Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Beste Tweakers,

Eindelijk heb ik dan na een periode van overweging de knoop doorgehakt en ga ik voortaan als freelancer mijn werkzaamheden verrichten(althans dat is de bedoeling).

Een ding wat ik me nog afvraag is waar ik mezelf voor moet verkopen in de zin van senioriteit.
Bij het bedrijf waar ik in loondienst was werd ik als Junior bestempelt.

De voornaamste reden dat ik nog junior ben, zou zijn omdat ik nog niet voldoende presentaties heb gegeven. Aangezien dat ook niet mijn grootste hobbie is doe ik dat ook het liefst niet te vaak voor een groot publiek.
Binnen een team of teams heb ik daar trouwens helemaal geen moeite mee.

Als ik recruiters spreek geven ze mij al snel de stempel senior maar daar ben ik het dus ook niet mee eens.
Als front-ender zou je dus na vijf jaar senior zijn wat volgens mij erg per persoon verschilt.

Ik heb nu vijf jaar ervaring als web ontwikkelaar waarvan 2 jaar bij een professionele organisatie.
Ik ontwikkel mezelf nog steeds door het doen van cursussen aan de OU en andere cursussen en in de praktijk uiteraard.

Werkzaamheden die ik verricht zijn SPA's ontwikkelen in Angular* en andere JS frameworks en ook back-end werkzaamheden in Java (JAX-RS, MVC met JSP's en servlets, Spring etc.).
Ik kan goed zelfstandig werken en snap de materie goed, technisch gezien zie ik mezelf niet echt meer als junior.

Wat is na jullie inziens het niveau wat bij mijn ervaring past? Zou het terecht zijn als ik mezelf verkoop als medior ontwikkelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ICT'ers schatten zichzelf altijd wat laag in heb ik het idee. Met jouw werkervaring (zonder verder dingen van je gezien te hebben) denk ik dat je jezelf best als Senior neer mag zetten.

Je werkethiek en het feit dat je blijft bijscholen is m.i. voldoende reden om jezelf zo weg te zetten.

Aan de andere kant, wat zegt Senior/Medior/Junior nou helemaal? Misschien kan je maar beter die hele zooi vergeten en jezelf gewoon als ervaren ontwikkelaar prijzen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik zou niet teveel waarde hechten aan een labeltje. Je hebt een aantal expertises, dingen die je goed kan. Omschrijf dat goed en duidelijk, dan krijg je er nooit discussie over.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Senioriteit zit hem meer in het nemen van ownership en het aansturen van anderen. Directe coding skills zijn minder van belang bij een senior, inzichten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

jorikdelaporik schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:26:
Senioriteit zit hem meer in het nemen van ownership en het aansturen van anderen. Directe coding skills zijn minder van belang bij een senior, inzichten niet.
Wat mij betreft zit senioriteit inderdaad meer in houding, expertise, skills en zaken als het nemen van ownership, aansturen en coachen van anderen etc. Het is vooral geen uitdrukking van hoe lang je ergens werkt. Iemand met 20 jaar ervaring hoeft nog geen senior te zijn en iemand met 5 of 10 jaar ervaring is dat ook niet by default.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eens met bovenstaande twee. Wat ik in de startpost lees, is gewoon een "vakvolwassen" of ervaren medewerker die prima werkt levert. Geen junior (die is het nog aan het leren), geen senior (die neemt ownership, overziet het grotere plaatje en stimuleert en coacht anderen), maar gewoon ontwikkelaar :).

Recruiters zullen snel een Sr label plakken, omdat je dan beter verkoopt. De wat minder fijne werkgever houden je graag lang Jr omdat je dan minder kost...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Bor schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:37:
[...]

Wat mij betreft zit senioriteit inderdaad meer in houding, expertise, skills en zaken als het nemen van ownership, aansturen en coachen van anderen etc. Het is vooral geen uitdrukking van hoe lang je ergens werkt. Iemand met 20 jaar ervaring hoeft nog geen senior te zijn en iemand met 5 of 10 jaar ervaring is dat ook niet by default.
Helemaal eens. Als mensen in mijn team senior willen worden beoordeel ik niet zo zeer op vakinhoudelijk maar met name gedrag in een organisatie, coachen van anderen en inzicht hebben in de positie die je hebt als senior in een organisatie. Waar mediors soms op stranden is dat ze niet verder kijken dan project belang terwijl ik van een senior verwacht ook een actieve bijdrage te hebben in onze organisatie en het verder helpen van je team en je vak.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Ik denk dat een medior developer helemaal niet verkoopt. Als ik een freelancer inhuur verwacht ik iemand die zelfstandig een (deel) probleem kan oplossen. Dat hij mij kan helpen met kennis die mijn team nu niet heeft.

Als jij dat brengt mag je je gerust senior noemen. (of laat het predicate helemaal weg)

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 17-02-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Vaak is je functieniveau ook gekoppeld aan wat je mag kosten.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook als medior engineer gedetacheerd geweest terwijl het mijn eerste opdracht als engineer was. Maar vanwege de marge van de detacheerder was ik te duur om junior te zijn. Dus werd het medior.

Met 5 jaar ervaring zou je ongeveer medior moeten zijn. Maar als je freelance werkt is dat vaak tegen een hoger tarief dan vast personeel (want risico's). Dan is het niet zo gek om je te verkopen als senior.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Senioriteit verschilt vooral per organisatie. Wat bij de ene organisatie een senior systeembeheerder is, is binnen een andere organisatie misschien wel medior helpdeskmedewerker.

Zelf geloof ik meer in het eigen functioneren, en daar steeds naar durven te kijken. Zodra je jouw eigen functionering/beoordelingsgesprek kan voorspellen durf ik eigenlijk wel te beheren dat je op functie-level medior zit. Zodra je in staat bent dit in eigen voordeel weet te sturen in de voorafgaande periode, verdien je eerder het predicaat senior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedrijven bepalen voor zichzelf wanneer iemand junior, medior of senior is. Hierdoor kan voor het ene bedrijf de Senior hetzelfde doen als de medior bij een ander. Of een junior eigenlijk op het niveau zitten van een medior. Hoe je het ook wend of keert, echt een standaard wanneer iemand wat voor niveau is, is er eigenlijk niet echt, het maakt dan mijns inziens ook niet echt uit hoe je jezelf op de kaart zet. Bedrijven willen vaak van te voren (zeker bij developers) middels een testje zien wat voor niveau je hebt, juist / zeker als ze twijfelen over het niveau.
Pagina: 1