Moet ik belasting betalen over verkoop 2e hands goederen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik speel als hobby graag een bepaald spel. Nu wil het dat het nieuw aanschaffen van onderdelen en uitbreidingen nogal prijzig is. Daarom koop ik 2e hands verzamelingen van dit spel zo goedkoop mogelijk op, alles wat ik zelf niet nodig heb verkoop ik vervolgens weer via Ebay aan andere verzamelaars in de Europese Unie. Het doel van de verkoop is altijd om minimaal mijn geld terug te verdienen, maar als ik winst kan maken, dan doe ik dat natuurlijk. Het maken van winst komt de laatste tijd steeds vaker voor en ik ben erg benieuwd naar de belastingtechnische haken en ogen die hier mogelijk aan vast zitten. Om het geheel concreet te maken heb ik de volgende vragen:
1. Moet ik mij aanmelden bij de KVK?
2. Moet ik BTW afdragen?
3. Moet ik de winst aangeven bij de belastingdienst?
4. Moet ik inkomstenbelasting betalen over de gemaakte winst?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Belangrijk stuk context; om wat voor bedragen gaat het? Maak nogal wat uit of je winst 100 of 100.000 euro is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
De website van de Belastingdienst heeft als het goed is alle antwoorden. Wanneer je nog minderjarig bent en je ouders kinderbijslag / toeslag ontvangen raadpleeg dan (ook) www.svb.nl de Sociale Verzekeringsbank. Zolang het hobbymatig is en niet te veel geld oplevert dan hoef je in beginsel helemaal niets af te dragen.

Zodra het een beetje op een bedrijf begint te lijken dan moet je alles netjes regelen en aan je verplichtingen voldoen. Bij de Belastingdienst hebben ze jaren geleden zelf een speciale zoekmachine gebouwd waarmee belastingambtenaren websites zoals Marktplaats doorzoeken naar mensen die hun werk hebben gemaakt van de verkoop goederen.

Wanneer je in een jaar een stuk op 50 spellen verkoopt dan verwacht ik niet direct een problemen. Maar zodra het er 500 of 5000 worden dan verwacht ik dat je wel komt bovendrijven. Als je mazzel hebt kloppen de mensen van de Belastingdienst eerst bij je op de deur voor een goed gesprek. Vraag in dat geval altijd naar hun identificatie. Doorgaans maken ze eerst een afspraak. Als je pech hebt stuurt de Belastingdienst je een brief met een inschatting van wat zij denken dat jij in dat jaar aan verdiensten hebt gehad. Dan is het aan jou om aan te tonen dat het niet zo is. Het klinkt misschien gek maar de Belastingdienst is de enige die bij wet deze omgekeerde bewijslast mag voeren.

Kortom, om wat voor hoeveelheden en bedragen gaat het? Als je die niet wilt noemen dan is dat ook ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
BTW mag niet zolang je geen ondernemer bent voor de BTW. De belastingdienst is de enige die hier een uitspraak over mag doen.

Als het vaker voorkomt dan incidenteel dan zul je het op moeten geven als resultaat overige werkzaamheden. Maar voor 100 euro totaal op jaarbasis zal niemand wakker liggen als je dat niet doet. Bij 1000 euro op jaarbasis zou ik het wel melden.

Als je structureel winst maakt kun je er voor kiezen om een kvk inschrijving te doen. Daar zitten wat voor- en nadelen aan. Zo krijg je investeringsaftrek als je genoeg investeert in bijvoorbeeld nieuwe pc, en zakelijke kosten die je maakt worden vd winst afgetrokken. Het nadeel is dat je een boekhouding moet voeren die aan strenge eisen voldoet.

Als je je inschrijft bij de KvK wordt je aangemeld bij de belastingdienst, die kijkt dan of je BTW plichtig bent. Normaliter ben je dat als je deelneemt aan het economische verkeer. Dat heeft als voordeel dat je de BTW terug krijgt bij zakelijke kosten, en als nadeel dat je elke 3 maanden BTW aangifte moet doen. Ook wordt je duurder voor je klanten (of je winst zakt met 21%), of je moet weinig omzet maken zodat je weer onder de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) valt. BTW en buitenlandse webwinkel klanten is weer wat complexer dan Nederlandse klanten.

Alles wordt dus bepaald door de vraag hoe hoog en structureel zijn je inkomsten?

[Edit]

Overigens worden tweedehands artikelen anders behandeld voor de BTW dan nieuwe artikelen. Als ik me niet vergis (handel zelf niet in tweedehands) draag je BTW af over de meerwaarde tov de inkoopprijs, en niet over de waarde van het hele artikel.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 16-02-2018 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Met de omschrijving uit de topicstarter zal je de winst op moeten geven in box 1 onder inkomsten uit overige werkzaamheden.

Als je de regelgeving erbij pakt dan zul je zien dat in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt dat hoogte en structureel zijn van inkomsten geen criteria zijn. Het gaat primair om de aard van de werkzaamheden.

Wat je ook doet: voer een sluitende adminstratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Op de website van de Belastingdienst Inkomsten uit overig werk
Let op!

Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.
Is misschien niet helemaal van toepassing.
Let op!

Hebt u een negatief resultaat? En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. U hoeft deze inkomsten en kosten dus niet in uw aangifte te vermelden.
Als jouw doelstelling van de verkoop is om deels de kosten te dekken van de aanschaf van een nieuwe online game en je verder geen winstoogmerk hebt dan zou deze vrijstelling mogelijk van toepassing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FrankHe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:47:
Als jouw doelstelling van de verkoop is om deels de kosten te dekken van de aanschaf van een nieuwe online game en je verder geen winstoogmerk hebt dan zou deze vrijstelling mogelijk van toepassing kunnen zijn.
De aankoop van goederen voor prive-gebruik is niet zakelijk en moet los gezien worden van de activiteiten binnen de onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
ANdrode schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:58:
[...]

De aankoop van goederen voor prive-gebruik is niet zakelijk en moet los gezien worden van de activiteiten binnen de onderneming.
De vraag is in hoeverre het een beetje een hobby is of dat er daadwerkelijk een onderneming gevoerd gaat worden met als doel om inkomen te genereren. Zonder cijfers blijft het giswerk. De Belastingdienst weet ook wel dat als jij een keertje 150 euro opstrijkt doordat je iets verkoopt op Marktplaats dat ze dit mogeljik niet terug gaan zien in je aangifte inkomstenbelasting. Een beetje het verschil tussen theorie en de letter van de wet aan de ene kant en de dagelijkse praktijk aan de andere kant. Het loont werkelijk niet de moeite om hier als uitvoeringsorganisatie achteraan te zitten.

Met toeslagen is het mogelijk een ander verhaal. Wanneer iemand in het huishouden een uitkering ontvangt dan doe je er verstandig aan om dergelijke inkomsten wel exact op te geven.

Zodra het gaat om honderden Marktplaatsadvertenties en vele duizenden euro aan winst dan kom je er denk ik niet omheen om de inkomsten aan te geven. Dan rest nog de BTW. Zolang je onder de vrijgestelde 1.345 euro blijft is er niets aan de hand. In dat geval kun je overwegen om een ontheffing aan te vragen.

Wil je er een echte onderneming van maken? Ga dan naar de Kamer van Koophandel en schrijf je in in het Handelsregister. Dat is heel snel gedaan. Er even van uitgaande dat de persoon in kwestie meerderjarig is. De Belastingdienst neemt vanzelf contact met je op met een vraag voor informatie, wat ga je precies doen en hoeveel verwacht je om te zetten en te verdienen? De startersbegeleiding is over het algemeen goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FrankHe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:27:
[...]
De vraag is in hoeverre het een beetje een hobby is of dat er daadwerkelijk een onderneming gevoerd gaat worden met als doel om inkomen te genereren. Zonder cijfers blijft het giswerk. De Belastingdienst weet ook wel dat als jij een keertje 150 euro opstrijkt doordat je iets verkoopt op Marktplaats dat ze dit mogeljik niet terug gaan zien in je aangifte inkomstenbelasting. Een beetje het verschil tussen theorie en de letter van de wet aan de ene kant en de dagelijkse praktijk aan de andere kant. Het loont werkelijk niet de moeite om hier als uitvoeringsorganisatie achteraan te zitten.
Ik doelde er op dat niet-zakelijke kosten niet aftrekbaar zijn. Het zijn geen kosten voor de winst en het is niet virjgesteld van omzetbelasting.

Als je games zelf gebruikt moet daar een zakelijke reden voor zijn. Als je deze kosten niet kan verrekenen met de winst is het veel onaantrekkelijker om het als onderneming te zien.
FrankHe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:27:
[...]
Met toeslagen is het mogelijk een ander verhaal. Wanneer iemand in het huishouden een uitkering ontvangt dan doe je er verstandig aan om dergelijke inkomsten wel exact op te geven.
En denk over kwijtschelding van gemeentelijke belastingen etc. In veel gemeenten hebben ondernemers geen toegang tot dit soort faciliteiten :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 21:10
Weet je wat ik beetje jammer vind aan dit soort opmerkingen ?
Als er iemand over 3 of 6 jaar dit topic bezoekt met dezelfde vraag.
Dan heeft die persoon helemaal niets aan je bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Hierbij is vooral van belang of het hobbymatig of bedrijfsmatig is. En voor de belastingdienst is daarbij relevant het aantal uren per week dat er besteed wordt aan de handel en hoeveel er mee verdiend wordt.

Zie:

https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

Ook nog relevant, zelfs als je geen ondernemer bent volgens deze regels kan het alsnog zijn dat je BTW moet berekenen:
https://www.belastingdien..._u_ondernemer_voor_de_btw

(nb. zelf ben ik ooit met een hobby gestopt om deze reden. Op dezelfde manier begonnen - groot inkopen en een deel verkopen met als doel uiteindelijk zelf gratis de spullen voor mijn hobby over te houden. De verkoop ging echter zodanig goed dat ik op enig moment enkel daar nog mee bezig was en dus bijna op het punt kwam dat ik ondernemer werd voor de belasting. Daar had ik helemaal geen zin in - dus op dat moment maar helemaal gestopt...Wel leuk zakcentje aan verdiend (en netjes opgegeven bij de belasting!) en veel geleerd over online handel. Kennis die ik nu weer benut bij mijn huidige webwinkel...)

[ Voor 45% gewijzigd door kazz1980 op 16-02-2018 14:52 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:59
Goed, IANAL.

Ik denk dat je hier wel mee weg komt, maar ik moet wat voorzichtig zijn. Als ik inschat om welk spel dit gaat, dan kunnen de bedragen, volumes, of beide nog wel eens bijzonder hoog zijn.

Wat je in beginsel omschrijft is een hobby. Natuurlijk maak je wel eens winst op een transactie, maar waarschijnlijk is het balansverschil niet zo groot, wanneer je ook rekent met die zaken die je niet verkoopt, of zelf houdt. Hobby's zijn in beginsel vrijgesteld van omzetbelasting en BTW. Bovendien zijn er in zulke transacties waarschijnlijk geen winst te verwachten. Dat zijn toch wel de belangrijkste normen in zo'n casus.

Je moet wel uitkijken dat je hobby niet te serieuze vormen aanneemt. Voor zover ik kan vinden, is de belastingdienst (nog) niet geïnteresseerd geweest in gevallen in dit segment. Zorg er dus in ieder geval voor dat je niet opvallend veel, of opvallend grote transacties aangaat, zeker niet waarin je de verkopende partij bent. En hou zeker in de gaten dat hobby de belangrijkste beweegreden blijft; en juist niet het geld.

Mocht dat wel het geval zijn, of worden, dan zul je te zijner tijd toch maar eens een praatje moeten gaan maken met het KvK en/of de Belastingtelefoon. Grappig genoeg denk ik dat de filatelie en numismatiek de beste parallel biedt voor je situatie; misschien kun je daarmee ook nog wat extra info vinden op de googlemachine.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Volgens mij moet je belasting betalen, tenzij je kan aantonen dat er al belasting betaald is. Stel mijn versterker gaat stuk en moet terug naar Amerika. Dan kan ik door middel van papieren aantonen dat er al BTW en invoerrechten zijn betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is hier maar 1 ding echt belangrijk en net dat stukje maak je geen vermelding van. De omzet die je maakt met de verkoop van al die verzamelingen. Gaat het om een paar honderd euro per jaar en stop je er 20 uur per jaar in dan word je niet aangemerkt als ondernemer. Gaat het in de duizendtallen en stop je er 100 uur per maand in dan ben je ondernemer.

Zodra je je inschrijft bij de KVK krijg je ook meteen een BTW nummer mee en ben je verplicht BTW te heffen over je diensten / verkoop. Daar staat tegenover dat je ook BTW terug mag vragen.
Aan het einde van het boekjaar sluit je deze af en moet je inderdaad bij de Belastingdienst aangeven wat je verdiensten waren en welke kosten daar tegenover stonden. Over het stukje winst moet je nog belasting betalen.
Na het 3e jaar maakt de Belastingdienst een inschatting van je inkomsten en moet je belasting vooraf gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:36
Je intentie is niet om winst te maken, maar om zo goedkoop mogelijk aan je hobby te werken.
Gewoon volkomen negeren (tenzij we het over duizenden euro's winst hebben).

Mocht het wel om hele hoge bedragen gaan moest je eens overwegen er je werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wel opletten dat je niet meer dan 1300 euro cash hebt anders moet je die opgeven :D
Pagina: 1