weigeren als de voorwaarde toch al is dat je de examens dient te halen.

Volgens mij mag zo'n afbouw niet, er zit wel een glijdende schaal in (die is verplicht) maar deze is niet lineair. Afschrijf termijn van 4 jaar? Dan zou je halverwege nog maar de helft hoeven terug te betalen en niet die 75% zoals hierboven genoemd wordt.
https://www.intermediair....n-opleiding-aan-werkgever

Als ze bang zijn dat je na korte tijd vertrekt, kunnen ze ook overwegen je een vastcontract te geven :P

Wat zeggen jullie? Dit is mijn 4e baan. Bij alle vorige banen mocht ik kosteloos op cursus. Van een presentatie cursus, naar een tmap of een tig certificaten halen, allemaal zonder terug te betalen.

Opzich is een overeenkomst rondom studiekosten iets wat zeker vaker voorkomt. Blijkbaar had je bij je vorige werkgever erg mazzel. Zelf zou ik meer struikelen over die lange afschrijftermijn. Zeker omdat deze (bij mij in ieder geval) pas ingaat nadat de cursus/training/certificering succesvol is afgerond. Zou je een jaar lang online sessies moeten volgen, dan ben je dus 5 jaar verder vanaf de start en niet 4 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door thof op 17-02-2018 10:42 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Als ik het goed lees heb je een jaarcontract. Ik zou dan nooit een studiecontract tekenen. Zeker niet voor een cursus of een workshop. Voor een erkende HBO of Master wel.

Ik heb het zelf meegemaakt, mijn werkgever ging reorganiseren en functies opnieuw schrijven, hierin stond dat werknemer verplicht cursussen, certificaten en een externe coach kregen aangewezen (kosten 5k per jaar). Ik heb niets getekend. Ik werd wel 1x op teamcursus gestuurd voor 1500 pp (ik zat in inhouse training met 20 mensen, no way 1500 per persoon aan kosten), was ik op tegen (had zelf al online training gedaan in eigen tijd een jaar daarvoor). Ben 6 maanden later weggegaan, moest toch 1250 aftikken, omdat ik vergeten was via email protest aan te tekenen en ik toch gegaan was. Had geen zin in advocaten gedoe en nieuwe werkgever betaalde het lachend.

[ Voor 7% gewijzigd door DeveloperNL op 17-02-2018 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Wurgcontract.
StevenK schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 06:45:
maar feitelijk een boetebeding op uitdiensttreding.
En dat is verboden. Ik denk dat rechters de advocaat van de werkgever niet eens laten uitpraten en de boel verscheuren.

Edit: ook nog jaar contract??? Run Forrest..

[ Voor 98% gewijzigd door pennywiser op 17-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

pennywiser schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:43:
Wurgcontract.

[...]

En dat is verboden. Ik denk dat rechters de advocaat van de werkgever niet eens laten uitpraten en de boel verscheuren.

Edit: ook nog jaar contract??? Run Forrest..
Dat dacht ik ook maar door dit artikel ga ik toch twijfelen:
https://ontslag.nl/nieuws...en-wel-niet-terugbetalen/

Hoe dan ook, ik zou in alle gevallen op zijn minst de clausule opnemen dat als je niet zelf weg gaat, de complete regeling komt te vervallen. Het kan niet zo zijn dat als je werkgever afscheid van je wil nemen, jij met de shit zit. Zeker niet bij een jaarcontract dat van rechtswege af loopt en waar ze aan het eind zonder opgaaf van redenen mogen besluiten je contract niet te verlengen.

Vind het hoe dan ook vrij onredelijk. Als ze willen dat je blijft, moeten ze het blijven aantrekkelijk houden, dat niet afdwingen met een wurgcontract.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Haha geweigerd is groot woord, wel regelmatig met trainingsinstantie onderhandeld om de training <2500 euro bruto te krijgen, alleen trainingen >2500 vallen bij ons onder de regeling hehe. Studiecontract is normaal, maar inderdaad studiekosten. Bij jaarcontract zou ik gewoon niets doen, of zekerheid op verlenging vragen. Een veelgehanteerde richtlijn is 1/3-1/3-/1/3 dus na 3 jaar heb je hem afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Als dit het enige zou zijn. We hebben sindskort bedrijfskleding gekregen. Mooie kleding maar wel verplicht.

Waarde 1500e. Dit loopt t af in 12 maanden. Als ik nu weg zou gaan dan kost dat 10/12 van de 1500e. Verder is er ook nog iets van een regeling met een lease contract maar daar heb ik niet voor getekend.

Bedankt voor alle goede reacties. Ga zeker niet tekenen. Wil de certificaten graag halen, echter onder normale voorwaarden. Lekker thuis leren en betaal de examens zelf.

Wat zou een normale beloning zijn bij het behalen van de certificaten? Bij een detacheerder kreeg ik 50,- bruto wat natuurlijk geen zoden aan de dijk zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Wackmack op 17-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wackmack schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:37:
Als dit het enige zou zijn. We hebben sindskort bedrijfskleding gekregen. Smart casual, mooie kleding maar wel verplicht.

Waarde 1500e. Dit loopt t af in 12 maanden. Als ik nu weg zou gaan dan kost dat 10/12 van de 1500e. Verder is er ook nog iets van een regeling met een lease contract maar daar heb ik niet voor getekend.

Bedankt voor alle goede reacties. Ga zeker niet tekenen. Wil de certificaten graag halen, echter onder normale voorwaarden. Lekker thuis leren en betaal de examens zelf.
Huh!?
Dus je hebt bedrijfskleding nodig en ga je eerder weg, dan moet JIJ de kosten daarvoor betalen?

WTF is dat voor werkgever?

Qua leasecontract, dat is vaak normaal als je een custom auto hebt. Rij je een standaard auto en ga je weg, gebruiken ze die in de regel als voorloper voor een nieuwe collega. (Custom auto as in, afwijkend van de bedrijfsstandaard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Huh!?
Dus je hebt bedrijfskleding nodig en ga je eerder weg, dan moet JIJ de kosten daarvoor betalen?

WTF is dat voor werkgever?

Qua leasecontract, dat is vaak normaal als je een custom auto hebt. Rij je een standaard auto en ga je weg, gebruiken ze die in de regel als voorloper voor een nieuwe collega. (Custom auto as in, afwijkend van de bedrijfsstandaard.)
Ja, het is vrij bijzonder allemaal. Vanwege de nieuwe visie hebben we alle kleding ontvangen. Mooie kleding zonder bedrijfslogo. Overhemden, broeken, jasje, schoenen, enzovoort.

De baan op zich is prima, leuke collega's, leer een zeer mooi pakket.

Als ik dit allemaal lees en jullie reacties heb ik niet het gevoel dat ik hier mijn hele leven blijf werken.

ps: herexamens moeten in eigen tijd, dus dat kost verlof! Mocht ik examens niet halen dan heb ik een schuld van 4500e en dat voor twee certificaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Wackmack op 17-02-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55

Zenix

BOE!

Ik kan hier alle examens en boeken declareren, alleen cursussen niet zomaar. Examens en herexamens onder werktijd en studiedagen zijn ook mogelijk. Je werkgever heeft niet door dat je de studie niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor het bedrijf. Ik zou daar echt niet kunnen werken.

1500 euro aan kleding is voor mij 3 jaar aan kleding. Ik ben wel benieuwd naar dat pakket(verdien topic) misschien verdien je zoveel dat al die streken erbij moeten, maar dat betwijfel ik gezien de houding van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Wow, studieschuld voor certificaat.. als het goed is verkopen ze je meteen beter met zo’n certificaat. Gaat je salaris dan ook zo omhoog?

Bij een volledige opleiding snap ik het, maar vakninhoudelijke certificaten.. not so much.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
ik zou het volgende antwoorden: "Waarom zijn jullie zo onzeker over het creëren van een leuke werkplek waar ik de komende 4 jaar niet weg WIL gaan? Dat je dit probeert af te dwingen met een contract zet me aan het denken of dit wel een leuke plek is om te blijven... Ik ga graag de certificaten behalen om meer waarde en geld te kunnen toevoegen. Wanneer beginnen we?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Wackmack schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:51:
[...]

Ja, het is vrij bijzonder allemaal. Vanwege de nieuwe visie hebben we alle kleding ontvangen. Mooie kleding zonder bedrijfslogo. Overhemden, broeken, jasje, schoenen, enzovoort.

De baan op zich is prima, leuke collega's, leer een zeer mooi pakket.

Als ik dit allemaal lees en jullie reacties heb ik niet het gevoel dat ik hier mijn hele leven blijf werken.

ps: herexamens moeten in eigen tijd, dus dat kost verlof! Mocht ik examens niet halen dan heb ik een schuld van 4500e en dat voor twee certificaten.
Kleding zonder bedrijfslogo (die je dus in je vrije tijd ook kan dragen) telt als loon in natura. Dat ze dat niet gratis uitdelen kan dus wel kloppen.

Verder vraag ik mij wel af wat er onder die €4500 valt.
Is dat de prijs van de cursus? Of mag je onder werktijd studeren en tellen ze je uurtarief? In dat laatste geval, je kostprijs of je verkooptarief?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als dit het enige zou zijn. We hebben sindskort bedrijfskleding gekregen. Mooie kleding maar wel verplicht.

Wat zou een normale beloning zijn bij het behalen van de certificaten? Bij een detacheerder kreeg ik 50,- bruto wat natuurlijk geen zoden aan de dijk zet.
Bijzondere werkgever, redelijk wat risico's afwentelen naar de werknemers. Een investering van €4500 in een werknemer verdeeld over 4 jaar is vrij minimaal. Zeker als het een cursus is waardoor de werknemer zijn huidige werk beter kan uitvoeren blijf ik het bijzonder vinden dat ze het risico van de investering afwentelen.

Je moet je ook afvragen wat de impact van dit studiecontract gaat zijn in de komende 4 jaar bij deze werkgever. Je onderhandelingspositie neemt af en dat kan impact hebben op hoogte beoordeling/loonsverhoging. De stap om weg te gaan wordt voor jou simpelweg groter. Hoe hoger de kosten worden indien je ontslag zou nemen des te meer een werkgever zou kunnen flikken voordat een werknemer weg gaat.

Je hebt nu dus al de kleding (€1.250,-) en potentieel de studie (€4.500,-) , mooi blok aan de been zou je weg willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RocketKoen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:00:
[...]
Kleding zonder bedrijfslogo (die je dus in je vrije tijd ook kan dragen) telt als loon in natura. Dat ze dat niet gratis uitdelen kan dus wel kloppen.
Dan word TS dus dubbel genaaid.

Enerzijds wegens een wurgcontract op verplichte kleding en dan ook nog eens de belastingdienst die geld komt halen wegens loon in natura.

Ik vind het idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die studiekosten zou ik niet accepteren. Gewoon zelf regelen voor die paar honderd euro als je wilt. En "zo doen wij hier dat niet" dat is geen argument natuurlijk. Dat is hetzelfde niveau als "ja maar het staat toch echt in de computer."

Die kleding is helemaal bizar: willen dat jij bedrijfskleding aan doet en jou opzadelen met de belasting en kosten als je weg gaat.

Zorg als organisatie dat mensen zich thuis voelen, willen ontwikkelen en je houdt mensen vast. juist dit soort acties zorgt dat weldenkende mensen niet eens met hen in zee willen gaan. Daardoor trekken zij juist mensen aan die je niet zo moeten willen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wait, what?

Je hebt een jaarcontract?
En de werkgever verplicht jou:
- tot het tekenen van een "huurcontract" voor bedrijfskleding
- tot het tekenen van een studieovereenkomst met een duur van 4 jaar

Ik zou het gesprek in gaan met de mededeling dat gezien de arbeidsmarkt ze genoeglijk de <vul maar in> kunnen krijgen en je na afloop van je jaarcontract vertrekt.

Een goede werkgever stelt de materialen die een werknemer nodig heeft voor de uitoefening van zijn functie aan hem/haar beschikbaar. Als de werkgever bang is dat de werknemer vertrekt voor hij echt rendement heeft weten te halen uit de beschikbaar gestelde middelen, weet je dat je als werkgever dus te kort schiet. En dat is niet het probleem van de werknemer...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Pietervs schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:34:
[...]
Ik zou het gesprek in gaan met de mededeling dat gezien de arbeidsmarkt ze genoeglijk de <vul maar in> kunnen krijgen en je na afloop van je jaarcontract vertrekt.
Het is weekend, ik zou vast beginnen met online rondkijken en voor vrijdag misschien zelfs al aangeven dat ik gebruik wens te maken van de in het arbeidscontract vastgelegde opzegtermijn...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ben heel benieuwd welke werkgever dit is (mag via DM :). Is het een detacheringstoko? Hoe wordt die kleding aangeleverd? Is het standaard kleding, of is het via zo'n outfitter waar je een pakket mag samenstellen. Hoe is je leaseregeling? Is dat ook gekoppeld aan jou of is het een poolauto. Lijkt me ook een wurgcontractje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blerp schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:47:
[...]
Het is weekend, ik zou vast beginnen met online rondkijken en voor vrijdag misschien zelfs al aangeven dat ik gebruik wens te maken van de in het arbeidscontract vastgelegde opzegtermijn...
Da's wel erg rigoreus.

Maar tekenen voor dat soort idiote constructies zou ik ook niet doen. :)

In fact, als ik ergens zou solliciteren en ik zou tevoren weten dat bedrijf dit soort praktijken er op na zou houden zou ik vriendelijk bedanken voor de eer. Maar dat is dan. Ik snap het ook als TS niet meteen zijn ontslagbrief inlevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

• Een huurcontract voor werkkleding wat door de werkgever verplicht wordt? (Ook al is het 'mooie kleding', zolang het verplicht is betaal ik daar 0,- zelf aan. Verplicht? Dan ook de kosten dragen.)
  • Tekenen voor een contract waarbij ze als zij niks doen 4500,- in kunnen houden? (Jaarcontract, loopt van rechtswege af, staffels lopen over meerdere jaren). Ook al zouden ze het niet mogen inhouden, ze gaan het toch proberen.
  • "Gaf aan, dat ik thuis leer en het examen zelf betaal. Dit was niet de bedoeling, zo werkte het niet zeiden ze?". Al star zijn over de examenkosten van 270,-
  • "Het gene wat ik doe is nu vrij aantrekkelijk in d'r markt dus ik heb zo een andere baan. De certificaten zijn zeker een waardevolle toevoeging.". Makkelijk dus -> wegwezen daar. Vraagt een nieuwe werkgever waarom je wegging? Verschil in visie betreffende opleidingen, je wilt ze erg graag volgen om jezelf te verbeteren en te groeien maar niet voor elke prijs. Geeft nog blijk van ruggegraat ook.
Niks rigoreus aan dus ;)

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Blerp Ik begrijp wat je zegt maar ik zit zelf óók in een situatie waarbij al regelmatig mensen hebben gezegd "zoek een andere baan" en ik om redenen d'r toch nog zit. :) (Overigens wel totaal anders dan TS.)

Werkgever van TS doet idioot, absoluut, maar er is wel een verschil tussen nieuwe schoenen kopen en daarna je oude weggooien dan eerst je oude weggooien zonder nieuwe te hebben...

Kortom, er is grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

@unezra Ik ben semi-bekend met je situatie uit andere topics en de redenen zijn inderdaad wat voor te zeggen.

Voor wat betreft TS is 'voor komende vrijdag' misschien wat gechargeerd, maar als het aantrekkelijk werk is in de markt zou ik toch eens goed rond gaan kijken. Was het niet om meer te gaan verdienen/betere mogelijkheden te hebben dan was het wel om in een betere omgeving terecht te komen.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Maandag gesprek gehad. Aangegeven dat ik onder deze voorwaarden niet akkoord ga.

Vanmorgen nieuw voorstel gehad. Het heeft nu een waarde van 1500e en na 1 jaar nog een schuld over van 50%, 2e jaar 25%.

Had vorige week twee dagen configurations dus dit lijkt mij een prima contract. Volgende maand beginnen met leren en de papieren halen.

Thnx voor alle input! Heel blij dat ik er iets van heb gezegd.

Ontslag is wel heel snel. Ze hebben het naar mijn mening nu vrij netjes opgelost. Verder wordt de kleding niet gehuurd. De kleding is sowieso van de werknemer nu. Leer erg veel, team is top, dus prima omstandigheden voor nu. Natuurlijk kan d'r werkgever beter maar misschien gebeurt het nog. Papieren halen en dan verder kijken.

Zo snel naar een nieuwe werkgever lijkt mij ook niet in mijn voordeel. Mijn ruggengraat is prima :)

[ Voor 34% gewijzigd door Wackmack op 20-02-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wackmack schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:23:
Maandag gesprek gehad. Aangegeven dat ik onder deze voorwaarden niet akkoord ga.

Vanmorgen nieuw voorstel gehad. Het heeft nu een waarde van 1500e en na 1 jaar nog een schuld over van 50%, 2e jaar 75%.

Had vorige week twee dagen configurations dus dit lijkt mij een prima contract. Volgende maand beginnen met leren en de papieren halen.
Heb je d'r wel in laten opnemen dat als ZIJ het contract besluiten niet te verlengen, de regeling vervalt? Want da's wel essentiee. Mocht je contract niet verlengd worden, zit jij anders met een leuke studieschuld terwijl je op dat moment al 70% van je laatst verdiende loon hebt, voor een zeer beperkte periode. (WW is geloof ik 1 maand per arbeidsjaar. Daarna val je terug in de bijstand.)

Ander ding: Ik neem aan dat er na 2 jaar nog 25% over is, niet 75% :)
Thnx voor alle input! Heel blij dat ik er iets van heb gezegd.

Ontslag is wel heel snel. Ze hebben het naar mijn mening nu vrij netjes opgelost. Verder wordt de kleding niet gehuurd. De kleding is sowieso van de werknemer nu. Leer erg veel, team is top, dus prima omstandigheden voor nu. Natuurlijk kan d'r werkgever beter maar misschien gebeurt het nog. Papieren halen en dan verder kijken.
Kleding vind ik hoe dan ook onredelijk. Je werkgever eist dat je die kleding draagt. Dus is het een uniform. Mogen zij dus ook opdraaien voor de kosten ervan. Je word nu dubbel genaaid. Het is loon in natura én je moet betalen als je binnen een jaar weg gaat. Die clausule zou ik echt keihard laten schrappen.
Zo snel naar een nieuwe werkgever lijkt mij ook niet in mijn voordeel. Mijn ruggengraat is prima :)
Mwah. Het klinkt als een werkgever waar ik niet zou willen werken met dit soort maffe regels en als je dan protest aan tekent, kan het opeens wel een beetje ander. Ze moeten heel die idiote regelingen niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Wackmack schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:23:

Vanmorgen nieuw voorstel gehad. Het heeft nu een waarde van 1500e en na 1 jaar nog een schuld over van 50%, 2e jaar 25%.
Lol, dus nu 1500 - 750 - 365 - 0 tov eerst 4500 - 3375 - 2250 - 0, met dat 'oude' voorstel had je je 3de jaar dus nog steeds meer schuld dan nu in totaal :+

Geeft wel aan dat je werkgever smerige spelletjes speelt en probeert wurgcontracten aan te smeren. Het kan dus blijkbaar gemakkelijk een flink stuk minder als iemand tegengas geeft. Prima dat je een betere regeling hebt gekregen, maar je moet de rest van je dienstverband met extra argwaan naar je werkgever kijken...

Die looptijd van 4 jaar icm een 1-jarig contract blijf ik heel vreemd vinden. Dat is vragen om 'we willen je een nieuw contract aanbieden, maar gezien [random omstandigheden] met een salaris van [huidig salaris - x euro]. Houd er wel rekening mee dat je af moet tikken als je niet tekent.'

Zelf kreeg ik destijds een interne opleiding geschat op 3000 euro die 5 weken duurde. Bij bedrijf verlaten binnen 1 jaar had ik de helft terug moeten betalen, daarna niets meer. Vond ik een prima regeling, bij eventueel voortijdig opstappen had ik een bedrag terug moeten betalen wat ongeveer gelijk was aan het salaris van die eerste maand en had ik die trainingen in principe gratis gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter van Ras op 20-02-2018 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit zaakje stinkt aan alle kanten :)
Ren weg en kijk nooit meer om.
Pagina: 1