Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Homeseer met RFXcom en MCZ-kachel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Sinds enige tijd zijn we aan het zoeken naar een oplossing om onze MCZ kachel op een betaalbare manier te besturen via internet.

De modules die MCZ zelf aanbied zijn nogal duur vind ik. Nu heb ik me een beetje ingelezen over Domoticz, RFXcom, Raspberry pi3, homeseer, ...

Nu heb ik een mail gestuurd maar de support van RFXcom en daar kreeg ik als antwoord dat ze zelf geen ervaringen hadden gehoord over het aansturen van een MCZ maar dat ze wel een plug-in hebben aangemaakt van de RFXcom voor Homeseer.

Heeft er iemand dit al eens geprobeerd en eventueel zelfs ervaringen mee?

Met vriendelijke groet.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Als ik google vindt ik dit:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14527

Dus dat is vreemd, de RFXCom zou dus al ondersteuning moeten hebben als ik het goed begrijp. Pin me er niet op vast! Daarnaast moet ook de domoticasoftware het ondersteunen.

Edit en deze ook:
https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=184739

Wijenberg is zelfs de maker van rfxcom. Maargoed, check ook of de specifieke uitvoering die je hebt wordt ondersteund.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 17-02-2018 10:06 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:23

MsG

Forumzwerver

Check ook even de RFLink, dat is een RFXCom maar dan niet zo overpriced. Arduino mega voor 5 euro en de zend en ontvang modules en je bent klaar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Die twee andere topics had ik ook al gelezen. In het eerste lijken ze MCZ werkend te krijgen met homeseer maar er staat weinig andere informatie op. Weet door deze topics nog altijd niet welke informatie gestuurd kan worden door homeseer.

Deze vraag heb ik via de helpdesk van RFXcom gesteld:
"in de lijst met de aan te sturen apparaten van de RFXcom staat bij verwarming MCZ.
Zelf heb ik een MCZ kachel die ik graag had uitgelezen en aangestuurt via de RFXcom vb. domoticz.

Jammer genoeg kan ik nergens voorbeelden terug vinden van mensen die dit al geprobeerd hebben. Hebben jullie misschien voorbeelden waarbij duidelijk is hoe dit werkt en hoe de besturing gebeurd?"

Dit heb ik via mail aangekregen als antwoord:
"Ik weet niet of MCZ al in Domoticz ondersteund wordt.
Misschien dat iemand je op het forum verder kan helpen.

Ik heb MCZ al wel in de RFXCOM plugin van Homeseer aangebracht."

Dus ik weet niet goed of de optie van RFlink wel gaat werken dan. Heb jij daar zelf ervaringen mee MsG? Kan ik dan via de RFlink en de arduino homeseer draaien, en ondersteunt deze RFlink hetzelfde als de RFXcom?

De RFXcom samen met de software van homeseer kosten alls bij elkaar toch al wel wat, dus wil graag zeker zijn vooraleer ik dit allemaal aanschaf.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ervaringen met de RFlink? Heb de ondersteunende apparaten gezien en volgend mij staat MCZ daarliet tussen. Of heb ik erover gezien?

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 16:44
De RFXtrx433E heeft de mogelijkheid om een MCZ aan te sturen en dat werkt.
Eén RFXtrx433E kan naast de standaard frequentie van 433.92MHz ook Somfy op 433.42MHz aansturen en de MCZ op 434.50MHz,

De RFXCOM plugin van Homeseer heeft de mogelijkheid om de MCZ aan te sturen en heeft ook de benodigde thermostaat functie.

EventGhost heeft deze mogelijkheid kennelijk ook. http://www.eventghost.net...01&hilit=rfxcom&start=525

Misschien dat Jeedom (een Franse oplossing) inmiddels ook die mogelijkheid heeft. https://www.jeedom.com/fo...48e1319c952b30a7f70f0a3aa

Voor zover ik weet hebben andere systemen nog geen mogelijkheid om de MCZ aan te sturen.

Voor ontvangst van de MCZ remote is speciale firmware beschikbaar zodat die eenmalig gebruikt kan worden om de ID van de remote te ontvangen om daarna de MCZ met dezelfde ID aan te sturen.
Haal dan wel de batterij uit de MCZ remote anders blijft de remote de MCZ ook aansturen.
Mocht het systeem dan uitvallen dan kan je altijd nog de MCZ remote weer even in gebruik nemen zonder moeilijke stappen te moeten nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de reactie. Gebruik je deze oplossing zelf? En via welke software? Domoticz, Homeseer, ...?

Dan zal ik toch al maar eens een pakket met de raspberry en de RFXcom kopen. En dan thuis wat verder speculeren hoe het allemaal ineen zit.

Dank je wel voor de tip van de afstandsbediening, deze zal ik zeker onthouden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:23

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:14:
Niemand ervaringen met de RFlink? Heb de ondersteunende apparaten gezien en volgend mij staat MCZ daarliet tussen. Of heb ik erover gezien?
Je kan altijd handmatig een afstandsbediening emuleren middels de RFLink. Voor die 5 euro voor de RFLink zou ik dat eerst proberen voordat je zo'n stervensdure RFXcom haalt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• olifanten2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
Ik heb met behulp van jeedom uitgevogeld welke codes je moet gebruiken om de kachel aan te sturen.

Handleiding voor een linux box, in grote lijnen:
1. achterhaal de code van je kachel met de windows-software van rfxcom.
2. installeer het pakket jpnevulator. Hiermee kun je codes naar je usb-poort schrijven.
3. maak per actie een simpel shell script:

#!/bin/sh
jpnevulator -w -t /dev/ttyUSB0 -f /pad-naar-tekstbestand/kachel-aan.txt
(/dev/ttyUSB0 is de usb-poort waarop je rfxcom is aangesloten. Die kan uiteraard per installatie verschillen.)

Sla het script op in de domoticz/scripts map.

In het tekstbestand zet je alleen de code, gevolgd door een lege regel.
Voorbeeld kachel aan, ventilator op 1 en vlam op 1:
0c430002xxxxxx010100010100

Uitleg:
0c430002 is altijd hetzelfde
xxxxxx is de code van je kachel

De 4 cijfers daarna is de snelheid van je ventilator: 0100 is snelheid 0, 0101 is snelheid 1, 0102 is snelheid 2 enzovoort.
De 4 cijfers daarna is de vlam (toevoer pellets): 0000, 0001, 0002 enzovoort
De laatste 4 cijfers geven aan of de kachel aan of uit moet: 0100 is aan, 0000 is uit.

Je kunt de kachel overigens alleen met RFXcom aansturen, want die ondersteunt een zendfrequentie van 434,5 MHz.

De laatste stap is het aanroepen van de shellscripts met Domoticz, maar dat is een fluitje van een cent.

• THC1485
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-11 11:01
olifanten2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:06:
Ik heb met behulp van jeedom uitgevogeld welke codes je moet gebruiken om de kachel aan te sturen.

Handleiding voor een linux box, in grote lijnen:
1. achterhaal de code van je kachel met de windows-software van rfxcom.
2. installeer het pakket jpnevulator. Hiermee kun je codes naar je usb-poort schrijven.
3. maak per actie een simpel shell script:

#!/bin/sh
jpnevulator -w -t /dev/ttyUSB0 -f /pad-naar-tekstbestand/kachel-aan.txt
(/dev/ttyUSB0 is de usb-poort waarop je rfxcom is aangesloten. Die kan uiteraard per installatie verschillen.)

Sla het script op in de domoticz/scripts map.

In het tekstbestand zet je alleen de code, gevolgd door een lege regel.
Voorbeeld kachel aan, ventilator op 1 en vlam op 1:
0c430002xxxxxx010100010100

Uitleg:
0c430002 is altijd hetzelfde
xxxxxx is de code van je kachel

De 4 cijfers daarna is de snelheid van je ventilator: 0100 is snelheid 0, 0101 is snelheid 1, 0102 is snelheid 2 enzovoort.
De 4 cijfers daarna is de vlam (toevoer pellets): 0000, 0001, 0002 enzovoort
De laatste 4 cijfers geven aan of de kachel aan of uit moet: 0100 is aan, 0000 is uit.

Je kunt de kachel overigens alleen met RFXcom aansturen, want die ondersteunt een zendfrequentie van 434,5 MHz.

De laatste stap is het aanroepen van de shellscripts met Domoticz, maar dat is een fluitje van een cent.
Kan ook met een gewone goedkope 433mhz setje uit China, is alleen wat bewerkelijker. Ik heb het zo al 2 jaar werkend. Lastigste was de code van afstandbediening achterhalen, dit door middel van signaal analyse en bitjes tellen volgens het "manchester protocol", ben nog steeds verbaasd dat dit gelukt is.

Maar de code is helemaal uitgeschreven (weliswaar in het frans, dus google translate), werkend op RPI zero/ RPI4

https://github.com/KerberRF/APPLI_MCZ

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
Guys, schoonouders hebben ook een MCZ

is er aan simpele manier om deze te sturen? Zo"n een broadlink apparaat zou handig geweest zijn, alles in 1 device ... jammer dat deze geen 434,5 Mhz doet...

Ik wil daar geen domoticz of HA gaan installeren , beetje te omslachtig voor alleen de MCZ stove

dus iemand een idee of er een broadlink achtig device bestaat met al WIFI in? dat ook al een android app ofzo heeft?

thnx
Pagina: 1