iRacing pc bouwen, specs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 12:15
Aangezien het hardware topic op het iRacing forum zo dood is als een pier, dan maar hier de vraag stellen.

Ik heb sinds ik een permanente race hoek heb, geraced op mijn laptop. En die schiet in de performance afdeling gewoon te kort. Ik wil stabiel 60fps of meer in plaats van 45fps met drops naar onder de 30, want dat rijd gewoon verschrikkelijk.

Huidige laptop is een pricewatch: MSI Gaming Series GE40 2OC-253NL

Volgende week komt m'n loon weer binnen, incl. de bonus van vorig jaar. Dus ik ben eens aan het klikken geweest. Ik wil het compact houden, dus vandaar mATX. Er is eigenlijk geen budget, maar ik ben niet van plan hier € 1000,- aan uit te geven.

Mijn dagelijkse pc krijgt een upgrade naar i7-4790k, dus voor de race-pc komt een i5-4670 vrij. Ik heb ook nog een GTX950 ergens in de kast liggen die ik kan inzetten, maar ik twijfel of dit voldoende zal zijn voor enkele 24" monitor op 1920x1080 @60Hz.

Hier moet uiteraard nog een kastje omheen. Thoughts anyone? Voeding zal vast wat minder kunnen met de geselecteerde processor en videokaart, maar ik hou graag ruimte voor upgrades.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-HDS€ 43,10€ 43,10
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 67,25€ 67,25
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,30

Windows 10 en iRacing vinden elkaar niet heel erg lief heb ik inmiddels gemerkt, dus ik ga ff zien of ik ergens een Windows 7 licentie kan opduiken

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 16-02-2018 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58

BM

Moderator Spielerij
@FastFred hoewel het specifiek om 1 game gaat, hoort dit toch echt thuis in een ander subforum. Ik verplaats m even

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 23:07

derx666

mecker ende blaet

Is die 4670 die rij komt een K model of niet ? iRacing houdt nl. heel erg van single core performance, e als je dit kan overclocken naar zo'n 4.5Ghz dan zit je prima. Je heb dan wel een Z97 based mobo nodig. Als hij niet overclockbaar is is dat niet echt een heel groot probleem, maar je zult wellicht dan het aantal te renderen auto's op max 20-30 kunnen zetten, dat scheelt al een berg.

De 950 zou ik gewoon proberen in eerste instantie. Ik heb zo geen idee wat iRacing op single screen nodig heeft om lekker te draaien, maar ik zit met een 970 met 3 schermen wat op zich best goed gaat. Ik vermoed dus dat die 950 in eerste instantie wel zal voldoen. Wil je meer iCandy<tm> :P dan kun je altijd nog kijken of je 2e hands een sneller kaartje op de kop kunt tikken. Gezien de huidige prijzen van GPU's is het ook niet heel top om nu een nieuwe te moeten kopen.

8Gb zou voldoende moeten zijn voor iRacing, je moet alleen dan op gaan letten met evt. hulpprogramma's als JRT, CrewChief, enz. iRacing gebruikt op een grote track al gauw meer dan 4GB, Met windows erbij, en dan nog zulke tools kom je al gauw in de gevarenzone. Gebruik je dergelijke tools niet dan denk ik dat 8Gb in principe prima is. Op je gekozen moederbord kun je alleen niet uitbreiden als het toch te weinig zou zijn omdat hij maar 2 dimmslots heeft. Hoe daar dus rekening mee.

Moederbord kan ik weinig over zeggen, ik ken het bordje niet, maar heel spannend is het allemaal niet, dus het zal wel ok zijn.

Voeding: Persoonlijk zou ik voor een paar euro meer deze pakken: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
Heeft iets meer power, dus als je toch besluit om straks een wat sneller GPU te gebruiken heb je iig genoeg ruimte. Die 400W zou in principe ook goed genoeg zijn, maar dit is er een die je de komende 10jaar niet hoeft te vervangen, ook al upgrade je de rest :) Ook volledig modulair, wat in een itx systeem natuurlijk wel prettig is.

SSD is prima.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@derx666 Kijk, daar heb ik wat aan, thx!

Die 4670 is geen K, maar ik heb voor dat ik een permanente racehoek had geraced op deze pc en dat ging super, dus daar maak ik me vooralsnog niet druk om.

Geheugen zal idd 8GB worden. Software die naast iRacing draait is Teamspeak voor de GoT races, en Thrustmaster software, dat is 't wel zo'n beetje :P Op de pc komt echt het minimale te draaien dat nodig is om iRacing lekker te draaien, verder niets, dus veel geheugengebruik verwacht ik niet.

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Dan zou ik inderdaad ook bij 8GB blijven. Zeker gezien de huidige geheugenprijzen :(
Mocht je ooit spul willen upgraden zit je toch meteen aan DDR4, en tot die tijd zou je met 8 voldoende moeten hebben.
En een non K cpu zal voor jou toepassing prima werken, zoals ik zeg, je zou hoogstens het aantal auto's op max 20-30 kunnen zetten mocht het nodig zijn. Ik heb zelf iRacing maar heel kort op 1 scherm gespeeld, en dat was in 2011 volgens mij :) Al zou het verschil in CPU tussen 1 en 3 schermen niet heel groot moeten zijn, maar toch. Ik rij zelf met een i5 2500k op 4.6Ghz, en vooral die overclock doet het hem. Al begin ik nu wel langzaam tegen de limieten van het sandy bridge platform aan te lopen. Stond eigenlijk op het punt om over te stappen op de 8600K/8700K toen het hele Spectre en Meltdown verhaal naar voren kwam, en denk dat ik wacht op de volgende generatie waar de issues als alles goed is opgelost zouden moeten zijn.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Voor 1080p is je huidige 4670 + GTX950 voldoende op 1 scherm.
Wat voor mobo + voeding + geheugen zit er in die dagelijkse pc? Kan je daar niet gewoon je geplande geheugen in zetten en kijken hoe dat draait?
Slechts als je op 4k wilt racen, met 3 schermen of VR kom je te kort. Hoewel 3 schermen wellicht nog wel zou kunnen werken.
Eventueel kan je kijken naar een GTX970/980 die in de lijn met de huidige nieuwprijzen ook te duur zijn. Een 970 zal zo'n €200 moeten kosten en voor een 980Ti wagen ze zelfs €400 te vragen.

Mijn cpu is een generatie ouder maar heeft daarnaast een GTX970 + 16GB geheugen. Op 1 scherm op 1080p heb ik tijdens een race altijd meer dan 150fps op de meeste tracks met alle franje aan dus zal jij redelijk in de buurt moeten komen. Echter is het wel mijn bedoeling om naar drie schermen te gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
mowa schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:20:
Wat voor mobo + voeding + geheugen zit er in die dagelijkse pc?
MSI Z87-G45 Gaming met 2x4GB DDR3-1333, 2x GTX970 4GB en een Coolermaster V700 voeding.

Voor 3 schermen heb ik niet voldoende ruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

FastFred schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:33:
[...]

MSI Z87-G45 Gaming met 2x4GB DDR3-1333, 2x GTX970 4GB en een Coolermaster V700 voeding.

Voor 3 schermen heb ik niet voldoende ruimte.
Dan zou ik, tenzij je iRacing pc fysiek op een andere plek moet staan, een dual-boot maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@mowa Die pc staat op mijn bureau amper een meter achter de rugleuning van mijn racestoel. Hoe gaan GTX970's in SLI om met triple screen? Want mijn dagelijkse pc heeft 2 schermen, de racesetup zou een 3e scherm worden. De schermen zijn van hetzelfde merk, serie, formaat en resolutie.

Dualboot begin ik liever niet aan (er verandert met enige regelmaat nogal wat aan mijn pc)

Voor de beeldvorming een foto.

Als dat een beetje redelijk werkt, ben ik met wat lange usb-kabels, een lange videokabel, en wat 3.5mm jack kabels klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/stwZW8D27T9m0O5YCGkKyuk3/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

@FastFred
Lijkt mij toch een schot voor open doel om van je dagelijkse setup een triple screen iRacing pc te maken, je hebt alles al voorhanden. Dan maak je van de nieuwe geplande iRacing pc je dagelijkse pc als dat mogelijk is.

Heb er geen ervaring mee maar ga er van uit dat triple screen op SLI hetzelfde werkt als op 1 gpu. Wellicht weet @derx666 dat, hij heeft tenslotte triples op een GTX970.

Met een dual boot met 2 schijven hoef je toch niet perse last te hebben van wat je ook allemaal met je pc doet?
Heb een aantal maanden een dual boot met 2 schijven. Mijn zoon installeerde namelijk allerlei games waaronder F1 2017 en veranderde o.a. de rotatie van het stuur waardoor ik in iRacing er in iedere bocht af vloog.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Ik heb geen idee over hoe het met SLI zit, maar ik draai prima op triples.
Ik zou wel aanraden om je start menu op alle 3 de schermen te zetten, lijkt me wel zo makkelijk als je niet alle 3 de schermen naast elkaar hebt staan :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
mowa schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:59:
@FastFred
Lijkt mij toch een schot voor open doel om van je dagelijkse setup een triple screen iRacing pc te maken, je hebt alles al voorhanden. Dan maak je van de nieuwe geplande iRacing pc je dagelijkse pc als dat mogelijk is.

Heb er geen ervaring mee maar ga er van uit dat triple screen op SLI hetzelfde werkt als op 1 gpu. Wellicht weet @derx666 dat, hij heeft tenslotte triples op een GTX970.

Met een dual boot met 2 schijven hoef je toch niet perse last te hebben van wat je ook allemaal met je pc doet?
Heb een aantal maanden een dual boot met 2 schijven. Mijn zoon installeerde namelijk allerlei games waaronder F1 2017 en veranderde o.a. de rotatie van het stuur waardoor ik in iRacing er in iedere bocht af vloog.
Voor triplescreen heb ik in mijn race hoek geen plek. Voor iedere keer dat ik wil racen heb ik geen zin de hele Playseat uit de hoek te slepen en voor mijn pc te zetten. Dat heb ik een tijdje gedaan en ik heb gewoon geen zin om te racen omdat het zo'n pens werk is om alles te verslepen, daarom heb ik nu juist die hoek daar gemaakt.

Dualboot niet omdat ik geen zin heb om 2x Windows opnieuw te installeren als ik bijvoorbeeld een moederbord wissel.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 20-02-2018 18:41 ]

Pagina: 1