Vraag

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Na een jaar met een Microsoft Lumia 650 heeft zoonlief van 13 een Nokia 5 gekregen. Met 13 mocht hij ook een Facebook account, alles ok denk je dan.

Na het starten van de Nokia 5 wil ik een account voor hem aanmaken zodat hij dingen kan downloaden en een Gmail account heeft. Tot mijn stomme verbazing blijkt er een leeftijdsbeperking tot 16jaar te zijn voor een Google account. Eh, he? Onz kinderen hebben allemaal al jaren een Outlook account zonder problemen en een Gmail account is een probleem?

Na een poosje Bingen blijkt het echt zo te zijn. En stellen meer mensen die vraag. In de VS bestaat er een Family Link app, maar die is voor NL niet beschikbaar. Voor België is de grens 13 jaar, overigens. Er is in of rond 2014 een gerucht geweest dat Google bezog was met accounts voor kinderen, maar meer info kan ik niet vinden.

Ik wil zijn telefoon niet inrichten met mijn eigen Google-account. Het idee is juist dat hij een eigen account heeft zodat hij voortgang in spelletjes niet meer op mijn account opslaat. Wat ie nu wel op de (algemene) tablet doet.

Hoe doen anderen dat? 3 jaar erbij liegen? Of is er een andere mogelijkheid?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:23

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik zou de 3 jaar er bij liegen. Nog nooit gehoord dat hier op gecontroleerd wordt. En in het ergste geval sluiten ze het account.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij Microsoft accounts kon je (in ieder geval een paar jaar geleden) middels creditcard je als ouder autoriseren om het account goed te keuren. Is dit geen optie bij Google?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chinco
Account sluiten zou juist een ramp zijn als daar hoge levels van spelletjes aanhangen. Dat is exact de reden dat ik de vraag stel. Tegelijkertijd loopt minstens 80 procent van zijn leeftijd met een Android mobiel dus loopt het misschien wel los.

Zodra er een "verboden" datum ingevuld is, stopt het aanmaakproces, Evanescent.

Een ander alternatief is een extra account op mijn naam maken, we hebben tenslotte dezelfde naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

chinco schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:51:
Na een jaar met een Microsoft Lumia 650 heeft zoonlief van 13 een Nokia 5 gekregen. Met 13 mocht hij ook een Facebook account, alles ok denk je dan.

Na het starten van de Nokia 5 wil ik een account voor hem aanmaken zodat hij dingen kan downloaden en een Gmail account heeft. Tot mijn stomme verbazing blijkt er een leeftijdsbeperking tot 16jaar te zijn voor een Google account. Eh, he? Onz kinderen hebben allemaal al jaren een Outlook account zonder problemen en een Gmail account is een probleem?

Na een poosje Bingen blijkt het echt zo te zijn. En stellen meer mensen die vraag. In de VS bestaat er een Family Link app, maar die is voor NL niet beschikbaar. Voor België is de grens 13 jaar, overigens. Er is in of rond 2014 een gerucht geweest dat Google bezog was met accounts voor kinderen, maar meer info kan ik niet vinden.

Ik wil zijn telefoon niet inrichten met mijn eigen Google-account. Het idee is juist dat hij een eigen account heeft zodat hij voortgang in spelletjes niet meer op mijn account opslaat. Wat ie nu wel op de (algemene) tablet doet.

Hoe doen anderen dat? 3 jaar erbij liegen? Of is er een andere mogelijkheid?
Ik denk dat er een goede reden is voor de leeftijdsgrens. Namelijk, de data van je kind wordt toegevoegd aan de grote databases van bedrijven die daarmee analyse en profilering doen. Hij heeft dat besef nog niet. Misschien heeft jouw zoon daar later wel enorme spijt van, en zou hij willen dat zijn ouders hem daarvan afgeschermd hadden. Deze data verdwijnt immers nooit.

Maar even voor het practische deel. Als hij toch al zo een telefoon heeft kan je misschien een account met fictieve naam aanmaken, en wat brol gegevens. Je kunt hem dan mischien uitleggen dat het een fake account is, enkel om de telefoon te laten werken.

delete account

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:15
chinco schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:04:
Account sluiten zou juist een ramp zijn als daar hoge levels van spelletjes aanhangen.
Doen ze waarschijnlijk niet. :) Leeftijdsgrens heeft waarschijnlijk te maken met privacy/datamining etc.(zoals @denPes zegt) (Zou kunnen verklaren waarom andere landen een lagere leeftijdsgrens hebben.)

[ Voor 27% gewijzigd door iCore op 15-02-2018 20:08 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@chinco ik was net even aan het kijken voor je, maar het is wel heel vreemd. De Google Family link pagina is netjes naar het Nederlands vertaald, maar Google Play: Google Family Link is niet beschikbaar in Nederland.

Ik heb net het APK bestand gedownload om te kijken of dat wel werkt, maar ook dan krijg ik na verloop van tijd de melding dat de app niet werkt in Nederland. Ik ben dus bang dat er geen andere optie is dan de geboortedatum foutief in te vullen.

Overigens gezien het feit het merendeel van de kinderen om mij heen ook al een (Android) smartphone heeft, geloof ik ook dat het 'liegen' om de geboortedatum veelvuldig gebeurd.

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 16-02-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Google moet zich gewoon aan de wet houden. Dat betekent dat google geen gegevens van minderjarigen mag verwerken tenzij ze toestemming hebben van de wettelijk vertegenwoordiger .
quote: Wet bescherming persoonsgegevens Artikel 5
1 Indien de betrokkene minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, dan wel ten behoeve van de betrokkene een mentorschap is ingesteld, is in de plaats van de toestemming van de betrokkene die van zijn wettelijk vertegenwoordiger vereist.
Dat google geen methode heeft om deze toestemming te geven is jammer.
De enige oplossing is dat een volwassene een Google Account maakt, en deze door de minderjarige laat gebruiken. Maar dat mag vast niet van de voorwaarden van google :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chinco
Mensen, bedankt. Ik heb er 3 jaar bij opgeteld. Het is ernstig dat Google dit niet voor elkaar heeft.

@rens-br : die app had ik inderdaad gevonden en ik was tot dezelfde conclusie gekomen. Zo jammer, het kan zo'n mooi middel zijn!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 22:28
Mocht iemand dit thread tegen komen met dezelfde vraag; Family Link is inmiddels wel beschikbaar in Nederland. https://play.google.com/s...roid.apps.kids.familylink

Het is daarnaast in deze app wel mogelijk om een account aan te maken voor een kind. Je kan dus de echte leeftijd invullen en YouTube houdt daar dan bijvoorbeeld ook nog rekening mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
Kleine side node op mijn laatste post. YouTube houdt zodanig rekening met de leeftijdsgrens dat de app niet geïnstalleerd kan worden op het toestel met Family Link. Ze adviseren YouTube for kids maar die is (nog) niet beschikbaar in Nederland.

Als iemand daar nog een oplossing voor vind dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ikbentomas schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:46:
offtopic:
Sinds Elsagate mogen mijn kinderen sowieso niet meer op Youtube.

Zappelin app, Telekids app en Netflix met een kinderaccount hebben enorm veel content voor kinderen om te kijken. Youtube wordt niet gemist, hier.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:41
ikbentomas schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:46:
Kleine side node op mijn laatste post. YouTube houdt zodanig rekening met de leeftijdsgrens dat de app niet geïnstalleerd kan worden op het toestel met Family Link. Ze adviseren YouTube for kids maar die is (nog) niet beschikbaar in Nederland.

Hier kun je YouTube of YouTube kids vinden

*knip*. Het linken naar APK files is niet toegestaan.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 29-06-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
superiscch schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:15:
[...]

*knip*.
Dat is alleen geen officiële source, hè ;)

Klopt ;).

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 29-06-2018 11:45 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ikbentomas schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:17:
Mocht iemand dit thread tegen komen met dezelfde vraag; Family Link is inmiddels wel beschikbaar in Nederland. https://play.google.com/s...roid.apps.kids.familylink

Het is daarnaast in deze app wel mogelijk om een account aan te maken voor een kind. Je kan dus de echte leeftijd invullen en YouTube houdt daar dan bijvoorbeeld ook nog rekening mee :)
mooi!
Maar hoe kan ik een al bestaand account ombouwen naar zo'n gelinked account?
Want ook ik heb er wat jaren bij gelogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
Ik heb even gekeken in de app maar daar lijkt de optie niet in te zitten.
In mijn 'gezin' bij Google zitten nu mijn dochter (met kind account) en een neefje (met gelogen leeftijd).
Het lijkt nu niet mogelijk om het account van het neefje te beheren zoals dat bij mijn dochter kan.

Gezien de nieuwigheid van Family Link zal er nog geen interface zijn om alsnog de volwassenen-account om te zetten naar een minderjarigen-account. Misschien dat een support request kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:41
superiscch schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:15:
[...]

[mbr]*knip*. Het linken naar APK files is niet toegestaan.[/]
Oei ja, vergeten 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
om een account in te stellen via Family link moet het toestel van je kind wel android 7 hebben.
Ik wil juist mijn zoon een oud toestel geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 21:36
Kun je geen Android 7 installeren via LinageOS dan? Is het ding ook weer bijgewerkt en werkt family link wel

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Pff, LineageOS. Leuk als alles werkt, maar als je een vraag hebt en die op de Reddit pagina stelt, kom je geen steek verder. Blijft een hobbyprojectje zonder serieuze potentie.

Ik had een S3 voorzien van LineageOS, dat ging prima omdat alles klaar stond. Daarna een S6 gekocht om wat serieuzer te testen, maar er blijkt iets met een versie van een bootloader te zijn en dan vind je nergens meer informatie. Dat vond (en vind) ik nogal een afknapper.

Sorry, moest m'n rant even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Ja Samsung.

Maar er is vast een andere rom die je kan helpen hoor.
chinco schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:37:
Pff, LineageOS. Leuk als alles werkt, maar als je een vraag hebt en die op de Reddit pagina stelt, kom je geen steek verder. Blijft een hobbyprojectje zonder serieuze potentie.

Ik had een S3 voorzien van LineageOS, dat ging prima omdat alles klaar stond. Daarna een S6 gekocht om wat serieuzer te testen, maar er blijkt iets met een versie van een bootloader te zijn en dan vind je nergens meer informatie. Dat vond (en vind) ik nogal een afknapper.

Sorry, moest m'n rant even kwijt.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Wat, ja Samsung? Er IS een rom voor de S6, anders had ik geen S6 gekocht. Het probleem ligt bij de community. Ik heb een goede, duidelijke introductie met duidelijk vragen gemaakt, maar geen inhoudelijk antwoorden gekregen.

De informatie is te gefragmenteerd en te summier.

Er wordt veel geroepen, maar een fatsoenlijke KB voor al uw vragen bestaat er niet. Alle staat in obscure draadjes met heel veel desinfo of vaak inmiddels achterhaalde info.

Kijk je naar Ubuntu of Debian of dergelijke distro's, dan kun je een keur aan handleidingen op de website vinden zodat je met algemene IT-kennis in ieder geval aan de slag kunt. Bij Android wordt je OF voor idioot versleten (blijf er maar af, hoor, want het kan wel eens mis gaan, foei) OF je moet goeroe zijn en alles al weten. Of 12 zijn en buiten school niets anders doen.

Maar misschien kijk ik verkeerd, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 21:36
Ja gaat op Reddit kijken in plaats van op xda

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s6/orig-development

Lijkt me duidelijk genoeg, roms genoeg... Resurrection Remix zelfs met versie 8 oreo

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Dank je, je illustreert precies wat ik bedoel...

Enneh: LineageOS verwijst voor officiële ondersteuning expliciet naar Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Ik ben al een aantal dagen aan de slag met Google Family Link. Wilde wat anders proberen en moest account van mijn dochter verwijderen uit de link app. Dan blijkt google dus het account ook echt te verwijderen! Het was juist naamachternaam@gmail.com deze kan nu dus niet meer opnieuw gebruikt worden. Als je kind dertien is ben je dus het emailadres kwijt! Het idee achter familylink is leuk maar het werkt nog niet helemaal top mijnps inziens

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sezzz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2019
Ik ben dus ook bezig om een account aan te maken voor mijn zoon van 10 en dat is mij dus ook gelukt via Google family link. Nu wil ik bij gmail inloggen, maar dit lukt maar niet.
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Sezzz welkom op Tweakers.

Wil je even een nieuw topic starten? Het is namelijk niet gewenst om het topic van iemand anders te gebruiken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.