ShitHappens schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:31:
"Meeste Nederlanders komen ook niet verder dan B2", dat lijkt me niet geheel de bedoeling. In 't algemeen is C2 geclassificeerd als 'near-native', wat een Nederlander met Nederlands als moedertaal zeker op gebied van luisteren en spreken zou moeten kunnen halen. (Nb: eindniveau HAVO-Engels is al B2 lezen en B1 luisteren, spreken en schrijven sinds 2013 - lijkt me dat men met Nederlands daar wel boven dienen te zitten)
De stap van B2 naar C1 is juist voor docenten cruciaal, rekening houdend met het omgaan met kinderen/pubers en hun eigen taalgebruik. Denk aan
vrijwel moeiteloos vloeiend en spontaan reageren in gesprekken, kennis en gebruik van uitdrukkingen en spreekwoorden, kunnen interpreteren van niet-standaard taalgebruik (waar kinderen vol van zitten), vlot kunnen inmengen in discussies met moedertaalsprekers ed.
En ook in zakelijke omstandigheden is C1 meestal meer wenselijk.
Maar goed, nu wijken we wel heel erg af van de oorspronkelijke vraagstelling

Wat leuk, zo te zien zijn er meerdere vormen van uitleg van dezelfde standaard

De C-niveaus zijn in mijn werkomgeving echt niveau universiteit, dat je wetenschappelijke teksten die vol met jargon staan kan begrijpen bijvoorbeeld. Dat is echt niet near-native, meen dat hooguit iets van 5%-10% van de Nederlanders C2 volgens die definitie zou hebben, dat zou betekenen dat er meer laaggeletterden [lager dan B1] niveau zijn dat mensen met C2, en dat kan ik best geloven.
De gemiddelde Nederlander maakt d/t fouten, gebruikt mits en tenzij verkeerd om en zoals je kan zien in de topictitel is me/mij/mijn ook vaak lastig, en dat is gewoon shit wat je op de basisschool en begin van de middelbare school leert, dat kan ik met de beste wil van de wereld geen C1 of C2 niveau noemen

Dat zijn het soort fouten die iemand die A2 heeft gehaald vaak niet eens meer maakt
Overigens leer je op school niet zo zeer de ABC-niveaus, maar heeft Nederland xF-niveaus, van 1F tot 4F, en die zijn niet 1 op 1 om te zetten naar een ABC-niveau, en ja, dat is onhandig.
En mwah, ik vind het niet heel ver afwijken van de vrijstelling, want taal is zeer belangrijk op de arbeidsmarkt, een aardig deel van de mensen die ik les geef, geef ik les omdat het moet van hun werkgever.
People as things, that’s where it starts.