Geluid loopt achter bij afspelen video via Kodi op nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
Hoi iedereen, hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.

Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe OLED TV aangeschaft. Hierop is een zelfbouw mediacenter op aangesloten waar LibreElec op geïnstalleerd staat.

Echter, sinds de aanschaf van deze TV merk ik op dat het geluid achter loopt bij het afspelen van films & serie via de mediacenter. Wanneer de video start lijkt er niets aan de hand te zijn maar na een minuut of 5 afspelen loopt het geluid +- 500ms achter. Wanneer ik de video pauzeer en weer start loopt het geluid weer gelijk tot +- 5 minuten later zich dezelfde vertraging weer voordoet. het geluid lijkt dus iets trager te lopen dan de video. Echter lijkt het nooit erger te worden dan die 500ms...

Ter referentie: Wanneer ik de ingebouwde media speler van de TV gebruik of TV kijk via de Telenet digicorder is er niets aan de hand.

Mijn vragen zijn dus:
  • Doet Kodi iets met de video bij het begin van afspelen?
  • Zijn er instellingen in de TV (source) of de mediacenter die dit probleem kunnen veroorzaken?
  • Heeft iemand al iets gelijkaardigs gezien?
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • LG OLED65B7D
  • Geen externe geluidsinstallatie. Gewoon interne speakers van TV
  • Mediacenter met LibreElec. AMD A6 APU, 4GB Geheugen, SSD
  • Synology NAS die shares deelt met MediaCenter
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al eens liggen spelen met de Video Playback instellingen in Kodi zoals "Adjust display refresh rate to match video" & "Sync playback to display". Deze lijken echter geen effect te hebben. Maar misschien doe ik hier iets fout?

Alvast bedankt voor jullie input! Indien er meer info nodig is hoor ik het graag! (Is er een gemakkelijke manier om de huidige instellingen van Kodi te exporten en hier neer te zetten indien nodig?)

Alle reacties

• Witte_200
Niemand?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het daadwerkelijk bij alle content die je naar de tv streamt?

Heb je al op het Kodi forum gekeken?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Witte_200
Jorgen schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:17:
Is het daadwerkelijk bij alle content die je naar de tv streamt?

Heb je al op het Kodi forum gekeken?
Bedankt voor je reactie.

Het is bij alle content die ik naar de TV stuur (vanuit Kodi). Maar de delay is niet bij alle content hetzelfde. Soms is het +-250ms, soms zelfs 700ms. Maar meestal blijft het toch op die 500ms ongeveer.

Ja ben het Kodi forum ook al aan het uitpluizen geweest (nog geen vraag gesteld) Maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.... Een identiek issue heb ik hier ook nog niet gezien.

misschien moet ik er eens een Windows installatie op duwen en kijken of het probleem dan nog bestaat... Gebruik alleen niet graag Kodi bovenop Windows.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Witte_200 Waarom niet op Windows? Vanwege de tv?
Ik draai Kodi op Android (Minix Neo U9-H) en Windows (laptop) en allebei zijn stabiel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En direct geluid via TV is gelijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Witte_200
Jorgen schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:33:
@Witte_200 Waarom niet op Windows? Vanwege de tv?
Ik draai Kodi op Android (Minix Neo U9-H) en Windows (laptop) en allebei zijn stabiel.
Ik heb in het verleden altijd Kodi in Windows gedraaid. Stabiel zeker wel, maar performantie gewijs ging dit op mijn media center alles behalve goed naar mijn mening. Ook dingen zoals auto startup van kodi & het doormappen van de Flirc Remote control gingen niet altijd goed. Vandaar de overstap naar dedicated Kodi OS zoals LibreElec & OpenElec. Deze doen het (tot nu toe) wel beter...

De media center moet ook niets anders doen dan Kodi dus vind het sowiso wat gek om hier een volledige Windows installatie onder te draaien.
Staat reeds uit. Geen verschil jammer genoeg.
Hackus schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:56:
En direct geluid via TV is gelijk ?
Als je bedoeld via de youtube of Netflix app op de TV dan ja. Het afspelen van identiek dezelfde content van de NAS via DLNA rechtstreeks op de TV geeft geen problemen. Enkel als het via de mediacenter loopt.

ook extern geluid van m'n Telenet Digicorder loopt exact gelijk... Ik zie geen verschillen bij de bron instellingen op de TV tussen HDMI 1 (waar Telenet is op aangesloten) & HDMI 2 (waar de Kodi op is aangesloten)

Ondertussen ben ik zelf nog wat aan het spelen geweest met de instellingen. Voorlopig heb ik het volgende ingesteld:
  • Kodi: Adjust display refresh rate to match video = AAN (Only at Start/Stop)
  • Kodi: Sync playback to display = AAN
  • TV: Real Cinema = AAN
  • TV: Motion verbeteraars = UIT
Met de combinatie van bovenstaande instellingen lijkt het issue minder te zijn, maar heb nog maar kort gekeken, dus verder testen is nog nodig. We proberen Judder & Stutter ook tot een minimum te beperken natuurlijk vermits 90% van onze content 24p is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp! We testen verder... :O

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gebeurt vaker dat het geluid via decoder of dergelijk off loopt. geluid direct via TV aansluiten dan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In Kodi moet je je sync/refresh over het algemeen niet AAN zetten; niet alle schermen snappen dat (of tussenliggende apparaten zoals receivers).

Heb je op je TV een game-mode voor je HDMI? Zo ja, zet die eens aan en zet tegelijkertijd even "Deep Colour" eens uit... Heb hier ook een LG OLED staan en de de game-mode is aanzienlijk "soepeler" qua beeldverwerking dan de standaard "Standard" of "Cinema" mode, zeg maar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Witte_200
Hackus schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:55:
Het gebeurt vaker dat het geluid via decoder of dergelijk off loopt. geluid direct via TV aansluiten dan
Hoe bedoel je? De MediaCenter is gewoon rechtstreeks aangesloten hoor.
MAX3400 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:14:
In Kodi moet je je sync/refresh over het algemeen niet AAN zetten; niet alle schermen snappen dat (of tussenliggende apparaten zoals receivers).

Heb je op je TV een game-mode voor je HDMI? Zo ja, zet die eens aan en zet tegelijkertijd even "Deep Colour" eens uit... Heb hier ook een LG OLED staan en de de game-mode is aanzienlijk "soepeler" qua beeldverwerking dan de standaard "Standard" of "Cinema" mode, zeg maar.
Hazo! Ik zal dit eens testen dan. Bedankt voor de tip.

Op het AV forum raden ze "Adjust display refresh rate to match video" anders wel aan om Judder & Stutter tegen te gaan. Heb ook geen verschil gemerkt met de audio delay met deze setting(s) uit. Maar zal de Game mode eens testen dan.
Pagina: 1