Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mijn uit Slovenië is op zoek naar een baan in Nederland op het gebied van basis en voortgezet onderwijs.
Hij kan ook Nederlands leren als dat nodig is voor zijn werk.

Zijn diploma's en certificaten zijn (in het Engels)

English and Philosophy, double major
PhD in Literary Criticism (interdisciplinary study of Humanities and Social Sciences)
Teaching certificate, primary and secondary school

Ik heb helaas niet echt iets kunnen vinden en ik weet zelf niet hoe dat werkt binnen de EU
werken in een andere lidstaat.
Weet iemand een website of iets waar ik kan zoeken.

Alvast bedankt :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-02-2018 00:11)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
EU, dus herkomst is geen probleem. Engelstalig is in veel sectoren ook geen probleem.

Ph.D. in literary criticism is wel een probleem op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet iemand een website of iets waar ik kan zoeken
Ik denk dat jij helemaal niet moet gaan zoeken maar dat die vriend dat moet doen. Ongetwijfeld zijn er regels voor belasting, residentie, nationaliteit, etc. etc. etc. etc. die gelden voor Sloveense inwoners die buiten de landsgrenzen willen gaan werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij wil in basis of middelbaar onderwijs werken, en het is de vraag oa of hij Nederlands moet kunnen? Tenzij hij op een internationale school gaat werken zal dat noodzakelijk zijn ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor, maar als hij hier een baan wilt, kan hij toch ook zelf uitzoeken hoe dat werkt?

De NL'se overheid heeft daar een aantal erg overzichtelijke websites voor, waarvan een deel zelfs is het engels zijn. Met Google zijn die websites uitstekend te vinden...

GoT is niet als een Chinees afhaalrestaurant waar je zonder enige vorm van inzet of moeite kant en klare oplossingen kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat jij helemaal niet moet gaan zoeken maar dat die vriend dat moet doen. Ongetwijfeld zijn er regels voor belasting, residentie, nationaliteit, etc. etc. etc. etc. die gelden voor Sloveense inwoners die buiten de landsgrenzen willen gaan werken.
Slovenië hoort bij de EU dat maakt hem een EU burger.
En Nederland heeft een groot tekort aan leraren en anders sectoren dus snap niet waarom zo toxic bent.
Verder hij heeft ook nog een andere vriend uit Slovenië die werkt bij een telecom bedrijf in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
De diest arbeidsmobiliteit van de Europese Comissie heeft een zoekmachine hiervoor: https://ec.europa.eu/eures/public/homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 00:41:
[...]

Slovenië hoort bij de EU dat maakt hem een EU burger.
En Nederland heeft een groot tekort aan leraren en anders sectoren dus snap niet waarom zo toxic bent.
Verder hij heeft ook nog een andere vriend uit Slovenië die werkt bij een telecom bedrijf in Nederland.
Als je in Nederland les wilt geven op een school moet je een bevoegdheid hebben, die zou hij dan eerst moeten gaan halen.

https://www.rijksoverheid...rwijsbevoegdheden-zijn-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat is zijn werkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:31
Nou staat toevallig in de startpost dat meneer in kwestie een "Teaching certificate, primary and secondary school" heeft. Dan is nog wel de vraag in hoeverre deze aansluit - inhoudelijk dus - met onze eigen docentenopleidingen. Het is dus de moeite waard om te onderzoeken waar/hoe men dit kan laten checken. Kans is echter wel klein, anders had dit papier wel Bachelor/Master of Education geheten.

En daarnaast is het in het onderwijs toch echt wel belangrijk om het Nederlands op een hoog niveau te beheersen. Minstens niveau A2 maar idealiter A1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
ShitHappens schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:43:
En daarnaast is het in het onderwijs toch echt wel belangrijk om het Nederlands op een hoog niveau te beheersen. Minstens niveau A2 maar idealiter A1.
Haha geen idee wat de eisen zijn maar A1/A2 is in ieder geval geen “hoog niveau”. Dan kun je niet uitleggen waar de bakker is. Zat eerder te denken aan B2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Inderdaad, ik zat de niveaus door elkaar te halen. Excuus. (Er zijn namelijk ook systemen die precies andersom lopen)
Heb toch even 't lijstje erbij gepakt en B2 is inderdaad wel het minimale om de gemiddelde werkdag zonder moeilijkheden door te komen, al is dan C1 wellicht nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 19:00
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:43:
[...] op zoek naar een baan in Nederland op het gebied van basis en voortgezet onderwijs.
Hij kan ook Nederlands leren als dat nodig is voor zijn werk.
Hier zul je toch echt niveau C1/C2 Nederlands moeten hebben. Lesgeven puur in de doeltaal is mogelijk, maar niet makkelijk. Soms zul je met het uitleggen van dingen toch echt even terug moeten koppelen naar de moeder-/voertaal, spreken leerlingen vaak buiten de les om in hun moedertaal naar je, moet je over problemen buiten school, en binnen school, praten in de moedertaal van het land, praat je met collega's in de moedertaal van het land...

Lesgeven in Nederland is niet hetzelfde als voor de klas staan, er komt meer bij kijken.

Daarbij, het correcte antwoord op je vraag was een Google query? Kwam je zelf niet op de juiste formulering of had je niet aan Google gedacht?

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

C1 en zeker C2 is wel erg overdreven, tenzij hij een stel advocaten les wil geven. Met B2 kun je naar het HBO en overleef je dat prima. Meeste Nederlanders komen ook niet verder dan B2, en ik ken er genoeg die zeker op schrijfniveau krap aan B1 halen.

* RobinHood geeft Nederlandse les aan migranten en wordt doodgegooid met de niveau's

Maar inderdaad, als je de taal niet spreekt kun je niet eens conciërge worden op een school, dus dat plan moet ie even laten varen. Eerst eens de taal leren, als ie goed met talen is kan ie in iets van 2 jaar B2 hebben.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
"Meeste Nederlanders komen ook niet verder dan B2", dat lijkt me niet geheel de bedoeling. In 't algemeen is C2 geclassificeerd als 'near-native', wat een Nederlander met Nederlands als moedertaal zeker op gebied van luisteren en spreken zou moeten kunnen halen. (Nb: eindniveau HAVO-Engels is al B2 lezen en B1 luisteren, spreken en schrijven sinds 2013 - lijkt me dat men met Nederlands daar wel boven dienen te zitten)

De stap van B2 naar C1 is juist voor docenten cruciaal, rekening houdend met het omgaan met kinderen/pubers en hun eigen taalgebruik. Denk aan vrijwel moeiteloos vloeiend en spontaan reageren in gesprekken, kennis en gebruik van uitdrukkingen en spreekwoorden, kunnen interpreteren van niet-standaard taalgebruik (waar kinderen vol van zitten), vlot kunnen inmengen in discussies met moedertaalsprekers ed.
En ook in zakelijke omstandigheden is C1 meestal meer wenselijk.

Maar goed, nu wijken we wel heel erg af van de oorspronkelijke vraagstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor banen in het onderwijs kan je het best kijken op www.meesterbaan.nl.
Ik kan je al wel vertellen dat de meeste basis en zeker ook VMBO scholen niet echt happig zijn op leraren die geen of gebrekkig Nederlands spreken. Lesstof overbrengen blijkt toch altijd lastig als je niet dezelfde taal spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi maar een docent die het Nederlands niet beheerst zou ik niet als leraar op de basisschool van mijn kinderen willen hebben. Daar wordt de basis gelegd, dat nemen ze over. Moet dus gewoon goed zijn.
En met mij velen die zo denken. Zou tegen hem zeggen dat zijn ambitie goed is, maar de haalbaarheid minimaal. Zeker voor basisschool. Maar met een PhD op zak moet ie veel makkelijer op het voortgezet onderwijs aan de slag kunnen, danwel als universitair of HBO docent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:31
Buiten de taal om hebben we in Nederland best hoge eisen. Als je na een major (er vanuitgaande dat die aan onze uni bachelor eisen aansluit) als docent aan de slag wil, dan kan dat pas na een educatieve master van twee jaar. Mogelijk zou hij zich voor een minor kunnen inschrijven via een universiteit en zo een tweedegraads bevoegdheid te halen, maar dat zijn vaak geen docenten die het gevoel hebben heel gedegen te ijs te komen.

Verder zou die vriend zich moeten afvragen of hij binnen die twee jaar studie denkt zich erg goed in te kunnen leven in de leef en gedachtenwereld van de Nederlandse jongeren. Bij veel opleidingen is dit een eis om de eerste stage te halen, en ik kan mij voorstellen dat als Sloveen dat erg lastig wordt. Kortom, ik zou een middelbare school niet aanraden. Misschien dat Engels geven op bijvoorbeeld het HBO een betere optie is, maar ik kan mij voorstellen dat daar weer weinig werk in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Als hij zijn Sloveense diploma's netjes kan omzetten naar in Nederland erkende diploma's dan zit hij goed. Ik heb me laten vertellen dat er specifiek in Slovenië een probleem is met het begrip Universiteit, daar zijn er namelijk heel veel van op een relatief kleine bevolking van twee miljoen. Daardoor kunnen er misschien vragen worden gesteld over het daadwerkelijke niveau van de genoten opleiding. Maar de exacte details weet ik niet.

Goed om te horen dat het docententekort mogelijk op deze manier ingevuld kan gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ShitHappens schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:31:
"Meeste Nederlanders komen ook niet verder dan B2", dat lijkt me niet geheel de bedoeling. In 't algemeen is C2 geclassificeerd als 'near-native', wat een Nederlander met Nederlands als moedertaal zeker op gebied van luisteren en spreken zou moeten kunnen halen. (Nb: eindniveau HAVO-Engels is al B2 lezen en B1 luisteren, spreken en schrijven sinds 2013 - lijkt me dat men met Nederlands daar wel boven dienen te zitten)

De stap van B2 naar C1 is juist voor docenten cruciaal, rekening houdend met het omgaan met kinderen/pubers en hun eigen taalgebruik. Denk aan vrijwel moeiteloos vloeiend en spontaan reageren in gesprekken, kennis en gebruik van uitdrukkingen en spreekwoorden, kunnen interpreteren van niet-standaard taalgebruik (waar kinderen vol van zitten), vlot kunnen inmengen in discussies met moedertaalsprekers ed.
En ook in zakelijke omstandigheden is C1 meestal meer wenselijk.

Maar goed, nu wijken we wel heel erg af van de oorspronkelijke vraagstelling :)
Wat leuk, zo te zien zijn er meerdere vormen van uitleg van dezelfde standaard :X De C-niveaus zijn in mijn werkomgeving echt niveau universiteit, dat je wetenschappelijke teksten die vol met jargon staan kan begrijpen bijvoorbeeld. Dat is echt niet near-native, meen dat hooguit iets van 5%-10% van de Nederlanders C2 volgens die definitie zou hebben, dat zou betekenen dat er meer laaggeletterden [lager dan B1] niveau zijn dat mensen met C2, en dat kan ik best geloven.

De gemiddelde Nederlander maakt d/t fouten, gebruikt mits en tenzij verkeerd om en zoals je kan zien in de topictitel is me/mij/mijn ook vaak lastig, en dat is gewoon shit wat je op de basisschool en begin van de middelbare school leert, dat kan ik met de beste wil van de wereld geen C1 of C2 niveau noemen :+ Dat zijn het soort fouten die iemand die A2 heeft gehaald vaak niet eens meer maakt :X

Overigens leer je op school niet zo zeer de ABC-niveaus, maar heeft Nederland xF-niveaus, van 1F tot 4F, en die zijn niet 1 op 1 om te zetten naar een ABC-niveau, en ja, dat is onhandig.

En mwah, ik vind het niet heel ver afwijken van de vrijstelling, want taal is zeer belangrijk op de arbeidsmarkt, een aardig deel van de mensen die ik les geef, geef ik les omdat het moet van hun werkgever.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1