Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 12:47
Mijn vraag
Ik heb mijn beamer via een vrij lange (15 meter) HDMI kabel aangesloten op mijn pc. 99,9% van de tijd werkt dit perfect. Maar af en toe valt plotseling het beeld weg. De beamer gaat even op zwart en pakt daarna meteen het beeld weer op, maar hierdoor mis je dus heel af en toe een paar seconden van de film. Vrij vervelend.
Nu denk ik dat dit komt doordat de kabel net te lang is, en het signaal dus heel even wegvalt.
Ik ben nu dus op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Ik heb gekeken naar de verschillende mogelijkheden van het verlengen van de HDMI kabel, maar voordat ik iets ga aanschaffen zou ik graag iemand met ervaring vragen of dit iets gaat helpen, of dat ik het ergens anders moet zoeken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De kabel is een (goedkope) HDMI 15 Meter met Ethernet - CABLE-5503-15
Aan de ene kant mijn pc, waar de HDMI kabel op mijn moederbord is aangesloten, dus niet de videokaart.
En aan de andere kant de beamer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Een passieve HDMI versterker. Dit lijkt een goedkope oplossing, maar ik lees ook dat dit soms juist averechts, of in ieder geval niet beter, kan werken
  • Een actieve HDMI versterker. Dit is denk ik de nettere oplossing op versterker gebied, en vermoedelijk kan ik hier de eerste de beste van Bol.com of zo vandaan pakken?
  • HDMI naar Ethernet. Dit lijkt ook een aardige en vrij goedkope oplossing, maar ik zie hier door de bomen het bos haast niet meer. Aliexpress biedt zoveel verschillende mogelijkheden, dat ik niet meer zeker weet of dit echt gaat werken, en of de goedkope goed presteren...
  • Draadloos. Dat is me te duur.
Ik zou voor een paar euro een goedkope passieve HDMI versterker kunnen bestellen. Maar gaat dat helpen? Of kan ik dan maar beter de investering doen en de actieve versterker nemen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Waarom denk je dat het aan je kabel ligt? Heb je het al eens geprobeerd met een andere kabel?

Het lijkt mij namelijk erg sterk dat je kabel 0,1% van de tijd denkt "weet je, doe het zelf maar!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Icephase schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:38:
Waarom denk je dat het aan je kabel ligt? Heb je het al eens geprobeerd met een andere kabel?

Het lijkt mij namelijk erg sterk dat je kabel 0,1% van de tijd denkt "weet je, doe het zelf maar!"...
Ik heb dezelfde ervaring als OP beschrijft. Het ligt vrijwel zeker wel aan de lengte van de kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring als OP beschrijft. Het ligt vrijwel zeker wel aan de lengte van de kabel.
Want...? Ongefundeerde beweringen en "bij mij was X de oorzaak, dus in ALLE gevallen is X de oorzaak"-redenaties heeft TS niets aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Toch is het goed het even te testen voordat je geld gaat uitgeven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Voor 1 kabel van 15 meter zou een duurdere dan wellicht beter zijn als het daadwerkelijk een te zwak signaal is. Ik heb ook 15 meter HDMI van de pc naar de tv overbrugd, maar dan met 2 kabels + koppelstuk. Dit ging met veel wegvallend beeld, alle onderdelen werkten goed op 7,5 meter. Daarna een HDMI repeater gehaald bij Aliexpress voor 5 euro ofzo en nu nog steeds geen haperingen gehad.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Icephase schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Want...? Ongefundeerde beweringen en "bij mij was X de oorzaak, dus in ALLE gevallen is X de oorzaak"-redenaties heeft TS niets aan natuurlijk.
Ik zeg toch ook niet dat het in ALLE gevallen de oorzaak is? Ik heb hetzelfde meegemaakt als OP dus ik ben vrijwel zeker dat het in zijn geval ook een te lange kabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat het in ALLE gevallen de oorzaak is? Ik heb hetzelfde meegemaakt als OP dus ik ben vrijwel zeker dat het in zijn geval ook een te lange kabel is.
Euh... lees je je eigen posts wel? Je projecteert hier letterlijk jouw eigen situatie op die van TS zonder de omstandigheden te kennen... oftewel je houdt geen enkele rekening met andere omstandigheden en dus kun je het net zo goed op alle gevallen toepassen. Je zegt het niet letterlijk maar even doorredenerend vanuit jouw gedachtegang doe je dat wel degelijk.

Even on-topic:
De HDMI specificatie geeft geen maximumlengte op. In de praktijk zijn er echter problemen te verwachten zodra je boven zo'n meter of 10 gaat. Dat uit zich in signaalverlies. Dat zou echter veel frequenter moeten gebeuren dan 0,1% van de tijd als dat zich echt regelmatig voordoet. Je zou dan ook verwachten dat voordat het signaal echt wegvalt er al artifacts te zien zijn. Ik hoor TS daar niet over, vandaar mijn vraag waarom TS concludeert dat het met de kabel te maken heeft. Ik heb zelf ook een 15m HDMI kabel gebruikt, en dat ging prima. Dat was ook geen heel dure kabel overigens. Het kán dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Lol, @Icephase projecteert zijn situatie op die van TS, dat kán natuurlijk niet. :')

On-topic: Kabellengte lijkt me het meest logisch, hoewel een slecht contact ook zou kunnen. Je zit op de grens van de max. Kabellengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:11:
Lol, @Icephase projecteert zijn situatie op die van TS, dat kán natuurlijk niet. :')
Volgens mij projecteer ik helemaal niks; ik zeg juist dat conclusies dus niet zomaar mogelijk zijn, en ik stel vragen. Oftewel: de enige juiste manier van diagnotiseren en concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Luther schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:29:

Ik zou voor een paar euro een goedkope passieve HDMI versterker kunnen bestellen. Maar gaat dat helpen? Of kan ik dan maar beter de investering doen en de actieve versterker nemen?
Probeer te achterhalen of dat wegvallen niet tegelijk met iets anders plaatsvind. Zo viel bij mij het beeld wel eens voor een seconde of 2 weg als bijvoorbeeld de koelkast aan ging. Ook als een TL balk aan ging, wilde het beeld kortstondig wegvallen.

Je zou bijvoorbeeld naar een netfilter kunnen kijken, dat hielp bij mij de meeste van deze storingen tegen te gaan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Is nogal een moelijk diagnoosbaar iets.

ik heb af en toe dezelfde problemen.
Bij mij is de kabel echer 90cm lang.

Ik vermoed dat het een issue met mijn avr en pc is, maar nooit kunnen bevestigen :(

Maar koop een 3m lange kabel, hang hem rechtstreeks aan de beamer, dan kun je dat alvast uitsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 19-02-2018 09:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Is het een afgeschermde kabel? En ligt die bij een stroomkabel? Meestal heb je dan continue problemen, maarja het is een digitaal signaal en die kan vreemde symptomen geven. Gebruik zelf die van de Action en die is volgens mij 10 meter. Die doet zn werk prima. Maarja 5 meter is toch weer 5 meter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mag ik dan ook projecteren? Mijn 15 meter lange kabel van een euro of 7 die samen met stroom en utp veel te strak achter de plint zit werkt volledig probleemloos. Dus de lengte kán het probleem niet zijn ;)

Wel heb ik als ik bijv. de versterker aanzet, die niet eens is verbonden met de HDMI kabel, heel even dat het beeld uitvalt.

Ik zou ten eerste eens een andere kabel proberen om te kijken of daar het probleem zit, want - mijn situatie daargelaten - denk ik toch niet dat dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:10
15 meter HDMI kabel, en zeker niet de duurste (39,95) en een simpele HDMI versterker ertussen, en al ruim een jaar een probleemloze verbinding, zonder haperingen enzo.
Check je kabel en zet er anders een versterker tussen, die zijn niet duur en het werkt.
Pagina: 1