Vraag

• schorrie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-03-2024
Heb problemen met m'n netwerk, in die zin dat ik verschillende toestellen dien te voorzien van statisch IP adres.

Situatie zoals ze nu is:
- Telenet Router
- daaraan wired een Asus RT-66AC ingesteld als access point

Ik gebruik in mijn netwerk een Raspberry Pi met daarop een domoticz installatie.
Ik heb een hoop problemen met de IP adressen, gezien zowel enkele switches als mijn raspberry plots tijdens de nacht een ander IP adres hadden gekregen.

Nu wil ik deze toestellen allemaal een statisch IP adres geven, doch zou deze willen instellen op de Asus, gezien deze betere mogelijkheden heeft.

Thans hebben mijn IP adressen allemaal 192.168.0.xxx, zoals ze werden toegewezen door de Telenet router.

Is het mogelijk, om de vaste IP adressen allemaal te geven via de Asus router, en deze te zetten op 192.168.1.xxx. Zou dit willen doen omdat ik dan de ganse range van 1 tot 254 tot mijn beschikking heb.

De Asus router heeft thans een eigen IP op de Telenet router in de 192.168.0.xxx range.

Hoop dat het wat duidelijk is, voor de kenners onder jullie ongetwijfeld.

Beste antwoord (via rens-br op 19-02-2018 09:22)

• schorrie
Hoi. Ff een update, met wat hulp van een collega die reeds langer met domoticz bezig is, het systeem werkend gekregen.

Ik had in de raspberry pi zelf zijn adres statisch ingebracht, vermoedelijk niet zo goed, dit eruit gehaald en plots terug toegang tot mijn poort

Alle reacties

• Cookiezzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-07 19:40
Hey Schorrie.

Dat kan. Ik had het vroeger thuis ook zo.

Telenet deelde een 192.168.0.x adres uit aan mijn Asus router. Die had ik echter ook in router modus en liet ik 192.168.1.x adressen uitdelen. (En sommige statisch).

Je zit dan wel met een dubbele NAT wat voor port forwarding soms wel wat irritant kan zijn.
Sommige mensen raden het ook af, maar normaal is er niet echt een probleem.

Je Asus router zul je als router moeten instellen.
Op mijn RT-N66u is dit zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5LbVyvu.png

Dan kan je onder de DHCP je toestellen statische IPs geven.

Je kan volgens mij ook op je Telenet router statische IPs voorzien indien gewenst.

[ Voor 6% gewijzigd door Cookiezzz op 15-02-2018 16:50 ]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
je telenet modem-router deelt pas vanaf 192.168.x.100 ip'adreskes uit :-)
dus je mag alles tussen 2 en 99 fixed gebruiken
(enkel telenet accespoints gebruiken .50, .51 of .52 als je die hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Volgens mij heb je een Asus RT-AC66, dus ik heb even je titel aangepast.

Verder kan je de tip van @Cookiezzz wel toepassen, maar dan zit je met dubbele NAT. Daarnaast is alles wat aan je Asus router verbonden zit niet te benanderen door apparatuur wat met je telnet router verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schorrie
Hoi, Bedankt alvast voor de reacties,

Ondertussen de Asus Rt-66 ingesteld als router.
Alle domoticz apparaten ingesteld via de Asus met vast IP 192.168.1.xxx

Alles werkt, maar... Ik krijg geen externe toegang werkend, nochtans volgende ingesteld.
- port forward 8080 inkomend telenet router naar Asus router 192.168.0.xxx
-port forward 8080 inkomend Asus router naar Raspberry 192.168.1.13

Externe toegang werkt niet,
Wanneer ik een open port check doe op mijn wan telenet router blijkt deze closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 17:40
Ik zou de Asus als access point gebruiken zoals je oorspronkelijk had. En de clients zoals de Rasberry Pi een statisch IP adres geven in de tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.100. Dan heb je geen last met dubbele nat, en blijft alles gewoon werken.

Port forwarding moet je dan enkel doen op Mijn Telenet. Let er wel op om ze voor het juiste protocol open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schorrie
Wil alles op de Asus krijgen waar de vrijheid in toewijzen van de statische ip's nog net iets uitgebreider is. Collega van me heeft zelfde opstelling, zelfde router en daar werkt het.
Hier blijf ik echter kampen met het probleem dat de poort volgens de port checker closed blijft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• schorrie
Hoi. Ff een update, met wat hulp van een collega die reeds langer met domoticz bezig is, het systeem werkend gekregen.

Ik had in de raspberry pi zelf zijn adres statisch ingebracht, vermoedelijk niet zo goed, dit eruit gehaald en plots terug toegang tot mijn poort
Pagina: 1