Toon posts:

Vraag over Excelformulering

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen!

Ik ben op dit moment bezig met een financiële project voor school, maar ik kwam niet helemaal uit hoe ik precies mijn formule in Excel (versie 365PRO) moet opstellen.

De bedoeling is dat er per jaar sprake is van een soort percentuele groei. Laten we als voorbeeld het volgende gebruiken:

- In het eerste jaar 5% groei = C5
- In het tweede jaar 10% groei = C6
- In het derde jaar 10% groei = C7

Als de basis 200 is (B5), dan zou de formule in het eerste jaar zijn: =B5*(1+C5). = 210 in dit geval.
In het tweede jaar zou ik geen opsomming van c5+c6 (oftewel 5% + 10%) kunnen maken, omdat ik anders 15% ervan maak, terwijl het

200 * (1+5%) * (1+10%) moet zijn.

Omdat mijn Excel bestand veel verticale zoekfuncties bevat, dan zou dat laatste voorbeeld te lang zijn (vooral als de percentuele groei meer dan 10 jaar progresief zal veranderen). Misschien dat ik opzoek ben naar een wiskundige antwoord, maar wellicht dat ik een Excel formule heb gemist die ik kan gebruiken.

Zou iemand hier iets over weten?

Alvast bedankt :)

Tak

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Het bedrag na het tweede jaar is toch (gewoon) B5 * C5 * C6 ?
of anders C6 * het voorgaande jaar?

[ Voor 23% gewijzigd door breew op 15-02-2018 21:03 ]

Verwijderd

De uitkomst van het eerste jaar kun je toch ook gebruiken? B5 is 1e jaar, B6 2e, B7 3e.
B5=(200*C5)
B6=(B5*C6)
B7=(B6*C7)

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 20:11
Samengestelde rente is de waarde van een nu geïnvesteerd bedrag over een gegeven aantal perioden tegen een gegeven samengesteld rentetarief per periode.

Hoewel Microsoft Excel geen functie bevat voor het bepalen van samengestelde rente, kunt u de volgende formule voor deze berekening gebruiken
=PV*(1+R)^N
waarbij PV voor het bedrag staat, R voor het rentetarief en N voor het aantal geïnvesteerde perioden.
(Bron: support.microsoft.com)

Je moet het dus handmatig invoeren, bijvoorbeeld onderstaand:
=(((B5*C4)*C5)*C6)))

Verwijderd

Topicstarter
Jaa, klopt. Ik heb uiteindelijk de percentages met het voorgaande jaar vermenigvuldigd en daarna harde getallen van gemaakt @breew (aangezien wat ik uiteindelijk hiervan uit wil halen misschien teveel is :P), maar dit is allemaal alleen toepasselijk voor een bedrag dat in het eerste jaar is begonnen.

Stel dat er een bedrag zou bijkomen in een bepaalde jaar, bijvoorbeeld het derde jaar. Dan zou dat bedrag eigenlijk met 10% vermenigvuldigd moeten worden, in plaats van (1,05*1,10*1,10=) 1,2705, oftewel 27,05%.

Dat zal daarom niet helemaal mogelijk zijn @Verwijderd naast het feit dat ik het complex mogelijk wil maken, netjes wil houden (door minder mijn tab op te vullen), zou dat weinig ruimte leveren voor als ik meerdere rijen met percentages wil voegen, of columns met andere bedragen.

edit: ohh, thanks voor de berichtgeving over de samengestelde rente @thekingmatt3. Het is sinds kort dat ik dieper in de stof wilde gaan, zodat ik met behulp van automatische verwijzingen makkelijker aan mijn informatie kan komen. Vandaar mijn vraag voor complexiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Met een paar hulpkolommen krijg je e.e.e. netjes uitgewerkt.. Ook tussentijdse extra inleg, zie onderstaand screenshot. De groene cellen vul je handmatig is. de rest bepaalt Excel automagisch (de formules kun je inmiddels vast zelf wel bedenken :+ )

rente
Pagina: 1