Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortmanshanden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb recent een game pc gekocht, maar gebruik daarbij nu nog een hele slechte monitor (acer AL2216W). De vraag is welke monitor ik nu moet kopen, een IPS of TN? En in hoeverre maakt de response tijd uit?
Ik speel veel Overwatch en dat is tot nu toe de enige multiplayer game die ik speel, verder alleen singleplayer. Mijn budget is maximaal €150,-.
Pc bestaat uit een GTX 1060 6gb, i5 6500 en 16 gb ram.
Na wat research leken deze drie mij wel interessant:
pricewatch: Samsung LS24F356FHU Zwart
pricewatch: Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 Zwart
pricewatch: Iiyama E2483HS-B3 Zwart
Ik heb thuis nog een mediamarktbon liggen ter waarde van €20,-, deze hoef je niet erbij te betrekken maar dat mag wel.
Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 20:54
Met jouw budget zou ik gewoon lekker voor een TN paneeltje gaan. Maargoed dat zou mijn keuze zijn.

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:37

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 14:43

Malloot

bekijk eens wat anders

Alleen als je echt voor de hardcore responstijd gaat zou ik voor TN kiezen (ik weet niet hoe zichtbaar het verschil is).

IPS/PLS is op alle andere vlakken veel beter dan TN. Persoonlijk (als niet-gamer) zou ik zonder twijfel voor de samsung gaan (met PLS paneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De kleuren van TN zijn relatief vlak. Zelf zou ik nooit meer anders dan IPS willen. De kleuren knallen van je scherm af. Nu ben ik geen hardcore gamer en heb ik een vrij allround PC.

Ik zou dus kiezen voor IPS.

Als je iets meer geld te besteden hebt zou je ook kunnen kijken naar 1440p. Al die schermen die je nu hebt zijn 1080p. Prima resolutie, maar ik vraag me af of je met een 1060 niet ook prima een 1440p scherm aan kunt sturen. Haal je nóg wat meer uit je kaart. (Ik zou niet meer terug willen naar 1080.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:55:
De kleuren van TN zijn relatief vlak. Zelf zou ik nooit meer anders dan IPS willen. De kleuren knallen van je scherm af. Nu ben ik geen hardcore gamer en heb ik een vrij allround PC.

Ik zou dus kiezen voor IPS.

Als je iets meer geld te besteden hebt zou je ook kunnen kijken naar 1440p. Al die schermen die je nu hebt zijn 1080p. Prima resolutie, maar ik vraag me af of je met een 1060 niet ook prima een 1440p scherm aan kunt sturen. Haal je nóg wat meer uit je kaart. (Ik zou niet meer terug willen naar 1080.)
Op 24" is er echt geen verschil tussen 1080p en 1440p. Waarom zou je extra betalen om 'meer' uit je grafische kaart te halen.

Kijk alsjeblieft gewoon naar een 100+ Hz scherm. Dan komt je 1060 echt tot zijn recht en dan zie je daadwerkelijk verschil..

Edit: 4 of 1 ms zie je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:15:
[...]
Op 24" is er echt geen verschil tussen 1080p en 1440p. Waarom zou je extra betalen om 'meer' uit je grafische kaart te halen.
Euh?
Het scheelt maar 360 pixels in de hoogte. Dat noem ik niet "niets". :) Hebt een 3e meer pixels in de hoogte. Dat is ook voor games leuk.
Kijk alsjeblieft gewoon naar een 100+ Hz scherm. Dan komt je 1060 echt tot zijn recht en dan zie je daadwerkelijk verschil..

Edit: 4 of 1 ms zie je echt niet.
Ik vraag me af of je een 100Hz scherm wel ziet. Ik zou eerder kiezen voor 60Hz en 1440p dan voor 100Hz en 1080p. Maar meningen verschillen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Euh?
Het scheelt maar 360 pixels in de hoogte. Dat noem ik niet "niets". :) Hebt een 3e meer pixels in de hoogte. Dat is ook voor games leuk.

[...]

Ik vraag me af of je een 100Hz scherm wel ziet. Ik zou eerder kiezen voor 60Hz en 1440p dan voor 100Hz en 1080p. Maar meningen verschillen. :)
Dat betekent niet dat je die 360 pixels ook ziet :P

Uit ervaring kan ik zeggen dat 144Hz wel degelijk meerwaarde heeft. Dit is vooral handig voor fast-paced shooters zoals Overwatch en CS:GO. Voor de rest heb je er waarschijnlijk ook minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Ik zou als ik jou was eens hier kijken bij de V&A:
categorie: Monitoren

Daar komen goede schermen in voor die goed aan je eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Dat betekent niet dat je die 360 pixels ook ziet :P
Ik heb op kantoor 3x23" 1080p, thuis 3x27" 1440p.

Die inches maken verschil, maar hell yeah dat ik ook die hoogte nooit meer kwijt wil en stiekem zelfs een keer wil kijken of ik ooit op kantoor mijn monitoren kan vervangen door 1440p's.

Thuis same shit, mijn half jaar oude 1080p ultra-wide staat werkloos in een hoek. Ook om te gamen vind ik de 1440p's way fijner. (Zijn niet ultra-wide trouwens maar 27" dus dezelfde horizontale resolutie als mijn 29" ultra-wide.)
Uit ervaring kan ik zeggen dat 144Hz wel degelijk meerwaarde heeft. Dit is vooral handig voor fast-paced shooters zoals Overwatch en CS:GO. Voor de rest heb je er waarschijnlijk ook minder aan.
Ok. Dat kan. FPSen heb ik geen serieuze ervaring mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:42:
Die inches maken verschil, maar hell yeah dat ik ook die hoogte nooit meer kwijt wil en stiekem zelfs een keer wil kijken of ik ooit op kantoor mijn monitoren kan vervangen door 1440p's.
Geen 43" 2160p? ;)

Voor 'snelle' games zou ik een monitor kiezen die hogere framerates ondersteund.
unezra schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:42:
Thuis same shit, mijn half jaar oude 1080p ultra-wide staat werkloos in een hoek. Ook om te gamen vind ik de 1440p's way fijner.
Welke games speel je?

[ Voor 24% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-02-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tripplehead is fijner voor kantoorwerk. :) Veel hoger dan een 27" hoog is lijkt me beperkt prettig.
Voor 'snelle' games zou ik een monitor kiezen die hogere framerates ondersteund.
[...]
Welke games speel je?
Mijn huidige games:

Euro Truck Simulator / American Truck Simulator
Elite:Dangerous
Cities:Skylines
OpenTTD

Ik zit nog te wachten op Red Alert 4 en twijfel over de aanschaf van Aerofly FS 2.
http://store.steampowered...ly_FS_2_Flight_Simulator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:42:
Tripplehead is fijner voor kantoorwerk. :)
Is dat niet vooral een window-management / manager issue?
Veel hoger dan een 27" hoog is lijkt me beperkt prettig.
30" 16:10 was vroeger populair, helaas nu niet meer. Een collega gebruikt 27" in 9:16 mode, meer hoogte is soms zo gek nog niet.
Ik zit nog te wachten op Red Alert 4
Wie niet? ;)
OT, maar over RA4 is nog niks bekend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Voor FPS zoals overwatch is altijd een hoge refreshrate aan te raden maar met jouw budget kom ik niet verder dan 75Hz.

Voor singleplayer zou ik IPS aanraden wegens beter kleurweergave en dan zou dit een optie kunnen zijn:
pricewatch: AOC I2475PXQU Zwart
Reactietijd van 4ms is verder prima maar 60Hz zou voor mij persoonlijk te laag zijn omdat ik zelf altijd hoge refresh rates gewend ben.

Goedkoopste monitor met een hoge refresh rate wat ik zo kan vinden is deze:
pricewatch: Acer GN246HL (UM.FG6EE.B06) Zwart
Helaas zit het wel 49 hoger dan je maximale budget.

Het gaat hier echter om wat jij het belangrijkste vindt in een monitor maar het merkbare verschil tussen reactietijden van 1ms en 4 ms is echt te verwaarlozen. Kleurweergave en hoge refresh rate is echter wel echt merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Olaf van der Spek schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:20:
[...]
Is dat niet vooral een window-management / manager issue?
Ik vind fysiek 3 monitoren erg fijn werken en er zijn volgens mij niet veel monitoren die die resolutie op 1 scherm (7680x1440) kunnen bieden. :)

Hoe dan ook, voor kantoor werk is nVidia Surround zwaar klote en werkt de std. oplossing van Windows beter maar games kunnen daar weer niets mee.

Voor bepaalde games is tripplehead dan wel weer écht heel fijn. Fijner dan een groot scherm. (Ik heb met een 29" ultra-wide zitten gamen. Dat haalt het niet bij mijn 3x27". Hoewel 1 ultra-wide met 2 normale schermen voor ETS/ATS wel weer extra gaaf is. Nadeel: nVidia kan daar niets mee en er is zelfs twijfel of de laatste generatie AMD kaarten d'r wel mee overweg kunnen.)
[...]
30" 16:10 was vroeger populair, helaas nu niet meer. Een collega gebruikt 27" in 9:16 mode, meer hoogte is soms zo gek nog niet.
Klopt. Heb ik ook over zitten twijfelen maar in de praktijk vind ik 3 gelijke horizontale monitoren zowel voor games als voor werk een ideale tussenweg. Enige is dat ik vind dat nVidia het aan- en uitschakelen van nVidia surround beter mogelijk zou moeten maken. Er is wel wat te tweaken maar er zijn situaties waarin nVidia Surround echt zwaar shit is en om het in- of uit te schakelen moet je zo'n beetje ieder programma afsluiten dat er is. Je kunt niet makkelijk switchen.
[...]
Wie niet? ;)
OT, maar over RA4 is nog niks bekend toch?
Nope. :(
Ik vraag me af of er ooit een RA4 komt. Maar wie weet dat d'r een RA4 kloon komt, net zoals dat Cities:Skylines een ver verbeterde kloon van SimCity is.

Pagina: 1