ACL permissions in macOS Server kloppen maar niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• koenverhoeven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06-2024
Hoi,

Ik heb een probleem met de meest recente versie van macOS Server. Ik gebruik een Mac mini met daaraan twee Thunderbolt G-RAID's als opslag. Nou heb ik een paar weken terug de tweede G-RAID aangesloten en macOS geüpdate naar High Sierra. Alle data die op de nieuwe schijf staat (die ik na de installatie van High Sierra heb aangesloten) is niet te verwijderen. Ik heb al meermaals de rechten zo ingesteld dat alle mappen kunnen worden verwijderd (en de rechten doorgevoerd naar onderliggende mappen), maar dit lijkt niet te helpen.

Doe ik iets fout, of is het een fout in High Sierra en moet ik terug naar Sierra?

Groeten,
Koen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik kan niet helemaal volgen waar je op doelt met “de nieuwe schijf”. Je hebt het over een upgrade op een van de G-RAIDS (upgrade impliceert bestaand bestandssysteem met Sierra) die al verbonden zouden zijn met je Mac Mini via de TB poorten, en dan opeens over “de tweede aangesloten” (waarop aangesloten ipv de Mac Mini?) en meteen daarna over “een nieuwe schijf”. Het kan aan mij liggen of dat ik ‘t verkeerd lees, maar het is nu een beetje vaag.

Enfin,
Hoe probeer je dit precies te verwijderen en wat is de foutmelding?
Heb je voor de lol al eens gekeken of je een bestand dat niet te verwijderen lijkt wél via de terminal te verwijderen is als je sudo gebruikt? (Als dat wel lukt, kijk dan naast reguliere permissies ook de ownership eens na of reset die.)
Is de schijf wel RW en niet RO gemount? Welk bestandssysteem is het?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenverhoeven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06-2024
Excuses voor de onduidelijkheid.
Voor de upgrade naar High Sierra was er één G-RAID schijf op de Mac mini aangesloten.
Vervolgens heb ik het systeem naar High Sierra geüpgrade en een tweede G-RAID schijf aangesloten.

Er loggen verschillende gebruikers in op de server.
Als iemand een map probeert te verwijderen vanaf de nieuwe G-RAID schijf, vanaf een andere Mac dus, gaat dat soms wel goed en soms niet.
Er komt dan een foutmelding over dat de gebruiker niet voldoende rechten heeft om de map te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1b2c3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-03-2023
Waarom is deze update gedaan? werkte de machine niet meer? waren er problemen? nee? uilskuiken.
kun je de update nog terug rollen ik hoop van wel. High siera zitten heel veel veranderingen in.
volgende keer partitie aan passen zo dat je er 2 hebt installeer je high sierra op de 2de partitie "test omgeving" en kun je altijd booten in je normale omgeving en alles werkt.

High sierra Heeft een nieuw bestands systeem dat niet te delen is over het netwerk! ook oudere protocollen als FTP worden niet meer ondersteund

https://www.imore.com/changes-macos-server-54-high-sierra
duidelijk uitleg dat je het niet zo maar moet doen. er zijn tal van problemen die totaal niet te fixen zijn in in High sierra zo iets als FTP protocol bestaat niet meer ....

2 welk bestands- formaat is de schijf dat nieuw aptfs ?
Sharing on APFS drives AFP can’t share files on Apple File System (APFS). Apple File System (APFS) is the default file system in macOS High Sierra for Mac computers with all-flash storage. You can't opt out of the transition to APFS when you upgrade a Mac with all-flash storage to macOS High Sierra. Learn more about APFS in macOS High Sierra.

If you need to share files, switch to SMB. If you have network home directories shared via AFP on an APFS volume, update the mount records and user records to use SMB.
Kernel extensions
meer over upgrades hier
https://support.apple.com/en-us/HT207828

succes