Vraag

• Banus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 13:47
Hallo allemaal,

Ik heb een storing in mijn DMX chain zitten en ik krijg deze er niet uit. Ik heb al een tijd zitten meten maar ik kom er niet uit. De situatie is als volgt:

Ik zou graag mijn rgbww led strip willen aansturen met een 4 channel DMX LED driver die ik via een USB dongle aan mijn pc verbind. Op het bordje zit een status lampje die begint te knipperen als het een DMX verbinding heeft.

De storing:
Wanneer ik de dongle verbind met het bordje gaat de statuslamp DMX niet branden en reageert het niet op het signaal.

Wanneer ik het bordje doorverbindt met een led par bijvoorbeeld dan reageert de par wel maar het bordje niet. Dus aan de dongle ligt het niet zul je denken.

Nu heb ik nog een conventioneel DMX paneel liggen en heb ik deze aangesloten aan het bordje, en waarempel het bordje functioneerd.

Is er iemand op dit forum die meer weet over DMX en mij misschien kan vertellen wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

Banus

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Mijn eerste gok zou de bekabeling zijn. Heb je de pinouts gecontroleerd? Zie onder meer Wikipedia: DMX512
Verder is het handig als je verteld welke software, welke dongle en welke LED-driver je gebruikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
Kan ook zijn dat de timing van jouw dongle niet helemaal klopt of dat er iets in het signaal niet helemaal volgens protocol is. Er zijn lampen die niet heel nauwkeurig naar de DMX kijken en ook met een andere timing/protocol probleempjes geen problemen hebben en het gewoon doen.

Ik zou het signaal eens goed meten met een oscilloscoop of een dmx tester (zoals deze bijvoorbeeld:http://www.goddarddesign.com/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 13:47
Ten eerste bedankt voor jullie reacties en sorry voor mijn wat late reactie.

Ik ben er deze week een tijdje mee bezig geweest en ik heb een van de LED-Drivers aan het werk. Maar zodra ik ze aan elkaar ga sluiten vallen ze allebei weer uit en ontvangen ze geen dmx signaal.

Verdere details over mijn setup:
Ik gebruik QLC+ lightning software, heb freestyler dmx ook al geprobeerd

De dongle en led driver zijn van de chinese markt.

Dongle: https://nl.aliexpress.com...r-Dimmer/32793890146.html

Driver : https://nl.aliexpress.com...-24V-for/32552218694.html

Het frappante is dat het gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Banus Je herhaalt wat uit je openingspost (OP), geeft wat extra linkjes maar je reageert totaal niet op de gestelde vragen en tips om te controleren :?

Wil je dat alsnog even doen? Dus de pinout checken en het signaal? Lijkt me waarschijnlijk dat je kabels wellicht verkeerd aangesloten zijn of juist de apparatuur niet in orde is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Vermoedelijk dat je inderdaad de pins niet goed om hebt zitten. Zie onder meer http://www.opto22.com/mob...led_dimmer_wiring_ser.php en verder gewoon aansluiten zoals beschreven in de link; de aanslutiing het dichtst bij de dipswitches is output, de verste is de input (en uiteraard de andere kant naar de LEDs toe). Daarna is het niet veel meer dan je adressering goed zetten en je zou good to go moeten zijn. DMX is een heel erg eenvoudige seriele verbinding, en kan bijna niet fout gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is er eentje waar je toch wel een oscilloscoop bij wil hebben. Dan zie je gelijk of die USB kabel überhaupt output geeft en tot waar die goed gaat. Zonder oscilloscoop blijft er niks anders over dan het hele traject grondig te controleren op aansluitfouten.
Pagina: 1