Momenteel woon ik met mijn gezin in een 3-laagse tussenwoning uit 1986 met een jaargasverbruik van rond de 650-700m3 voor het verwarmen van de woning. Vanwege ons meerjarig verbouwplan komen uiteindelijk alle ruimtes in huis aan bod en zou ik hierin willen meenemen het vervangen van de huidige HTV voor LTV vloerverwarming. Van belang is de volgorde: Eerst komt er een renovatie van de zolder (wordt extra slaapkamer, verwarmt), daarna slaap/werkkamers, dan de woonkamer/keuken en als laatste de badkamer (wordt vloerverwarming). Reden voor LTV is comfort en voorbereid zijn op all electric (warmtepomp). Overigens overweeg ik de zolder uit te voeren met luchtverwarming (airco) vanwege de extra koelcapaciteit.
De oppervlakten zijn:
- 36m2 woonkamer/keuken/hal, overdag 20 graden
- 4m2 badkamer, overdag 23 graden
- 32m2 slaap/werkkamers, overdag 18 graden, erg geknepen
- 30m2 zolder, onverwarmd
Dit is allemaal HTV gebaseerd op -60-70 graden CV temperatuur. De CV ketel is recentelijk getuned dus ik verwacht wat betreft instellingen al een optimale besparing te hebben bereikt.
De vragen die ik graag hier zou willen stellen aan kennishouders en/of ervaringsdeskundige zijn de volgende:
- Welk effect op het energieverbruik zou vloerverwarming icm parket/laminaat hier kunnen hebben? De vloer van de woonkamer/keuken/hal is vanuit de kruipruimte geïsoleerd met een aantal isolatielagen totaal volgens mij iets van 20-25 cm iets van schuim. Bij voorkeur geen vloerverhoging (dus ik denk infrezen in de bestaande deklaag). Ik ben er niet zeker van of vloerverwarming namelijk een besparing oplevert of juist meer energie zal gaan verbruiken (op milieucentraal staat 10%-15% besparing maar hier ben ik niet zo zeker van).
- Zal ik in de gefaseerde uitvoering zowel HTV als LTV met een CV-ketel (eventueel hybride met warmtepomp) tegen problemen aanlopen? Of kan dit zonder problemen beide?
Op internet kom ik hier erg weinig informatie over tegen dus ik hoop dat ik met jullie antwoorden weer te weten kom!
De oppervlakten zijn:
- 36m2 woonkamer/keuken/hal, overdag 20 graden
- 4m2 badkamer, overdag 23 graden
- 32m2 slaap/werkkamers, overdag 18 graden, erg geknepen
- 30m2 zolder, onverwarmd
Dit is allemaal HTV gebaseerd op -60-70 graden CV temperatuur. De CV ketel is recentelijk getuned dus ik verwacht wat betreft instellingen al een optimale besparing te hebben bereikt.
De vragen die ik graag hier zou willen stellen aan kennishouders en/of ervaringsdeskundige zijn de volgende:
- Welk effect op het energieverbruik zou vloerverwarming icm parket/laminaat hier kunnen hebben? De vloer van de woonkamer/keuken/hal is vanuit de kruipruimte geïsoleerd met een aantal isolatielagen totaal volgens mij iets van 20-25 cm iets van schuim. Bij voorkeur geen vloerverhoging (dus ik denk infrezen in de bestaande deklaag). Ik ben er niet zeker van of vloerverwarming namelijk een besparing oplevert of juist meer energie zal gaan verbruiken (op milieucentraal staat 10%-15% besparing maar hier ben ik niet zo zeker van).
- Zal ik in de gefaseerde uitvoering zowel HTV als LTV met een CV-ketel (eventueel hybride met warmtepomp) tegen problemen aanlopen? Of kan dit zonder problemen beide?
Op internet kom ik hier erg weinig informatie over tegen dus ik hoop dat ik met jullie antwoorden weer te weten kom!
[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 15-02-2018 16:30 ]