Ik doe zelf veel aan webprogrammeren op mijn chromebook met Chromebrew. Voor die tijd heb ik ook crouton gebruikt. Al deze opties vereisen dat je chromebook in developermodus staat.
Tevens een bijkomende vraag:
Heb je een ARM of een Intel/AMD CPU in je chromebook? In het geval van ARM is chromebrew eigenlijk de enige optie zonder al te veel werk.
Optie 1: Chromebrew
Chromebrew stelde mij in staat om NodeJS en NPM te installeren zonder extra linux installatie. Dat werkt erg goed, maar zorgt ook voor extra configuratie. De rechten management en bestand management in chrome is namelijk redelijk afgeschermd waardoor je veel ownership issues hebt met bestanden. Tevens missen er veel libraries voor development en voor het draaien van de noodzakelijke programma's.
Begrijp me niet verkeerd, chromebrew is enorm handig en doet zijn werk goed als packagemanager. Maar erg diepgaand is het niet. Installeren van bestanden en programma's vereist veel dependencies en het installeren van bepaalde programma's duurt dus erg lang.
Het voordeel van chromebrew is dat je niet de chrome omgeving verlaat om je ding te doen. Het blijft enorm stabiel en je blijft in een enkele omgeving.
Optie 2: Crouton ( of andere Chroot methodes)
Via een Chroot ( zoals crouton) werkt dit beter. Hiermee heb je namelijk gewoon je "eigen wereldje".
Het enige nadeel is dat je deze chroot altijd moet opstarten na dat je chromeOS zelf hebt gestart, via de terminal.
Je startup ziet er als volgt uit dan:
1. chromebook aan
2. wachten op splashscreen voor developer modus. Ctrl+D om te skippen
3. wachten tot chrome gestart is
4. terminal openen
5. shell starten vanuit terminal
6. Crouton starten.
7. inloggen op chroot omgeving.
dat bevorderd niet echt het idee van "effe mijn chromebook opstarten en een bug fixen".
Tevens gaan Chroot omgevingen nog al eens kapot en moeten ze hersteld worden na een update binnen het OS zelf. Ook toetsenbord commando's zijn niet universeel. Dus je moet nog aardig wat prutsen om alles werkend te krijgen. Als het eenmaal draait heb je wel de optie om naadloos te switchen tussen ChromeOS en bijv. Xubuntu op een enkel apparaat wat redelijk tot goed werkt. Tevens kan je mbv. de chrome extensie ook knippen en plakken tussen de omgevingen.
Last but not least heeft je chromebook vanuit de developer mode ongelimiteerde toegang tot de chroot omgeving, dus qua security is het niet echt briljant.
Optie 3: Dual Boot of replacement OS
Ik heb op 1 van mijn chromebooks laatst de stap gemaakt richting chromeOS/Arch dualboot. Ik heb SEABios gebruikt om te booten vanaf een USB en heb vervolgens naast ChromeOS ook Arch Linux geinstalleerd staan vanaf nu. Dit werkt erg goed.
De opstart volgorde is als volgt:
1. chromebook aan
2. wachten op splash screen en dan combinatie ctrl+L om in seabios te komen
3, Selecteren om te starten vanaf mijn Arch linux partitie ( dit start grub)
4. grub launched vervolgens mijn Arch linux installatie.
Dit is zeker weten de beste manier om dit alles te draaien voor performance en stabiliteit. Doordat ik de ruimte van ChromeOS zelf gewoon in perk blijft het op zich zelf draaien binnen de chromebook en kan ik dus ChromeOS zelf updaten zonder dingen binnen Arch kapot te maken en andersom.
Echter. als je een chromebook hebt met minder dan 16GB storage zou ik je eigen Distro opstarten vanaf een USBstick ipv deze op de zelfde schijf als ChromeOS te installeren. Dat scheelt tevens wat werk.
Dit werkt eigenlijk prima. Er was wel wat gedoe met drivers binnen Arch en ik moest de kernel compilen met wat specifieke parameters om het toetsenbord en geluid goed te laten werken. Maar ik denk dat als je een meer geschikte distro kiest ( zoals GaliumOS) er minder problemen zijn met drivers. Hier ga ik binnen kort nog eens mee aan de slag.
Mocht je meer vragen hebben, laat het even weten.
[
Voor 30% gewijzigd door
yowkah op 24-02-2018 14:36
. Reden: Toevoegen bijkomende vraag en spelvouten ]