Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Ik heb een APC Back-UPS 700VA met daarop drie apparaten aangesloten. Een modem, router en een Synology DS218 Play.

Vandaag is tijdens het stofzuigen de stofzuiger ontploft. Daardoor ging de stop in de stoppenkast uit en verloor ik stroom in de kamer (dezelfde kamer waar ik aan het stofzuigen was en waar de UPS staat). De UPS ging stroom leveren vanuit de batterij maar binnen een minuut gingen alle aangesloten apparaten al uit.

Ik heb de UPS eerder getest en hij kon de apparaten minsten 30 minuten van stroom voorzien, hoe kan hij al zo snel uit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:44
EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:14:
Ik heb een APC Back-UPS 700VA met daarop drie apparaten aangesloten. Een modem, router en een Synology DS218 Play.

Vandaag is tijdens het stofzuigen de stofzuiger ontploft. Daardoor ging de stop in de stoppenkast uit en verloor ik stroom in de kamer (dezelfde kamer waar ik aan het stofzuigen was en waar de UPS staat). De UPS ging stroom leveren vanuit de batterij maar binnen een minuut gingen alle aangesloten apparaten al uit.

Ik heb de UPS eerder getest en hij kon de apparaten minsten 30 minuten van stroom voorzien, hoe kan hij al zo snel uit gaan?
Wanneer heb je dit voor het laatst getest? Zo'n accu heeft niet het eeuwige leven helaas...

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Een week geleden of iets dergelijks, de NAS is 3 maanden oud.

Ik ben hem nu aan het testen, 15 minuten en staat nog steeds op 86% vermogen.

[ Voor 40% gewijzigd door EnigmaNL op 16-02-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
Oei, das wel erg kort.
Ik weet niet hoe oud je APC is, maar zoals gezegd ^^ de accu's hebben niet eeuwig helaas.
Tijd om ze te vervangen.

Edit:
Te vroeg gereageerd, accu's nog heel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Banshee op 16-02-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
De accu's zijn prima, lees mijn edit :)

Zou de overspanningsbeveiliging de aangesloten apparaten uitzetten? Of de zekering in de UPS? Die zou je normaal weer in moeten drukken maar die was niet uitgegaan...

[ Voor 68% gewijzigd door EnigmaNL op 16-02-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 09:56
EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:19:
De accu's zijn prima, lees mijn edit :)

Zou de overspanningsbeveiliging de aangesloten apparaten uitzetten? Of de zekering in de UPS? Die zou je normaal weer in moeten drukken maar die was niet uitgegaan...
/Aangepast

Heb je al een multimeter op de APC gezet, om te kijken wat het voltage is wat ie afgeeft?
Dan kan je hem even monitoren, om te zien of hij dipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Banshee schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:23:
[...]

/Aangepast

Heb je al een multimeter op de APC gezet, om te kijken wat het voltage is wat ie afgeeft?
Dan kan je hem even monitoren, om te zien of hij dipt.
Ik heb geen multimeter om de APC mee te testen. Ik vind het gewoon heel vreemd dat de UPS nu al 21 minuten draait en nog maar op 80% staat terwijl hij na het ontploffen van de stofzuiger de aangesloten apparatuur meteen uit liet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Ik heb geen multimeter om de APC mee te testen. Ik vind het gewoon heel vreemd dat de UPS nu al 21 minuten draait en nog maar op 80% staat terwijl hij na het ontploffen van de stofzuiger de aangesloten apparatuur meteen uit liet gaan.
Dat is ook vreemd. In beide gevallen draait je UPS op de accu. Dit zou geen verschil mogen maken of de stop eruit springt of dat je de stekker uit je UPS trekt. Je zou nog even in de PowerChute logbestanden kunnen kijken of daar een melding staat.

Mogelijk was je UPS niet goed gekalibreerd waardoor hij dacht dat de accu leeg was terwijl dit niet zo was. Je calibreert je UPS door hem na volledig opladen een keer leeg te trekken met een stabiele, continuë load van 30 tot 50%. (gloeilamp) Voor de precieze prodedure voor jouw model moet je even in de handleiding kijken, mijn beschrijving is voor een Smart-UPS. (Bedrijfsmodel)

Let op: doe dit niet te vaak: Het leegtrekken en weer opladen van je accu gaat ten koste van zijn levensduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Tyrian op 16-02-2018 15:16 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Tyrian schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:14:
[...]

Dat is ook vreemd. In beide gevallen draait je UPS op de accu. Dit zou geen verschil mogen maken of de stop eruit springt of dat je de stekker uit je UPS trekt.
Precies! Zo denk ik er ook over, daarom was ik ook verbaads dat hij alles uit liet vallen. Dit is juist een van de cases waarvoor een UPS bedoeld is lijkt me.
Tyrian schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:14:
[...]Je zou nog even in de PowerChute logbestanden kunnen kijken of daar een melding staat.

Mogelijk was je UPS niet goed gekalibreerd waardoor hij dacht dat de accu leeg was terwijl dit niet zo was. Je calibreert je UPS door hem na volledig opladen een keer leeg te trekken met een stabiele, continuë load van 30 tot 50%. (gloeilamp)

Let op: doe dit niet te vaak: Het leegtrekken en weer opladen van je accu gaat ten koste van zijn levensduur.
Dit is een simpele UPS zonder display. Hij is via USB aangesloten op de NAS om de status door te geven. Kan ik hem via USB op een PC aansluiten en dan het PowerChute logbestand eraf halen?

Ik zal hem vanavond even helemaal leeg laten lopen en weer volladen.

[ Voor 15% gewijzigd door EnigmaNL op 16-02-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
EnigmaNL schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:17:
[...]

Precies! Zo denk ik er ook over, daarom was ik ook verbaads dat hij alles uit liet vallen. Dit is juist een van de cases waarvoor een UPS bedoeld is lijkt me.

[...]

Dit is een simpele UPS zonder display. Hij is via USB aangesloten op de NAS om de status door te geven. Kan ik hem via USB op een PC aansluiten en dan het PowerChute logbestand eraf halen?

Ik zal hem vanavond even helemaal leeg laten lopen en weer volladen.
De UPS heeft zelf geen log. Als je alleen een NAS op USB had aangesloten om met de UPS te communiceren dan betwijfel ik of je een log terug kan vinden. Als je een PC/server had gehad met powerchute dan ontvangt en onthoudt PowerChute op de PC de gebeurtenissen.

Calibreren daar komt wat meer bij kijken dan alleen leeg laten lopen en opladen.
http://www.apc.com/us/en/faqs/FA284198/
Dit is voor een Smart-UPS. Dus nogmaals: lees even de handleiding voor jouw back-ups model.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1