Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Sinds gisteren loopt mijn PC vast wanneer ik hem afsluit of opnieuw opstart. Er verschijnt in beeld dat Windows afsluit en ik krijg daarna een zwart scherm te zien. Hier loopt de computer vast. Het gebeurt sinds ik de laatste Windows Updates heb geïnstalleerd.

Ik zie op onderstaand forum meer personen met dit probleem:

https://answers.microsoft...=1&rtAction=1518720538402

De topicstarter daar schrijft in een update : Edit 2018-02-10 09:48pm GMT: the issue is related to CPU C-states handling (C3 or C6), so it might or might not be related to the KPTI patches added in this update. One thing is sure: it's a major regression.

Systeem betreft:
Asus P8Z77-V Pro
Intel I5-3570K
Windows 7 Professional x64

Ik denk dat het deze update is die de problemen veroorzaakt: https://support.microsoft...indows-7-update-kb4074598

Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik zie op geen enkele nieuwssite berichten hierover, maar zoals in bovenstaande link naar forum te zien is ben ik niet de enige. Zijn hier op Tweakers misschien mensen die dit probleem ook zijn tegengekomen?

Edit: Is het eigenlijk mogelijk contact op te nemen met Microsoft over dit soort vragen over updates? Microsoft Answers ga ik niet eens proberen, daar krijg je dan tips als maak je pc stofvrij.

Edit2: Heb even bovengenoemde update verwijdert en het probleem is inderdaad weg. Er klopt dus iets niet aan de update i.c.m. Ivy Bridge en ouder?

[ Voor 11% gewijzigd door Justin91 op 15-02-2018 22:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croiky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 11:48
Bedankt voor de draad en info! Wilde over precies dit zelf eentje gaan starten.

Zit hier (blijkbaar) al een aantal weken mee. Updates installeren die vanaf Januari zijn uitgebracht geeft consequent het probleem dat er niet meer is te rebooten. Uitschakelen en opstarten werkt wel gewoon.

Ik dacht te hebben geconstateerd dat het niet uitmaakt welke van de zes belangrijke/aanbevolen ik installeer. Wat je schrijft en is te lezen op het MS forum laat me denken dat ik er mischien toch naast zit.
Het kost bakken met tijd die ik niet kwijt wil om het precies te gaan uitzoeken. Wellicht verder in het weekend en te beginnen met het niet installeren van KB4074598. Dan eens spelen met de C-states.

Ook mijn hardware is Ivy Bridge i5 3470 op Windows 7 Ultimate x64
Justin91 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:13:

Edit: Is het eigenlijk mogelijk contact op te nemen met Microsoft over dit soort vragen over updates? Microsoft Answers ga ik niet eens proberen, daar krijg je dan tips als maak je pc stofvrij.
Vind ik ook. Die standaard antwoorden die je af en toe leest zijn echt om te huilen |:(
Lijkt me beter idee om ons aan te sluiten in de bestaande draad waarnaar je hebt gelinkt.

Update: kon het dan toch niet laten en heb het afgelopen uur een en ander geprobeerd. Praten schept verantwoordelijkheid :D Lijkt er op dat ik verrassend snel tot een oplossing/workaround ben gekomen, voor mijn bak. Ging zo:

Alle belangrijke/aanbevolen updates geïnstalleerd met uitzondering van KB4074598 = geen oplossing

Hierna direct C-states combinaties gaan proberen:

Alleen C6 disabled = geen oplossing
Alleen C3 disabled = geen oplossing
Alleen C1E disabled = geen oplossing
C1E enabled en C3/C6 disabled = oplossing!

Zojuist ook KB4074598 geïnstalleerd en rebooten lukt als vanouds. Welliswaar met aangepaste C-states.

Kun je dit ook 's proberen Justin?

[ Voor 20% gewijzigd door croiky op 16-02-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Update: kon het dan toch niet laten en heb het afgelopen uur een en ander geprobeerd. Praten schept verantwoordelijkheid :D Lijkt er op dat ik verrassend snel tot een oplossing/workaround ben gekomen, voor mijn bak. Ging zo:

Alle belangrijke/aanbevolen updates geïnstalleerd met uitzondering van KB4074598 = geen oplossing

Hierna direct C-states combinaties gaan proberen:

Alleen C6 disabled = geen oplossing
Alleen C3 disabled = geen oplossing
Alleen C1E disabled = geen oplossing
C1E enabled en C3/C6 disabled = oplossing!

Zojuist ook KB4074598 geïnstalleerd en rebooten lukt als vanouds. Welliswaar met aangepaste C-states.

Kun je dit ook 's proberen Justin?
Zojuist enkel C6 uitgezet, dit verhelpt inderdaad het probleem met niet kunnen rebooten. Het is wel vervelend dat C6 nu niet werkt, dit is een energiebesparende optie volgens mij. Ik hoop dat meer mensen die dit probleem hebben reageren zodat Microsoft het ook ziet en het misschien oplost!