Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-07-2023
Mijn vraag- Omwisselen Fase (L) en Nul-draad (N)

Ik wil een(verplaatsbare) lamp (dus met een stekker) kunnen schakelen met een KAKU schakelaar.

Heb daarvoor in gedachten óf een AILS-3500 óf een AWMR-300 (waarbij ik de witte draden afdop).
Noot: stopcontact schakelaar (zoals in de "starters-sets") is geen optie, de KAKU wordt nl. in de lamp-armatuur weg gewerkt.

Mijn probleem is dat ik dus nooit weet of ik de fase (bruin, L) of nul (blauwe, N) draad van spanning voorzie vanuit het stopcontact.

Ook zou ik de AWS-3500 in de armatuur kunnen plaatsen, maar ook daar maakt men onderscheid tussen L en N.

Concreet is dus de vraag of het a) uitmaakt voor de werking van de KAKU (wat ik natuurlijk eventueel zelf zou kunnen testen) maar vooral b) of het kwaad kan (storing, sluipstroom, risico op brandgevaar etc.).

...

Beste antwoord (via Hans-M op 06-07-2023 12:33)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:20
Hans-M schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:03:
@FrankHe

De nul draad heeft normaal gesproken geen, of minimaal spanningsverschil, met aarde.
De fase draad schommelt daar omheen met piekwaardes van + / - 325V of te wel met een nominale waarde van + / - 230V.

Wat ik zou willen weten is of het voor de electronica in de "black box", die de KAKU voor mij is, verschil uitmaakt op welke aansluiting die piekwaardes wordt aangeboden.

Bij een gewone (wand)schakelaar maakt het inderdaad niet uit waar de bruine en de zwarte draad aan te sluiten (wordt dus ook niet op de, bij mij bekende, schakelaars aangegeven middels een symbool).

Ik ben geneigd om met je gedachten mee te gaan FrankHe, maar waarom wordt dit bij de KAKU dan expliciet wel gedaan.?

Als ik de stekker (volgens de gedachte van KAKU) verkeerd om aansluit, dan gaat de fase draad dus rechtstreeks door naar de lamp en schakel ik dus met de KAKU aangesloten in de nuldraad.
De nul draad is officieel spanningvoerend. De elektronische unit van KAKU is van kunststof en dus elektrisch geïsoleerd. Het mag in beginsel geen verschil maken hoe je het aansluit. De reden waarom het er 'expliciet' opstaat is vanwege de duidelijkheid. Er is inderdaad een 50% kans dat je de nul schakelt in plaats van de fase. Er is dan ook geen verschil met een ouderwetse handmatige schakelaar op de kabel. Het resultaat is exact hetzelfde. Al je het zeker wilt weten dan kun je deze vraag natuurlijk ook direct aan KAKU stellen. Ik neem aan dat ze je netjes te woord zullen staan :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het is wisselstroom en daarom maakt het in beginsel niet uit als de fase en nul zijn omgedraaid.
Met een schakelaar op de aansluitkabel, zoals alle schemerlampen die hebben, weet je ook niet of je nu de fase of de nul aan het schakelen bent. Daarom is ook de regel om de stekker uit de wandcontactdoos te trekken voordat je een kapotte lamp vervangt. Dit in verband met potentieel aanrakingsgevaar. De stekkers in Duitsland en Nederland zijn niet gepolariseerd en kunnen dus op twee manieren worden ingeprikt. Zie Wikipedia voor meer informatie
Europlug (CEE 7/16)
Schuko (CEE 7/4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
@FrankHe
Juist daarom mijn vraag. KAKU geeft expliciet aan waar de fasedraad en de nul draad moet worden aangesloten.

Wat ik wil weten of het uitmaakt als het 'andersom' wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Hans-M schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:52:
@FrankHe
Juist daarom mijn vraag. KAKU geeft expliciet aan waar de fasedraad en de nul draad moet worden aangesloten.

Wat ik wil weten of het uitmaakt als het 'andersom' wordt aangesloten.
FrankHe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:37:
Het is wisselstroom en daarom maakt het in beginsel niet uit als de fase en nul zijn omgedraaid.
...
Dat dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans-M
@FrankHe

De nul draad heeft normaal gesproken geen, of minimaal spanningsverschil, met aarde.
De fase draad schommelt daar omheen met piekwaardes van + / - 325V of te wel met een nominale waarde van + / - 230V.

Wat ik zou willen weten is of het voor de electronica in de "black box", die de KAKU voor mij is, verschil uitmaakt op welke aansluiting die piekwaardes wordt aangeboden.

Bij een gewone (wand)schakelaar maakt het inderdaad niet uit waar de bruine en de zwarte draad aan te sluiten (wordt dus ook niet op de, bij mij bekende, schakelaars aangegeven middels een symbool).

Ik ben geneigd om met je gedachten mee te gaan FrankHe, maar waarom wordt dit bij de KAKU dan expliciet wel gedaan.?

Als ik de stekker (volgens de gedachte van KAKU) verkeerd om aansluit, dan gaat de fase draad dus rechtstreeks door naar de lamp en schakel ik dus met de KAKU aangesloten in de nuldraad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Hans-M schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:03:
@FrankHe

De nul draad is officieel spanningvoerend. De elektronische unit van KAKU is van kunststof en dus elektrisch geïsoleerd. Het mag in beginsel geen verschil maken hoe je het aansluit. De reden waarom het er 'expliciet' opstaat is vanwege de duidelijkheid. Er is inderdaad een 50% kans dat je de nul schakelt in plaats van de fase. Er is dan ook geen verschil met een ouderwetse handmatige schakelaar op de kabel. Het resultaat is exact hetzelfde. Al je het zeker wilt weten dan kun je deze vraag natuurlijk ook direct aan KAKU stellen. Ik neem aan dat ze je netjes te woord zullen staan :)
Pagina: 1