Vraag

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Mijn vraag
Deze week heb ik na een tijdje afwachten de onderdelen vanuit de BBG van januari besteld bij Megekko. Prima ervaring, snelle levering etc. Ik heb alles geassembleerd. Toen waren er nog wat problemen waardoor ik niet met twee ram reepjes kon booten. Na een BIOS update (versie van 29 januari) kon ik weer booten. Dikke prima.

Nu heb ik elke keer als ik een game start (BF1, DIRT3) dat deze na een paar minuten crashed. Meestal met een melding als DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe zou ik dat het beste kunnen fixen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- MSI B350 PC Mate (BIOS updated naar versie van 29-01-2018
- Corsair LPX DDR4 2x 4GB
- Gigabyte 1060 GTX 6GB OC
- AMD Ryzen 5 1600
- Crucial 525GB SSD
- Windows 10 64bit Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Nieuwste Nvidia drivers (via Geforce Experience)
- Drivers verwijderd mbv DDU
- net niet nieuwste drivers Nvidia
- RAM in andere slots geplaatst
- Games als administrator gerund
- BF1 repaired
- Nieuwste windows updates
- Power management settings in Windows dusdanig ingesteld dat er geen sleep / power saving plaatsvindt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Crashen de games ook als je je GTX eruit haalt en op de onboard graphics de game probeert te spelen?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• marapuru
Volgens mij heeft mijn configuratie geen onboard graphics. Maar ik ga het even bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-09 20:24
Aangezien je EA games speelt hier een EA antwoord :) , onboard gpu hoef je niet te zoeken bij een ryzen 1500 die is er niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Raketje op 15-02-2018 22:11 ]

• marapuru
Die zit er inderdaad niet. Ik dacht even wellicht zit er toch nog een chipje ergens verborgen. Maar helaas.

Een groot deel van die stappen had ik ook al ondernomen. Maar het was een beetje lukraak schieten. Ik ga ze nog eens stap voor stap doorlopen.

Een van de eerste dingen die ze daar stellen is trouwens:
Ensure you have power supply capable of meeting the demands of your hardware while it is under heavy gaming load
Ik heb een calculatie gedaan en ben er daarnaast ook (wellicht niet altijd verstandig, i know) vanuit gegaan dat een BBG configuratie een prima werkende configuratie is. Voorzie je daar problemen?

For the record zet ik de lijst hier even neer. Ik zal afvinken wat ik heb probeerd en wat werkt :)
  • Turn on vsync
  • [b]Geen resultaat.[/b]
  • Perform a clean boot before attemting to play the game
  • [b]Geen resultaat.[/b]
  • Ensure you have power supply capable of meeting the demands of your hardware while it is under heavy gaming load
  • [b]Power supply is voldoende.[/b]
  • Perform a clean video driver installation. I have seen reports that this issue may be more prevalent with nvidia 314.07 so maybe avoid that especially as there is a newer WHQL version available. It also may be worthwhile trying a driver previous to 314.07. The previous nvidia drivers can be found here. Previous AMD/ATI drivers are here.
  • [b]Reeds eerder gedaan, geen resultaat.[/b]
  • Set all in game graphics settings to low in order to reduce the stress on your GPU.
  • [b]Geen resultaat, resolutie verlaagd en alle settings op low gezet.[/b]
  • Ensure you have hard drive space available for your pagefile. If your pagefile is set to 8GB and you only have 4GB free you may run into problems.
  • [b]Er is 250GB vrije ruimte op mijn C schijf.[/b]
  • Set the high performance preset in your GPU control panel, as opposed to the high quality preset.
  • [b]Geen resultaat[/b]
  • Run your video card at stock speeds (memory and core). This is also important for players with factory overclocked cards. This will require some third party software such as EVGA Precision or MSI Afterburner etc.
  • [b]Geen resultaat[/b]
  • Set Windows power settings to High performance in the Power Options in Control Panel.
  • [b]Geen resultaat[/b]
  • Also, beside High performance, click on Change plan settings, Change advanced power settings, in PCI Express and Link State Power Management change the Setting to Off.
  • [b]Geen resultaat[/b]
  • Run the dxwebsetup to possibly fix corrupted DirectX files. Do not do this unless you have attempted all of the previous steps.
@Raketje enig idee waar ik die Stock speeds zou kunnen aanpassen? Ik heb in principe niets aan m'n videokaart gedaan. Als is deze standaard wel OC. Maar dat lijkt me stock toch? nvm, zie het al :P

[ Voor 104% gewijzigd door marapuru op 15-02-2018 23:11 ]

• Raketje
Je kan hooguit windows opnieuw installeren en eventueel een andere grafische kaart uitproberen.
Het systeem is nieuw dus als niks helpt gewoon Rma of wkoa terug sturen.
De voeding zou in principe goed moeten zijn.

• marapuru
Mja, dan nog maar een Windows herinstallatie. Ik probeer het DirectX updaten nog even en daarna maar een herinstallatie.

Jammer. Het lijkt me toch dat er wel meer mensen moeten zijn geweest die tegen dit probleem zijn aangelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raketje
Aangezien het nieuwe onderdelen zijn kan er natuurlijk altijd iets DoA (defect) zijn aangekomen, videokaart of voeding lijkt me in dit geval het waarschijnlijkst. Helaas valt er zonder te testen verder weinig over te zeggen.
Succes ermee in ieder geval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
Gisteravond laat nog de herinstallatie gedaan. Vanavond maar weer testen. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Welke voeding heb je? Die zie ik niet in het lijstjes staan.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Aangezien er van de BBG uitgegaan is, nam ik aan dat er een Corsair CX450 of een be quiet! Pure Power 10 400W in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
Inmiddels een volledige cleane Windows 10 installatie gedaan. Ook dan blijft het probleem dat de games crashen.

Ik ben voor de be quiet! Pure Power 10 gegaan inderdaad. Zie je daar nog een potentieel manko @BillSpaarbank ?

Update:
Zojuist weer even geprobeerd en gekeken of er nog gekke zaken uit GPU-Z of CPU-Z komen. Maar mij valt zo niet echt iets op.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DbEUC7b.jpg

GPU-Z Log bevat het volgende: https://pastebin.com/bRxfb0Q5 (even in Excel plakken als CSV) Application crash was op 17:57:57

Nog een andere error:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdWx5bQ.png

Update 2
Een nieuwe voeding besteld (550 W). Morgen maar eens zien hoe die gaat functioneren.

[ Voor 90% gewijzigd door marapuru op 16-02-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je de voeding kabels naar de videokaart goed gechecked? Heeft hij 2 kabels nodig en zit er bijvoorbeeld maar 1 aangesloten?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
Poeh. Ik ben er uit.

Na nog een middag prutsen en uitsluiten met een vriend bleek uiteindelijk het geheugen de boosdoener. Memtest gaf de fouten direct al aan. Erg vreemd, zeker gezien de melding in relatie tot de videokaart.

Of het een oplossing is voor iedereen met deze error weet ik niet. Maar een check van het geheugen is dus altijd verstandig.

[ Voor 5% gewijzigd door marapuru op 18-02-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
Productie fouten komen helaas voor, gelukkig ben je eruit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
Één van de reepjes was defect.
Pagina: 1